Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 17:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Arm højde? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 14 Juli 2014 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
jan_stevns skrev:
nils valla skrev:
....Og har man f.eks en belastning på 1.65g, og hæver/sænker armen med 1mm,
er man nok stadig indenfor det anbefalede område.

Hvorfor mener du nåletrykket skulle ændre sig fordi man hæver eller sænker armbasen ?

Tonearme er forskellige som Nils skriver, de kan være neutralt, positivt eller negativt dynamisk balancerede. Min 4Point for
eksempel er negativt dynamisk afbalanceret, hvilket gør det lettere for den at spore med korrekt tryk hvis den skal afspille en
plade med en lille bule.

Jeg er med på at armene kan være forskellige - jeg vil bare (stadig!) gerne høre Valla's argument for at den pågældende arm skulle ændre nåletryk fordi armbasen hæves eller sænkes 1 millimeter

Mine 2 arme ændrer IKKE nåletrykket når armbasen hæves eller sænkes - det er verificeret med en vægt der kan opløse i 1/100 dele gram - så hvorfor skulle project armen gøre det ?    Please enlighten me :)
(JVC QLY-3 og Luxmann PD370)

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 14 Juli 2014 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
Mercury skrev:
jan_stevns skrev:
nils valla skrev:
....Og har man f.eks en belastning på
1.65g, og hæver/sænker armen med 1mm,
er man nok stadig indenfor det anbefalede område.

Hvorfor mener du nåletrykket skulle ændre sig fordi man hæver eller sænker armbasen ?

Tonearme er forskellige som Nils skriver, de kan være neutralt, positivt eller negativt dynamisk balancerede. Min 4Point for
eksempel er negativt dynamisk afbalanceret, hvilket gør det lettere for den at spore med korrekt tryk hvis den skal afspille en
plade med en lille bule.

Jeg er med på at armene kan være forskellige - jeg vil bare (stadig!) gerne høre Valla's argument for at den pågældende arm
skulle ændre nåletryk fordi armbasen hæves eller sænkes 1 millimeter

Mine 2 arme ændrer IKKE nåletrykket når armbasen hæves eller sænkes - det er verificeret med en vægt der kan opløse i
1/100 dele gram - så hvorfor skulle project armen gøre det ?    Please enlighten me :)
(JVC QLY-3 og Luxmann PD370)

Det er fordi din arm er neutralt dynamisk afbalanceret, den har sikkert et symetrisk drejeligt lod som hænger relativt langt fra
omdrejningspunktet.
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Juli 2014 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Hej Jan

Jeg tror nærmere, at grunden til, at du ikke kan måle det er, at din nåletryksvægt kun måler i 1/100 dele gram.

Det er hovedløst, at tro, at man ændrer nåletrykket ved, at løfte en arm 1mm, medmindre man stiler efter ophold i en
spændetrøje.

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2014 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Det er fordi din arm er neutralt dynamisk afbalanceret, den har sikkert et symetrisk drejeligt lod som hænger relativt langt fra omdrejningspunktet.

Ingen af dem hænger ret langt fra omdrejningspunktet ( som det iøvrigt skulle gøre en forskel .....)

Jeg savner stadig at høre Valla's argument ;)

Det kommer nok ikke, fordi det er gået op for ham at det var noget vås.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 14 Juli 2014 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

.....synes også det virker mærkeligt, at nåletrykket skulle øges, blot fordi man hæver armbasen.  

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 14 Juli 2014 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Medlyd skrev:
Hej Jan

Jeg tror nærmere, at grunden til, at du ikke kan måle det er, at din nåletryksvægt kun måler i 1/100 dele gram.

Det er hovedløst, at tro, at man ændrer nåletrykket ved, at løfte en arm 1mm, medmindre man stiler efter ophold i en
spændetrøje.

Nå så kom der da en tosse på banen hva' !!!

Når jeg flytter min Kuzma 1mm rykker nåletrykket 0,05g, dette er 50% af det anbefalede interval for min pickup. Hvis du
mener det er flueknepperi, kunne du jo begynde at beskæftige dig med en bedre kvalitet arme !
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 14 Juli 2014 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Er vi ikke ved at være off topic?

Trådstarter har ikke været på banen længe ... måske han ligefrem har resigneret

Nå, pointen i denne naturvidenskabelige (eller pseudovidenskabelige?) strid må være, at når man ændrer på en indstilling, så bør man for den gode ordens skyld lige tjekke de øvrige indstillinger. Hvor på skalaen mellem naturvidenskab (fysik) og spændetrøje det befinder sig, er jeg ikke helt sikker på ... måske er det almindelig grundighed
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 Juli 2014 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Hej Mercury

Skal det forstås sådan, at det kun er på Kuzmaarme, at nåletrykket forøges, når man løfter en armen ?

Og så er det altså en lille smule sjovt, at du ikke er vokset ud over det pubertetsfænomen det er, at kalde folk tosse, når du ikke er enig med dem.

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Sendt: 15 Juli 2014 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Hej Jan Stevns.

Når Anni kommer fra arbejde tager vi på campingpladsen. Så jeg så ikke dine indlæg (spørgsmål) før nu.
Jeg tror du skal læse tråden forfra fra begyndelsen.
Det var ikke mig der skrev at 1mm havde betydning (jeg tror dog gerne den har det for Mercury).
Jeg var ham der på diplomatisk vis skrev, at det nok ikke gjorde den store forskel, inden for tolerance-området.
Min egen Mørch er bestykket med en Frog og hævet ca.5mm. og i den proces forskubbede vægten sig med 0.3g.

ps. du kan til enhver tid komme til Kalundborg og tjekke det efter.

mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2014 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:

Jeg kan have læst din tekst forkert - indrømmet - men sætningen :

"Og har man f.eks en belastning på 1.65g, og hæver/sænker armen med 1mm, er man nok stadig indenfor det anbefalede område. "

fik mig til at tro at du var af den overbevisning at nåletrykket ville ændre sig - men ok - den kan forståes på 2 måder

never mind ;)

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 15 Juli 2014 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Hej Jan Stevns.

Når Anni kommer fra arbejde tager vi på campingpladsen. Så jeg så ikke dine indlæg (spørgsmål) før nu.
Det var ikke mig der skrev at 1mm havde betydning (jeg tror dog gerne den har det for Mercury).
Jeg var ham der på diplomatisk vis skrev, at det nok ikke gjorde den store forskel, inden for tolerance-området.
Min egen Mørch er bestykket med en Frog og hævet ca.5mm. og i den proces forskubbede vægten sig med 0.3g.

ps. du kan til enhver tid komme til Kalundborg og tjekke det efter.

mvh nils

At vægten er skubbet (reduceret?) med 0,3 g har så ikke nødvendigvis noget at gøre med måden, armen er udbalanceret på. Mørcharmene - og andre pivotbaserede arme som fx Kuzma4Point - er konstrueret sådan, at en nålespids (pivotspids) hviler i en lejeskål. Lejeskålen er typisk fremstillet af kunstig safir/rubin. For at pivotspidsen (og dermed armen) kan bevæge sig frit i lejeskålen, skal radius på bunden af lejeskålen typisk være mindst 1,5 gange større end radius på pivotspidsen (eller også skal radius på pivotspidsen være 1,5 gange mindre end radius på bunden af lejeskålen - resultatet er det samme).

Når man hæver en pivotbaseret tonearm, så kan der derfor ske det, at pivotspidsen ikke længere har den nødvendige frigang og så at sige støder på siderne eller kanten i bunden af lejeskålen - det kan især være et problem med såkaldte "double V-Jewels", som har en ekstra fordybning i bunden for at lette centreringen af pivotspidsen. Det vil m.a.o. kompromittere armens vertikale bevægelse - armen kan så at sige ikke nå helt ned til lp-overfladen - og det vil alt andet lige resultere i et lavere nåletryk. Vi taler om meget små dimensioner og bevægelser, som er svære at se med det blotte øje, så at hæve en arm 5 mm kan i den sammenhæng betyde en verden til forskel. Og det hele afhænger selvfølgelig af, hvordan armen er konstrueret og selvfølgelig ikke mindst dens diverse radier.

For nogle år siden, da jeg hyggede mig med at bygge min egen unipivotarm, havde jeg netop ovenstående drøftelse med min leverandør af pivotspidser og lejeskåle ... mine erfaringer er hermed videregivet.

Derfor er alle andre jo selvfølgelig fortsat velkomne til at mene, at ændringer i nåletryk, når man hæver og sænker en arm, skyldes måden den er udbalanceret på ... Jeg siger ikke, at det ikke passer, men jeg mangler så bare lige at se en henvisning til fysikkens lærebøger, hvor fænomenet er beskrevet, førend jeg er overbevist. For er der noget, jeg gerne vil, så er det at overbevises

Kunne ikke lade være med at skrive indlægget, men er vi ikke temmelig meget og en hel del off topic nu

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2014 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Hej Forum.
Jeg har lige tjekket efter.
Når jeg går fra vandret til et hæv på 5mm, falder vægten med 3 streger på en shure-vægtmåler, og da der kun er 0.05g imellem hver streg giver det så kun 0.150g. og ikke 0.300g som jeg før skrev.   sorry.
    mvh nils

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 15 Juli 2014 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Og da vi jo alle ved, at en Shure nåletryksvægt er megapræcis, ypperligt kalibreret og i øvrigt lavet i umagnetiske materialer (not!), så kan vi jo tillægge en enkelt måling utrolig stor signifikans

OK, spøg til side. I et videnskabeligt gyldighedsperspektiv kan man altså ikke tillægge en enkelt måling nogen større værdi endsige udlede nogen tendens. Det enkelte resultat kan skyldes tilfældigheder, herunder en række fejlkilder som mangel på præcision i opstillingen og det benyttede måleapparatur (læs Shure nåletryksvægten).

Vi skal nok op på 25-50 gentagne målinger - og helst endnu flere - under stærkt kontrollerede forhold for at have et sikkert resultat.

