Umiddelbart er den første tanke, at et hårdt materiale som glas må være ret vanskeligt, at benytte til højtalerkabinetter, da det dels er svært at bearbejde, men også er et materiale, som mange umiddelbart vil forbinde med en ”hård” lyd.
Og når man kigger nærmere på Victoria’s kabinetter, så virker det umiddelbart også som en umulig opgave. For der er ikke nogen afstivninger, og heller intet dæmpemateriale indvendig?! Det første er enkelt at svare på, da glas er et meget stift materiale. Derfor er afstivning ikke nødvendig. Yderligere er glasset, som Waterfall benytter, hærdet sikkerheds-/panserglas, som har en meget høj indre dæmpning, da det normalt skal kunne absorbere slag eller stød fra hårde genstande. Det betyder, at det også dæmper utilsigtede vibrationer og resonanser. Og så er glas jo oprindeligt lavet af sand, som ofte benyttes til resonansdæmpning af højtalere!!!
Men da alle materialer har en egenresonans, og i glassets tilfælde højere end normalt, så er der gjort yderligere tiltag for, at dæmpe dette ved enhederne. Det betyder blandt andet, at de to bas/mellemtone-enheder sidder i et kammer hver for sig, som er dæmpet bagtil, så man på den måde kontroller output’et bagud i kabinettet, i mellemtoneområdet. På en måde kan man sige, at mellemtonen spiller i et lukket kammer, mens bassen kan bevæge sig ud i kabinettet, og benytte dette til at skabe dybbas. Selve enhederne er også afkoblet fysisk fra kabinettets front, så vibrationer kan holdes på et minimum.
Waterfall Victoria er en lukket højtaler med en slavebas gemt i bunden, inden i den sorte sokkel. Denne enhed kan ”tunes” med små vægte, så den giver forskellig respons alt efter, om man vil have niveau lidt højere oppe i bassen, eller vil have udstrakthed ned i den dybere bas. Alle enheder kommer fra det franske mærke Atohm, og består af en 20 mm diskant, der sidder i sit eget lukkede kammer, to 6” bas/mellemtone, og en 8” slavebas. Delefilteret sidder også i bunden lige over slavebassen, og komponentkvaliteten er generelt god. Den interne ledningsføring svæver meget elegant, som strenge på et instrument, 1 cm bag fronten indvendig i kabinettet.
Fit og finish er ekstrem elegant, og selve samlingen mellem de enkelte glasplader skal efter sigende måles i tusindedele af en millimeter! På fronten er der monteret en facetteret plade udenpå, som giver lidt ekstra spil i glasset. Selve sokkelen som indeholder slavebas og delefilter er lavet i støbt aluminium. Den kan virke lidt voldsom i forhold til resten af det elegante kabinet, men her er Waterfall underlagt EU lovgivning som alle andre producenter af højtalere om, at højtalere over en vis højde skal være væltesikret. Men jeg synes, at Waterfall har løst det på en meget elegant vis, med en kombination af tyngde/vægt og et smalt fodaftryk.
Lytteindtryk
Kan en højtaler af glas så overhovedet spille ordentligt? Det korte svar er: Ja med stor J. Men jeg vil også sige, at det er sjældent, at jeg render ind i en højtaler, som er så kritisk med opstillingen.
Så selv om det er en højtaler lige til Bo Bedre, så er det ikke sikkert, at placeringen af dem er det. Det var lidt tricky, og der blev rykket lidt frem og tilbage, og qua det lukkede kabinet, så skal de tættere på bagvæggen end de fleste højtalere, om end slavebassen hjælper en del. Jeg endte op med en placering cirka 25-30 cm fra bagvæggen, med cirka 10 graders toe-in. Her faldt det hele på plads med både tyngde i bassen, og en fornemmelse af et stort rum mellem højtalerne, hvilket især afhænger af vinklingen.
Men derefter var det en meget ligetil og umiddelbar lyd, der kom fra Victoria’erne. Faktisk meget lig det man hører fra for eksempel Dynaudio. Jeg har under lyttesessionerne ikke oplevet noget, der gør sig bemærket eller markerer sig. Og det minder faktisk en hel del om en anden fransk højtaler, jeg tidligere har lagt ører til. Der er ikke nogen lydparfumerier, og det hele glider afsted på behageligste vis, uden at det bliver dovent. Det spiller bare.
Bassen kan måske savne lidt tyngde, men det hjælper svært på det, når de rykkes tættere på bagvæggen. Men fysikken sætter altid en begrænsning. Jeg har dog ikke savnet noget, og der er masser af tryk og definition på både trommer og basstrenge. Og dynamikken er generelt rigtig god.
Mellemtone og diskantgengivelsen er meget transparent, og minder på flere områder om det man oplever med en god elektrostathøjtaler. Der er masser af hul igennem, og de udøvende opleves meget nærværende, og samtidig glider det afsted på naturligste vis. Diskanten imponerer dog lige en tand mere end de andre toneområder, med en på én gang meget luftig, men også meget distinkt diskant, hvor især bækkener får en meget ”crisp” - og på en god måde - metallisk klang. Det er en af mine kæpheste, og her klare Victoria opgaven til UG med kryds og slange!
Rumfornemmelsen er lige så rigtig god, og lydbilledet er stor og flot, men holder sig inde for det forventede i prisklassen. Der er ikke helt så meget bredde udadtil, om end man skal være en del kritisk for at bemærke det. Men der er masser af dybde, og placeringerne af de udøvende er ganske god. Dog mangler der en anelse luft og 3D effekt, når man sammenligner med Xavian’erne i lytterummet. Men det er en unfair sammenligning, prisen taget i betragtning.
Konklusion
Waterfall Victoria Evo, er en meget anderledes højtaler, men også en meget smuk højtaler. Og den byder på meget anderledes løsninger, som løfter lyden til et niveau, der passer med prisklassen. Og når man tager det dyre glaskabinet med i beregningen, så er det faktisk rigtig godt klaret.
Lydmæssigt vil jeg kalde Victoria højtalerne en seriøs konkurrent til andre etablerede mærker i samme prisklasse, og med det plus, at de – i min optik – er en del pænere end traditionelle højtalere. Lydmæssigt er de især en meget seriøs konkurrent til Dynaudio, som jeg selv normalt ser som et de førende mærker i dette segment.
Kunne man give udmærkelser for designet og udseendet alene, så var Waterfall Victoria Evo en seriøs nomineret. Lydmæssigt er de dog ”kun” på niveau med konkurrenterne, og må også spille på deres smukke udseende i kampens om lytternes gunst.
Specifikationer:
- Princip: 3-vejs lukket højtaler med slavebas.
- Frekvensområde: 42-28.000 Hz.
- Følsomhed: 89 dB.
- Dimensioner: 25 x 101 x 25 cm (B x H x D).
- Vægt: 17 kg.
Pris: Kr. 28.000,- pr. sæt.
Forhandler:
High End Stereo
Web: www.highend-stereo.dk Mail: info@highend-stereo.dk
Tlf: 9396 0150
Reference-udstyr:
- Pladespiller: Michell GyroDec SE, Reed 3P
- Pickup: Benz Micro Ebony TR, Goldring Legacy
- Stepup/Riaa: Ortofon ST-80SE, Vincent PHO-700
- CD-afspiller: McIntosh MCD500
- Streamer: Audiophilleo 2
- Forstærkere: Audio Analogue Bellini, Vincent SP-995
- Højtalere: Xavian XN360
- Kabler: Vincent XLR, SilverSonic AirMatrix RCA, SilverSonic Q10, SilverSonic D-75, AM USB
- Strømfilter: Isotek Syncro, PS Audio Dectet
- Tilbehør: Sound InVision paneler, SoundSmith EZ-mount
Lytterum:
Lytterummet er rektangulært, lige under 20 m2. Højtalerne spiller på tværs af rummet med ½ meter til bagvæggen og over 1 meter til sidevæggene. Højtalere og lytteposition udgør en ligebenet trekant, med 2 meter på hver led. Rummet dæmpet med absorbenter og diffuserende paneler.
|