Her er du: Anmeldelser - B&W Nautilus 803D 29. marts 2024 | 15:11
Services
Kontakt
Søgning

B&W Nautilus 803D
Anmeldelse af: Ronni Pedersen, fotos: B&W  [01.03.2005] Print testen
Et studie af den nye serie, redaktionens tur til introduktionen i Norge og redaktørens besøg af selveste Nautilus 800D, satte store forventninger, da 803D kom til test.

Opgraderingerne på denne nye Nautilus serie er ret omfattende i forhold til den ”gamle” Nautilus-serie. Specielt 803´eren er underlagt en forvandling, der er umulig at overse – faktisk står den som en ny, ekstra tilføjelse til Nautilus-serien, idet at højttaleren er vokset på alle leder og kanter.

Selve højttaleren er blevet markant højere end den almindelige 803. Kabinettet er blevet 10 cm højere i forhold til den ”billigere” model, og bredde samt dybde er også vokset en smule og så er vægten øget med 4 kilo. Hele kabinettet er samtidig en revurdering af Nautilus-kabinettet, og den interne opbygning er ændret på væsentlige punkter for at gøre kabinettet endnu mindre følsomt overfor vibrationer, og dødt er virkelig nøgleordet. Filosofien er nemlig at kvæle alle de unødvendige resonanser, og det er efterhånden en ting B&W mestrer, først med Matrix som har tjent som inspiration for mange hjemme-byggere, og dernæst med Nautilus.

Diskanten og den karakteristiske kantløse mellemtone-enhed er af samme slags som i Nautilus 800D, og da redaktøren har forklaret rigeligt omkring dem er det ingen grund til at komme nærmere ind på dem. Det eneste der måske burde nævnes, er at finishen på mellemtone-enhederne i testhøjttalerne var en kende groft lavet med lidt løse vævninger i kanten samt lidt løse tråde på overfladen hvis man så den på nært hold.

I forhold til den ”billigere” model 803S og den model der reelt afløses i form af Nautilus 803, benytter 803D nu tre bass-enheder, både for at give en bedre bass-respons og dynamisk formåen, men samtidig også for at kunne øge højttalerens belastbarhed. 803D er optimeret til at gå ned i 35 Hz +/- 3 dB on axis. De tre bass-enheder er alle af B&W´s egen avl med en vævet membran i Rohacell, der er et specielt materiale som udmærker sig ved at kunne klare både høj mekanisk belastning under selv meget høje temperaturer og samtidig kunne bevare stivheden. Materialet giver samtidig fordele ved hjælp af lav egenvægt som igen giver hurtigere enheder.

Kabinettet er i vanlig verdensklasse-finish med lækker kirsebær-finér, og med sine svungne linier indikerer det simpelthen ren sex.  Det er så flot og så lækkert lavet, at alle der ser det, ikke kan undgå at blive både overvældet og ikke mindst fornøjet over at det ganske enkelt er dansk håndværk når det er allerbedst.

På toppen finder vi selve huset der rummer mesterværket fra B&W, nemlig Diamond-diskanten. Huset er lavet i samme materialer som på den store 800D, og også her lufter den ud på bagsiden for at forhindre komprimering. Denne løsning rummer desværre et mindre tilbageskridt for B&W. Hvor diskant-husene på den gamle Matrix-serie var fikseret i et støbt beslag, er huset her limet på med en blød silikoneagtig masse. Ulempen ved dette er at husene desværre kan skubbes, og det ene sad da også en smule skævt, dvs. væk fra resten er enhedernes spilleretning. Med en smule uheld kan man sikkert få det til at slippe helt – nysgerrige folk kan jo finde ud af alt. Det må kunne gøres bedre, for den løsning er bare ikke holdbar.

På bagsiden finder man først den store bøsning der strækker sig gennem højttaleren og er medvirkende til at fiksere mellemtone-enheden. I bunden finder man et sæt meget lækre WBT-terminaler, der er standard på alle B&W Nautilus i dag. Terminalerne snupper alt uden problemer og er samtidig lette at komme til. Som standard er højttalerne desuden udstyret med et sæt lækre jumper-kabler til de folk der ikke benytter bi-wiring. Disse er lavet af samme kabel som den interne kabelføring, og monteret med spader i den ene ende og bananstik i den anden ende. Lækker detalje, der er suppleret med en pakke med både spikes og ikke mindst gummifødder til montering inder højttalerne. Desuden er der naturligvis en polérklud til diskanthuset og skumpropper til at dæmpe den frontvendte bass-reflex med den karakteristiske overflade som en golfbold i tilfælde af at den skulle blive for dominerende i rummet.

Højttalerne leveres som standard med frontstof, men også her er der tilsyneladende sket en glipper. Godt nok foretrækker de fleste at benytte deres højttalere uden frontstof, men derfor må det godt virke lidt lækkert at hive af eller montere. I B&W´s tilfælde er rammen lavet af plastik så blød at man næsten har foldet hele rammen sammen inden man får den hevet af. Ikke engang 500,00 kr´s højttalere fra Bilka har så lav en standard, og selvom det er en petitesse så er det altså for ringe til 60.000 skattetyngede kroner.

Lyden…

Lad mig sige det i en enkelt glose – forandringen i Nautilus-serien er helt enorm. Den nye diamant-diskant er ganske enkelt et mesterstykke, som så absolut er en af de absolut bedste diskant-domer jeg nogensinde har hørt. Hvor den gamle serie kunne være både hidsig og anstrengt i diskanten, er det simpelthen en saga blot i denne ret så markant ændrede version. Den er så krystalklar, luftig og fri at det klæder al slags musik uanset genre.

Der er ikke tale om en tilgivende diskant som er tunet så den kan spille alt på en venlig måde, nej den er derimod stadig nøjagtigt så detaljeret som en highend-diskant skal være. Det pakker intet ind, men gengiver alt klart og tydeligt. I kombination med den fremragende mellemtone-enhed giver det en stemmegengivelse helt i særklasse – luftig, fri og med masser af glød og karisma. Punktformigheden og nuanceringen er helt i top og selv de mindste detaljer i stemmeregi får 803D´erens fulde opmærksomhed. Samtidig er det imponerende at selv om man giver den gas, så lyder systemet ikke på noget tidspunkt presset. I modsætning til tidligere tiders B&W-kreationer opleves der en reel spilleglæde selv ved lavt niveau uden nødvendigvis at bruge de kraftigste forstærkere i verden, og det er en forandring der vil noget, for pludselig er det ikke højttaleren der sætter begrænsningen i integrationen med anlægget Man skal nemlig ikke længere tage højde for minimum rigtig mange watt til hver kanal for at vække enhederne til live.

803D kvitterer da også prompte og spiller frit fra leveren. Med en tilspilningstid på kun 15 timer – B&W siger 15 timer, resten er psykisk – var der hurtigt lagt op til sjov og ballade, for her er pludselig også tale om en B&W-højttaler der rent faktisk kan spille al slags musik, og intet gik forbi.

Det interessante ved 803D er at den er så umiddelbar og let at lytte til. Fra første tone flød vellyden simpelthen frit fra kassen og det hele lød bare så ubesværet og let – nærmest silkeblødt.

Til lejligheden havde jeg, efter en del forsøg, endelig fået fremskaffet den gamle klassiker ”Jazz at the Pawnshop”, som de fleste lidelsesfæller vil nikke genkendende til. På trods af at være en indspilning fra 1976 og derefter remastered til cd i 1991 for det nu hedengangne Hi-fi & Elektronik, er det stadig en fornem indspilning med noget herligt musik indspillet i en meget intim atmosfære. 803D formår at gengive rummet med al den glød og atmosfære som var en væsentlig del af oplevelsen på Stampen i Stockholm.

Den allerførste gang jeg hørte pladen var i mine teenageår og selv dengang var jeg betaget af pladen. I mellemtiden er udstyret gået gennem en mindre revolution og oplevelsen og genhøret er bare blevet klasser bedre. Skæring nr. 2 ”I´m confessin´” er et herligt nummer hvor fokus specielt i starten er lagt på Arne Domnerus og hans klarinet. Det interessante i dette nummer er at følge netop klarinetten rundt på ”scenen” – hvis grejet har en passende portion seriøsitet vil man kunne høre at Arne Domnerus går stille og roligt rundt mens han jammer. Klarinetten gengives med en flot klang der er meget præcis og uden at komme til at lyde klemt. Afhængig af grejets kvalitet er det nemlig et punkt hvor det sagtens kan gå galt.

Alt i alt er indspilningen et godt eksempel på hvordan det skal gøres så alle kan være med – de enkelte musikere er meget lette at udpege placeringsmæssigt. Når snakken falder over på gengivelsen af trommer og hi-hats, brillerer 803D med en næsten overlegen nuancering hvor overtonerne er lette at følge mens instrumenterne ruller af, og det uden at det på noget tidspunkt bliver anstrengt at lytte til. Det hele står klart og tydeligt optegnet og også trommer er nu efterhånden en B&W-specialitet fordi de nu formår at gengive trommerne uden at de mister tempo og kommer til at virke slaskede. Nu står trommeskindet optegnet så man forstår hvad det drejer sig om når Mike Portnoy fra ”Dream Theater” giver en opvisning i kunsten at håndtere et trommesæt på både ”Images and words” og ikke mindst ”Awake”, som efter min mening er de to bedste plader fra deres side.

En anden plade der røg i spillen, var et interessant udspil fra den anden side af Skagerrak, nemlig fra Sverige og ikke mindst Lars Winnerbäck og hans plade ”Söndermarken”. Det er en spændende plade med mange gode numre, bl.a. ”Över gränsen” som stille og roligt arbejder sig op fra Lars´ stemme akkompagneret af en akustisk guitar og til hele orkestret med korpiger og hele molevitten. Guitaren står flot optegnet og følingen med strengene er meget ”levende” med Lars´ glimrende og klare stemme som det herlige supplement.

Skal vi hoppe over i en helt anden boldgade og udfordre højttaleren på kontrol, er Michael Jacksons ”dangerous”-plade fra 1991 et godt eksempel på god indspillekvalitet med fokus på alle detaljer. Selve nummeret ”Dangerous” er den rigtige udfordring på netop denne plade – den starter ud stille og roligt og som et lyn fra en klar himmel kommer de elektroniske trommer og dette kan snyde en del højttalere. Hvis ikke bassen er ordentlig afstemt vil de simpelthen stå og buldre og rode i det lave spekter af skalaen med en meget irriterende oplevelse i vente. Men her er højttaleren trimmet og fit for fight og bassen stikker ikke på noget tidspunkt af – den forbliver derimod præcis og stram og viser klart at dette nummer, som nogle vil kalde overmikset, sagtens kan spilles på hifi-manér. Uanset hvad man måtte mene om manden er han bestemt heller ikke kendt for at sjuske med kvaliteten på hans plader, som for det første altid er lang tid undervejs og for det andet fordi der altid er ”attention to detail” når MJ går i studiet. Det er ”Dangerous” et meget godt eksempel på og pladen byder da også på en fremragende og næsten uhyggelig klar vokal på den udødelige klassiker ”Heal the world”. Den fremstår klar, tydelig og meget let forståelig med alle de følelser der overhovedet kan fyldes i nummeret om vores døende planet.

Alt i alt er 803D en fremragende højttaler, men er der så slet ikke noget knap så positivt, der kan nævnes, vil alle skeptikerne så spørge – jo, intet er som sagt perfekt og 803D har da et punkt som ikke så meget måles på negativt, men som bestemt gerne måtte være lidt anderledes.

På samtlige plader spillet var det tydeligt, men specielt på live-plader som f.eks. Dire Straits ”On the Night” mastered i Super Bit Mapping og nummeret ”Fragile” fra Stings ”All this time” var der en grundlæggende ting der blev lagt mærke til – selv om 803D´eren spiller med gejst, entusiasme og spilleglæde som en afgørende faktor i forskellene til de gamle serier, så er den alligevel meget høflig i sin fremtoning. Lydbilledet er ganske bredt og dybt og perspektivet er rigtigt flot med den rette vinkling, som der i øvrigt skal arbejdes lidt med når de skal på plads, men til gengæld så sker der, en smule forbavsende, lidt mindre ude foran højttalerne. Hele tiden under sessionen holdt de en høflig distance til lytteren og kom ikke så meget ud som mange andre. Den lidt tilbageholdende gengivelse kan måske få nogen til at tro at det er derfor at de virker lidt taknemmelige, men taknemmelige er de bestemt ikke, for de vil stadig spille med grej af høj kvalitet. Forskellige forstærkere af forskellige klasser blev prøvet men det rokkede ikke rigtigt ved netop den oplevelse. Der er faktisk en smule behagende ”hyggelyd” over 803D, ment på den måde at de helst vil gøre alt muligt for at behage lytteren. Alt i alt er det dog noget som de fleste vil finde sig til rette med når den først er kommet på plads i stuen!

Konklusion…

B&W er tilbage – dertil skal ingen tvivl herske. Det sidste kritikpunkter af den væsentlige slags fra de gamle serier, er definitivt manet i jorden for nu er det hele faldet på plads.
Et kabinet med en finish af den anden verden, enheder af meget høj kvalitet og ikke mindst den hele vejen igennem suveræne detalje – diskanten, som ganske enkelt er et mesterstykke og et teknisk underværk som jeg ikke på noget tidspunkt har hørt bedre sammenlignet med andre domer, placerer simpelthen denne højttaler oppe i den klasse der er værd at holde øje med. Den kvitterer med et virkeligt flot lydbillede, og selvom den gerne måtte være lidt mere ”in your face”, spiller 803D alligevel både stort og flot uden at overlade noget til tilfældighederne.

De gamle problemer med hidsige diskanter der både er øretrættende og anstrengte er væk, og her står eksemplet på hvordan det skal gøres – båndet overlades ikke ret meget som denne diskant ikke kan gøre på næsten samme luftige og befriende facon, og kombineret med Nautilus-huset kommer den virkelig ud til lytteren. Flere siger at når diskanten er på plads, så følger resten med, og det må man i den grad sige er lykkedes her. Sammen med den aldeles fremragende mellemtone-enhed og de special-udviklede bass-enheder fungerer denne konstellation simpelthen uden at koste point på den musikalske konto.

Der er en flot og medrivende oplevelse til fremtidige købere som formår at stille dem godt op og kombinere dem med grej af høj klasse. Det, og så diskanten gør at denne højttaler får mine allerbedste anbefalinger med på vejen – endnu en topklasse-højttaler fra B&W til dem der ikke har pengene til 800D!

HIFI4ALL.DK siger: "TOPKLASSE"

Forhandling:

Hi-Fi Klubben Online