Hej,
Hermed en kort beretning fra besøgende. Først et billede fra Lytteposition, ja kønt er det ikke

.
Rummet er decideret lytterum, så jeg har frie hænder til at optimere rummet efter mine ønsker.
Den akustiske justering består indtil videre af at jeg gerne vil opbevare dyner, sengetøj osv. på reoler, der dækker en god
del af bagvæggen. Gulvtæppe på gulv samt gardiner bag højttalerne. Rummet er rimeligt veldæmpet. Man kan så mene at
det er forkert at der er dæmpet bag lytteposition og ikke ved højttalerne.. Jeg er helt enig, med tiden vil jeg gerne flytte
dæmpningen foran så jeg får en dead end ved højttaler.
På billedet er toppen med Dayton mellemtone 2" og 3/4" Quint audio Titan Dome:
Quint Dome
Dayton RS52
Aftenen lagde ud med nogle medbragte numre fra Kim og Carsten fandt noget velkendt musik på Wimp.
Man skulle tro at numrene var nøje udvalgt efter de gamle vinduers resonansfrekvens.
Det blev for meget så vinduet blev nødtørftigt forbedret med noget gaffatape.
(Må snart få lavet et forsatsvindue, giver også god mening til vinter

)
Kim har tilsyneladende en forkærligned for træklodser, og der blev lagt 3 styk under hver baskabintet. Det strammede op
på gengivelsen. Giver mening fordi det giver en mere stabil platform. Der blev leget lidt mere med klodser ovenpå højttaler,
fra min lytteposistion var det ikke hørbart.
Perspektivmæssigt klarede Dayton / Quint audio toppen sig bedst imod toppen med Seas og hjemmegjort Beyma TPL150:
Seas 3" Dome
Beyma TPL150
Der blev savnet noget dynamisk anslag med Dayton toppen, samme mening havde Casper og Flemming også i sidste
weekend.
Efter skift til Beyma / Seas kom der mere liv i kludende, men desværre også med et noget flakkende stereo perspektiv.
Lyden var en smule mørk selvom frekvensgangen var forsøgt gjort så ens som muligt(flad). Der blev skruet en anelse op
for diskanten, hvilket klædte gengivelsen.
Subben spiller fra 16-100Hz, og vi forsøgte at dele lavere 50Hz. Det gav mere ro i bassen, og den blev mere letflydende...
Jeg er dog ikke sikker på det er korrekt, især ikke efter jeg tjekkede hvordan det målte:
Vi fik lavet et system med vigende bas mellem 50-80Hz, fik ikke gemt målingerne så skal lige lave dem igen.
Mit næste opgave er at finde ud af om en kombi med Dayton mellemtone og Beyma top kan bibeholde dynamikken samt
perspektivet. Seas enhederne har ikke 100% ens frekvensgang, så perspektiv problemrne kan ligge der.
Jeg takker endnu en gang for besøgende og håber alle fik noget ud af besøgende.. (f.eks. hørt hvor små ændringer der skal
til i filter for at ændre lyden)