"Afskrivelsen" blev der rettet voldsomt op på under et besøg hos Holfi, med deres multikanal setup...
Det her er ikke surround ”snurre-rundt-lyd”, men multikanalsoplevelser til musik optaget som rene 5 kanaler. Ikke noget med at manipulere effekter frem på computeren. Det er f.eks. klassiske optagelser med 2 mikrofoner som man er vant til, og så tre ekstra mikrofoner til centerlyd og baghøjtalerne. Altså ægte optagelser i 5 spor.
Teknikken har været der et stykke tid, næsten siden SACD’s fødsel, men der er ikke gjort det store fra de mange producenter af SACD afspillere til at tage teknikken til sig. De første SACD afspillere havde 5.1 analog output, men det fængede ikke, så den dag i dag ser man det sjældent på nye SACD afspillere. Det er faktisk rigtig ærgerligt, for der ligger en masse oplevelser og venter.
Dagens trææsker - foto: Mikael Palmqvist
Hvorfor blev det ikke mere udbredt? SACD startede oprindeligt som et rendyrket 2-kanals medie fra Sony og Philips, som er fadder til teknikken. DVD-Audio havde på samme tid den store fordel at disse maskiner kunne afspille DVD-audio og DVD-video i flere kanaler og naturligvis også CD i stereo. SACD-afspillere gav i starten slet ikke adgang til billedsiden. Af samme årsag lignede DVD-Audio en vinder de første år. Da SACD kom i flere kanaler, kunne man hverken indstille niveau eller delay på højttalerne. Man skulle altså sidde med højttalerne placeret på en perfekt cirkelbue, og de skulle have korrekt følsomhed i forhold til hinanden! Altså ikke brugbart til kvalitetslyd. Lanceringen af SACD må således siges at have været famlende i starten. Der blev heller ikke brugt store ressourcer på markedsføring fra producenterne side. Der er ikke penge i audio stereo, så derfor valgte man at rette fokus på fladskærme og spillekonsoller i stedet.
Men danske Holfi har set lyset. Eller lyden om du vil! En afspiller som kan håndtere SACD medierne plus DVD-medier, og førnævnte analoge 5.1 output. Det betyder, at de fem kanaler plus sub afkodes i afspilleren. Der er dog ikke tale om en afkodning som man kender det fra Surround og DVD. SACD Multichannel er et digitalt bitstream signal i fem kanaler. I stedet for at modtage en 16-bit bitstream som i en traditionel CD-afspiller, hvor signalet adskilles i højre/venstre kanal, så sidder der i SACD afspilleren en chip som skiller bitstream’en op i fem kanaler. Opløsningen er dynamisk i og med at det er et direkte bitstream signal der afspilles. Såre simpelt.
Holfi-grej for en hver smag (klik på billedet for større version).
Holfi er lidt af en pioner på området, for der har ikke været den store mængde information til rådighed. Man kan sige at den dybe tallerken skulle opfindes igen. Men når informationen først er fundet, så ligger teknikken klar og færdig til at tage i brug. I Holfi’s tilfælde er det Philips teknik der ligger bag. Holfi har indbygget muligheden for at gøre centerkanalen virtuel (VCS, Virtuel center speaker), så signalet kører via de to fronthøjtalere. Det foregår rent analog, så der bevares fuld kontrol over signalet. Man kan altså også køre i ”normal” 5.1, hvis man ønsker det.
Ud over en SACD afspiller, så kræves der en forforstærker som kan regulere de fem kanaler simultant. Al indstilling af delay og styrke på de enkelte kanaler sker via afspillerens software og menu. Herefter er der bare fire-fem kanalers forstærkning, eller to(tre) hvis du supplerer op på dit eksisterende setup. Under demonstrationen hos Holfi blev der udover en Xandra MP multiafspiller, benyttet en Pre 1.5.1 femkanals forforstærker, NB250/PAPU til de forreste Sonair højtalere, samt en Power 150 til de bagerste kanaler. Ifølge Holfi bør man ikke bruge de store beløb til de bagerste højtalere samt effektforstærker, da signalet kun er en lille del af den samlede lyd, samt er frekvensbeskåret.
Holfi detaljer (klik på billedet for større version).
Under demoen hos Holfi hørte jeg flere typer musik. Et par klassiske indspilninger hvor de ekstra kanaler blev benyttet til at skabe en mere luftig rumfornemmelse. Musikken var stadig placeret mellem de to ”hoved”-højtalere, men der var en tydelig forskel når der blev slukket for de bagerste højtalere. Med et var al musik flyttet ind mellem de to forreste højtalere, og følelsen af at være tilskuer gennem en dør eller en port var markant.
Vi lyttede også til en indspilning med et gregoriansk kirkekor. Her var det tydeligt at høre at de ekstra kanaler blev benyttet til at skabe fornemmelsen af at være til stede i kirkerummet under fremførelsen. Når der blev slukket for de ekstra kanaler, blev man flyttet uden for kirken, og stod og lyttede igennem hovedporten.
Netop på de klassiske indspilninger kan de ekstra kanaler specielt retfærdiggøres, for de giver fornemmelse af at være til stede i rummet hvor musikken bliver fremført. For undertegnedes vedkommende vil det aldrig blive det samme at lytte i to kanaler igen. Jeg vil indtil videre være hensat til at være tilskuer til musikken via to kanaler. Mht. klassisk musik, så står SACD stærkt. Der findes næsten 2500 titler både gamle og nye. Så spiller man primært klassisk, er det næsten muligt at overgå til udelukkende at spille SACD.
Vi lyttede også til flere rock og pop indspilninger, bl.a. Dire Straits, Pink Floyd, Roxy Music, Kraftwerk, og Beatles(!). Helt specielt for disse indspilninger var, at de er blevet remasteret enten af kunstnerne selv, eller i Beatles’ tilfældet, af Georges Martins og hans søn. Det var en kæmpe oplevelse at høre hvordan disse kunstnere benytter de ekstra kanaler til at skabe en 3-D stemning i musikken, ved at effekter eller instrumenter flytter sig rundt omkring lyttepositionen, uden at være markeret eller monoagtigt. Den helt store overraskelse var Beatles. Alle der har Beatles LP’er eller CD’er, ved at disse ofte har en flad dynamik. Men på SACD’en var der ændret drastisk på dette. Jeg har aldrig nogen sinde oplevet noget lign. fra en Beatles indspilning. Hold da helt op!
Også Dire Straits imponerede. Der blev lagt ud med titelnummeret på Brother In Arms. Under introen med buldrende tordenvejr hang det faretruende over undertegnedes hoved.
Som overskriften indikerer, så har jeg også haft min tvivl om SACD’s fremtid. For det første har de afspillere jeg har oplevet været for ringe, for det andet har udbuddet af plader virket for snævert, og for det tredje har producenterne ikke gjort nok for at gøre opmærksom på mediet. Hvad angår udbuddet af musik, så kan man på hjemmesiden www.sa-cd.net se alle udgivelser af SACD plader, samt se om det er hybrid-plader der kan afspilles som både CD og SACD, om det er multikanal osv.
Jeg vil sige at Holfi har ændret mit syn på SACD’s fremtid, og jeg ikke afslå at der i fremtiden også vil komme SACD udstyr forbi lytterummet til test, enten som multikanal eller almindelig stereo. En ting er sikkert: SACD er helt klart en forbedring i forhold til almindelig CD, når det vel og mærke bliver afspillet via et kompetent udstyr.
Der skal fra undertegnedes side lyde en stor tak til Peter Holstein fra Holfi, for en god oplevelse og en ny indgangsvinkel til et ellers alt for overset medie.
Yderligere info:
Holfi Tlf.: +45 2398 4242 Mail: pholstein@tele2.dk Web: www.holfi.com |