Her er du: Anmeldelser - GamuT L3 standerhøjttalersæt 4. november 2024 | 09:07   
Redaktionelt
Forsiden
Nyheder
Anmeldelser
Indsigtsartikler
Besøgsartikler
Arrangementer
Interaktivt
Køb, Salg & Bytte
Tilbudsavisen
Debat Forum
Services
Kontakt
Søgning


GamuT L3 standerhøjttalersæt
Anmeldelse af: Redaktøren - tekst og fotos  [13.04.2005] Print testen
GamuT har lanceret sine første tre højttalere efter at Poul Rossing kom ved roret. Vi har kigget på den mindste L3, som er en ægte perle.

Poul Rossing er en mand med et køligt overblik og en varm passion for højttalere. Efter han overtog GamuT, som er verdenskendt for ekstremt vellydende elektronik, og strømlinede både produktion og logistik, blev der menneskeligt overskud nok til at udvikle en serie højttalere under GamuT navnet. Serien består af testen 2-vejs standerhøjttaler L3, en 2½-vejs med navnet L5 og den topmodellen L7, som alle baserer sig på samme type enheder og filosofi.

Starten på L-serien var nu en anelse mere kompliceret end først forventet. Selv om enhederne var valgt fra ScanSpeaks bedte hylder og kvaliteten ikke var til at komme uden om, ville det ikke fungere helt rigtigt. Poul henvendte sig til ScanSpeak og hyrede den nødvendige ekspertice til konstruktion af delefilteret. Det blev Lars Goller, som Poul har kendt i flere år end nogen af dem har lyst til at tælle.

Lars var oprindelig automekaniker, men lyden af en veltrimmet potte var tilsyneladende ikke nok, så Lars kastede sig over en ingeniøruddannelse. De seneste 13 år har Lars været ansat hos DST, som jo omfatter Vifa, Logic, ScanSpeak og Peerless, hvor han har fungeret både som udviklingschef og de seneste 3 år som teknisk direktør. Ud over det har han udviklet en ualmindelig sund indstilling til lyd og måder at opnå den på.

Projektet mundede ud i delefilteret som beskrevet nedenfor. Den basale tanke er, at ALT i en højttaler skal have en markant betydning for den endelige lyd. Det betyder, at man i Lars’ univers ikke kan se isoleret på enhederne, kabinettet, komponenterne i filteret eller dæmpningen for den sags skyld. De skal alle spille sammen. Hvis kabinettets konstruktion kræver ændringer i delefilterets komponenter, fordi de enkelte komponenter initierer en resonans, skal det laves om indtil der er styr på alle kompromiser.

Lars havde et stykke tid gået og luret lidt på at blive selvstændig, men da det kom Poul for øre, var han ikke sen til at smede. Der er ikke så længe til Poul fejrer sin 70 års dag, så Lars fik tilbudt at købe halvdelen af GamuT mod at stå for udviklingen af kommende højttalere, en del af salgsarbejdet og givetvis også en videreførsel af GamuT på længere sigt. Det kunne Lars ikke sige nej til, og det er medvirkende årsag til, at de seneste modeller i L-serien er færdiggjort med et formidabelt resultat.

Din gamle redacteur havde en lun forårsaften trukket ADMIN væk fra ASP.NET-koderne og slæbt ham med til et møde med Lars, Poul og GamuTs blæksprutte Kim. Det blev til et sandt musikalsk festfyrværkeri i selskab med GamuTs elektronik over seriens største højttaler L7 til lidt under 90.000 kroner for et sæt. Alle de basale kvaliteter, som kendetegner den lille L3 er bevaret, men L7 kan også en masse andet godt. Vi lagde naturligvis billet ind på en afprøvning i kendte omgivelser.

Det samlede indtryk var, at GamuT nu består af en håndfuld hyggelige, ualmindelig begavede mennesker med en sand indre passion for musikken og dens formidling. Samtidig stod det lysende klart, at resultaterne tæller langt højere end besværlighederne, så vi kan sikkert forvente en lang række spændende nyheder fra GamuT i de kommende år

L3 er en nydeligt designet højttaler, hvis form sender tankerne tilbage til Avance Dana betonhøjttalerne, som var de første med den buede form på kabinetternes sider. L3 blev leveret i en særdeles solid trækasse, hvor du skal have fat i skruetrækkeren for at få taget låget af. Det øger helt klart forventningerne og ejerglæden.

Kabinetterne er fineret i fugleøje ahorn og finishen er så gennemført, at man skulle tro, de var fabrikeret i Danmark, men nej… Poul Rossings mangeårige tilknytning til det fjerne østen har givet pote i form af unikke kontakter – åbenbart også til første klasses kabinetsnedkerier. Oven på fugleøje fineren er der lagt ikke mindre en 11 lag højglans lak – hvert udsat for timers polering for at opnå det endelige resultat. I løbet af maj måned kan GamuT dog også levere modellerne i rosentræ med samme højglans lakering.

Enhederne er blandt de allerbedste, man kan fremdrive på denne lille jord. Diskanten baserer sig på ScanSpeaks Ring Radiator D2904, men den har gennemgået yderligere modifikationer for at honorere GamuTs krav til ydelsen.

Bas/mellemtoneenheden er ligeledes fra de bedste hylder hos ScanSpeak. Baseret på 18W serien er også denne enhed modificeret, men benytter naturligvis stadig Slice Cone designet, en SD motor for bedste dynamiske stabilitet og ophænget er ScanSpeaks Dynamic Linear Suspension, som i praksis tillader særdeles hårdhændet behandling uden at tage skade og stadig med bevarelse af høj lydkvalitet. Chassit’et er flow-optimeret for at reducere akustisk støj mest muligt.

Lars Goller har sammensat delefilteret efter en filosofi kaldet Non-resonant Linked Impulse, som tager udgangspunkt i følgende: Delefilteret skal tage elektrisk højde for integrationen mellem enheder og kabinet, det skal tage højde for elektro-akustiske resonanser, sikre de rigtige tidsforhold mellem enhederne samt korrigere for frekvensgang og sikre mod overbelastning. Filteret er sammensat af gode komponenter, og det tager samtidig højde for den interne kabling.

Set forfra er det en aldeles nydelig højttaler både med og uden frontstof. Dog synes jeg godt, at GamuT kunne have ladet de små metal-pinde sidde i frontstoffets ramme i stedet for på selve højttaleren. Det er nemlig en højttaler, der fortjener at slippe af med ”overfrakken”. Efterfølgende er vi dog blevet orienteret om, at GamuT har ændret rammekonstruktionen, så de små pinde nu sidder i rammen. Herligt !

Bagsiden er som forventeligt i topklasse. Det er også her basporten har sin residens, hvilket betyder, at der kræves en stander, samt at der skal en del afstand til bagvæggen. De gode terminaler sidder på en aluramme i høj håndværksmæssig udførelse med filteret på den anden side. Alt i alt en særdeles gedigen håndværksmæssig udførelse.

De duer !!

Testsættet var aldeles jomfrueligt, og selv om jeg var spændt, fik de alligevel lov at vågne op i det dertil indrettede kælderlokale for småsøvnige højttalere. Efter ca. 100 timers tilspilning, blev de hevet op fra dybet.

Selv om jeg ikke plejer at lægge bånd på mig selv, når gode produkter skal have den ros, de fortjener, så slog disse små fætre benene væk under mig. Nu ved du det: De er stinkende gode !!

Det første, der springer lige ind i øresneglen er de fantastiske menneskelige sangstemmer. Eva Cassidys krystalklare stemme, når hun sidder alene med sin guitar, får hårene til at rejse sig – ikke bare på armene, men alle vegne. Når Figaro på Deutche Grammophons herlige indspilning kurtiserer sin Susanna, glemmer du alt om hifi, analyser, forstærkere og opvask og husleje – du SKAL bare nyde mere og mere og mere og….

Når stemmer lyder så fabelagtige, smitter det naturligt nok af på alle andre instrumenter, der har sine dominerende grund- og overtoner i samme leje. Når diskantgengivelsen samtidig er tæt på perfekt integreret med det kritiske mellemtoneleje, får du faktisk en totaloplevelse af samtlige instrumenter og stemmer, du skal lede MEGET længe efter for at finde bedre. Som bekendt er det instrumenternes og stemmernes overtoner, der gør, at du kan identificere og adskille forskellige instrumenter. Både en guitar og en trompet kan spille en 400 Hz grundtone, men alligevel har du ingen problemer med at høre forskel. Jo bedre en højttaler er til at gengive frekvensområdet over grundtonerne både hvad angår dynamik, detaljering og frekvenslinært, jo mere naturlige synes instrumenterne at fremstå.

Hvad færre mennesker ved er, at karakteristikken af det, man kunne kalde undertoner faktisk også har en stor effekt på oplevelsen af instrumentet. Selv om guitaren slår en 400 Hz tone an, leverer den masser af niveau under de 400 Hz.

L3 er desuden i stand til at levere en gengivelse, hvor der virkelig er styr på tidsniveauerne uanset kildematerialet. Det giver en enestående timing og musikalitet, som mange andre seriøse konstruktioner vil sukke efter. L3 spiller ganske enkelt MUSIK på allerførste klasse.

Hvad angår de flerdimensionelle aspekter har L3 i kraft af sin lidenhed flere gode kort på hånden. Det er efterhånden velkendt for de fleste, at mindre 2-vejs konstruktioner ofte er i stand til at at producere et yderst præcist aftegnet lydbillede sammenlignet med store flervejs systemer, hvor der ofte er en meter eller mere mellem øverste og nederste enhed. I stuer på nogenlunde almindelig størrelse, vil gode, små 2-vejs systemer ofte være overlegne i deres pin-point placeringer af de enkelte instrumenter. L3 har ikke bare de gode kort på hånden, de bliver også spillet med stik på hvert eneste. Evnen til at placere et udvalgt instrument blandt få eller mange er i særklasse god.

Etta Camerons udgave af Tears In Heaven har et levende baggrundskor, hvor du uden at bruge to sekunders anstrengelse så nemt som ingenting skiller samtlige stemmer fra hinanden og placerer dem med en centimeters nøjagtighed i lydbilledet. På 2-mikrofonsoptagelser af større kor, skal du nok være forberedt på blå mærker, når du kniber dig selv i armen for at være sikker på, at du hører rigtigt. Det er nemlig ikke bare placeringen i det vertikale og horisontale lydbillede, at en stemme placeres perfekt – det er i høj grad også i dybden. Den egenskab kan undertiden være svær at gennemskue, da mange moderne optagelser – også live – har udstyret sangere og instrumenter med egne mikrofoner for at få så separeret et lydbillede som muligt. Det ødelægger dog de tidsmæssige forskelle, som naturligt eksisterer, når du selv er til stede i salen, hvor der nemt kan være 7-8 meter fra 1. violinen til den bageste pauke. Operahuse har ofte orkesteret placeret i en orkestergrav foran scenen, hvor der kan være op til 20 meter mellem dirigenten og en sanger allerbagerst på scenen. Alle disse forskelle i både tidsdomænet og den dermed ændrede kobling til resten af koncertsalen, er L3 en sand mester i at afsløre. I den lange testperiode havde vi ikke mindre end 9 sæt højttalere forbi lytterummet, og ingen – uanset priser op til det tredobbelte – magtede lige denne disciplin bedre end L3.

Gengivelse af optagerum stiller igen store krav til højttaleren. Ud over præcisionen og de tidsmæssige aspekter, skal frekvensgang og dynamik være i orden. Korrekt gengivelse af refleksioner fra koncertsalens vægge er af afgørende betydning, hvis du skal nyde rummets samspil med musikerne. Disse refleksioner er bredt ud over hele det hørbare område samtidig med, at 3. – 5. generations refleksioner er blevet reduceret så meget i niveau, at højttalerens mikrodynamiske evner bliver sat på en hård prøve. Igen tog L3 et fuldt hus i disciplinen. Kender du det sted, hvor dine optagelser er lavet, har du store oplevelser i vente med en L3 på podiet.

Man kunne fristes til at tro, at almindelige lagkage-optagelser ville være en plage at komme igennem. Det er dog ikke tilfældet, men skyldes nok i højere grad dagens høje niveau hos studieteknikerne og producerne end L3’s evne til at skelne mellem genrer.

Der mangler lige et par bemærkninger omkring basgengivelsen. L3 er en jo en forholdsvis lille højttaler og selv om den er uhyre godt gennemtænkt, er fysikkens love dog ikke brudt – endnu !

GamuT har tydeligvis arbejdet intensivt på at fintune kompromiserne i basgengivelsen. Det betyder, at den går præcist dybt nok til, at du i daglig brug ikke sidder og savner niveau i bassen, men den går altså ikke helt ned i kælderen. Den giver dog både System Audio 1270 og 1280 baghjul, hvad angår dyb og nærværende bas. Den bas, der så er tilstede, er yderst kontrolleret og velafstemt. Vores lytterum har en kendt forstærkning ved 39 Hz, som er lige i øjet med denne højttaler. Derfor savnede vi aldrig bas undervejs. Jeg kan dog sagtens forestille mig, at hvis L3 anvendes i meget store rum med høj dæmpning, kunne den måske have glæde af en diskret opbakning i den dybeste oktav fra en superkvalificeret og musikalsk subwoofer, men så længe de spiller i rum under 40 – 50 m2, burde det ikke give abstinenser, med mindre du er kronisk bass’o’holic….

Jeg har ikke beskrevet mine musikalske oplevelser med L3 særlig meget. Det ville også blive en større roman, da L3 har været en særdeles aktiv gæst gennem længere tid. Det kan nemlig siges ret kort:

Konklusion :

L3 er én af de mest musikalske standerhøjttalere, jeg kan mindes at have lagt ører til. Alt synes bare SÅ rigtigt og SÅ lækkert gengivet, at jeg og de mange lyttere, der har været forbi, har glemt alt om at snakke hifi og i stedet har siddet med det store smil på og oplevet musikkens inderste sjæl.
At L3 samtidig er en forrygende gengiver af alle de strikse hifi-parametre, er jo kun at gøre noget godt endnu bedre.

Det er derfor med største glæde, at L3 bliver den allerførste standerhøjttaler, der fortjent modtager vores sjældent uddelte

EDITORS CHOICE

 

Pris: 38.999,- / sæt

Tech Spec:

  • Frekvensgang: 42 - 60.000 Hz
  • Følsomhed: 88 dB @ 2,83 V
  • Nominel mpedans: 6 ohm
  • Minimumsimpedans: 4,6 ohm
  • Anbefalet forstærkereffekt: 50 - 300 watt
  • Dimensioner: 380 x 200 x 380 mm (H x B x D)
  • Vægt: 15 kg / stk

Producent:

GamuT International A/S
Østerled 28
4300 Holbæk

Phone: (+45) 70 20 22 68
Fax:      (+45) 59 43 97 26
E-mail: gamut@mail.dk
Web: www.gamutaudio.com

Nye anmeldelser
PMC Prodigy 1
16.06.2024
Fyne F500SP
30.04.2024
Musical Fidelity A1
28.01.2024
Vincent DAC-700
02.10.2023
Revival Atalante 3
25.08.2023
Hotte anmeldelser
Hvad kan jeg få for 25 K?
01.05.2007
Hvad kan jeg få for 50 K?
23.03.2009
CD-afspiller test
23.08.2006
Kabel test
08.08.2006
Stortest: 5 billige DVD maskiner
14.05.2005
Seneste Nyheder
NyArtSound
17.10.2024
Nyt fra Clearaudio & EAM Lab
12.10.2024
SVS 17-Ultra Revolution
03.10.2024
Radiant Acoustics Clarity 6.2
24.09.2024
Canvas HiFi
17.08.2024
Nye Artikler
Avanceret model for højttalere
17.06.2013
Tidsforvrængning?
07.03.2011
Sådan sætter du din pladespiller korrekt op!
13.02.2011
Digital DIY korrektion af højtalere
26.09.2010
Streaming Audio Media
26.01.2010
Persondatapolitik  |  Copyright Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes