Hejsa med alle som vil kigge lidt med
I tidligere tråde fortæller jeg om et hyle problem i min Vincent SA-T8 forforstærker. I denne tråd vil jeg fortælle og vise
hvad modifikationen gik ud på
Forhistorien kan læses her
Jeg modtog jo et opgraderings blad fra Sintron Audio som er udarbejdet af Frank Blöhbaum (tysk rørgeni) som bla. har
udviklet T.A.C. V60 forstærkeren.
Jeg kiggede lidt på det hele og gik ellers i gang med at kigge efter modstande og 4 nye rør af typen 6N1P-EV og 6N2P-EV.
Anders fra Audio Consult skaffede disse via Pyndt, og han fik de 4 stk. Sovtek NOS ECC83 som han havde sat i da alle
rørene blev skiftet pga. hylet.
Efter en rum tid (6 uger) kom de hjem. Forklaringen var at Pyndt havde taget en god håndfuld hjem og så matchet dem
Rørene er 2 stk. 6N1P og 2 stk. 6N2P af mærket Reflector med raket logo og rombe logo
De 3 stk. amerikanske NOS 5814A (12AU7) rør som Anders også har sat i, beholder jeg..
Så starter vi
Sådan så Vincent SA-T8 ud inden jeg opgraderede den:
Sådan ser det originale diagram ud over den ene halvperiode af signal kæden:
Her er broen i modkoblings sløjfen i form af de 4 Wima 1uF kondensatore på diagrammet C114 osv, loddet ud. Alle de
grønne modstande er nye Anode, Katode og Gridstopp modstande i form af Kiwame 2 watt. De 4 violette modstande er
Shinkoh 1 watt som sidder i modkoblings sløjfen.
Sådan skal det nye kredsløb se ud:
Forstærker set fra bunden. De 4 sølvfarvede Rifa 10uF e.lytter er de nye modkoblings kondensatorer C114 osv. Alle
overførsels kondensatorer er bypassed med Jensen 0,1 uF kobberfolie (de gule)

De hvide ledninger er
glødespændninger. De bliver ændret/skiftet. Derfor denne uorden
Close up af venstre kanal med Jensen og Rifa. Frekvens kompensatoren Ccomp 1 og Rcomp 1 er de violette Shinkoh 1 watt
modstande og Silver Mica kondensator
Så kom turen til det nye glødespændnings system. Jeg har valgt at skifte kabler og disse skal kobles til de rigtige 7912
regulatorer. De nye russer rør kører 6,3 volt og skal serie forbindes. Ekstra køleplade skal også tilføjes på de to regulatorer
som driver de nye rør
Nye kabler til alle glødespændningerne
Jeg har sat en 39 ohms modstand i serie med volume motoren for at den ikke er så hidsig på fjernb.
Jeg har skiftet alle lysdioderne ud til orange og ændret formodstandende også. Volume dioden lyser kun ved aktivering af
volume på fjernb. Dette var jeg ikke tilfreds med, så min gode storebror byggede dette lille "driver" kredsløb til dioden så
den lyser konstant, men stadig blinker ved opstart og mute

Kredsløbet er det lille print ca. midt i billedet som viser
fronten taget af
Den nye kobber "bullet" volume knap, som er ved at blive poleret på mit job, vejer over 600 gram. Derfor er volume akslen
skiftet og jeg har sat et kuglehoved ind som ekstra leje til akslen. Der er også monteret en lille skrid-kobling pga. når man
bruger 2 lejer på en aksel skal potmetret være 100% centreret på akslen for ikke at sætte sig fast.
Kuglehovedet blive boltet fast i bundpladen via denne hjemmelavede gevind bøsning. Mange tusind tak til min gode ven og
kollega Jesper for hjælpen
Sådan! Forstærkeren er nu færdig indvendigt. Indgangs modstandende på den balancerede indgang 5, og på den
balancerede udgang er skiftet til Kiwame 5 watt (Bagerst i billedet)
Til venstre og øverst i midten ses de ekstra køleprofiler som jeg har monteret på chassis pladen for at hjælpe de to 7912
regulatorer som driver 6 volt rørene der har højere strømforbrug på gløden
Det er vist ingen hemmelighed at jeg har fyldt godt med Bitume plade i denne maskine
Så kom der liv i maskinen
Pyyha. Med denne ombygning kan jeg vist rolig sige at det slet ikke er den samme maskine mere. Hverken indvendigt eller
udvendigt. Kobber knapperne lægger jeg billeder ud af lige så snart de er monteret, der går et par uger fra nu af
Det lykkedes - Den forbistrede hylen er helt væk, gainen er blevet sat ned - den er ikke så hidsig på volumen mere.
Forstærkeren bliver en kende varmere og har med mine ændringer taget et par kilo på.
Hold kæft hvor er jeg glad for det arbejde jeg har lagt i denne maskine. Specielt efter alle de kedelige episoder med hyleri..
Øj hvor spiller den dog godt - Vildt godt!!!! Han kan sgu noget denne Frank Blöbaum
Jeg gad vide om Vincent har lavet denne modifikation i de SA-T8'ere som stadig bliver solgt. Det burde de, selvom det nok
ikke er alle som er lige så kritiske mht. til støj og hylen!! som jeg. Men stadig vil jeg mene at maskinen ikke har virket efter
hensigten da jeg købte den. Den er lavet nu!! NEJ HVOR ER JEG GLAD!!!!! Og en vis tilfredsstillelse i selv at have lavet det.
Det var nu hyggeligt at sidde og rode med den..:o)
Jeg vil også oprette farverige tråde med opgraderingerne af min CD afspiller og SP-T800 monoblokkene, samt opbygningen
af The Soundwaves højttalerne.
Link til hele anlægget
Med venlige hilsner Henrik
Vingborg