Her er du: Anmeldelser - Audiovector SR 3 Signature 12. november 2024 | 08:13   
Redaktionelt
Forsiden
Nyheder
Anmeldelser
Indsigtsartikler
Besøgsartikler
Arrangementer
Interaktivt
Køb, Salg & Bytte
Tilbudsavisen
Debat Forum
Services
Kontakt
Søgning


Audiovector SR 3 Signature
Anmeldelse af: Mikkel Gige  [04.01.2015] Print testen
Hifi4all har fået besøg fra Audiovector’s nye SR 3 serie. Og det er faktisk en premiere i mere end én forstand… Dels er det en ny og opdateret version af Si 3 serien, men det er faktisk også første gang, at et sæt Audiovector officielt gæster Hifi4alls lytterum

 

Årsagen er ikke vigtig, for nu står der et sæt Audiovector i lytterummet, og dermed er det første gang, at undertegnede får lov til, at lytte gennem længere tid til et sæt højtalere fra en - tør jeg godt sige - meget usædvanlig højtaler-producent!

Hjernen bag Audiovector er Ole Klifoth, og hvis man ikke kender ham, så har man bevidst søgt, at undgå den danske hi-fi presse gennem de sidste 35 år. Det hele startede i 1979 med F3/Lyd og Trapez-modellen ud fra ønsket om, at lave bedre højtalere end dem, der var på markedet på daværende tidspunkt. Trapez var en meget karakteristisk 3-vejs højtaler med en front, der skrånede både i højden og sidevers. Den er efterhånden blevet et hi-fi ikon på samme måde som Michell’s Gyrodec pladespiller.


F3 Lyd Trapez - modellen, der startede det hele!

Der er løbet meget vand gennem åen siden, og mange modeller har der ligeså været på programmet. Og et sted undervejs skiftede navnet til det nuværende Audiovector, som klingede lidt bedre, da man begyndte at eksportere til det internationale marked. Og nu er vi så ved det nyeste knopskud i Audiovector-familien: SR 3-serien, som har fået erfaringen med fra de større SR 6 og R 11 modeller. Deraf også navneskiftet.

Efter at have haft SR 3 Signature stående og lyttet på dem i noget tid, fik jeg en invitation til, at besøge Audiovector for en gennemgang af teknikken og tankerne bag Audiovector højtalerne, og især den nye SR 3 serie. Og jeg må sige, at jeg blev meget overrasket over de ideologier og erfaringer, som bliver lagt i disse højtalere. Selvfølgelig er der en masse teori bag udvikling af højtalere, men det er meget tydeligt, at praktikken vejer tungt hos Audiovector. Og der er valgt mange løsninger på baggrund af lytning, frem for teoretiske læresætninger.

Audiovector benytter platforms-teknik i vid udstrækning, og for dem der ikke kender udtrykket, så findes det ligeledes i bilbranchen, hvor både mærker og modeller deler tekniske komponenter. Det samme gør sig gældende i SR serierne hos Audiovector, hvor enhederne går igen i de større serier.

Men på den nye SR 3 serie er det stort set kun kabinettet, de forskellige modeller deler 100 %. De er alle af 2½ vejs typen, hvor en ekstra bas supplerer bas/mellemtone enheden. Enhederne udskiftes efterhånden som modellerne bliver mere avancerede – og dyrere. Men også delefilteret er meget ens på de fire modeller, dog med forskelle. Men en vigtig detalje er, at man altid kan opgradere til en dyrere model, også fra tidligere serier som S og Si. Og dermed kan man få en bedre højtaler, uden at skulle købe helt nye, og samtidig tabe på de brugte.

Signature er den næst-”mindste” model i SR 3 serien, og deler mere teknik med den mindre Super, end de dyrere Avantgarde modeller. Basenhederne i alle SR 3 modeller kommer fra ScanSpeak, men er lavet 100 % efter Audiovector's specifikationer. De syner meget ordinære, men der er så mange specielle ting ved disse enheder, at jeg slet ikke ved hvor, jeg skal starte. Membranen er en sandwich af kulfiber og skum, som er både let og meget stiv, og svingspoleformen er af titanium, som - til forskel fra aluminium - er helt umagnetisk.


Signature basenhed

Jeg fik en meget sigende demonstration af hvordan, aluminium bremses i svingspolegabet ved ganske enkelt, at lade en svingspole glide ned i et svingspolegab. Her smuttede svingspolen på titanium lige igennem, hvor aluminium bremses undervejs. Samtidig er titanium stadig meget let, men er også meget stivere end diverse plastiske materialer, der nemmere flekser. Så trods en høj pris, så løser det også mange problemer, især at energien ikke bremses i svingspolegabet.

Basenheden har selvfølgelig udluftning efter alle kunstens regler, så der heller ikke her er nogen modstand. Og som noget ganske specielt så fastspændes basenhedernes støbte chassis kun med 3 skruer til kabinettet. Normalen er ellers, at der næsten ikke kan være skruer nok til, at fiksere basenheder generelt. Men i Audiovector’s tilfælde handler det om, at energien ikke skal absorberes af kabinettet, så den går tabt. Enheden skal selvfølgelig være fikseret, men energien fra membranen skal blive til lyd, der går ud i rummet, og ikke som varme i kabinettet. Læren er, at energi aldrig går tabt, men altid omsættes til ny energi. Og i dette tilfælde skal energien fra forstærkeren blive til lyd, og kun lyd!

Kabinettet er af reflekstypen med en port i bunden, som gør placeringen nem, og samtidig løser eventuelle faseproblemer i bassen. Indvendigt er kabinettet dels afstivet efter alle kunstens regler, men den ene af disse afstivninger deler kabinettet i to kamre. Og gennem fire huller - dæmpet med forskelligt skum - kontrolleres bassens ”flow”, så man sikrer en præcis basgengivelse. Samtidig giver kabinettets specielle form uden parallelle flader meget lille behov for intern dæmpning. På fronten af kabinettet er der monteret en ekstra baffel, som er fastgjort med en blød lim og kraftige bolte, så den på én gang er fikseret, men også dæmper uønsket energi. Samtidig styrker det fronten, så basmembranerne har et optimalt afsæt.

Diskantenheden – også fra ScanSpeak - er af softdome-typen, men her stopper alt det traditionelle også. For dels sidder den i sit eget rørformede kammer i hele kabinettets dybde, men både enhed og kammer er udluftet på bagsiden. Selve enheden har ganske enkelt et hul igennem magnetsystemet, som er dæmpet let med en skumklods, så enheden stadig ser en ”luftfjeder” rent akustisk. Men lyden har frit løb bagud i kammeret, og går videre ud af to åbninger bagerst på kabinettet. Det løser primært to ting: Der er absolut ingen kompression bag membranen, og samtidig kan lyden reflekteres bagud, så man opnår en større fornemmelse af rum i musikken.

Men der også tænkt over monteringen af diskantenheden… intet er overladt til tilfældet! Den sidder i 3 gummibøsninger. Og ved levering skal skruerne løsnes, så de kun lige er fingerspændt. Her handler det om, at diskanten ikke skal påvirkes af energi fra kabinettet, så den kun spiller sin egen lyd. Og jeg må indrømme, at det faktisk kan høres, når man ”løsner” skruerne til diskanten, men mere om det senere.


Signature diskant-bagside med udluftning

Delefilteret er også specielt både i konstruktion, men også i brugen af det. Dels er komponenterne af høj kvalitet, men de er også væsentlig mindre, end man er vant til. Og i stedet for én stor spole i serie med bassen, så benyttes der her en mindre spole i serie, med et par modstande i parallel over enheden. Resultatet er det samme, men der går mindre energi tabt i den mindre spole i serie, mens modstandene udgør en meget lille forskel, da de sidder i parallel med enheden. Og det går igen på de andre enheder.

Men som noget helt specielt, så sidder delefilteret efter(!) enheden, hvor man normalt monterer det før enheden. Men ved at sætte det efter enheden, så modtager enheden signalet før, at der går energi tabt i filterets komponenter. Resultatet er det samme rent delefrekvensmæssigt, men med den vigtige forskel at energien går til enheden før filteret! Og af samme årsag er den indvendige kabling tykkere på plus siden, end på minus siden. Igen handler det om, at få energien frem, hvor den skal bruges.

Endvidere kan Audiovector SR 3 Signature triwires, og her handler det om muligheden for, at kunne opgradere med for eksempel bi- eller tri-wiring/amping. Jeg forsøgte, at biwire Signature’erne, men gik hver gang tilbage til, at have de medfølgende skinner på alle terminaler, og samle kablet til bas/mellemtone-enheden. Det gav det bedste resultat med mine kabler.

Som I kan læse, så er det gjort mange tanker i udviklingen, og implementeret mange løsninger i disse højtalere. Intet er overladt til tilfældet, og jeg er intet mindre end imponeret over teknikken, der er lagt i dette sæt!

Samtidig er fit og finish i særklasse til prisen, men det skyldes jo især, at de selvsamme kabinetdele skal gå igen i andre højtalere, der koster det dobbelte. Så man kan sige, at man får luksusfinish til halv pris i Signature modellen. Jeg kan i hvert fald ikke sætte en finger på finishen, og igen er jeg imponeret! Man får usædvanlig meget for pengene.


Signature delefilter

Lytteindtryk

Jeg bilder mig selv ind, at al den styr og fokus på teknikken kan høres i SR 3 Signature. De er ved første lyt et meget umiddelbart sæt højtalere, og gør ikke stort væsen af sig med lyd-parfumeri eller lignende. Men de er også meget ærlige og ligefremme, og lægger ikke fingre imellem… de spiller det, de modtager. Faktisk er de meget neutrale i deres gengivelse.

Men efterhånden som de får spillet mere og mere, så kommer talenterne snigende, og jeg må sige, at der er ting ved disse højtalere, som jeg er intet mindre end dybt imponeret over. Og de giver Xavian reference højtalerne klø i flere discipliner. Men der er også kompromisser, og sådan er det med alle højtalere.

Bassen er, trods et ikke specielt stort kabinet, dyb med masser af tyngde. De er opgivet til, at gå under 30 Hz. Om det helt passer ved jeg ikke, men de står på ingen måde i skyggen af de dobbelt så store Xavian. Men til forskel fra disse, så er SR 3 Signature tørrere og strammere i deres gengivelse af bassen, faktisk ligefrem mere korrekte og lidt bedre. Der er tonsvis af nuancer og detaljer, og de høres tydeligere med SR 3 Signature, end jeg er vant til.

En stortromme står tydeligere frem, og lyden fra skindet og luften fra trommen er klarere, end jeg nogensinde har oplevet før! Og det gælder ligeledes fra resten af trommesættet, hvor alle trommer står tydeligere frem, og er mere præcist placeret end nogensinde tidligere. Som for eksempel når der slås på trommesættet fra den ene side til den anden. Dette er ubetinget den bedste basgengivelse, jeg har hørt, og overgår faktisk også Dynaudio’s Confidence C2 II.

Ligeså fremstår mellemtoneområdet tydeligere og mere præcist end nogensinde før, og jeg er intet mindre en rystet. Placeringer og stemmer fremstår så præcist, at jeg ikke troede det muligt til menneskepenge. Og samtidig står det på ingen måde i skyggen af meget dyrere højtalere, som er ubetalelige. Vi er på en helt ny måde i kontakt med lagkagelyden, hvor alting i musikken har sit helt eget lag, og står fri af andre lyde, instrumenter eller stemmer. Men med det tvist, at her er der lagt et lag luft ind mellem alle de andre lag, så de står endnu tydeligere fri af hinanden, end tidligere oplevelser.

Jeg er simpelthen rystet i min grundvold over, at så meget er muligt til denne pris. Og jeg er slet ikke i tvivl om, at de mange specielle løsninger med enheder og filter har særlig stor indflydelse her.


Diskant-kammer med udluftning bagtil

Diskantgengivelsen er ligeså rigtig, rigtig god, men den når ikke samme exceptionelt høje niveau som bas og mellemtone. Den har ikke samme raffinement, og er lidt grovere i sin opløsning. Samtidig er den ikke så tilgivende over for mindre gode indspilninger, og derfor kan nogle indspilninger blive lidt hårde at lytte til. Men sætter man en god indspilning på, så honoreres dette også, og tingene står fri af hinanden, med præcise anslag på bækkener og så videre. Men sammenlignet med Xavian højtalerne, så mangler overskuddet og luften, som giver det sidste puf, så det hele slipper helt fri.

Lydbilledet er stort, og der er overraskende god plads og luft mellem de udøvende, og alle og alt står helt fri af hinanden. Og på de rigtige gode indspilninger er der også dybt ind bagved i lydbilledet. Ligeså er der både bredde og højde helt efter bogen. Men der mangler alligevel noget, for det opleves ikke helt med samme overskud som Xavian. Blandt andet er perspektivet mere halv-ellipse formet ind bagved, og kommer ikke ud i de bagerste hjørner, hvor jeg er vant til, at kunne ”se” nullermændene. Og samtidig er placeringerne i dybden heller ikke så præcise, om end at tingene stadig er fri af hinanden.

Vedrørende udluftningen bag på diskant og kabinet, så er det her meget tydeligt, at det gør en stor forskel. Lukker man hullerne til bagpå kabinettet, så svinder lydbilledet tydeligt ind. Lige så udgør spændingen af de skruer, som diskanten sidder fast med en meget hørbar forskel. Løsnes de til kun at være fingerspændt, så falder forvrængningen tydeligt, og gengivelsen mildnes til det ovenfor beskrevet.

Detaljerne har jeg jo allerede nævnt, og det er intet mindre end fantastisk uanset pris! Jeg har oplevet mine plader på ny, med flere lag og detaljer end før. Men det der er helt fantastisk ved SR 3 Signature er dynamikken… jeg ved ikke hvordan, jeg skal beskrive det. Men det er eksplosivt i flere nuancer. Der er små eksplosioner, og der er kæmpe eksplosioner! Det opleves tydeligst på trommesæt, hvor anslag fra tromme og stik nærmest kan mærkes fysisk. Eller en helikopter fra Pink Floyd’s The Wall, hvor rotorbladene ”slår” hårdere end normalt. Impulsgengivelsen er simpelthen knivskarp, og jeg er slet ikke i tvivl om, at den specielle montering af filteret efter enhederne har æren for den fremragende dynamik.


Kabinet-opdeling med kontrolleret bas-"flow"

Samlet indtryk

Ja, indtryk det gjorde disse Audiovector SR 3 Signature. En ting er hvor mange tanker, der er lagt bag teknikken i disse højtalere, en anden ting er hvor fremragende, det er implementeret i praksis. Der er rigtig mange fine løsninger, hvor man ligefrem tænker: ”Ja, selvfølgelig!”, som var det dét mest naturlige i verden. For hvorfor har ingen tænkt på det før?

Fit og finish er også helt uden for kategori i prisklassen, men det skyldes jo, at selvsamme kabinet og fittings også benyttes i de dyrere Avantgarde og Arreté modeller. Audiovector benytter såkaldt platformsteknik, hvor man til enhver tid kan opgradere sin SR 3 højtaler til en mere avanceret version.

Og så spiller de, som man slet ikke forventer. Jeg ved ikke hvad, jeg havde regnet med, men det var i hvert fald ikke så meget som det, jeg oplevede her. Og især i bas og mellemtone distancerer SR 3 Signature sig fuldstændig fra sin prisklasse – og referencehøjtalerne! Men diskant og lydbillede er faktisk helt som forventet til prisen. Og der skal jo også være noget, at hente ved opgradering til dyrere versioner af SR 3.

Jeg er lidt i syv sind efter mødet med Audiovector SR 3 Signature, for på den ene side er noget af lyden helt i højeste (top)klasse, men dog ikke på alle facetter. Og samtidig giver de næsten urimeligt meget for pengene, hvad angår finish og teknik, hvilket gør dem til et rigtig godt køb. Dog har vi bevæget os op i en prisklasse, hvor man ikke rigtig kan kalde noget et ”Best Buy”. Men det er den følelse, jeg sidder med. I hvert fald er SR 3 Signature det ubetinget bedste, jeg har hørt i denne prisklasse!

Jeg har i øvrigt ladet mig fortælle, at nogle kalder Audiovector Danmarks bedst bevarede højtaler-hemmelighed, hvilket slet ikke overrasker mig. Og jeg skal helt sikkert også have besøg af Avantgarde eller Arreté udgaven af SR 3 på et senere tidspunkt!
 

Specifikationer:

  • Princip: 2½ vejs basrefleks gulvhøjtaler.
  • Frekvensområde: 27-27.000 Hz.
  • Følsomhed: 91,5 dB.
  • Delefrekvens: 210/3000 Hz.
  • Dimensioner: 19 x 103 x 33 cm (B x H x D).
  • Vægt: 21 kg.

Pris: Kr. 31.800,- pr. sæt.


Producent:

Audiovector

Web: www.audiovector.com
Mail: mail@audiovector.com
Tlf: 3539 6060


Reference-udstyr:

  • Pladespiller: Michell GyroDec SE, Reed 3P
  • Pickup: Benz Micro Ebony TR, Goldring Legacy
  • Stepup/Riaa: Ortofon ST-80SE, Vincent PHO-700
  • CD-afspiller: McIntosh MCD500
  • Streamer: Audiophilleo 2
  • Forstærkere: Audio Analogue Bellini, Vincent SP-995
  • Højtalere: Xavian XN360
  • Kabler: Vincent XLR, SilverSonic AirMatrix RCA, SilverSonic Q10, SilverSonic D-75, AM USB
  • Strømfilter: Isotek Syncro, PS Audio Dectet
  • Tilbehør: Sound InVision paneler, SoundSmith EZ-mount


Lytterum:

Lytterummet er rektangulært, lige under 20 m2. Højtalerne spiller på tværs af rummet med ½ meter til bagvæggen og over 1 meter til sidevæggene. Højtalere og lytteposition udgør en ligebenet trekant, med 2 meter på hver led. Rummet dæmpet med absorbenter og diffuserende paneler.

 

Nye anmeldelser
PMC Prodigy 1
16.06.2024
Fyne F500SP
30.04.2024
Musical Fidelity A1
28.01.2024
Vincent DAC-700
02.10.2023
Revival Atalante 3
25.08.2023
Hotte anmeldelser
Hvad kan jeg få for 25 K?
01.05.2007
Hvad kan jeg få for 50 K?
23.03.2009
CD-afspiller test
23.08.2006
Kabel test
08.08.2006
Stortest: 5 billige DVD maskiner
14.05.2005
Seneste Nyheder
NyArtSound
17.10.2024
Nyt fra Clearaudio & EAM Lab
12.10.2024
SVS 17-Ultra Revolution
03.10.2024
Radiant Acoustics Clarity 6.2
24.09.2024
Canvas HiFi
17.08.2024
Nye Artikler
Avanceret model for højttalere
17.06.2013
Tidsforvrængning?
07.03.2011
Sådan sætter du din pladespiller korrekt op!
13.02.2011
Digital DIY korrektion af højtalere
26.09.2010
Streaming Audio Media
26.01.2010
Persondatapolitik  |  Copyright Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes