| Forfatter |
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4932
|
| Sendt: 22 Juni 2014 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke lykkedes mig, at finde noget der understøtter tesen om, at europæiske og japanske producenter konsekvent opgiver compliance ved hhv. 10 og 100 Hz... så jeg lader den ligge her
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 23 Juni 2014 kl. 07:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 23 Juni 2014 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange armfabrikanter opgiver ikke effektiv armvægt! Mange pickup fabrikanter opgiver compliance som enten statisk eller
dynamisk. For at gøre forvirring endnu større opgives henholdsvis måling ved 10hz eller 100hz (nogle få begge dele).
Når headshells typisk kan veje fra 6G til 12G (eller endnu mere) er faktorernes orden IKKE ligegyldig.
Kort og godt må man enten leve med den arm man har og regne sig frem til de pickupper der egner sig. Eller også må man
finde en arm der passer til ens drømme pickup.
|
| Til top |
|
| |
Supercharger Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 628
|
| Sendt: 23 Juni 2014 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man er til rigtig gamle vinyl'er så har Ortofon godt nyt.
http://www.lydogbillede.dk/nyheter/ortofon-lancerer-ren-mono -pickup/
Hav en god sommer sammen med pladespilleren
|
| Til top |
|
| |
MortenKaa Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2014 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 23 Juni 2014 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg købt en Denon DL 103R. Konen skal heldigvis på job i aften, så den kommer til at stå på musik for mit vedkommende. Jeg vender tilbage
med en rapport når jeg har lyttet lidt.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 23 Juni 2014 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min Yamaha MC 1000 opgives ved 100hz lodret/vandret iflg data bladet. Og Highphonic MC300 opgives også ved 100hz iflg data bladet. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Vinylfan Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2013 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 23 Juni 2014 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej MortenKaa.
Tillykke med din Denon DL-103R. Du vil helt sikkert blive glad for den.
Du kan faktisk forvandle den fra en rigtig god pickup til en super god pickup, ved i forbindelse med monteringen
at lægge små stykker lærredstape mellem pickup og headshell samt mellem skruehoveder og headshell.
Prøv at se min tråd "Pickup til Thorens TD 2001" her på forummet.
Ved dette trick bliver lyden forvandlet fra "pæn" til "sprællevende" - i hvert fald på min pladespiller.
Mvh.
Vinylfan
|
| Til top |
|
| |
efterklang Udelukket fra forum

Dobb.profil Wymax
Bruger siden: 05 Oktober 2013 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 301
|
| Sendt: 23 Juni 2014 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke om lærredstape løsningen nærmer sig, men et nyt hus til 103 kan også anbefales. Min 103R kom i et
titanium hus (temmelig tungt), men det fjernede en hel del af det "bloom" den havde.
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 24 Juni 2014 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
"The Cartridge man" har jo lavet "the isolator", hvilket jo er en sandwich bestående af 2 tynde plader med et skum materiale
imellem. Helt gratis er det jo ikke, så når man er j(y/ø)de laver man DIY. Jeg har forsøgt med diverse skum typer og balsa
(hård) i 3-4mm tykkelse. Balsa gav det bedste resultat med "almindelige" arme.
I dag bruger jeg en Technics EPA-A501 arm og her er der ikke nogen forskel. Mørch er også konstrueret så der ikke kommer
vibrationer tilbage til pickuppen.
|
| Til top |
|
| |
MortenKaa Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2014 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Damn DL 103R levere varen. Jeg brugte hele aftenen i går på at lytte til plader, og pickup'ens varme og uanstrengt lyd fik mig til at finde mange gamle klassikere frem, for at høre dem få nyt liv.
Det første der slog mig, er hvor tolerant denne pickup er for snavs og ujævnheder. Der er selvfølgelig stadig lidt knas og knitren, det skal der være på plader, men Denon'en formår at afvikle det meget lavt, så det nærmest bliver skjult i det endelige lydbillede.
Mit anlæg har aldrig tidligere leveret så stram og præcis en bund, som det gør nu. Elektroniske trommer og basgange hamrede lystigt derudaf, og det fik især 80'er-indspilninger med massere af producer-sauce til at skinde. Men også numre som Radioheads "Fake Plastic Trees" nød gavn af den stramme bund. Således kan man i ovennævnte sang, nu helt tydeligt høre attacken på stortrommen, hvor lyden af det udspændte skind slet ikke er at fornægte.
Toppen spiller smukt og varmt, og selv sange af Portishead fik en helt behagelig klang, der gjorde det muligt at lytte til de smukke kompositioner ved en højere volume, end jeg normalt gør, uden at det skar i ørerne.
Eneste negativ oplevelse pt.: Ved stilhed på pladen, det vil sige ind- og udløbsspor, samt mellem sangene, står bassen og blafre, det er ikke hørbart, men udsvingene er meget større end jeg nogensinde har set på mine højtalere, så jeg er lidt bekymret for om det belaster dem unødvendigt, med slidskader til følge. Med det samme der kommer svingninger i rillerne, stopper det, og jeg kan se at basenhederne igen kun bevæger sig i det normale spektrum.
|
| Til top |
|
| |
Vinylfan Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2014 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej MortenKaa.
Ja, Denon DL-103R stjæler ens nattesøvn
Prøv at lægge et stykke lærredstape mellem pickup og headshell samt mellem skruehoveder og headshell.
Herved bliver pickuppen isoleret fra headshell og arm - det kan måske mindske udsvinget på basmembranerne
- det giver i hvert fald pickuppen en sprællevende lyd på min Thorens pladespiller.
Mvh.
Vinylfan
|
| Til top |
|
| |
Supercharger Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 628
|
| Sendt: 25 Juni 2014 kl. 09:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
om der skal indsættes et subsonic filter ind? for at undgå blafren?
|
| Til top |
|
| |
MortenKaa Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juni 2014 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Vinylfan.
Jeg vil helt sikkert prøve din isoleringsløsning. Men først vil jeg lige vende mig til pickupens lyd, så jeg har noget at sammen ligne med.
Kan man købe et simpelt subsonic filter uden riaa, da jeg er ret begejstret for liden i min forstærkers riaa. Har testet med en ekstern riaa fra NAD og
den lyder slet ikke lige så varm som den i forstærkeren.
|
| Til top |
|
| |
Vinylfan Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juni 2014 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej MortenKaa.
HiFi-klubben har en RIAA fra Cambridge, der hedder 651P. Jeg mener, at den har en omskifter for subsonic-filter bagpå.
Den er opbygget med diskrete komponenter og har klasse A indgangstrin. Den er både til MM og MC og koster 1.099 kr.
Du kan eventuelt prøve at låne sådan en med hjem til test.
Mvh.
Vinylfan
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 25 Juni 2014 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vinylfan:
Du behøver såmænd ikke at nævne det med kl. A. Stort set alt kører i kl. A, når vi taler om linie signaler og sådan. Det er faktisk kun i forbindelse med effekttrin, det er enten eller. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 25 Juni 2014 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
MortenKaa skrev:
DEneste negativ oplevelse pt.: Ved stilhed på pladen, det vil sige ind- og udløbsspor, samt mellem sangene, står bassen og
blafre, det er ikke hørbart, men udsvingene er meget større end jeg nogensinde har set på mine højtalere, så jeg er lidt bekymret for om det belaster
dem unødvendigt, med slidskader til følge. Med det samme der kommer svingninger i rillerne, stopper det, og jeg kan se at basenhederne igen kun
bevæger sig i det normale spektrum.
|
|
|
Ja, så passer arm og pickup ikke særlig godt sammen. Du er havnet på en for lav armresonans. De bevægelser du ser på dine bashøjttalere dræner
forstærkeren for effekt, og kan i princippet medføre at du brænder dine diskanthøjttalere af! (Fordi din forstærker når klippegrænsen hurtigere end du
tror, pga. afsættelse af stor effekt i dine basenheder).
Mvh.
Niels L.
|
| Til top |
|
| |
MortenKaa Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juni 2014 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har netop, som Vinylfan forslog, isoleret min pickup. I stedet for lærredstape har jeg dog brugt et lille stykke cykelslange mellem pickup og
headshell og mellem skruer og headshell. Voila så forsvandt de voldsomme udsving på basmembranerne. Jeg har endnu ikke haft tid til at lytte så
meget, så jeg kan endnu ikke berette om hvilken effekt det ellers må ha' på lyden.
|
| Til top |
|
| |
Vinylfan Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juni 2014 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej MortenKaa.
Cykelslange - rigtig god ide  - hvorfor har jeg ikke selv tænkt på det. Cykelslange må være endnu bedre end lærredstape.
Du må lige give en tilbagemelding, om hvordan lyden fra pickuppen har ændret sig. Den er garanteret blevet mere levende.
Og bedre fordi, at de voldsomme udsving på basmembranerne er væk.
Mvh.
Vinylfan
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 29 Juni 2014 kl. 02:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
MortenKaa skrev:
Jeg har netop, som Vinylfan forslog, isoleret min pickup. I stedet for lærredstape har jeg dog brugt et lille stykke cykelslange
mellem pickup og
headshell og mellem skruer og headshell. Voila så forsvandt de voldsomme udsving på basmembranerne. Jeg har endnu ikke haft tid til at lytte så
meget, så jeg kan endnu ikke berette om hvilken effekt det ellers må ha' på lyden. |
|
|
Hvordan man kan gå fra vildt blafrende basmembraner til en ideél tilstand ved hjælp af et stykke gummi mellem pickup og hus, går over min forstand!
Der må også være ændret på noget andet... 😳
NL
|
| Til top |
|
| |
MortenKaa Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juni 2014 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Samtidig med gummi-indgrebet, satte jeg også tre spikes under pladespilleren. Om det er spikesne der har skabt ro i basmembranerne skal jeg ikke
kun sige, men faktum er at det problem i hvert fald er løst. Der er til gengæld opstået et nyt problem: Under afspilning oplades pladerne statisk i så
voldsom en grad, at min kork-måtte klistre fast til pladerne, når de løftes af.
Med hensyn til lyden, synes jeg det virker som om, at der er kommet en lidt varmere lyd i toppen, som dog synes at ha en mere markant rolloff. Men
jeg er alt i alt stadig meget begejstret for lyden.
|
| Til top |
|
| |