Peiter: No hard feelings! Jeg forstår hvad du siger
Jeg vil godt advare om at jeg herunder går i fuldstændig selvsving:
Selvfølgelig kan det blive meget bedre. Det jeg mener er, at jeg i over et år har sparet op til anlægget, brugt en 4-5 måneder på at
tage rundt i landet for at finde de helt rigtige komponenter, læst et hav af anmeldelser, forumtråde osv osv.
Alligevel har det ikke spillet optimalt. ØV og okay... Jeg var ikke opmærksom på at det gør en forskel om højtalerne står på
standere eller på et tv bord. ØV.. Det forsøgte jeg så at rette lidt op på ved at investere i et par fødder (eller rettere 2 bøjede
jernplader) som dynaudio sælger - De må jo vide hvad der er godt!.
Øv.. det virkede på noget, men var stadig ikke helt godt - slet ikke så godt som det lød i butikken og slet slet ikke så godt som folk
beskrev mine højtalere på nettet ( nej der var ikke noget slør der forsvandt fra musikken eller en oplevelse af musikere der træder
ud i stuen). Hmm... Jeg har så forsøgt med Vt fødder, et amerikansk mærke jeg ikke kan huske og SD fødder - Jep der er forskel og
SD fødder er klart bedst.
Hmm.. diskanten er superdetaljeret, 3d fornemmelsen er virkelig god og bassen er ok (men kun ok), men det hele er også lidt
skinger. Hmm... Jeg roder lidt med softwaremods til min squeezebox, forsøger med andre kabler (måske det hjalp hvis jeg skitede
fra toslink til coax, og derefter til usb) og køber en dyr psu. Jojo Psu'en gjorde en klar forskel, men den kostede så 6-700 kr i
strøm/år og den lød ikke godt hvis den ikke var konstant tændt. Forskellen på toslink, coax og usb var minimal og gevinsten ved et
bedre usb kabel var ikke pengene værd.
Jeg solgte squeezeboxen og lånte en airport express af en ven og synes den lød bedre (

). Hmmm..men airport express er jo
ikke optimalt, så i stedet købte jeg en Bluesound Node, hvilket jeg bestemt ikke har fortrudt.
Hmm... Måske højtalerme står for tæt på radiatorerne? Måske jeg skulle prøve med andre kabler? Måske er det noget med
strømmen, måske kan akustikken blive bedre? måske har jeg købt det forkerte?? - Hvorfor lød det ikke rigtig (altså sådan rigtig
rigtig) godt? Eller måske rettere hvorfor fik jeg tit lyst til at slukke efter 1/2 time når det nu er så godt? Efterhånden har jeg taget
mig selv i at bruge mere tid på at lytte efter "fejlene" i lyden frem for at nyde musikken - Jeg følte mig strandet i en ferrari på en
polsk rasteplads (for at blive i Holbergs analogi).
Anyway..Efter jeg har fået fjernet fødderne (Nej Dynaudio SF1 kan fra et lydmæssigt perspektiv ikke anbefales), fået ny psu på
dac'en og skiftet højtalerkabler lyder det præcist som jeg havde drømt om.
Så tak tak tak for hjælpen, jeg har ingen venner der interessere sig synderligt for hifi, så det er jo fedt at man finde hjælp og
inspiration her.