Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2024 | 04:45   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Ekstra vægt på bas-membran (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Saksager
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 April 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 08 April 2005 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

I forbindelse med designfasen af en ny subwoofer, er jeg kommet frem til at jeg vil kunne få et tilfredsstillende respons (i hvert fald i følge diverse programmer) ved at tilføje ekstra vægt til membranen på min basenhed. Jeg er udemærket klar over, det går ud over følsomheden, men det er også helt ok. Min(e) basenhed(er) er Beyma 12 B100/R, og de har en følsomhed på 96dB, så der er lidt at tage af i den forbindelse.

Spørgsmål 1: Hvordan tilføjer jeg rent praktisk ekstra vægt? Hvad er bedst? (blyhagl har jeg hørt, kan bruges - limes på membranen)

Spørgsmål 2: Skal man passe på at tilføje for meget? Er 20 - 30g ok? Det kan jo ikke lade sig gøre at sætte 100kg på, for så går membranen i stykker (overdrivelse fremmer forståelsen )

Til top Vis Saksager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Saksager
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 08 April 2005 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Hvis subwooferen skal være aktiv vil jeg istedet anbefale linkwitz greiner korrektion.

Du kan selv lodde sammen eller købe færdig hos LCaudio (også delefilter).

Her er lidt om forøgelse af vægt:

http://www.speakerworkshop.com/SW/Project/Woofer%20Add%20Mas s%20Test.htm

http://www.mmxpress.com/technical/massload.htm

 

og et program til windows:

http://home1.stofanet.dk/cfuttrup/dpc.htm

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Saksager
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 April 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 08 April 2005 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

På en måde skal den være aktiv, men ikke med en indbygget forstærker, der decideret er beregnet til det. Jeg har en Rotel RB-990BX, som jeg ønsker at benytte til formålet. Den er opgivet til 2x200 i 8ohm, og burde være rigeligt strømstærk, men Linkwitz Greiner korrektion kræver en del effekt af forstærkeren, hvis enheden ønskes at spille langt ned i frekvens... Det er i hvert fald, hvad jeg lige har kunnet læse mig til på nettet. I øvrigt regner jeg med, at forstærkeren skal trække 2stk 12 B100/R i hver sit kabinet.

Egentlig er jeg mest "hooked" på at tilføje ekstra vægt til membranen og derefter måle de nye parametre, men jeg ved ikke helt, hvordan man sætter den ekstra vægt fast på membranen. Jeg har flere gange set PA-udstyr med smeltelim som ekstra vægt, men på den måde må det være svært at kontrollere vægten. Hvordan sættes den ekstra vægt lettest på?

 

Til top Vis Saksager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Saksager
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 08 April 2005 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Kontaktlim, og små lodder/vægte - tæt på membranens centrum. Derved sænkes resonansen, og Q'et hæves. MEN (herregud) - vi kender jo ikke nødvendigvis den enhed!!! (min(e) basenhed(er) er Beyma 12 B100/R) Saksager, vi skal bruge enhedens data! Dens T/S data, altså... 
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 09 April 2005 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Om du hæver niveauet elektrisk eller sænker følsomheden med vægt giver samme resultat.

Derfor vil det alt andet lige belaste forstærkeren ens, uanset hvordan du vil opnå den lavere resonansfrekvens.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Saksager
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 April 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 09 April 2005 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

mollecon -> der var heller ikke nogen dybere mening i at jeg nævne model-navnet, men blot for at illustrere, at et tab i følsomhed er ok... Men:

fs=29 hz         &nbs p;      Re=6.6 ohm

Qms=6.49        &nbs p;   Qes=0.31

Qts=0.30        &nbs p;     Vas=154 l

Cms=392 ìm/N   Rms=2.16 kg/s

Sd=0.053 m          Le=1.3 mH

Bl=17.2

Kjeldsen -> Jeg havde fået indtrykket af, at elektrisk korrektion belaster forstærkeren mere. Dette har du sandsynligvis meget mere styr på end jeg, men jeg hørte også først om det, da du omtalte det

Til top Vis Saksager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Saksager
 
Wvack
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Januar 2004
Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline
Indlæg: 360
Sendt: 09 April 2005 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Kunne man dreje en tynd skive af noget POM måske og

lime den på, så man frem for at ha små klodser siddende

har en Membran/Støvhætte af alternativt udseende .

Jeg mener faktisk at vi på arbejde tidligere har lavet skiver til det formål.(måske... engang...tror jeg.... )

den kan jo drejes så vægten kommer til at passe hvis ellers vi ikke taler om få gram.

Jeg mener de skiver vi lavede vejede 4 gram

__________________
"Knowing is not enough, We must apply."
"Willing is not enough, We must do."

Bruce Lee
Til top Vis Wvack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wvack
 
Saksager
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 April 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 09 April 2005 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Det lyder umiddelbart som en ret fin idé. På den måde kan man også fordele vægten symmetrisk omkring midteraksen...  Så kan man jo også male den neon-grøn eller noget...
Til top Vis Saksager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Saksager
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 09 April 2005 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Det er et spørgsmål om decibel:

Hvis enheden skal spille 30 Hz lineært og det kræver et hæv i bassen på 6dB elektronisk (tilfældig valgt), eller sænkning af følsomhed (også 6dB) via ekstra vægt, så vil det belaste forstærkeren ens.

Du skal dog tænke på at forøget vægt belaster spider og kantophæng ekstra. Ligeledes skal du med samme magnetkraft flytte en tunge membran.

Som du nok kan fornemme anbefaler jeg elektrisk korrektion i form af Linkwitz Greiner.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
KimG
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 670
Sendt: 09 April 2005 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Jo, enig med Kjeldsen.
Elektrisk korrektion må være at foretrække.

Også fordi, det giver muligheder for adskillige eksperimenter, der er meget reversible.
Der er ikke noget særligt reversibelt over en tilklistret membran.



__________________
Kim
Til top Vis KimG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimG
 
Saksager
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 April 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 10 April 2005 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Det kunne godt tyde på, jeg skulle undersøge muligheden for elektronisk korrektion en gang mere  Men hvordan gør jeg så med beregning af kabinettet? Jeg bruger en lidt utraditionel metode. Jeg har cirka 80ltr til rådighed og vil optimere enheden til at spille i denne størrelse kabinet. Med øget membranvægt kan jeg fint lave dette trick. Men hvordan gør jeg med elektronisk korrektion?

Jeg ønsker at have en følsomhed på ca. 91dB, men det kan sikkert også lade sig gøre med filtret fra LC audio. Jeg går også ud fra, der er subsonisk filter, hvilket er at foretrække.

Til top Vis Saksager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Saksager
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 10 April 2005 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Spørg synqronic om han kender en der kan måle for dig i nordjylland (se tråd ang. målinger). Der får du nemlig brug for.

Kabinettet skal være lukket, derfor smider du blot enheden i et 80 liter lukket kabinet, og får herefter målt systemet igennem, målinger skal anvendes til valg af komponenter i filteret (og ja der er subsonisk filter).

De data jeg kender på enheden siger dog 93,4 dB fremfor dine 96 dB, og umiddelbart vil jeg tro du skal op i 6dB korrektion for rimelig bas. Har dog ikke kunnet finde en frekvenskurve på enheden, og har ikke noget software oppe at køre for tiden.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Saksager
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 April 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 10 April 2005 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Skal kabinettet være lukket? Jeg havde tænkt mig basrefleks, hvilket også er anbefalet for enheden... Eller er det blot ved måling? Den følsomhed, du refererer til er jvf. de nyeste data. De 96dB er på ældre modeller, men det er nu ikke væsentligt, da jeg regner med at måle enheden inden det endelige design...
Til top Vis Saksager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Saksager
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 10 April 2005 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Linkwitz greiner mener jeg ikke virker med basrefleks, her må andre korrigere hvis jeg tager fejl.

Basrefleks er en anbefaling med de oprindelige parametre. Uanset om du vælger en mekanisk eller elektrisk ændring af enheden, vil de oprindelige anbefalinger ikke længere gælde.

Du får med højere membranvægt også højere Qt, og dermed muligheden for både refleks og lukket (det sker med linkwitz Greiner blot elektrisk).

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Saksager
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 April 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 10 April 2005 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Det vil sige at jeg, hvis jeg benytter basrefleks, ikke har mulighed for Linkwitz Greiner korr.? Jeg har før set, at ekstra vægt på membranen benyttes i forbindelse med basrefleks. Ifølge mine indledende beregninger (eller rettere mit CAD-program) får jeg ret fornuftige data mht. forsinkelse, frekvensrespons, udsving osv., så jeg tror (og håber) på, det kan lykkes at benytte basrefleks...
Til top Vis Saksager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Saksager
 
Jonny
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 10 April 2005 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Hej Saksager

Jeg har prøvet at forøge membranvægten på en Monacor SP-260 HT fra ca 48gr til ca 68 gr, jeg gjorde det ved at blande Araldit (den langsomt tørrende) med sprit og derefter "male" det på begge sider af membranen.

Til top Vis Jonny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonny
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 10 April 2005 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

http://tkhifi.homepage.dk/Linkwitz-greiner-konstruktion/link witz-greiner.html

Her står lidt mere teoretisk omkring elektrisk korrektion

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 10 April 2005 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Linkwitz korrektionen er beregnet til en lukket boks! At korrigere et reflekssystem er noget vanskeligere.

Jeg er ikke tilhænger af den dér Linkwitz korrektion - synes den 'koster' for meget mht. følsomhed & forvrængning. EQ'ing er OK, men det synes stærkt overdrevet.

Desværre er jeg ikke helt klar over, hvad en ekstra vægt på membranen gør, specifikt. At den sænker resonans & følsomhed, og hæver Qt, er indlysende - men beregningsmæssigt er jeg lidt på Herrens Mark.  

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Saksager
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 April 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 10 April 2005 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Heldigvis kan LspCAD 5.25 regne med, at man benytter sig af tricket med at forøge membranvægten...

Jonny -> Underligt nok er det også 20g ekstra vægt, jeg søger, men hvordan sikrede du dig, at du ramte de 20g med din fremgangsmåde? Men kan selvfølgelig veje hele enheden, men jeg har ikke lige en vægt, der er så fintfølende. Jeg kunne også forestille mig, det ville være svært at veje det før "påmalingen", da spritten sikkert fordamper og mindsker vægten. Men jeg kan forestille mig, det holder ekstra fint

Til top Vis Saksager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Saksager
 
Jonny
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 10 April 2005 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har en vægt hvor jeg kan veje det på, der skal ikke ret meget sprit i så et par gram ekstra til fordampning må være ok
Til top Vis Jonny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonny
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes