Diskantens placering er vigtig af hensyn til den akustiske fase mellem enhederne, og at sætte den på toppen har den fordel, at den kan flyttes tilbage i forhold til mellemtone og bas enhederne, så svingspolerne står i en lige linje set fra siden. Men på CM6 S2 er diskanten flyttet frem?! Og det er ens for alle nuværende B&W modeller, med diskanten monteret på toppen.
Men en topmonteret diskant løser også et andet problem: Diffraktion fra kabinettets front. Kort fortalt er diffraktion, når lyden brydes og bevæger sig frem og tilbage langs kabinettet, og blander sig med den direkte lyd fra selve membranen, og dermed forringer lyden. En fri placering af diskanten på toppen minimerer dette problem. Men rykker man den tilbage, kan der ligeledes opstå diffraktion fra toppen af højtaleren i stedet.
Når B&W flytter diskanten frem forbi baffelens kant, så fjerner de også denne diffraktion, men dermed er problemet med den akustiske fase ikke løst. Det er et kompromis, og B&W må have vurderet, at den ene ting vejede tungere end den anden. Og alle højtalere er et kompromis, uanset pris!
B&W CM6 S2 er ellers ikke en højtaler, der ligner et kompromis. Finishen er ekstravagant god, og det er tydeligt, at der er tænkt over alle detaljer, for at give et produkt, der fremstår med en perfekt finish. Det testede sæt blev leveret i sort pianolak med en næsten spejl-lignende finish. Og enhederne er monteret uden synlige skruer. På bagsiden er terminalerne og basporten monteret i ét og samme stykke støbte plastik. Dermed undgår man også unødigt mange skruer. Der medfølger også stoffronter, som sidder fast med skjulte magneter.
På grund af den topmonterede diskant, så sidder bas/mellemtone-enheden lidt højt på fronten. Men det er gjort for, at det akustiske centrum mellem de to enheder er så tæt så muligt. Men det giver et lidt anderledes udseende i forhold til det, man er vant til. Lige så er CM6 S2 næsten lige så dyb, som den er høj. Men det handler om, at få noget volumen i kabinettet, så bassen har noget luft at arbejde med. Og gennem denne test, er det kun meget få gange, at bassen har savnet tyngde. Takket være det forholdsvis store kabinet.
Enhederne er vanen tro fra B&W af bedste kvalitet, med kraftigt støbt chassis og en stor magnet på bas/mellemtone enheden. Ligeledes er membranen af kevlar med en speciel coating. B&W har en lang tradition for, at lave deres egne enheder. Det betyder nemlig, at de kan nemlig lave enhederne til egne specifikationer, så de ikke skal tilpasse kabinet eller filteret bagefter for, at enheden opfører sig optimalt. Det giver en kæmpe fordel i forhold til det færdige produkt.
Selve monteringen af bas/mellemtone enheden i CM6 S2 kræver sit helt eget afsnit… den sidder fast med ikke mindre end 8 skruer (!), og det er ikke bare skruer… det er umbraco maskinskruer med gevind, og islags-møtrik i fronten! Så kan det bare ikke gøres bedre. Og bare for syns skyld, så er der lige sat en plastik/aluminium-pyntering uden på. Og denne sidder fast med 4 plastik-dutter a la dem, man kender fra frontstof montering. Det her er simpelthen bare godkendt ud over alle grænser. Aldrig før har jeg oplevet så gennemført en montering af en enhed, i denne prisklasse. Jeg er kendt for, at kaste mig i støvet af respekt, når jeg ser ting som dette… så det gør jeg også her!
Delefilteret er – sædvanen tro fra B&W – meget enkelt: En spole til bassen, og en plastik-kondensator til diskanten. Umiddelbart er der ikke nogen modstand på diskanten.
Samlet set giver B&W CM6 S2 et særdeles positivt indtryk, allerede før de har spillet. Alene den specielle montering af bas/mellemtone-enheden giver mig lyst til, at eje disse højtalere! Det er bare en lækker detalje!
B&W laver en matchende stander til CM6 S2, som er forberedt med indbyggede gevind i bunden, så de bliver til én samlet enhed.
Lytteindtryk
B&W CM6 S2 er en meget ærlig og ligefrem højtaler, nærmest så neutral som det overhovedet kan lade sig gøre. Men det er også en meget ren og klar lyd. Det skyldes primært diskanten som er meget direkte i sin klang, og som hele tiden balancerer på en knivsæg, dog uden på noget tidspunkt at falde over kanten, og blive hård eller kantet.
Men det stiller særdeles store krav til det system og den lydkilde, man sætter CM6 S2 sammen med. Og det er meget tydeligt, når teknikeren ikke har kunnet sit kram i studiet. Det straffes med det samme, for det bliver præsenteret fuldstændig, som det er indspillet.
Det samme gør sig næsten gældende med den fine bas/mellemtone enhed, som står for samme direkte, præcise og neutrale klang. Stemmer præsenteres meget præcist og ligeledes står instrumenters placering meget tydeligt frem i lydbilledet. Men den meget ligefremme lyd betyder også, at man kan savne noget varme i dette område. Her er det op til anlægget foran, at servere den lyd, men ønsker at ende op med. For klangmæssigt er det ikke CM6 S2, der sætter grænser.
En af mine kæpheste er gengivelse af bækkener på trommesættet. Her skal det bare være præcist med ”ting-ting”-lyde, og anslagene skal stå helt fri af hinanden. Her leverer CM6 S2 varen til UG med kryds og slange. Og det understreger i den grad, hvor god en diskantgengivelse, de har. Samtidig sker delingen mellem de to enheder ved 4000 Hz, hvilket er godt fri af mellemtoneområdet. Jeg er overbevist om, at dette også har en stor del af ansvaret for den meget homogene og sammenhængende lyd, CM6 S2 leverer.
Bassen er ligeså meget præcis og stram, og går overraskende dybt, kabinettets størrelse taget i betragtning. Det kunne lige så vel have været en lille gulvhøjtaler. Men det kræver trods alt, at de står lidt tættere på bagvæggen, end jeg normalt ville placere en højtaler. 20-25 cm eller mindre er meget passende for CM6 S2, hvilket også gør, at den nemt vil passe ind i mange hjem. Samtidig præsenteres bassen med en overraskende god nuancering og detaljering.
Generelt er det min oplevelse, at CM6 S2 klarede sig ”bedst” sammen med vinylafspilning, om end de også gik vældig fint i spænd med McIntosh CD-afspilleren. Men den er også usædvanlig analog i sin lyd. Med andre lydkilder (læs: billigere) vil det nok ikke gå lige så godt. Hvis signalkilden på nogen måde lider af ”digitalitis”, eller har andre problemer i de højeste frekvenser, så vil B&W CM6 S2 uden nåde ”straffe” med en klang der afspejler det, den modtager.
Lydbilledet er stort og bredt, og er meget lig det, jeg er vant til fra de store Xavian højtalere. Men jeg savner noget mere dybde i lydbilledet. Det er ofte her, at man må gå på kompromis, når der trods alt er et budget, der skal holdes på det færdige produkt. Og her CM6 S2 absolut ikke alene. Men perspektivet står tydeligt frem og alting placeres præcist i lydbilledet. Ved vinylafspilning var fornemmelsen af dybde lige en halv længde bedre, hvilket sandsynligvis skyldes den lidt mildere klang herfra, som ikke sætter diskanten på arbejde i samme omfang. Dog uden at dette på nogen måde er udtryk for at vinylsetup’et i lytterummet er afrundet eller lignende i de høje frekvenser. Det er bare mildere…
Samlet indtryk
B&W CM6 S2 er en fremragende lille højtaler, som lægger sig i haserne på dyrere højtalere. Samtidig stiller de store krav til det setup, de er spændt efter. Jo dyrere signalkilde og forstærker, jo bedre. Omkring 20.000,- pr. del er nok ikke noget urealistisk bud. CM6 S2 skal nok følge med.
Men med et setup som det i lytterummet, er der dog grænser for, hvor langt de kan følge med. Det er dog kun på de tekniske sider af musikken, at man hører nogle små begrænsninger. Men læg også mærke til, at B&W CM6 S2 ikke gør noget decideret forkert, hvilket er særdeles godt gået, prisen taget i betragtning.
B&W’s CM6 S2 er et rigtig godt bud på en stander-højtaler i den bedre ende, uden at det er til samme pris som Nautilus serien fra samme producent. Og oven i det en finish og teknik, som bare er super gennemført. Jeg kommer aldrig til, at glemme den overdådige montering af bas/ mellemtone-enheden. Det er bare en super lækker detalje!
CM6 S2 får de varmeste anbefalinger med herfra.
Epilog:
Da denne test var vel overstået, billederne var skudt, og jeg skulle til at pakke CM6 S2’erne ned, fik jeg en pludselig indskydelse, og lagde en sidste CD i Mac’ens skuffe… AC/DC’s Highway To Hell. Og ud af ingenting skete der noget nærmest magisk i lytterummet… det hele faldt i hak, og rummet svingede af vellyd. Nærmest som om, at det var lige præcis den plade, CM6 S2 var lavet til. Sikke et ”drive” og en energi… Det var synergi på et højere plan! Den slags oplevelser er der langt i mellem… og så spillede de lige et par dage mere…
Specifikationer:
- Princip: 2 vejs basrefleks standerhøjtaler.
- Enheder: 6½” kevlar bas/mellemtone, 1” aluminium diskant.
- Delefrekvens: 4000 Hz.
- Frekvensområde: 50-28.000 Hz, +/-3 dB.
- Følsomhed: 88 dB.
- Impedans: 8 ohm (min. 3,7).
- Dimensioner: 20 x 34 x 28,5 cm (B x H x D).
- Vægt: 9 kg. pr. stk.
- Finish: Rosenut finer, sort pianolak & hvid silkemat.
Pris: Kr. 6999,- pr. stk. Standere: Kr. 3298,- pr. sæt.
For yderligere information, kontakt:
Hi-Fi Klubben Online
Web: www.hifiklubben.dk Mail: online@hifiklubben.dk Tlf.: 70 80 90 00
Reference-udstyr:
- Pladespiller: Michell GyroDec SE, Reed 3P
- Pickup: Benz Micro Ebony TR, Goldring Legacy
- Stepup/Riaa: Ortofon ST-80SE, Vincent PHO-700
- CD-afspiller: McIntosh MCD500
- Streamer: Audiophilleo 2
- Forstærkere: Audio Analogue Bellini, Vincent SP-995
- Højtalere: Xavian XN360
- Kabler: Vincent XLR, SilverSonic AirMatrix RCA, SilverSonic Q10, SilverSonic D-75, AM USB
- Strømfilter: Isotek Syncro, PS Audio Dectet
- Tilbehør: Sound InVision paneler, SoundSmith EZ-mount
Lytterum:
Lytterummet er rektangulært, lige under 20 m2. Højtalerne spiller på tværs af rummet med ½ meter til bagvæggen og over 1 meter til sidevæggene. Højtalere og lytteposition udgør en ligebenet trekant, med 2 meter på hver led. Rummet dæmpet med absorbenter og diffuserende paneler.
|