Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2025 | 13:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Kondensator i forstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Diyhifi.dk

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 02 Juli 2014 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Søren Andersen skrev:
Okay det vil sige MKT er den bedste til dette formål som beskrives ?
Lige et spørgsmål til, nu er de angivende kondensator angivet til 63V og går ud fra at det er spændingen den kan holde til? ville
der være noget i vejen for at sætte større i som fks 100v eller 400v i og gælder det for alle kondensatore ?

Wima MKT er ganske fin til dette formål.

I lige nøjagtig dette tilfælde vil det ikke give mening at sætte større en 63V i. Men det kommer helt an på den konkrete situation hvad der er smart, og hvad der vil lyde bedst.

På afkoblingen til forsyningen skal værdien helst passe nogenlunde, ellers degraders kondensatoren hurtigere. I nogen situationer kan høj spændings versioner lyde bedre.. Kort sagt, der findes ikke nogen bestemt opskrift.

Lars Nielsen
Til top Vis Lars Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Nielsen Besøg Lars Nielsen's Websted

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Juli 2014 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Det er så bestilt hjem nu så må vi jo se om det giver en forskel.
Et andet spørgsmål, i udgangstrinnet sidder 2 stk 47uf 100v ville de i linket kunne bruges eller findes der bedre til formålet? (har dem til at ligge)
http://dk.farnell.com/vishay-bc-components/mal212019479e3/ca p-alu-elec-47uf-100v-axial/dp/1165565
Der sidder også en 10uf 50V her har jeg sådanne her til at ligge.
http://dk.farnell.com/jsp/search/productdetail.jsp?SKU=81269 92

Ved godt flere mener det er dumt at skifte noget som funger endnu, men ville virkelig gerne få det bedste ud af den, og der findes vel bedre alternativer end dem der er monteret fra fabrikken, der er nok sparet her og der, så ville enligt gerne give den en ordentlig tur

Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Diyhifi.dk

Sendt: 02 Juli 2014 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Søren Andersen skrev:
Det er så bestilt hjem nu så må vi jo se om det giver en forskel.
Et andet spørgsmål, i udgangstrinnet sidder 2 stk 47uf 100v ville de i linket kunne bruges eller findes der bedre til formålet? (har dem til at ligge)
http://dk.farnell.com/vishay-bc-components/mal212019479e3/ca p-alu-elec-47uf-100v-axial/dp/1165565
Der sidder også en 10uf 50V her har jeg sådanne her til at ligge.
http://dk.farnell.com/jsp/search/productdetail.jsp?SKU=81269 92

Ved godt flere mener det er dumt at skifte noget som funger endnu, men ville virkelig gerne få det bedste ud af den, og der findes vel bedre alternativer end dem der er monteret fra fabrikken, der er nok sparet her og der, så ville enligt gerne give den en ordentlig tur

C302 er en del af overbelastnings kredsløbet. så det giver ingen mening at skifte den.

Til C304 og C305 vil jeg anbefale Elna Silmic II som mulig erstatning. Men det koster jo ikke noget at prøve dem du allerede har liggende..

Lars Nielsen
Til top Vis Lars Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Nielsen Besøg Lars Nielsen's Websted

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Juli 2014 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Lars Nielsen skrev:
canielsen skrev:

Den WIMA MKT kondensator som der henvises til hos El-supply er ganske god, men WIMA laver bedre typer til audio brug, som nævnt i WIMAs egen materiale.

Kondensatoren er til en DC servo, den skal ikke være god til lyd, den skal være god til at dæmpe lyd...

Korrekt. Men nu vil trådstarter jo gerne skifte kondensatorer flere steder i forstærkeren. Og flere steder vil det være bedre at skifte til en type der er bedre til audio.
Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Juli 2014 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
   Jeg lærte at når man skal se på en DC servo,
så skal man kigge på en kondensators opladningstid i stedet for - og tallet jeg får er R X C -   det giver tiden til tau er nået, da der er et RC led på både non-inverting og inverting input - dobler man tiden -

Måske ikke helt teknisk korrekt, men i praksis virkende :)

Denne "tommelfinger" måde at beregne det på, har jeg også lært da jeg i sin tid tog min uddannelse.
Skal det være mere nøjagtig skal man have mange andre parametre med i beregningerne.
Et noget større beregningsarbejde
Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juli 2014 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

citat:canielsen
Korrekt. Men nu vil trådstarter jo gerne skifte kondensatorer flere steder i forstærkeren. Og flere steder vil det være bedre at skifte til en type der er bedre til audio.
citat slut

Og her er jeg trods dine fine link stået af
Derfor hvis nogle har tid og lyst så ville det være en stor hjælp for mig hvis "man" henviser til diagrammet og skriver hvilke som ville være bedst at bruge lige netop der.

NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 03 Juni 2006
Sendt: 02 Juli 2014 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Man kan bruge kondensatorerne til at tweake lyden og klangbalancen. det gælder forøvrigt både i forstærkere, DAC, højttalere og andet audio elektronik.
Nogle typer kondensatorer lyder skarpt, andre blødt, nogle mørkt, andre koldt.

Der er mange smagsretninger, men der er ikke nogen præcis opskrift. Det nytter ikke bare at knalde nogle dyre polypro's eller olie kondensatorer i, selvom
de i nogle tilfælde kan være gode.

De kondensatorer der kan ændre klangen er først og fremmest overførselskondensatorer (DC blocking caps) og de nærmeste afkoblinger på
forstærkermodulet, eller den aktive lydkomponent. Hvis du har en 4.7uF kondensator til at sidde lige op ad udgangstrinet, så vil den overtage
klangbalancen fra de kondensatorer der sidder længere væk, f.eks. i netdelen. Dvs hvis du også har en 4.7uF til at sidde i netdelen, så har den ingen
indflydelse på klangen, men den kan dog være med til at stabilisere elektrolytterne.

Vedr. WIMA debatten tidligere, jeg synes det er en meget interessant debat. Jeg ved man altid siger at PP er bedre end MKT (eller som WIMA kalder det:
MKS) Det samme skriver WIMA i deres 'High End skift'. Men efter en del lytteprøver, så er jeg faktisk slet ikke enig i den påstand. I mange anvendelser
synes jeg ihvertfald at PP er problematisk, og tilføjer mislyde i den øverste diskant. Her kan MKS nogen gange være bedre. Eller man kan bruge PP (MKP)
til 'de fleste' frekvenser, hvis man afkobler den øverste diskant med en anden type kondensator. Her sværger jeg personligt til sølv / MICA. MICA har
sådan en herlig luftig top, med rigtig god gengivelse af high-hat og cymbaler.

Brug alm. impedansformel. Hvis du har en overførselskondensator, og dit efterfølgende trin belaster med 10k, så beregn først hovedkondensatoren efter
dybeste frekvens f.eks. 7 Hz : C = 1 / (2pi * R * F) = 1 / (6.28 * 10000 * 7) = 2.2 uF.
Så vil vi gerne udgå mislyde fra PP fra 5 kHz, derfor skal vi bypasse den første 2.2uF kondensator med: C = 1 / (6.28 * 10000 * 5000) = 3.2n i sølv /
MICA. For at undgå at 2.2uF'en blander sig, så sæt en 10 Ohm modstand i serie med den, men ikke MICA'en.
Til top Vis NewClassD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NewClassD Besøg NewClassD's Websted

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2014 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

I diagrammet er der flere steder hvor der anvendes 2 kondensatorer, fks. C103 /C128 og C117/C122 hvor der i begge tilfælde er anvendt en o.o1uf/100v samt en 0.1uf/160v, hvorfor nu det ?
ville det ikke være en fordel kun at anvende 1 stk. super kondensator som fks. 100-120pf ?
Hvilke ville i vælge til formålet ?
Nu skriver NewClassD at sølv / MICA giver en luftig top og det er noget jeg søger.. hvor kunne de MICA med fordel anvendes for at give den luftigere top?

Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Diyhifi.dk

Sendt: 03 Juli 2014 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

NewClassD skrev:
Man kan bruge kondensatorerne til at tweake lyden og klangbalancen. det gælder forøvrigt både i forstærkere, DAC, højttalere og andet audio elektronik.
Nogle typer kondensatorer lyder skarpt, andre blødt, nogle mørkt, andre koldt.

Der er mange smagsretninger, men der er ikke nogen præcis opskrift. Det nytter ikke bare at knalde nogle dyre polypro's eller olie kondensatorer i, selvom
de i nogle tilfælde kan være gode.

De kondensatorer der kan ændre klangen er først og fremmest overførselskondensatorer (DC blocking caps) og de nærmeste afkoblinger på
forstærkermodulet, eller den aktive lydkomponent. Hvis du har en 4.7uF kondensator til at sidde lige op ad udgangstrinet, så vil den overtage
klangbalancen fra de kondensatorer der sidder længere væk, f.eks. i netdelen. Dvs hvis du også har en 4.7uF til at sidde i netdelen, så har den ingen
indflydelse på klangen, men den kan dog være med til at stabilisere elektrolytterne.

Vedr. WIMA debatten tidligere, jeg synes det er en meget interessant debat. Jeg ved man altid siger at PP er bedre end MKT (eller som WIMA kalder det:
MKS) Det samme skriver WIMA i deres 'High End skift'. Men efter en del lytteprøver, så er jeg faktisk slet ikke enig i den påstand. I mange anvendelser
synes jeg ihvertfald at PP er problematisk, og tilføjer mislyde i den øverste diskant. Her kan MKS nogen gange være bedre. Eller man kan bruge PP (MKP)
til 'de fleste' frekvenser, hvis man afkobler den øverste diskant med en anden type kondensator. Her sværger jeg personligt til sølv / MICA. MICA har
sådan en herlig luftig top, med rigtig god gengivelse af high-hat og cymbaler.

Brug alm. impedansformel. Hvis du har en overførselskondensator, og dit efterfølgende trin belaster med 10k, så beregn først hovedkondensatoren efter
dybeste frekvens f.eks. 7 Hz : C = 1 / (2pi * R * F) = 1 / (6.28 * 10000 * 7) = 2.2 uF.
Så vil vi gerne udgå mislyde fra PP fra 5 kHz, derfor skal vi bypasse den første 2.2uF kondensator med: C = 1 / (6.28 * 10000 * 5000) = 3.2n i sølv /
MICA. For at undgå at 2.2uF'en blander sig, så sæt en 10 Ohm modstand i serie med den, men ikke MICA'en.

Det kan ikke forklares bedre.. Men der er jo ingen overføringskondensatore i den Parasound forstærker vi snakker om.

Har du testet Silver Mica imod Elna Silmic II som forsyningsafkobling?

Lars Nielsen

k.s.p
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 Juli 2014 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Hej

Ikke for at være en partykiller, men er I ikke i gang med at dræbe en fremragende forstærker ??

Det er da fint nok at skifte lytterne med nogen nøjagtigt magen til, men det er da vist løbet ud i at skifte bare for at skifte, uden at nogen ved om det virker   

Jeg har selv en parasound hca 2200 II til at drive mine jbl 250ti jubilee og den gør det fremragende, den er også snart 20 år men det kan bestemt ikke høres.

Var der noget galt med lyden siden du vil skifte ??

Du risikerer at du ender med en forstærker med tynd og kedelig lyd der er totalt usælgelig   
Til top Vis k.s.p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af k.s.p

Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Diyhifi.dk

Sendt: 03 Juli 2014 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

k.s.p skrev:

Du risikerer at du ender med en forstærker med tynd og kedelig lyd der er totalt usælgelig   

Eller måske ender man med en forstærker der har bedre lyd, som man har lyst til at beholde...

Lars Nielsen

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2014 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Nej er ikke begyndt at pille endnu, men vil prøve at fjerne den C110 samt ændre de 2 1uf C115 / C116 til 3.3uf wima som du henviste til desuden har jeg planer om at skifte de gamle kondensator i indgang & udgangstrinnet

De originale kondensator er fgl. i indgangstrinnet
Rubicon 100uf/25V skiftes til (Elna silmic II 100uf/25V)
Yageo 47uf/100V skiftes til Elna (silmic II 47uf/100V)
YEC 220uf/16V NP (har pt ingen erstatning for denne)
og i udgangstrinnet er det
Richey 47uf/100V axial type (skiftes til Elna silmic II 47uf/100V)

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2014 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Hej K.S.P
Nej den spille ganske godt, men ville gerne have endnu mere hul igennem, har ikke som tidligere beskrevet den store forstand på diagrammer og forskellen på diverse komponenter, har dog lidt

Har den teori at de eksisterende kondensatorer må være slidte efter 20års brug og ville give den en overhaling, og så var ideen at skifte til det bedste man kan få til menneske penge altså, men dertil havde jeg brug for hjælp for med min forstand på diagrammer så ved jeg ikke hvilke af komponenterne der har betydning her for, men ved dog at kondensator med tiden bliver dårligere og dårligere, derfor mente jeg det burde kun blive bedre at skifte dem ud.
Jeg ved at den vel ansete konstruktør John Curl selv anbefaler at fjerne en hel bunke kondensatorer i denne effektrin, det gælder både i indgangstrinnet samt i strømforsynings delen, i strømforsyningsdelen anbefaler han at fjerne alle C510 til C527 samt C610-C624 det vil sige alle 0.01uf samt alle 0.1uf kondensator som sidder over lytterne desuden anbefaler han at fjerne alle kondensator i indgangstrinnet som er monteret oven på en anden kondensator.

k.s.p
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2014 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Det er da fint at ville have mere hul igennem, men de du sikke på at det er dit effekttrin der er proppen i systemet ??

Det kunne være mange andre steder i dit system der er problemer, er det kun pga. alderen af forstærkeren at det er den du mener at den er hindringen for god lyd ??

Kan kun sige at hos mig er der rigtigt fint hul igennem, den spiller super musikalsk med stort overskud og min forstærker er der ikke pillet i.

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2014 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Bare lige for god orden skyld burde jeg måske lige skrive hvad mit anlæg består af så man måske kan danne sig et indtryk.
2stk. Parasound HCA-2200II typisk anvend som bi amp.
Parasound HCA-2205A (5 kanaler til sourround)
Parasound AVC-2500 sourround processor
Mark Levinson DAC 35
Mark Levinson Reference 31 Transporter
Alphason Sonata Pladespiller med HR-100S arm har også en SME Serie V arm til at ligge bruger Ortorforn Kontrapunkt A samt en Jubilee
Danish Audio Design Dac 10 med lytte bank (3 kasser) som bruges til en Logitech netværks afspiller
Nad M55 DVD afspiller
Desuden har jeg fgl.
Opera Consonance reference 1.2 rør bestyrket kontrolforstærker samt rør bestyrket pickup del.
2 stk. Opera Consonance reference 9.9 singel end effekt forstærker med 1 stk 845 rør (25-28watt klasse A)
Højtalerne er et sæt Snell A3i
Signal kabler består fortrinsvis af VDH MC-501 hybrid
Højtaler kabler VDH MC-Magnum

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2014 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Lige nu har jeg AVC-2500 sat til og jeg den er et problem, der er langt bedre lyd fra Rør kontrol forstærkeren men savner tit fjernbetjeningen og sourround til film så det er lidt et valg, af og til skifter jeg mellem dem

k.s.p
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2014 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

HOLD DA OP HVOR HAR DU MEGET GREJ

Jeg kan se at du har et par rør effektrin, er der så det hul igennem som du savner når du spiller med dem ??

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2014 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Bare det jeg sætter rør kontrolforstærkeren på så er der meget bedre lyd - ingen tvivl om det.
Rør effekterne har en super lyd men mine Sneller er ret tungt drevne så det plejer at være Parasound der trækker dem.
Bassen bliver lidt for slatten med rørene men snakker vi fra mellemtone og op så spiller de rigtig fint.

Håber bare på at parasounden kunne komme endnu en klasse op ved at udskifte komponenter med bedre typer, jeg har den ene på arbejdsbænken og skifter omtalte, så må jeg jo se om det er godt eller skidt, ellers er det jo ikke værre end det kan ændres tilbage igen.

Har skiftet lytterne for ikke så længe siden, med nye originale desuden fik strømforsyningerne også en tur.

Her er lige et billed af det som pt er tilsluttet

k.s.p
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2014 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

hvis der er meget bedre lyd når du sætter rør forforstærkeren på kunne det jo tyde på at det er der du skal finde dit hul igennem

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2014 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Det er da en af stederne
Har nu modificeret og skiftet kondensator i den ene og sat den til.
Har lyttet lidt og mit første indtryk er at der er lidt mere mikro detaljer, lidt mere hul igennem der er i hvert fald ikke noget der har taget skade af operationen så vidt jeg kan høre.

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes