Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2025 | 22:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Holfi skratter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lAMME
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 20 Juli 2014 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Kære alle

Tusind tak for alle svarene. Det er rart, at der er hjælp at hente herinde, når man gerne vil have god lyd, uden at kende til alt det
tekniske bag. Det var nu ikke meningen, at spørgsmålet skulle ende i en metadiskussion og dårlige energier :)

Det lader til I alle peger på potmeteret som hovedproblemet, hvis jeg har læst korrekt. Har lige haft åbnet op igen, og kan se
nogle bittesmå huller i "kassen" på potmeteret. Vil, som i anbefaler, købe en luftspray og se om jeg kan få noget tryk derind
mens jeg drejer på volumeknappen. Jeg vender tilbage hvis den stadig skratter efter dette forsøg. Alternativt må man dykke lidt
ned i opsparingen og få det ordnet i en forretning, selvom jeg meget nødigt vil gøre dette. Forhørte mig lige nede hos den lokale
der vurderer der kommer til at koste mellem 2500 og 3500 at få skiftet. Det er mere end jeg gav for selve forstærkeren. :(

Her desuden et lidt alternativt basic spørgsmål. På mine højtalere er indgangene til højtalerledningerne røde og sorte. På min Holfi
er indgangene røde og hvide. Hvad passer til hvad? Svarer rød til sort eller hvordan? Og har det egentligt noget at sige for
lydkvaliteten at de matcher korrekt?

Mvh
Peter
Til top Vis lAMME's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lAMME Besøg lAMME's Websted

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 20 Juli 2014 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

På din Holfi er UDGANGENE rød og hvid så du forbinder dem rød til rød og hvid til sort.
           carsten
Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Juli 2014 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Hey lAMME.
No.1: Der er vist ikke nogen, der har foreslået trykluft. De har foreslået kontaktrens på spraydåse. Skal det gøres ordentligt, skal du bruge både Kotakt60/61 og WL i en given rækkefølge for at opnå max. resultat. Læs evt. på Kontakt Chemie´s hjemmeside hvordan. 2: Uden at skulle vide det præcist (har ikke undersøgt det og faldt i før omkring hvordan vol. er skruet sammen på Holfi), så vil jeg gætte på, at du sætter rød til rød og sort til hvid. Det, der har størst indflydelse, er at det bliver gjort ens på begge kanaler.

Derudover vil jeg lige tilføje, at den pris du har fået opgivet er decideret svinsk, og du bør under ingen omstændigheder indlevere din Holfi til den slags værksted. Det er ublu udover alle grænser

lAMME
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2014 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:
På din Holfi er UDGANGENE rød og hvid så du forbinder dem rød til rød og hvid til sort.
             carsten

Udgangene, selvfølgelig. Hvid til hvid, rød til sort
Til top Vis lAMME's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lAMME Besøg lAMME's Websted

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2014 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

lAMME skrev:

NEJ

lAMME
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2014 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:

Hey lAMME.No.1: Der er vist ikke nogen, der har foreslået trykluft. De har foreslået kontaktrens på
spraydåse. Skal det gøres ordentligt, skal du bruge både Kotakt60/61 og WL i en given rækkefølge for at opnå max. resultat.
Læs evt. på Kontakt Kemie´s hjemmeside hvordan. Uden at skulle vide det præcist (har ikke undersøgt det og faldt i før
omkring hvordan vol. er skruet sammen på Holfi), så vil jeg gætte på, at du sætter rød til rød og sort til hvid. Det, der har
størst indflydelse, er at det bliver gjort ens på begge kanaler.

Kontaktrens, troede faktisk det var en slags trykluft. Jeg vil naturligvis købe eksakt kontaktrens så. :P

Tjekker lige Kemie's guide ( http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=21739&KW=Pe ter+Pa)? og håber på
det bedste

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 Juli 2014 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

lAMME skrev:
Det lader til I alle peger på potmeteret som hovedproblemet, hvis jeg har læst korrekt. Har lige haft åbnet op igen, og kan se nogle bittesmå huller i "kassen" på potmeteret. Vil, som i anbefaler, købe en luftspray og se om jeg kan få noget tryk derind mens jeg drejer på volumeknappen.

Det var ikke "luftspray" du skulle bruge, men kontaktrens - i stil med kontakt 60 eller tilsvarene - f.eks Deoxit (kært barn mange navne) ....

lAMME skrev:
Forhørte mig lige nede hos den lokale der vurderer der kommer til at koste mellem 2500 og 3500 at få skiftet.

De er bindegale - kort og godt ! Hvis potmetret koster formidable 500, koster det højt det samme i arbejdsløn - det er ikke ligefrem raketvidenskab i de Holfi'er

lAMME skrev:
Her desuden et lidt alternativt basic spørgsmål. På mine højtalere er indgangene til højtalerledningerne røde og sorte. På min Holfi er indgangene røde og hvide. Hvad passer til hvad? Svarer rød til sort eller hvordan? Og har det egentligt noget at sige for lydkvaliteten at de matcher korrekt?

Udover farverne - står der vel også noget tekst, eller et lyn ?    Du kan nok regne med at rød er den, der skal svare til rød på dine højttalere

lAMME
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2014 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
lAMME skrev:
NEJ

Hah, det må være være sommervarmen. Hvid til sort, naturligvis. Må hellere drikke lidt vand :-)

lAMME
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2014 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
lAMME skrev:
Det lader til I alle peger på potmeteret som hovedproblemet, hvis jeg har læst korrekt. Har
lige haft åbnet op igen, og kan se nogle bittesmå huller i "kassen" på potmeteret. Vil, som i anbefaler, købe en luftspray og se om
jeg kan få noget tryk derind mens jeg drejer på volumeknappen.

Det var ikke "luftspray" du skulle bruge, men kontaktrens - i stil med kontakt 60 eller tilsvarene - f.eks Deoxit (kært barn mange
navne) ....

lAMME skrev:
Forhørte mig lige nede hos den lokale der vurderer der kommer til at koste mellem 2500 og 3500 at få skiftet.

De er bindegale - kort og godt ! Hvis potmetret koster formidable 500, koster det højt det samme i arbejdsløn - det er ikke ligefrem
raketvidenskab i de Holfi'er

lAMME skrev:
Her desuden et lidt alternativt basic spørgsmål. På mine højtalere er indgangene til højtalerledningerne røde og
sorte. På min Holfi er indgangene røde og hvide. Hvad passer til hvad? Svarer rød til sort eller hvordan? Og har det egentligt noget at
sige for lydkvaliteten at de matcher korrekt?

Udover farverne - står der vel også noget tekst, eller et lyn ?    Du kan nok regne med at rød er den, der skal svare til rød på dine
højttalere

Jep, tror efterhånden jeg er klar til selv at kaste mig ud i projektet. Øvelsen virker ret ligetil, og så længe jeg ikke skal pille ved
teknikken kan der vel forhåbentlig ikke gå så meget galt. Hvis du kender nogle billigere steder i Københavnsområdet, er jeg meget
lydhør. Det lader dog til at være rimelig faste priser.

På mine højtalere står der plus og minus ved hver indgang. På min Holfi er der et lyn ved de røde udgange. Giver det mening?

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2014 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Yeepsss, de røde er +

lAMME
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2014 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Yeepsss, de røde er +

Super, det har altid naget mig en smule at jeg ikke vidste om de var sat korrekt i :)

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2014 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

lAMME skrev:
Jep, tror efterhånden jeg er klar til selv at kaste mig ud i projektet. Øvelsen virker ret ligetil, og så længe jeg ikke skal pille ved teknikken kan der vel forhåbentlig ikke gå så meget galt. Hvis du kender nogle billigere steder i Københavnsområdet, er jeg meget lydhør. Det lader dog til at være rimelig faste priser.

Desværre - kender ikke nogen steder - jeg laver sådan noget selv.   (Boydk og jeg selv hører til den der uddøende race.... )

efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Wymax

Bruger siden: 05 Oktober 2013
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 Juli 2014 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Farverne kan være mange, og formålet er ikke det samme for signal-stik og højttaler-terminaler. Stik og terminaler plejer
dog altid at have en rød, og så en anden farve, vel egentlig altid hvid eller sort. Kabler behøver ikke have de samme
farver, Kimber's de billigere har en model med sorte og grå ledere.

Det vigtige er at du har styr på stik for enden af kablerne, selvfølgelig forbinder du så den samme farve til samme farve
på stikkene i hver sin ende, så den røde højttalerudgang på forstærkeren rammer den røde højttalerindgang på
højttalerne, og det samme for signalkabler.

Nu er rød og sort ikke det samme for højttaler-terminaler (stikkene er pr. højttaler, dvs. pr. side) som det er for rød og
hvid på signal-stik (rød er højre, hvid er venstre), men det er nemt hvis man kan huske "Red is Right, what's left is Left),
dvs. forbind først rød, forbind dernæst den anden.
Til top Vis efterklang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af efterklang

kristianemail
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig

Bruger siden: 24 August 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 Juli 2014 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

lAMME skrev:
Kære alle

Tusind tak for alle svarene. Det er rart, at der er hjælp at hente herinde, når man gerne vil have god lyd, uden at kende til
alt det
tekniske bag. Det var nu ikke meningen, at spørgsmålet skulle ende i en metadiskussion og dårlige energier :)

Det lader til I alle peger på potmeteret som hovedproblemet, hvis jeg har læst korrekt. Har lige haft åbnet op igen, og kan
se
nogle bittesmå huller i "kassen" på potmeteret. Vil, som i anbefaler, købe en luftspray og se om jeg kan få noget tryk derind
mens jeg drejer på volumeknappen. Jeg vender tilbage hvis den stadig skratter efter dette forsøg. Alternativt må man dykke
lidt
ned i opsparingen og få det ordnet i en forretning, selvom jeg meget nødigt vil gøre dette. Forhørte mig lige nede hos den
lokale
der vurderer der kommer til at koste mellem 2500 og 3500 at få skiftet. Det er mere end jeg gav for selve forstærkeren. :(

Her desuden et lidt alternativt basic spørgsmål. På mine højtalere er indgangene til højtalerledningerne røde og sorte. På min
Holfi
er indgangene røde og hvide. Hvad passer til hvad? Svarer rød til sort eller hvordan? Og har det egentligt noget at sige for
lydkvaliteten at de matcher korrekt?

Mvh
Peter

Som flere har skrevet, så skal du bruge "kontaktrens" og ikke bare luft til at rense potmeteret.

mht udskiftning, så må din lokale radio-butik da have fået solstik!!! Det potmeter der sidder i din Holfi, er et Alps RK27 (Kan
ikke huske værdien, men det står på). Det koster i omegnen af 200 kroner. Og så vil jeg vurdere, at det tager 30-45
minutter at skifte.
Ved ikke om din lokale radio-biks normalt tager 3-4.000,- i timen på deres værksted. Lyder som om de gerne vil tage røven
på dig!

Hvis du gerne vil have det skiftet, så giv mig en besked. Så skal jeg hjælpe dig, uden at skulle have 4.000 kroner i timen

Og bare lige for en god ordens skyld, så er jeg elektronik-uddannet

Og skulle du helt have mistet modet, og vil af med din Holfo, så er jeg interesseret i sådan en
Til top Vis kristianemail's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristianemail

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 20 Juli 2014 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Du kan jo støtte denne lille butik og købe kontakt rens her.

https://www.elextra.dk/main.aspx?page=butik1

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2014 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

.. som tager 109kroner for en 200mL dåse, der kan købes for 87 hos el-supply - javel ja ..... det kan du jo selvfølgeligt ikke vide.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2014 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

Den "lille"butik som du kalder den, er et netværk i Danmark a´la ElGiganten på løsdele, altså IKKE en lille butik

kortvarig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2014
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Juli 2014 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Da potmeterret (ALPS) blå er loddet direkte i printet og betjenes via en forlænget potmeter-aksel , er det også en mulighed at
en lodning på bagsiden af printet er ved at slippe.
Bare en ekstra oplysning hvis kontaktrens ikke skulle virker.
Til top Vis kortvarig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kortvarig

padfone
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Juli 2014
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 20 Juli 2014 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
padfone skrev:

Men jeg er skredet

Godt!   

Må du ikke skrive på den anden side mere ? Blev du også for meget for dem med dine tomme skriverier ?
Til top Vis padfone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af padfone

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 20 Juli 2014 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

padfone skrev:
Nilau skrev:
padfone skrev:

Men jeg er skredet

Godt!   

Må du ikke skrive på den anden side mere ? Blev du også for meget for dem med dine tomme skriverier ?

???

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum