Det er efterhånden slået fast med syvtommersøm, at SR 3 serien fra Audiovector kan noget ganske fantastisk med musik. Men det er nok ikke alle, som er klar over, at der faktisk også er en mindre standermodel SR 1, som deler både teknik og ”DNA” med de større modeller. Det betyder i praksis, at SR 1 Avantgarde faktisk er magen til SR 3 Avantgarde, men hvor den nederste basenhed og en tilsvarende del af kabinettet er taget væk, og delefilteret er 2-vejs i stedet. Simpelt og ganske fornuftigt, da det bygger videre på den platformsteknik, som allerede er udviklet.
Derfor er det også præcis samme bas/mellemtoneenhed og AMT diskant, man finder i Avantgarde og Arreté modellerne generelt. Det vil sige, at basmellemtone-enheden har samme tynde membran af kulfiber og skum, og med et dobbelt magnetsystem. Diskantenheden har samme AMT ”harmonika”-membran, der bevæger sig i bølgebevægelser fra side til side, i stedet for frem og tilbage. En større gennemgang kan findes i anmeldelsen af SR 3 Avantgarde Arreté her.
På SR 1 Avantgarde sidder diskantenheden også i sit eget rørformede kammer, som er udluftet hele vejen ud til bagsiden af kabinettet. Basporten er også flyttet om på bagsiden, hvilket faktisk er gjort helt bevidst, da en placering af SR 1 tæt på en bagvæg derved kan give et realistisk bastryk. Lige så er 3-punkts monteringen af enhederne med her, og igen her skal skruerne løsnes på diskanten, så de kun er fingerstrammet. Enheden sidder i gummibøsninger, og de ”løse” skruer sikrer, at eventuelle vibrationer fra kabinettet ikke overføres til diskantenheden. Forbindelsen er nu af praktiske grunde til biwiring, men bør - som på de større modeller - ikke benyttes, da SR 1 Avantgarde ganske enkelt lyder bedst med broerne på, og kablet forbundet til bas/mellemtone-enheden.
Fit og finish er igen ganske enkelt uhørt god og flot. Det testede sæt var i sort ask, som trods sin diskrete fremtoning, fremstår utrolig elegant. Den mørkegrå, dobbelte baffel og profilen på bagsiden gør også deres til dette. Men jeg tør slet ikke tænke hvordan det så ville se ud i Rosewood og pianolak. Med til testen fulgte et sæt S Stands, som bevidst er udæmpede, så de har et andet resonansmønster end højtaleren selv, og dermed kan bryde det, og sende energien direkte ned i et underlag, som kan absorbere energien, for eksempel en flise i et stenmateriale. Forbindelsen sker med et sæt kraftige spikes, med lækre fingerskruer, som gør dem meget nemme at justere.
Lytteindtryk
DNA’et fra de større SR 3 modeller fornægter sig ikke, og det er tydeligt, at høre, at SR 1 Avantgarde er ud af samme familie. Der er selvfølgelig lydmæssige forskelle qua SR 1’s mindre kabinet, men derudover er det meget de samme ting, der går igen.
Tidligere har jeg lyttet til Signature og Arreté modellerne, og selv om SR 1 Avantgarde er mindre, så kan det tydeligt høres, at den placerer sig lige i mellem to andre versioner. Den kan bedst beskrives som en Signature, med energien i diskanten fra Arreté, men uden dennes krav til setup’et. Avantgarde er nærmest en mere lyttevenlig udgave af Aretté.
Bassen er selvfølgelig begrænset på grund af de fysiske love, men det er faktisk ganske god bas der kommer ud af dem. Den er ikke ”kælderdyb”, som andre små højtalere, men til gengæld er nuanceringen så meget bedre end andre standerhøjttalere, der har været forbi lytterummet. Ofte vælger producenter af små højtalere, at ”overdimensionere” basporten for, at få mere lydtryk nedefter, men ofrer så detaljer og nuancer i stedet. Det er ikke tilfældet hér.
På SR 1 Avantgarde lyder en stortromme som en stortromme, med det smæk, der skal være på skindet, og gangen på en basstreng er meget tydelig. Men niveauet kan nemt løftes lidt ved, at flytte dem tættere på bagvæggen, og det er helt bevidst designet på den måde fra Audiovector, så de er både små og indretnings-/placeringsvenlige.
