Demonstration foregik i København hos Juhl Sørensen, som normalt er forhandler af klaverer og flygler fra det kendte Steinway & Sons. Men nu kan man altså også opleve cremen af cremen fra Lyngdorf i disse lokaler. Systemet var sat op på øverste etage, i et langt rum med højt til loftet, op i kip. Enkelte billeder i teksten nedenfor, er taget ved et tidligere besøg hos Lyngdorf Audio.
Har man kun set dette system på billeder, har man på ingen måde oplevet den fantastiske finish som systemet faktisk har. Det består af tre dele. Den centrale enhed som indeholder CD-drev, og digital forforstærker med Room Perfect indbygget. Denne version af Room Perfect har kun meget få ligheder med den version man finder i Lyngdorf produkterne. Lige så med CD-drevet som er konstrueret specielt til Steinway Lyngdorf. Ingen standard komponenter her! Alle tre dele står på en kraftig støbt aluminiumsfod, som i den grad er med til at føje til den samlede høje vægt på næsten et halvt ton!
Steinway Lyngdorf Model D i al sin magt og vælde!
Skuffen til drevet sidder i højre side, og glider fuldstændig lydløst ud. Skuffen er konstrueret af ét stykke smedet aluminium af allerhøjeste finish. Pladen lægges i, og skuffen glider lydløst i igen. Herefter rettes fokus mod toppen af head-unit’en. Her sidder knapperne til betjening af CD-drevet. Det er også herfra man styrer opsætningen af Room Perfect, men på Steinway Lyngdorf systemet er denne funktion låst for ejeren. Der medfølger nemlig opsætning af systemet, af en trænet tekniker, ved køb af et Steinway Lyngdorf system. Dog er der mulighed for at benytte nogle prædefinerede filtre (voicings), a la dem der findes på Lyngdorf’s TDAI2200 med Room Perfect. Hvis man ønsker at flytte sit Steinway Lyngdorf system til et andet rum, ja så sørger førnævnte tekniker for at kalibrere systemet igen. Kun på denne måde kan det sikres, at systemet altid yder sit allerbedste. På forsiden af head-unit’en sidder displayet og den store forgyldte volumenkontrol. Den store drejeknap hviler på et kugleleje, og glider fuldstændig frit uden antydningen af friktion. Selve head-unit’en er udført som et højt møbel, med plads internt til fremtidige opdateringer, som f.eks. multikanal moduler.
Head-unit
Der medfølger selvfølgelig også en fjernkontrol, og denne fortjener næsten en omtale for sig selv. Den er fuldstændig rund, og domineres af den runde volumenkontrol på toppen, a la den der sidder på selve headunit’en. Her er den dog en anelse mindre, for at fjernbetjeningen bedre kan ligge i en håndflade. Selve kontrollen af volumen fra fjernbetjeningen er en smule anderledes. For at man ikke uforvarende skal komme til at skrue op, er der i fjernbetjeningen en ganske let friktion i drejeknappen, i form af ganske små og lette klik. Endvidere kan man selvfølgelig betjene CD-drevet, samt vælge mellem de forskellige kompenseringer i RoomPerfect: Global eller Focus. Der medfølger en lille dock til fjernbetjeningen, som også sørger for opladning. Fuldt opladet holder strømmen i det indbyggede batteri, ved normalt brug, i et halvt år!
En ordentlig håndfuld remote.
De to største dele af Steinway Lyngdorf Model D, er de to store dipole højtalere. De er i samme høje finish som headunit’en, med træpaneler i pianolak efter eget valg. Selve højtaleren er bygget op omkring en kraftig støbt aluminiumsramme, udført efter samme opskrift og finish som metalrammerne i de kendte flygler. Der sidder fire 12” basenheder i hver højtaler, to foroven og to forneden. Disse er specielt konstrueret til Model D. I midten, i sin egen aluminiumsramme, sidder to 5” mellemtoneenheder fra Seas med stavmagneter, samt en båndiskant på 4 x 6 cm, af eget fabrikat. Nederst på soklen bag højtaleren er der en kraftig modificeret Lyngdorf Millennium forstærker på 2 x 400 watt, til ”biamping” af bas- og mellemtone/diskant sektionerne. Delefiltrene er digitale mellem bas/mellemtone, mens der er brugt mere traditionelle analoge filtre mellem mellemtone/diskant.
Et kig til enhederne som sidder i "klangkassen" som var det et flygel.
Alle dele af Model D systemet er udført som moduler, så fremtidige opgraderinger er mulige. Fælles for de tre dele er, at de selvfølgelig leveres med paneler i træ, som er lakeret på Steinway Lyngdorf fabrikken. Mulighederne for finish er næsten uendelige.
Under denne demonstration af Steinway Lyngdorf Model D, fik undertegnede ligeledes lidt indsigt i de nye Model C højtalere med separate bashøjtalere, samt de nye multikanal- og indbygningsløsninger fra Steinway Lyngdorf. Man kan læse mere om disse på Steinway Lyngdorf’s hjemmeside. Prisen for et komplet Model D system er 1.175.000,- kr.
Til venstre: Kassen på dipolen hvori den kraftig modificeret Lyngdorf Millennium forstærker gemmer sig. Til højre: Blødt fløjl til remoten.
Lydmæssigt er vi helt oppe og bide skeer med nogen af de bedste ultra high end oplevelser, jeg har haft. Steinway Lyngdorf har en lydfilosofi, som går på at et Model D system skal lyde fuldstændig som et Steinway & Sons Model D flygel. Vi hørte desværre ikke lige et stykke musik med et model D flygel, men vi hørte meget anden musik, som bekræfter at dette er ultra high end af bedste skuffe.
Jeg fik selvfølgelig også mulighed for at høre Model D højtalerne spille uden Room Perfect aktiveret, og sjovt nok var det ikke i bassen, at den store forskel skulle findes. Trods den dipole natur formåede disse store højtalere at spille bas med samme niveau, som når Room Perfect var aktiveret. Højtalerne er ikke ”voicet” med et løft i bassen, da al frekvensregulering sker via Room Perfect.
Et "standard" Room Perfect-modul.
Forskellen skulle findes længere oppe, omkring øvre mellemtone/nedre diskant. Det kom til udtryk ved at klangen blev hørbart hårdere, eller man kan sige at rummet blev hørbart hårdere, for det er faktisk dét der er tilfældet. Men med Room Perfect aktiveret var det Nirvana! Jeg har hørt Room Perfect fungere rigtig godt ved andre demonstrationer, men det er vand ved siden af den oplevelse jeg fik med Steinway Lyngdorf systemet. Det skyldes sandsynligvis at Model D systemet i forvejen er lige den tand bedre, end en ”standard” TDAI2200 eller lignende fra Lyngdorf.
Nå, til sagen! Hvordan lyder et af de bedste setup’s, som undertegnede har lagt ører til? Som en god blanding af de andre dyre systemer, jeg har været i nærkontakt med! Nærværet var den første ting jeg bemærkede. Der var intet spor af elektronik mellem undertegnede og musikkerne. Specielt på min medbragte version af Tryllefløjten, var dette særlig tydeligt. Selv uden lukkede øjne kunne jeg ”se” de udøvende på scenen lige foran mig. Ikke fra 10. række som jeg er vant til, men min helt egen intim-koncert, specielt opført for min skyld. Denne form for nærvær har jeg ellers kun oplevet fra KEF Muon og Gryphon Poseidon. En anden detalje fra denne indspilning er, når man kan høre de udøvende vende sig mod og væk fra lytterne under skuespillet. Her er Model D helt i samme superklasse som Wilson Alexandria, den eneste højtaler jeg ellers har hørt, som også kunne gengive dette. Men nu er Model D med i det fine selskab!
Drevet til systemet.
Den generelle klang er knastør, dog uden at man sidder med fornemmelsen af at tørre ud. Det er bare superpræcist, uden nogen som helst slinger i valsen. Men det har en bagside! Steinway Lyngdorf Model D er ikke helt så tilgivende over for ”uheldige” rytmiske indspilninger. Model D piller disse indspilninger fuldstændig fra hinanden, i en grad der gør at den musikalske glæde går fløjten. Til gengæld gik det rigtig godt med gode klassiske indspilninger. Og man kan vel godt konkludere ud fra dette, at Model D primært er til klassisk musik. Steinway Lyngdorf er selv klar over dette, og af samme årsag vil de nye Model C højtalere være ”voicet” med en varmere klang, så rytmisk musik kommer bedre til sin ret. Jeg ser frem til at høre om det også er tilfældet!
Rumfornemmelsen er noget af det bedste jeg har hørt, og perspektivet var STORT uden nogen form for fysisk begrænsning. Det var helt fantastisk at høre de store Model D højtalere koble så effektiv sammen med det store demorum. Dog er der et lille ”men”, for Model D formåede ikke at præsentere indspilningerne med deres ”egen” størrelse. Her tænker jeg på mine oplevelser med Wilson Maxx2 og KEF Muon, som netop præsenterede et hvert stykke musik med sin egen størrelse, således at rumfornemmelsen skiftede størrelse sammen med musikken. Detaljeringen er i superligaen, men der var ikke flere detaljer end jeg er vant til fra reference setup’et, de var bare så meget tydeligere. Der var ikke forskel i kvantiteten, men i kvaliteten!
Jeg kunne blive ved med, at finde superlativer frem, men i sidste ende er konklusionen den samme. Steinway Lyngdorf er et af de bedste systemer til gengivelse af lyd, jeg har hørt. Og tager man den fantastiske finish med, så kan man næsten godt tilgive de små skønhedsfejl rent lydmæssigt, som jeg faldt over.
Lyngdorf Audio repræsenteret ved (fra venstre): Leif Schmücker, Jan Abildgaard Pedersen, Henrik Green Mortensen og Jes Mosgaard.
Der skal fra undertegnede lyde en stor tak til Steinway Lyngdorf og Juhl Sørensen, for at lægge tid og lokaler til denne oplevelse. Jeg ser frem til at høre Model C højtalerne i fremtiden under de samme forhold.
Forhandler:
Juhl-Sørensen Tlf.: +45 7013 1744 Mail: info@piano.dk Web: www.piano.dk |