Flere smartphone-producenter markedsfører nogle af deres modeller som værende særlig vellydende til musik, hvilket ofte er en sandhed med modifikationer. For alt er en forbedring af det, der er standarden i de fleste smartphones. Lige så burde der være plads i en tablet eller bærbar PC til, at kunne levere end nogenlunde hovedtelefon-udgang. Men alt for ofte, om ikke altid, er det desværre tilfældet, da de fleste mennesker lader sig nøjes, fordi de aldrig har hørt det bedre. Og så gider producenterne ikke bruge penge på den del af udviklingen.
Samtidig er disse ”digitale” miljøer ofte plaget af meget støj, da de er skabt til databehandling, og det ødelægger musikken. Men så er det jo rart, at der er nogen der tænker videre, og det er det vi ser nærmere på i denne dobbelt-test: To små diskrete hovedtelefonforstærkere fra Hegel og beyerdynamic.
Hegel Super er kun lavet til brug med en bærbar PC, og der medfølger ikke USB kabel til tilslutningen. Men da Hegel Super’s indgang er en Micro-USB, så kan man for eksempel benytte det, der fulgte med ens smartphone!? I den anden ende sidder et Mini Jack stik, som både er en optisk digitaludgang til en DAC, samt en traditionel analog hovedtelefon-udgang. Super kan håndtere input op til 24 bit/96 kHz. Hegel Super er et ”passivt” produkt, så al styring af musik og volumen styres 100 % fra den bærbare PC. Ligeledes kommer strømmen fra USB stikket på den bærbare PC.
beyerdynamic A200p er udviklet i samarbejde med Astell & Kern, som er særdeles kendt for deres bærbare afspillere til blandt andet HD-materiale. A200p er noget mere fleksibel, og kan således benyttes med både bærbar PC, tablet, og smartphones. Og den understøttes af både iOS og Android. Den håndterer op til 24 bit/96 kHz, og der medfølger kabler til både USB, Micro-USB og Lightning. A200p har et indbygget interface, så man kan fjernstyre sin bærbare enhed, og man kan både styre volumen, starte/stoppe musikken, samt hoppe frem og tilbage i numrene. I øvrigt bør volumen styres fra A200p. Samtidig har den et indbygget batteri, som holder op til 11 timers drift, så den kan være med på farten.
Lytteindtryk
Hegel Super og beyerdynamic A200p er ualmindelig meget ens i deres lyd, om end der er små forskelle. I testen blev benyttet 3 forskellige hovedtelefoner: 1 sæt lukkede over-ear, 1 sæt åbne on-ear, samt et sæt in-ear. Og det bød på nogle overraskelser. Installationen af begge var forbilledlig nem, og de indeholdt begge driver til Windows.
Der blev testet fra både bærbar PC på både Hegel og beyerdynamic, og yderligere iPad og Android smartphone på A200p. Lyden fra de tre bærbare produkter i sig selv er faktisk rimelig ørevenlig uden nogen hårdhed, men lyden slipper ikke ud af hovedet, og det kan derfor være en meget monoton oplevelse. Samtidig mangler bassen tydelig tyngde.
Når Super eller A200p blev sat imellem, så var der nogle meget tydelige forskelle, og det var både godt og lidt skidt. For det første kommer lyden ud af hovedet, og fornemmelse af at være i et rum er meget tydeligere, i stedet for den lukkede kasselyd tidligere. Samtidig øges tyngden i bassen i spandevis, så der kommer mere tryk på for eksempel stortrommen.
Men de har begge en bagside… s- og t-lyde bliver også tydeligere. Hvor jeg tidligere godt kunne acceptere de s- og t-lyde der var, så blev de næsten for tydelige nu. Men ikke mere end, at det er et kompromis jeg kan acceptere, med de andre forbedringer in mente. Årsagen er, at både Super og A200p slipper flere detaljer igennem, herunder også den forvrængning lyden indeholder, fra de ikke altid optimale digital-kredsløb i de bærbare enheder.
Men der er også forskel på de to, hvor Hegel Super er mere direkte i sin klang, og meget afslørende med flere detaljer og nuancer til følge. Det er den klassiske Hegel-lyd, man også kender fra deres større produkter… meget ærlig, ligetil og neutral. beyerdynamic A200p er mere afslappet i sin klang, og s- og t-lydene er ikke helt så tydelige som med Hegel, om end det er en meget lille forskel. Samtidig har den heller ikke helt det samme tryk i bassen som Hegel, men igen det er småting.
Men de har begge et lille teknisk problem: De er ikke gode med hovedtelefoner, der har en høj impedans, og allerede ved 32 ohm er det tydeligt. Lyden mister saft og kraft, og uanset hvor højt der skrues op, så forbliver lyden mere fattig i sin vitalitet. Så det bedste resultat blev faktisk opnået med in-ear hovedtelefonerne med en impedans på 18 ohm! Ifølge Hegel er deres model Super udstyret med en lav impedans udgang, og skulle derfor være mindre følsom for dette.
Konklusion
Man kan slå to ting fast med en test som denne: Lyden af bærbare medier er meget ofte i en forfærdelig forfatning. Og… lyden kan meget sandsynligt forbedres med en separat hovedtelefonforstærker.
Men der er kompromisser, for ulempen er, at de to testede produkter i denne test også afslører de fejl og den støj, kildematerialet måtte indeholde. Og det betyder blandt andet, at s- og t-lyde blev tydeliggjort væsentligt i forhold til de bærbare afspillere i sig selv.
Dog er der så mange fordele ved en ekstern forstærker, at jeg også må anbefale denne løsning, da lyden samlet bliver meget bedre. Men det har også sin pris, og man skal have et par rigtig gode hovedtelefoner, samt høre rigtig meget musik for, at kunne retfærdiggøre denne investering. Men så har det også sin berettigelse.
Specifikationer:
- Dimensioner: Hegel: 15 x 40 x 80 mm, beyerdynamic: 55 x 55 x 13 mm
Pris:
Hegel: Kr. 1995,-. beyerdynamic: Kr. 2399,-.
Distributør:
beyerdynamic:
EET Europarts
Tlf: 4582 1919
Hegel:
Radioactiv
Web: www.radioactiv.dk Mail: info@radioactiv.dk Tlf.: 2097 4721
Reference-udstyr:
- Pladespiller: Michell GyroDec SE, Reed 3P
- Pickup: Benz Micro Ebony TR, Goldring Legacy, Ortofon Rondo Bronze
- Stepup/Riaa: Ortofon ST-80SE, Vincent PHO-700
- CD-afspiller: McIntosh MCD500
- Forstærkere: Audio Analogue Bellini, Vincent SP-995
- Højtalere: Xavian XN360
- Kabler: Vincent XLR, SilverSonic AirMatrix RCA, SilverSonic Q10
- Strømfilter: Isotek Syncro, PS Audio Dectet
- Tilbehør: Sound InVision paneler, SoundSmith EZ-mount
Lytterum:
Lytterummet er rektangulært, lige under 20 m2. Højtalerne spiller på tværs af rummet med ½ meter til bagvæggen og over 1 meter til sidevæggene. Højtalere og lytteposition udgør en ligebenet trekant, med 2 meter på hver led. Rummet dæmpet med absorbenter og diffuserende paneler.
|