Her er du: Besøgsartikler - KEF Muon præsentation i Berlin 13. oktober 2024 | 00:01   
Redaktionelt
Forsiden
Nyheder
Anmeldelser
Indsigtsartikler
Besøgsartikler
Arrangementer
Interaktivt
Køb, Salg & Bytte
Tilbudsavisen
Debat Forum
Services
Kontakt
Søgning


KEF Muon præsentation i Berlin
Af: Mikkel Gige  [30.10.2007] Print artikel
Efter 8 timers transport, og yderligere 3 timers venten ved selve præsentationen, var forventningerne skyhøje for at se og høre KEF’s statement højtaler Muon. Til knap 1 mio. sættet skulle det bare være i orden, og jeg kan allerede nu afsløre, at det var det!

Selve eventen foregik i Berlin, så der var som sagt lidt rejsetid. Jeg tog turen sammen med KEF’s nye mand i Danmark, Michael Enevoldsen. Vel ankommet og indlogeret på hotellet gik turen videre til kult in-stedet ”Spindler & Klatt”. Stedet ligger langs en flod i Berlins midtby i en gammel og kæmpestor lagerhal.

Der blev trakteret med syv retters liggende menu, som betød, at middagen blev indtaget i liggende stilling på nogle kæmpestore senge/sofaer med plads til 4-5 menneske ad gangen. Vi blev budt velkommen af GP Acoustics tyske direktør, og vi indfandt os derefter på vores leje. Under middagen var der underholdning. En strippende pianist, som spillede flere stykker af Chopin, mens det ene klædningsstykke efter det andet forlod hendes krop uden tab af en eneste takt eller tone. Dog var der en lille tætsiddende rød silkekjole inderst. Om lyden var god lagde jeg ikke mærke til...

I mens dette stod på, hvilede undertegnedes øjne, sammen med flere andre af de fremmødte, på to store sorte stofindpakkede sokler, som også havde indtaget plads på scenen. Der gik 2½ time før afsløringen fandt sted, og undervejs blev forventningen stille og roligt skruet op hos undertegnede og et par nordiske kollegaer, som jeg delte ”bord” med.

Endelige skete det! Den tyske direktør gik på scenen og begyndte at fortælle. ”Ja ja, for pokker, kom nu”, tænkte jeg. Og så skete det: To søde piger indtog scenen og løftede langsomt klædet af de to sokler. Det føltes som timer, men tog faktisk kun ganske få sekunder. Wauv! Der stod de! KEF Muon (udtales mju-ån). To meter høje, 60 cm brede og vejer 115 kg i deres polerede aluminiums-kabinetter, og så til knap en million sættet!

Teknikken
KEF Muon er som sagt lavet i aluminium, men det er nemmere sagt end gjort. Den første prototype til kabinettet blev fræset ud af en massiv blok aluminium, da KEF’s udviklere på daværende tidspunkt ikke kendte til andre metoder. Det tog en hel uge, hvor fræseren kørte 24 timer i døgnet. I dag bliver de lavet ved hjælp af vakuum-teknik. Først opvarmes en 6 mm aluminiums-plade, så materialet blødgøres. Herefter trækkes pladerne ned i en form ved hjælp af det kraftige vakuum. Efterfølgende svejses kabinettet sammen med de påkrævede afstivninger.

Internt er kabinettet delt op, så de enkelte enheder på nær de 6 (!) basser har hver deres kammer. Muon er en fire-vejs højtaler med de førnævnte seks 10” basenheder med neodynium magneter, hvoraf de to sidder på bagsiden. De to enheder kan til- eller frakobles, så de spiller i modfase med de fire enheder foran. Oprindelig var det meningen at man kunne vælge fase eller modfase til de to bagerste enheder, men ifølge KEF virkede det kun optimalt når de spillede i modfase, altså bevæger sig samme retning som de forreste.

Mellemtone området varetages af to enheder: En 10” nedre mellemtone med en faseplug, samt 6½” membranen i Uni-Q enheden til øvre mellemtone. Diskanten varetages af en titanium dome der sidder midt Uni-Q enheden. Denne Uni-Q enhed er helt speciel for Muon, og findes ikke i andre modeller fra KEF. Basserne og 10” mellemtonen bruges også i KEF’s Reference 207/2 til 160.000,- sættet.

En anden speciel detalje er den interne dæmpning. Her har KEF benyttet et granulat af aktivt kul, som dæmper trykket internt i Muon i en grad, så de seks 10” basser rent faktisk ”ser” et kabinet der er dobbelt så stort. Derfor går Muon rent ned til 20 Hz til trods for at kabinettet er helt lukket.

Der er mulighed for triplewiring med de bedste af de bedste terminaler fra WBT, men KEF benyttede det ikke selv under demonstrationen i Berlin.

Muon leveres kun i 100 nummererede sæt. De 30 går til Europa, mens resten fordeles i Asien og USA. Der er på forhånd afsat 30 sæt worldwide, og under eventen i Berlin blev der rent faktisk også afsat et sæt til! Det røg til Spanien. KEF Muon sælges ikke gennem det traditionelle forhandlernet, men kun ved direkte henvendelse til KEF. Til prisen bliver de leveret i dit hjem hvor som helst i verden af en specialist fra KEF, som står for opsætning af højtalerne i din stue eller lytterum. Efterfølgende vil der blive tilbudt et opfølgende besøg hvert halve år i hele højtalernes levetid. Og mon ikke det vil være muligt at få dem opdateret i en rum tid fremover?

Lyden
Så kommer vi til lyden. Hvordan lyder en højtaler til en million sættet? Hov, jeg glemte at nævne reference grejet. Mark Levinson’s det bedste: No.33H monoblokkene, No.32 forforstærker, No.390S CD-afspiller, og kabler fra engelske Chord. Jeg er ikke selv en stor fan af ML, som jeg finder en anelse for tør, nøgtern og korrekt, og dermed også lidt kedeligt. Men sammen med Muon spillede det som aldrig før. Hold da helt op! Aldrig nogen sinde har jeg hørt musik gengivet som her. Det ryger direkte ind ved siden af andre store oplevelser som den første kæreste, de fire gange jeg dumpede før jeg fik kørekortet, min datters fødsel osv.

Som tidligere nævnt foregik denne event i en kæmpe lagerhal med 20 meter til loftet. KEF Muon skulle altså kontrollere et kæmpestort rum uden ekko eller andre kedelige forhold såsom mangel på bas – og det gjorde de! Muon tog magten over hallen og præsenterede et kæmpestort og magtfuldt lydbillede, som leverede dyb bas med fuldt niveau i selv de fjerneste afkroge. Der blev spillet alle slags musik: Klassisk, rock, pop, dance, og vokal, både i superduper indspilninger og de helt almindelig plader fra den gængse plade-pusher. Intet faldt igennem!


Billede fra KEF - da vi desværre ikke ligger inde med billeder der retfærdiggøre Muon.

Der var luft i hele toneområdet, og også i bassen viste Muon et stort overskud med masser af luft. Bassen var tør, stram, præcis, kontrolleret og uden unoder af nogen art. Det var ganske enkelt helt perfekt. Detaljerne fra basstrenge stod som skåret i granit, og sjældent har jeg hørt en stortromme gengivet som det blev her. Først hørtes det lille ”klik” når pedalen rammer skindet, og lige efter kommer hugget og fylden som rammer dit maveskin som en sværvægtsboksers højre næve. Ganske enkelt helt sublimt.

I mellemtone-området blev jeg mødt af et nærvær og en intimitet, som jeg aldrig før har oplevet. Det var så tredimensionelt, at sangeren vitterlig stod foran mig, når jeg lukkede øjnene. Stemmer var detaljeret på en måde, som jeg aldrig før har oplevet. Alle de små klik, smask, og selv raspelyde fra stemmebåndene. ”Ja ja”, tænker du måske, ”den er god med dig hr. Gige”. Men nej, det var sådan. Katie Melua kunne lige så godt have stået på scenen i stedet. Det var realisme, så man følte at ens intimsfære blev brudt.

Og sådan fortsatte det op gennem diskanten. LUFT, LUFT, LUFT og atter LUFT! Og igen letflydende overskud. Bækkener stod knivskarpe, uden kant eller andre ubehageligheder. Det raspede og det klingede løs når trommeslagerne gik amok på trommesættets metaldele.

En ting er, at de enkelte toneområder var perfekte, men det var sammenhængen mellem de tre hovedområder også. Der var absolut ingen spor af hørbar overgang. Dette er referencen for homogenitet. 

Perspektiv og lydbillede er næsten en roman i sig selv. Selv i denne store hal var der hul igennem til UG med kryds og slange. Al musik og enhver indspilning har sin størrelse, og dette blev honoreret 100 % af Muon. Det var simpelthen så afslappet og uanstrengt at lytte til Muon, og uden at der manglede dynamik, detaljer eller noget som helst andet. Det var bare så perfekt, ligetil og umiddelbart. Intet stak ud og gjorde opmærksom på sin tilstedeværelse, og samtidig var alt og alle detaljer i musikken repræsenteret.

Selv, når der blev spillet op til dans med dance-musik i den tunge ende, var det perfekt. Stoltheden lyste ud af KEF’s udviklingsfolk. Ingen af de mange europæiske skribenter og journalister jeg talte med, kunne sige noget dårligt. Vi gik alle derfra med kæben hængende nede på brystkassen.

Gjorde de så slet ikke noget forkert? Jeg sad samlet over en time i sweetspot og forsøgte at finde fejl. ”Noget må da gå galt i dette store rum?” Men nej, intet gik galt. Og det mener jeg! Skulle du være i tvivl, så kontakt da endelig KEF, og hør om de giver en tur til London hvor de har linet et sæt op i en stor herskabslejlighed. Men du skal nok lige ha’ det rigtige konto-udtog med. Og husk så lige at stuen skal være på den anden side af 100 m2.

Jeg vil nærmest sammenligne KEF Muon med Bugattis superbil Veyron. De er begge et statement, og vi kommer højst sandsynligt aldrig til at se noget lignende igen. Hold op hvor er det fedt at ha’ oplevet dette!

Mener du at kende en højtaler som gør alting lige så korrekt som Muon uden de mindste fejl eller mangler, og samtidig koster mindre, så sluger jeg gerne en stor kamel, og kvitterer med en god middag. Men den middag kommer vist til at stå et godt stykke tid endnu.

Det var svært at forlade denne event for at tage tilbage til hotellet. Jeg spurgte KEF’s ”demonstratør” Johan Coorg, om jeg måtte kramme Muon’erne farvel og måske ae dem lidt inden jeg gik. Det var i orden, så længe at jeg ikke forbrød mig mod højtaleren.

En kæmpe stor tak skal lyde fra undertegnede til KEF’s danske forbindelse, Michael Enevoldsen, samt til GP Acoustics for en stor oplevelse ud over det normale.

Kontakt:

KEF, GP Acoustics Gmbh
Michael Enevoldsen
Tlf.: +45 7581 4777
Web: www.kef.com
Mail: michael.enevoldsen@gpaeu.com

Flere besøgsartikler
SoundSociety 2024
03.03.2024
På besøg hos Dantax/Raidho
18.04.2023
På besøg hos Nordsø Records
07.03.2022
CPH HighEnd 2019
27.10.2019
På besøg hos Michell Engineering
26.09.2019
Nye indsigtsartikler
Avanceret model for højttalere
17.06.2013
Tidsforvrængning?
07.03.2011
Sådan sætter du din pladespiller korrekt op!
13.02.2011
Digital DIY korrektion af højtalere
26.09.2010
Streaming Audio Media
26.01.2010
Seneste Nyheder
Nyt fra Clearaudio & EAM Lab
12.10.2024
SVS 17-Ultra Revolution
03.10.2024
Radiant Acoustics Clarity 6.2
24.09.2024
Canvas HiFi
17.08.2024
Riviera Audio Laboratories
01.08.2024
Nye Anmeldelser
PMC Prodigy 1
16.06.2024
Fyne F500SP
30.04.2024
Musical Fidelity A1
28.01.2024
Vincent DAC-700
02.10.2023
Revival Atalante 3
25.08.2023
Persondatapolitik  |  Copyright Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes