Her er du: Anmeldelser - På med vinylen 8 29. marts 2024 | 06:00   
Redaktionelt
Forsiden
Nyheder
Anmeldelser
Indsigtsartikler
Besøgsartikler
Arrangementer
Interaktivt
Køb, Salg & Bytte
Tilbudsavisen
Debat Forum
Services
Kontakt
Søgning


På med vinylen 8
Anmeldelse af: Mikkel Gige  [19.08.2015] Print testen
At vinylen lever i bedste velgående, og at afspilningen af denne stadig udvikler sig, viser de to produkter i denne test med al tydelighed. Vi er i den dyrere ende, men det viser også bare, at vinylen er så meget i fremgang, at man for alvor tør satse på den igen

Efter at have prøvet, testet og anmeldt produkter i alle prisklasser, så er det alligevel med en vis skepsis, når jeg tager meget dyre produkter ind til test. Ofte er gevinsten meget lille i forhold til merprisen. Alligevel blev jeg overrasket over kvaliteten af de to produkter, som jeg har taget ind til test denne gang. Perreaux med deres helt nye Riaa, og SoundSmith med en pickup, der koster mere, end de fleste giver for et helt anlæg.

Perreaux Audiant VP3

Denne Riaa er så ny, at loddeøerne næsten stadig er lune fra monteringen. Og de første eksemplarer er kun lige begyndt, at ankomme til Danmark. Men lige siden første opslag på Perreaux’s hjemmeside om, at denne Riaa var på vej, har jeg ventet utålmodigt på, at få den gennem ”test-apparatet” her i lytterummet. Jeg var aldrig i tvivl om, at den måtte være noget særligt. Og det blev også understreget med tydelighed, fra den første strofe passerede gennem VP3’s kredsløb.

VP3 ”afløser” den nu udgåede Silhouette SXV2, men går så lige et skridt videre med endnu flere indstillingsmuligheder, plus to separate MM og MC Riaa’er i samme kabinet, med hver deres sæt indgange. Det er altså muligt, at have to pladespillere tilsluttet samtidig! Skift mellem disse sker via touch-knapper på fronten. Her kan man også vælge mono, samt tænde og slukke VP3.

Derudover er kabinettet meget enkelt, og deler design med resten af Audiant serien. Det betyder også, at det ”står på hovedet”. Aluminiumsprofilen på toppen er egentlig bunden, hvor print og trafo er monteret. Topsvøbet af bukket stålplade er så blevet bunden, som det hele hviler på. På bagsiden finder man stik af rigtig lækker kvalitet, samt dip-switches til at skifte indstilling med. Der sidder 4 x 7 til indstilling af modstand og kapacitet, samt 2 x 4 til indstilling af gain og Riaa-kurve.

Indvendigt er der et stort print, som rummer både MM- og MC-del, samt strømforsyning. Sidstnævnte består af en ringkernetrafo og 5 mindre ladelytter. Selve Riaa-kredsløbene er spejlvendt for, at få de støjfølsomme lydkredsløb så langt væk fra hinanden som muligt. Yderligere er der også tilføjet en balanceret udgang. I princippet er signalet fra en pickup allerede balanceret, da hver kanal består af et kredsløb, som kører i fase/modfase.

Indstillingsmæssigt kan man på MM vælge mellem 47k, 10k, 1k ohm modstand, og 22, 47, 100, 220 og 470 pF kapacitet, samt 36, 40, 44 og 48 dB gain. På MC er tallene 47k, 10, 30, 100, 250, 500, 1k ohm modstand, og 47 pF kapacitet, samt 56, 60, 64, 68 dB gain. Riaa-korrektionen kan skiftes mellem ordinær RIAA og IEC, som dæmper bassen under 20 Hz.

Vi har altså fat i et overflødighedshorn hvad angår indstillinger og antal af indgange, og det er normalt kun på endnu dyrere Riaa’er, at man ser det. Om end VP3 absolut heller ikke er noget budgetprodukt. Det bærer tydeligt præg af, at folkene hos Perreaux har lagt sig i selen for, at skabe et helstøbt produkt.

Eneste anke er, at man skal om på bagsiden for, at skifte indstilling, samt at en gammel mand som jeg skal finde både briller og lygte frem, da de små vippekontakter som er spejlvendte for de to kanaler, sidder lidt dybt inde i kabinettet. Lydmæssigt er det dog absolut den bedste løsning, da skiftet så sker lige der hvor signalet passerer. Men det havde været lidt lækkert med en touch-løsning på fronten, med lyden af små relæer inde i kabinettet, som foretog selve skiftet. Og manualen er meget udførlig, så der er ikke noget at tage fejl af. Der er endda et eksempel på hvordan, man beregner den optimale kapacitet til MM pickup’er. VP3 bliver også lidt varm, når den spiller, så den skal stå frit med luft omkring sig.

Finishmæssigt er VP3 fra Audiant serien, og selv om det er lækkert lavet, så kan den ikke løbe fra, at Audiant er Perreaux’s mindste modelrække. Om end at aluminiumsprofilen, samt touchpanelet giver et særdeles godt indtryk sammen med de lækre stik på bagsiden. Havde stålsvøbet også været af aluminium, så havde den været helt hjemme.

Lytteindtryk

Det er ikke fordi, at Audiant VP3 rykker helt vildt i forhold til Vincent PHO-700, men der er bare et par småting, som gør hele forskellen. Og det giver musikken og oplevelsen et par ekstra facetter. For hvor Vincent’en er støjsvag, så er VP3 tavs!

Det giver mere ro i lydbilledet, så de helt små detaljer bliver tydeligere, samt en fornemmelse af endnu mere overskud, hvor der er plads til endnu mere i lydbilledet. Nogle kalder det en dybsort baggrund, men det handler egentlig bare om, at støjniveauet er flyttet helt derned, hvor man slet ikke hører det. Men det gør faktisk også, at rummel fra pladeriller som en ekstra ting dæmpes helt ekstraordinært, så der slet ikke er noget rillestøj overhovedet!

Klangmæssigt er VP3 meget lig Vincent’en, og dog… for VP3 har lige en tand ekstra styr på basområdet, og læner sig her op ad lyden fra den fremragende Riaa fra North Star, som tidligere har været forbi lytterummet. Det gør, at bassen kan opleves en anelse dæmpet, men faktisk er det bare fordi, at hver enkel tone fremstår endnu mere præcist med en nuancering, som er helt fantastisk. Det er en ultra kontrolleret bas, vi her taler om!

Der er intet andet en positivt, at sige om mellemtone og diskant, for det flyder bare afsted, og der har på intet tidspunkt været optræk til, at skulle skrive noter om dette under lytningen. Det hele foregår meget naturligt og ligetil. Og bare for at ingen er i tvivl, så er lyden af bedste klasse. Men den dæmpede støj og de dermed tydeligere detaljer gør også, at lydbilledet fremstår endnu tydeligere, med skarpere aftegninger af de udøvende, samt det rum de befinder sig i.

 
Små print til brug for speciel modstand på pickup'en

Under testen af VP3 havde jeg glæden af, at kunne skifte mellem flere opsætninger. Først satte jeg Benz Ebony TR og Ortofon ST-80SE til MM indgangen på 47k ohm og 220 pF, og ovenstående er en beskrivelse af min oplevelse af dette. Men da VP3 også har en separat MC del, med indstilling af modstand helt ned til 10 ohm, hvilket teoretisk er det Ebony TR skal belastes med, så skulle det også prøves at koble Ebony TR direkte til, uden om den faste stepup-makker.

Men det gik slet ikke… det blev så støjfyldt, at musikken slet ikke var den samme. Og roen og overskuddet forsvandt også. Heldigvis havde jeg et par andre pickup’er, at prøve med, så det viste sig hurtigt, at skylden alene ligger hos Ebony TR… den skal bare have en trafo.

Og miraklet viste sig, da SoundSmith Hyperion blev sat til. Den fik en modstand på 500 ohm, hvilket er anbefalingen fra SoundSmith. Og de to sang så skønt og støjfrit sammen, a la MM delen, at det blev slået fast med syvtommersøm, at ikke alene er Audiant VP3 en fremragende MM Riaa… den er en mindst lige så fremragende MC Riaa.

Som en sidste detalje blev VP3 forbundet via den balancerede udgang, og underligt nok, så var lyden ikke længere den samme. Outputtet var væsentlig lavere, og roen og overskuddet fra tidligere var også væk?! Men det ændrer ikke på min holdning om, at Perreaux Audiant VP3 er en af de bedste og mest alsidige Riaa’er, jeg nogensinde har lagt ører til… og for det er den intet mindre end ”Editors Choice”!

Specifikationer:

  • Princip: MM og MC Riaa
  • Modstand MM: 47k, 10k, 1k ohm
  • Kapacitet MM: 22, 47, 100, 220 og 470 pF
  • Gain MM: 36, 40, 44 og 48 dB
  • Modstand MC: 47k, 10, 30, 100, 250, 500, 1k ohm
  • Kapacitet MC: 47 pF
  • Gain MC: 56, 60, 64, 68 dB
  • Dimensioner: 43 x 28 x 7 cm (B x H x D).
  • Vægt: 7,5 kg.

Pris: Kr. 15.995,-.

Forhandler:

Audiocompagniet

Web: www.audiocompagniet.dk
Mail: audiocompagniet@gmail.com
Tlf.: 41 26 12 34


SoundSmith Hyperion OCL

Hvorfor laver man en pickup til godt og vel 46.000,-? Fordi man kan! Fuldstændig som man når laver en Bugatti Veyron, en Pagani Huayra eller Ferrari LaFerrari. Det handler om hvor meget, der er muligt med den teknik man har ved hånden, samt hvor langt man kan udvikle den.

Hyperion er topmodellen, men deler en masse teknik med sine mindre søskende, og benytter også MMC princippet. MMC står for Moving Micro Cross, men er det man også kender som Moving Iron (MI). I en Moving Iron er både magnet og spoler fikseret, og i stedet er det et stykke magnetisk påvirkeligt metal, som sidder i den bagerste ende af nålefanen. Når dette stykke metal bevæger sig, så forskydes magnetfeltet, og der dannes spænding i spolerne, som sendes videre til forstærkning. I en MMC pickup er dette bevægelige metal meget lille, og her handler det om, at den bevægelige masse holdes nede på et minimum. Jo mindre masse, jo bedre accelerer og decelerer nålen i rillen, hvilket giver mere præcision.

Der hvor Hyperion så adskiller sig fra sine søskende er på valget af materialer, og nålefanen er nok det mest usædvanlige… det er en kaktusnål! Valget faldt på en kaktusnål, da flere undersøgelser viste, at den besad nogle egenskaber, som ingen mineralske materialer har. Blandt andet er kaktusnålen opbygget af langsgående, tætpakkede og harpiksdæmpede fibre, som giver nålen en usædvanlig stivhed og intern dæmpning. Problemet er bare, at naturen ikke altid er perfekt, og derfor skal der tjekkes mange nåle under mikroskopet, før at man har en brugbar nål. Denne skal så forarbejdes – igen under et mikroskop – så den kan samles med ophæng, nål og MMC-delen. I øvrigt samles og udmåles alle Hyperion personligt af Peter Ledermann, der er stifter af SoundSmith. Selve nålen er en Optimised Line Contact (OCL), der har en slibning, der ligger endnu tættere op ad formen på den skærenål der benyttes, når man laver Master Laquer-pladen til produktionen af vinylskiver. Nålen er i øvrigt monteret for enden af nålefanen, og ikke under/gennem nålefanen. Dette skulle lette stress på nålen betragteligt. Kanaladskillelsen er også værd at nævne, og specifikationerne siger 36 dB, men ifølge Ledermann selv, så har nogle eksemplarer vist op til 50 dB kanaladskillelse!

Hyperion er i øvrigt en Low Output pickup, hvilket skyldes størrelsen på spolerne inde i pickup’en. Her handler det om, at mindre spoler er mindre ”træge”, og at pickup’en dermed bliver ”hurtigere”, når den skal aflevere sit signal. Derfor skal Hyperion forstærkes a la en MC pickup, og helst via en aktiv MC-Riaa. En transformator-baseret stepup kan også bruges, men da Hyperion skal belastes med 4-500 ohm, så er det de færreste der passer. Og igen skal en aktiv MC-Riaa være særdeles støjsvag (dyr), hvis man skal have det maksimale ud af en Hyperion pickup.

Den ovenfor beskrevne Perreaux VP3 viste sig, at være et fantastisk match! Og derfor blev Hyperion udelukkende benyttet sammen med den, i denne test. Sammen med en Ortofon ST-80 SE stepup’en lukker lyden sammen i for stor grad, og Vincent Riaa’en i lytterummet har desværre ikke en MC del, som kan honorere MC pickup’er i denne klasse.

Monteringen af Hyperion var forbilledlig nem, men på grund af den specielle nål, så må man gerne bruge et par ekstra minutter på, at tjekke alle indstillinger en gang til. Det kan være det, der lige giver det ekstra, som Hyperion kan i forhold til andre pickup’er. Sporingen er en historie i sig selv, for som den eneste pickup nogensinde, så kunne Hyperion køre gennem testpladens ”tortur”-spor til indstilling af antiskating, uden at kny! Det er ikke bare godt, det er uhørt godt, og burde ikke kunne lade sig gøre. Hver Hyperion kommer med sine egne noter skrevet på trækassen den leveres i, med optimalt nåletryk for den enkelte pickup.

En sidste interessant detalje er, at SoundSmith giver 10 års garanti(!) på en Hyperion pickup. Lige så er der fri retipping i samme 10 års periode. Og set i det lys, så har man en fantastisk pickup, for mindre end 400,- om måneden, de næste 10 år!

Lytteindtryk

Inden jeg falder helt i svime over Hyperion pickup’en, så må vi hellere lige få ”proportionerne” på plads. For det første vil sammenligningen med Benz Ebony TR altid være inklusiv Ortofon ST-80 SE stepup’en. Det vil sige, at vi sammenligner pickup’er til henholdsvis små 30.000,- og godt og vel 46.000,-. Nogle vil mene at dette ikke er reelt, men faktum er, at Ebony TR skal have en stepup, og en god en af slagsen.

Derudover er forskellene mellem Ebony TR/ST-80 SE og Hyperion ikke kæmpestore. Men ingen tvivl om, at Hyperion er bedre! Men den er også lige 1½ gang dyrere. Hertil kommer, at man skal have et setup derudover, som kan honorere dette. Men men men… hold nu helt op, hvor Hyperion synger flot. Man skal lige bruge lidt ekstra tid på at sikre, at den sidder helt rigtigt i armen, men når dette er gjort, så får man også en lyd, som desværre kun er forundt dem med en rigtig stor portemonnæ.

 

Og selv om man ikke tror det muligt, så slipper lyden endnu mere fri af pladerne med Hyperion. Der er bare lige det mere luft, så både sanger og instrumenter står endnu mere skarpt i lydbilledet. Det bliver samtidig lidt mere plastisk, og man nærmer sig noget der kunne minde om 3D virtual reality til audio! Især bassen bliver tydeligt tørrere og strammere, og leverer samtidig et tryk, som gør trommesættet endnu mere tredimensionelt. Trykket er nærmest massivt, men alligevel formår Hyperion at levere en nuancering, fra for eksempel en basstreng, som er endnu bedre.

Sammenlignet med Ebony TR, så er Hyperion lidt mere korrekt i sin gengivelse, men det bliver aldrig klinisk eller pågående, bare fuldstændig ubesværet, hvor alting gengives tæt på 100 % korrekt. Og dermed også lidt nøgternt. Men mellemtone og diskantområdet er så ligetil og naturligt, som det overhovedet er muligt, og her er lyden meget lig Ebony TR.

Til gengæld tydeliggør Hyperion detaljer i en sådan grad, at musikken nærmest får nyt indhold. Og det betyder ligeledes, at Q-Sound detaljerne fra Roger Water’s Amused To Death står så præcist og fremragende frem, at der slet ikke spores lyd fra selve højtalerne. Men det skyldes også, at Hyperion har så godt styr på fasen, hvilket mange ikke tænker over, er lige så vigtigt som kanaladskillelse og opsætning. Ligeså er det med dynamikken, og hvor Ebony TR godt nok allerede er fantastisk dynamisk, så går Hyperion lige skridtet videre med sin hyper-dynamik. Det kan ikke beskrives anderledes, men det er tydeligt, at nålen er mere adræt i rillen, med super præcision til følge.

Da jeg modtog Hyperion til test, fik jeg samtidig en lille ”advarsel” om, at Hyperion kan være kritisk med sit kildesignal, og dermed vælger nogle plader fra, hvis de er for dårligt indspillet. Det oplevede jeg dog aldrig, tværtimod så oplevede jeg, at mange plader fik endnu et løft med Hyperion. For eksempel Peter Gabriel’s So, som godt nok er på 200 grams vinyl, men stadig lider under en masse af S-lyde fra den originale master. Men det blev næsten helt fjernet med Hyperion, som rammer endnu mere præcist i rillerne. Den er nådesløs, men på den gode måde. For man får ikke lyst til at stoppe, når man først er gået i gang med at lytte. Og det er faktisk første gang, at jeg ikke savner Ebony TR ved test af en anden pickup!

SoundSmith Hyperion er dyr, ingen tvivl om det. Men uanset hvordan man vender og drejer tingene, så spiller den om muligt 100 % perfekt. Og for det må jeg igen bukke mig i støvet… Hyperion er ”Editors Choice”!

Specifikationer:

  • Princip: MMC Low Output.
  • Rør/nål: Kaktus/Optimised Line Contact
  • Output: 0,3 mV.
  • Kanalseparation: 36 dB.
  • Compliance: 10
  • Vægt: 10,25 gr.

Pris: Kr. 46.375,-.

Importør:

Exotic Audio

Web: www.exoticaudio.dk
Mail: info@exoticaudio.dk
Tlf.: 35 11 27 70


Summa Summarum…

Det er sjældent, at man får lytteoplevelser, som den jeg her har fået med Perreaux Audiant VP3 og SoundSmith Hyperion. En ting er, at de hver for sig er fremragende produkter. Men da de fik lov at spille sammen, så skete der noget nærmest magisk, og alting gik op i en højere enhed.

Det er samtidig første gang, at jeg ikke har savnet, at få Benz Ebony TR tilbage i tonearmen. Og i skrivende stund sidder Hyperion stadig monteret, så jeg håber ikke, at det bliver for svært, at vende tilbage. Men faktum er, at der aldrig kommer en Hyperion ind i lytterummet igen. Den er ganske enkelt for dyr til et anmelder-budget, og der skulle også investeres i en ny Riaa, som kan komplimentere den, om end Perreaux VP3 må siges at være nærmest et ”Best Buy”, når man ser på pris/lyd-forholdet.

Begge produkter får udnævnelsen ”Editors Choice”, og de repræsenterer det bedste jeg nogensinde har oplevet i kategorien vinyl-aftastning. Kunne de få en endnu bedre udmærkelse for deres samspil, så havde de også fået det… det er et match ”Made In Heaven”!


Reference-udstyr:

  • Pladespiller: Michell GyroDec SE, Reed 3P
  • Pickup: Benz Micro Ebony TR, Goldring Legacy
  • Stepup/Riaa: Ortofon ST-80SE, Vincent PHO-700
  • CD-afspiller: McIntosh MCD500
  • Streamer: Audiophilleo 2
  • Forstærkere: Audio Analogue Bellini, Vincent SP-995
  • Højtalere: Xavian XN360
  • Kabler: Vincent XLR, SilverSonic AirMatrix RCA, SilverSonic Q10, SilverSonic D-75, AM USB
  • Strømfilter: Isotek Syncro, PS Audio Dectet
  • Tilbehør: Sound InVision paneler, SoundSmith EZ-mount


Lytterum:

Lytterummet er rektangulært, lige under 20 m2. Højtalerne spiller på tværs af rummet med ½ meter til bagvæggen og over 1 meter til sidevæggene. Højtalere og lytteposition udgør en ligebenet trekant, med 2 meter på hver led. Rummet dæmpet med absorbenter og diffuserende paneler.

 

Nye anmeldelser
Musical Fidelity A1
28.01.2024
Vincent DAC-700
02.10.2023
Revival Atalante 3
25.08.2023
Audio Research I/50
15.06.2023
Raidho X1.6
15.03.2023
Hotte anmeldelser
Hvad kan jeg få for 25 K?
01.05.2007
Hvad kan jeg få for 50 K?
23.03.2009
CD-afspiller test
23.08.2006
Kabel test
08.08.2006
Stortest: 5 billige DVD maskiner
14.05.2005
Seneste Nyheder
SVS Ultra Evolution
27.03.2024
Triangle Borea BR10
16.03.2024
Matrix Audio
01.03.2024
Leak Sandwich 250
27.02.2024
Skinbjerg MC stepup
22.02.2024
Nye Artikler
Avanceret model for højttalere
17.06.2013
Tidsforvrængning?
07.03.2011
Sådan sætter du din pladespiller korrekt op!
13.02.2011
Digital DIY korrektion af højtalere
26.09.2010
Streaming Audio Media
26.01.2010
Persondatapolitik  |  Copyright Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes