Folkene bag Taga Audio har været i gang siden de tidlige 90’ere, og firmaet er baseret i Europa, nærmere Polen og Tyskland, men både udvikling og produktion sker i tæt samarbejde med hovedfirmaet i Kina, hvilket giver god mening, og tydeligt afspejles i forholdet mellem pris og kvalitet, som må siges at være rigtig højt i tilfældet med de her testede Diamond B-60 standerhøjtalere.
Det mest iøjnefaldende ved B-60 er det fantastisk flotte kabinet, der er fineret med den fineste spejlede finér, toppet af med perfekt klar pianolak… det er ganske enkelt uhørt flot finish til prisen! Og helt i liga med det man ser fra for eksempel Audiovector. Kabinettet har buede sider, der mødes i en spids runding på bagsiden, der igen går ind i et lodret svaj, hvor de kraftige terminaler til biwiring sidder. Det kan allerede nu afsløres, at der ikke er hørbar forskel på om det benyttes eller ej. Der medfølger som standard nogle lækre kabel-jumpers fra Taga, så man slipper for de messing-bøjler, der oftest medfølger til de fleste højtalere. Baflen hælder få grader bagover, så enhedernes akustiske fase er ens.
Men det flotte kabinet betyder bestemt ikke, at der så er sparet andre steder på teknikken. Enhederne er kraftigt dimensionerede med støbt aluminiumschassis på bassen, en veldimensioneret 4-lags spole og en stor, kraftig magnet. Membranen er lavet af en form for ”grov” papirpulp, der ikke har været i pres under produktionen. Diskanten har en dobbeltmagnet og sølvspole, og membranen er en 30 mm titanium-dome. Foran denne sidder et gitter som dels beskytter membranen, men det kontrollerer også spredningen fra enheden. Delefilteret er enkelt i sin opbygning, er af 2.ordens typen og benytter gode komponenter med plastik-kondensatorer og luftspoler.
Det er simpelthen imponerende flot fit og finish, og enkel, men også lækker teknik, som man ikke normalt møder i denne prisklasse. I det hele taget en utrolig lækker pakke, som sætter forventningerne højt.
Lytteindtryk
Taga Diamond B-60 stiller lidt større krav til opsætning og udstyr, end man ellers er vant til i denne prisklasse. Og det tog mig noget tid og tålmodighed, at få dem helt på plads i lytterummet. Det skyldes primært at B-60 er en meget direkte og neutralt klingende højtaler, med masser af energi i toppen. Og det flytter nemt fokus hen mod toppen, så bas og mellemtone overskygges lidt.
Men det skal med det samme understreges, at B-60’erne bestemt ikke gør noget forkert, og lyden er fri og ligetil, uden spor af artefakter eller forvrængning. Det er blot et spørgsmål om valg af klang fra Taga Audio’s side. Men det betyder også, at de gør sig bedst med udstyr med en lidt lunere klang, for eksempel rørforstærkere eller vinylgrej. Men har det tilkoblede udstyr trods dette alligevel de mindste spor af forvrængning, så vil B-60’erne nådesløst afsløre dette. Selv sammen med McIntosh CD-afspilleren blev det for meget af det gode, og den er ellers rimelig ”analog” og totalt uforvrænget i sin klang?!
Opsætningsmæssigt er spredningen fra diskanten så god – og samtidig så direkte, at B-60 stod bedst pegende lige ud fra bagvæggen, uden nogen form for toe-in mod lyttepositionen. Samtidig skulle de også rykkes 10-15 cm tættere på bagvæggen, så niveauet i bassen blev løftet, så det passede mere med den lyd, jeg er vant til. Dermed blev der tilført en anelse mere varme til lyden, uden at præcisionen blev kompromitteret.
Og det er meget tydeligt, at basporten på B-60 ikke er der for, at tilføje ekstra niveau i bassen, men for at styre impulsresponsen i stedet. Bassen er nemlig meget præcis og stram, men alligevel detaljeret og velnuanceret. Selvfølgelig har de ikke niveau som de store SR 6, der normalt dominerer lytterummet, men det er alligevel et imponerende niveau af bas, der kommer ud af de fine Taga B-60! Dog skal de, trods en høj følsomhed, have lidt havre før de giver helt los og liver op.
Men når de først er på plads, så sætter de et stort, flot og imponerende lydbillede op, med masser af nærvær fra de udøvende, og med en god fornemmelse af placeringerne. Jeg kan godt savne lidt dybde, men til prisen er det faktisk helt godt. Detaljeringen er lige i skabet, og dynamikken er ligeså rigtig god. Men B-60 kan ikke helt løbe fra sin direkte lyd, og stemmer er mere direkte og lige på, og her hjælper det helt klart med en lidt lunere lyd fra lydkilden… Roger Waters kan ellers nemt blive lidt for skræmmende, når han skriger af sine lungers fulde kraft!
Diskantenheden er en historie for sig selv, trods den direkte lyd den medvirker til, for den performer faktisk imponerende godt, og jeg mener helt klart, at den er i liga med nogle af de bedste beryllium eller AMT diskantenheder, jeg har hørt. Normalt er aluminium- eller titanium-diskanter i mine ører lidt for meget af det gode, da de ofte farver lyden for meget eller tilføjer artefakter, som ikke kommer fra den oprindelige musik.
Men Taga har formået, at lave en enhed, der mere lyder af en god beryllium diskant, der har en meget ren klang, men ligeledes ofte har tendens til at være lidt for energisk i toppen. Dog er der ikke helt den samme luft og fornemmelse af, at lyden slipper helt fri. Men det kan i dette tilfælde lige så godt skyldes delefilteret. Man kan ikke få det hele, for det halve.
Samlet indtryk
Taga Diamond B-60 er en imponerende flot højtaler, der leverer lyd, som også matcher det flotte udseende. Men det er også en meget direkte lydende højtaler, som har lidt nykker i forhold til hvilket grej, de sættes sammen med. Og de havde det rigtig godt sammen med forstærkersættet i lytterummet, som koster næsten fire gange med end dem selv, så man kan sagtens stile højere end prisen på B-60 måske indikerer.
Lige så er det vigtigt, at signalkilden er fuldstændig fri for forvrængning og artefakter, for det vil blive nådesløst afsløret, og så kan den direkte klang fra B-60’erne nemt gøre, at det bliver for meget af det gode. Men har man sit system på plads, belønnes man med masser af vellyd. Og jeg hørte ikke bare brudstykker fra vinylskiverne under denne test… pladerne blev lyttet igennem til enden, og det er ikke hver gang, at det sker, når udstyr er til test!
Taga Diamond B-60 giver rigtig meget teknik og vellyd for pengene, og det ville være oplagt med en ”Best Buy”-udmærkelse med på vejen, og de er meget tæt på. Men de er omvendt lidt for ”selektive” i forhold til sammensætning med - og prisen på - andet udstyr, og det gør dem lidt specielle. Men det ændrer ingenlunde på, at man får rigtig meget for pengene her!
Specifikationer:
- Princip: 2-vejs basrefleks højtaler
- Frekvensområde: 36–33.000 Hz
- Delefrekvens: 2400 Hz
- Følsomhed: 90 dB
- Impedans: 6 ohm
- Dimensioner: 23 x 41 x 33,5 cm (B x H x D)
- Vægt: 13,3 kg.
Pris: Kr. 18.375,- pr. sæt
Forhandler:
StudioSound
Web: www.studiosound.dk Mail: info@studiosound.dk
Tlf: 4454 5401
Reference-udstyr:
- Pladespiller: Michell GyroDec SE, Reed 3P
- Pickup: Benz Micro Ebony TR, Goldring Legacy
- Stepup/Riaa: Ortofon ST-80SE, Vincent PHO-700
- CD-afspiller: McIntosh MCD500
- Streaming: Audiophilleo 2
- Forstærkere: Vincent SA-T7, Norma Revo PA 150
- Højtalere: Audiovector SR6 Avantgarde II
- Kabler: SilverSonic AirMatrix RCA, SilverSonic Q10, SilverSonic D-75, AM USB
- Strømfilter: Isotek Syncro, PS Audio Dectet
- Tilbehør: Sound InVision paneler, SoundSmith EZ-mount
Lytterum:
Lytterummet er rektangulært, lige under 20 m2. Højtalerne spiller på tværs af rummet med ½ meter til bagvæggen og over 1 meter til sidevæggene. Højtalere og lytteposition udgør en ligebenet trekant, med 2 meter på hver led. Rummet er dæmpet med absorbenter og diffuserende paneler.
|