I mellemtoneområdet lyder Avantgarde meget som Signature, og har ikke helt samme ultimative hul igennem som Arreté trods samme enhed. Det skyldes højst sandsynligt, at enheden ikke aflastes på samme måde som gulvmodellerne, og derfor skal håndtere mere energi alene. Men tag ikke fejl, det er stadig i absolut topklasse! De udøvende placeres meget præcist, og detaljerne står tydeligt fri af hinanden med masser af luft imellem. Og at være i klasse med SR 3 Signature er ikke så ringe endda, da de jo allerede overgår Xavian XN360 i denne disciplin.
Diskanten er som sagt meget energifuld a la Arreté, og SR 1 er tunet på en knivsæg, for den balancerer hele tiden på kanten af, at det kan blive for meget. Og der er da også en lille smule tendens til ”tst”-lyde, hvis man vælger at biwire. Så her fornægter Formel 1 DNA’et sig ikke, og man skal være lidt kritisk i valget af setup’et før SR 1 Avantgarde. Men er det på plads, så er der omvendt også fantastisk hul igennem, og samtidig er det lidt mildere end Arreté.
Men en ting er toneområderne hver for sig, det skal også hænge sammen. Og det gør de med SR 1 Avantgarde, og dermed slægter den sig sine større søskende på. Det er fuldstændig umuligt, at høre hvor, den ene enhed slutter, og den anden tager over. Samtidig formår de, at sætte et lydbillede op, som på ingen måde står i skyggen af Xavian’erne i lytterummet. Og SR 1 Avantgarde nyder godt af det nye effekttrin fra Norma, som er i stand til, at brede lydbilledet ud over ydersiderne af SR 1’erne.
Konklusion
Audiovector SR 1 Avantgarde er uden nogen tvivl fuldgyldigt medlem af SR-familien. Men et mindre kabinet vil ofte også betyde et kompromis af en eller anden art. Men faktisk vil jeg ikke kalde SR 1 et kompromis. Jo, der er mindre volumen i den nedre bas, men i stedet for at øge niveauet, og fjerne detaljer og nuancer, så er valget faldet på en korrekt gengivelse.
Og samtidig giver SR 1 Avantgarde dét, jeg savnede i Signature, og fjerner lidt af det i Arreté, som dels gjorde den til en fantastisk, men også mere kildekritisk højtaler. Dermed er SR 1 Avantgarde et udmærket kompromis, som faktisk tiltaler mig meget. For det gør dem meget nemme at lytte på, og jeg tør slet ikke tænke hvad en ekstra basenhed og lidt mere kabinet kan gøre!
Pudsigt nok er Avantgarde ikke nær så populær som de andre modeller, og det undrer mig meget. For den giver jo det ekstra, som Signature mangler, men er omvendt nemmere at integrere i et setup end Arreté. Jeg tror, at Avantgarde godt kunne blive min favorit i SR-familien.
Specifikationer:
- Princip: 2-vejs basrefleks.
- Frekvensområde: 41-52.000 Hz.
- Følsomhed: 87,5 dB.
- Delefrekvens: 2900 Hz
- Dimensioner: 19 x 37 x 28 (B x H x D).
- Vægt: 12 kg.
Pris:
Kr. 26.800,- pr. sæt.
S Stands: Kr. 4200,- pr. sæt.
Producent:
Audiovector
Web: www.audiovector.com Mail: mail@audiovector.com
Tlf: 3539 6060
Reference-udstyr:
- Pladespiller: Michell GyroDec SE, Reed 3P
- Pickup: Benz Micro Ebony TR, Goldring Legacy
- Stepup/Riaa: Ortofon ST-80SE, Vincent PHO-700
- CD-afspiller: McIntosh MCD500
- Streamer: Audiophilleo 2
- Forstærkere: Audio Analogue Bellini, Norma Revo PA 150
- Højtalere: Xavian XN360
- Kabler: Vincent XLR, SilverSonic AirMatrix RCA, SilverSonic Q10, SilverSonic D-75, AM USB
- Strømfilter: Isotek Syncro, PS Audio Dectet
- Tilbehør: Sound InVision paneler, SoundSmith EZ-mount
Lytterum:
Lytterummet er rektangulært, lige under 20 m2. Højtalerne spiller på tværs af rummet med ½ meter til bagvæggen og over 1 meter til sidevæggene. Højtalere og lytteposition udgør en ligebenet trekant, med 2 meter på hver led. Rummet dæmpet med absorbenter og diffuserende paneler.
|