Men så ved Nils jo, hvad dagen skal gå med

Men igen, hvis tendensen rent faktisk er, at nåletrykket reduceres, når armen hæves, så mangler jeg (stadigvæk) en plausibel forklaring på, hvorfor det forholder sig således - altså andet end den jeg selv har forsøgt at give. Jeg vil skam gerne tro, at det skyldes måden, som armen er udbalanceret på, men jeg har som sagt ikke fundet støtte i den antagelse i de af fysikkens love, som jeg kender til (men jeg kender da så langt fra også alle - hvis jeg gjorde, så lavede jeg sgu nok noget andet ...).

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2014 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Hej Analogueman.

Jeg har adskillige nåletryksvægte liggende, også elektroniske.
Men min Shure sfg-2 har i det lange løb vist sig at fungere mest nøjagtigt for mig, og i hvertfald den jeg arbejder bedst med.
De 25-50 målinger du slynger ud, er kun en brøkdel af de målinger jeg igennem tiden har foretaget med den.
Hvorom alt er har det for mig ikke den store betydning om vægten måler helt præcist, jeg skal bare have en cirka-måling, og tager den derfra med ørerne.

Tro nu ikke du har en krig kørende imod mig, for jeg er ikke (desværre) uenig med dig. off-topic eller ej.

mvh nils

Stephan A.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Juli 2014 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

@Analougeman jo trådstarter er med endnu
jeg har bare ikke haft tid til at rode med spillen, og syntes også det
har været for varmt til det.
men jeg suger til mig så godt jeg kan.
hele historien er faktisk lidt flov for mig, jeg er uddannet radiomekaniker i slut 80erne
men på det tidspunkt var pladespilleren på vej ud, og jeg har aldrig prøvet at justere
andet end overhang og vægt.
men nu har jeg fundet ny interesse for vinyl, og kø bte som sagt en project debut sidste år
og i foråret opgraderede jeg den med en ortofon 2m rød, og syntes egentligt det lyder fint.
men når man så læser på alle de forsk. Forum så tænker jeg kan det blive bedre og har jeg gjort det rigtigt?
nu har jeg bestilt project protractor hovs tape connection og når temperaturen falder lidt vil jeg
tage spillen på bordet og gennemgå de justeringer jeg kan.
så bliv endelig ved med at komme med gode input.
Til top Vis Stephan A.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stephan A.

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 18 Juli 2014 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Hej Analogueman.

Jeg har adskillige nåletryksvægte liggende, også elektroniske.
Men min Shure sfg-2 har i det lange løb vist sig at fungere mest nøjagtigt for mig, og i hvertfald den jeg arbejder bedst med.
De 25-50 målinger du slynger ud, er kun en brøkdel af de målinger jeg igennem tiden har foretaget med den.
Hvorom alt er har det for mig ikke den store betydning om vægten måler helt præcist, jeg skal bare have en cirka-måling, og tager den derfra med
ørerne.

Tro nu ikke du har en krig kørende imod mig, for jeg er ikke (desværre) uenig med dig. off-topic eller ej.

mvh nils

Nils, du nævner ordet "krig" næsten hver eneste gang, jeg skriver noget. Er du ved at udvikle en eller anden form for paranoia

Mit indlæg handlede slet ikke om, hvor praktisk en Shure nåletryksvægt er at bruge eller for den sags skyld, hvor mange målinger du har foretaget
med den. Det var et indlæg om målemetode i forhold til med afsæt i logisk emperisme (positivisme) at finde en induktiv målemetode, som det var
muligt at generalisere ud fra i forhold til, om nåletrykket ændrer sig (reduceres), når en tonearm hæves. I den forbindelse beskrev jeg så også mulige
fejlkilder, herunder Shurevægtens manglende præcision, der kunne besværliggøre generaliseringen (jf. desuden mit tidligere indlæg omkring en
iboende mulig fejlkilde i pivotbaserede tonearme).

Så vi er muligvis ikke uenige. Det er dog ret svært at vide for mig, når du ikke skriver/kommenterer på det, som mit indlæg handlede om.

Men godt at høre, at du er glad for din Shurevægt og har lavet rigtig mange målinger med den - i hvert fald væsentlig flere end de 25-50 målinger,
som jeg slynger ud (ganske vist i en helt anden sammenhæng, men ikke desto mindre)

Nå, nu skal jeg nok stoppe med at være off topic ... for en stund i hvert fald, mens jeg holder ferie i nogle uger

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2014 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Hej Forum.

Kære Analogueman.
     Hvad er nu det- fornemmer jeg lidt nærtagenhed? .
     Mit brug af ordet "krig", var udelukkende sjov og ballade.
Under alle omstændigheder må du have en rigtig god ferie.

Hej Stephan A. Velkommen i klubben for vinylafhængige.

mvh nils

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 18 Juli 2014 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg var nærtagende, havde jeg nok ikke benyttet en smiley

Men jeg er på dine vegne glad for at få endeligt afkræftet, at du er i færd med at udvikle paranoia

Nå, ferien kalder

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes