Her er du: Anmeldelser - 3 x Micromega 12. november 2024 | 07:25   
Redaktionelt
Forsiden
Nyheder
Anmeldelser
Indsigtsartikler
Besøgsartikler
Arrangementer
Interaktivt
Køb, Salg & Bytte
Tilbudsavisen
Debat Forum
Services
Kontakt
Søgning


3 x Micromega
Anmeldelse af: Mikkel Gige  [14.09.2010] Print testen
Der har i en årrække været stille omkring det franske mærke Micromega, men nu er de tilbage med et komplet sortiment med CD-afspillere, integrerede forstærkere, samt forforstærker og effekttrin.

I denne test ser vi nærmere på topmodellerne CD-30, PA-20 & PW-400.

Designet er, som for år tilbage, meget enkelt og ligetil. En naturfarvet aluminiumsfront, et topsvøb ligeledes af aluminium, og et chassis af galvaniseret stål. Ikke prangende, men alligevel pænt nok til at fruen vil have det stående fremme. Alene det at alle skruer er gemt af vejen på undersiden er et stort plus!

PW-400 effekttrinnet domineres indvendigt af en meget stor ringkerne trafo, og et kig på leverandørens hjemmeside antyder en værdi på 800 VA. Hertil følger fire store lytter på hver 10.000µF/63V. Selve effekttrinnet udgøres af to Hypex UCD400HGV2 moduler med HxR regulatorer monteret. Trafoen har i øvrigt en størrelse, som gør at Micromega har lavet hul i bunden af kabinettet, og indsat en fordybning hvori trafoen er monteret. Denne fordybning støder mod underlaget, så lidt omtanke er påkrævet, når man flytter rundt på effekttrinnet.

Bagpå er der indgange til balanceret og ubalanceret signal. Skift mellem de to sker via en jumper på undersiden, i stedet for en simpel vippe-kontakt! Hypex modulerne er balancerede, så det er med den indstilling effekttrinnet leveres. Der er udelukkende testet som balanceret i denne test, da skift mellem indgangene vil kræve, at alle ledninger pilles fra, forstærkeren vendes rundt, og hele vejen tilbage igen. En proces som tager så lang tid, at enhver hukommelse om det tidligere indtryk er glemt. Højtaler-terminalerne er af WBT typen, og der er to sæt pr. kanal.

PW-400 kan også køre brokoblet, eller Bi-Amp. Der skal indsættes en jumper hos forhandleren, før det er muligt. Brokobling er ligetil, mens Bi-Amp er lidt speciel, ved at én indgang kan levere det samme signal til begge kanaler, og derfor skal der ikke føres fire signalkabler som normalt, men kun to!

Den matchende forforstærker er da også leveret med balancerede udgange, til trods for at den faktisk er en single-ended konstruktion. Folkene hos Micromega må have vurderet, at balanceret overførsel af signalet var bedst, af hensyn til Hypex modulerne. Ellers var der jo ikke nogen grund til de ekstra XLR stik, med konverteringskredsløb.

Forforstærkeren PA-20 deler som alle andre modeller, kabinet med effekttrinet. Indvendigt finder man samme forforstærker kredsløb, som benyttes i Micromega’s integrerede forstærkere med den lille forskel, at der tilføjet et lille print med et par XLR og konverter-kredsløb. Det fælles kredsløb betyder også, at der er en RIAA i denne forforstærker. Den tager kun MM eller MC High, med en indgangsmodstand på 47k ohm. De indvendige kredsløb og komponenter er af god kvalitet.

Det helt specielle er ACTS kredsløbet, som enkelt fortalt er et 230 V filter mellem netbrønd og trafo. Hvordan det helt præcist fungerer, har det ikke været muligt at finde information om, men der er en smule materiale til rådighed på Micromega’s hjemmeside. På fronten finder man en volumenknap, 6 knapper, samt et display som viser indgangsvalg og volumen. Der er indbygget en menu hvor man kan ændre på indgangsnavne og meget andet. Der er også indgang til f.eks. en Ipod, samt udgang til hovedtelefoner. Begge dele er minijack.

CD-30 deler det meste af sine indvendige komponenter, med de mindre CD-afspillere CD-10 & CD-20. CD-30 har også ACTS 230 V filteret indbygget, og har dette tilfælles med CD-20. Det som skiller CD-30 helt fra de to mindre modeller er clock-modulet. CD-30 resampler til 132,3 kHz, som ifølge Micromega skulle have flere fordele i forhold til 192 kHz. Ganske enkelt fordi signalet ikke skal brydes ned, når der upsamles til 132,3 kHz, da denne frekvens er 3 gange 44,1 kHz, CD’ens standard samplingsfrekvens.

Indvendigt finder man komponenter i god kvalitet. Drevet er enten fra Sony eller Sanyo. Hvorfor Micromega har truffet dette valg fremgår ikke af deres dokumentation. Jeg har ikke checket hvilket drev, der sad i det testede eksemplar. Men en lækker feature er, at man via den indbyggede menu kan skifte hastighed på skuffen! Fra langsom til medium, og hurtig. Fra fabrikken er skuffen sat til langsom, og det giver et overordentligt godt indtryk, når skuffen langsomt kommer glidende ud, og igen lukker sig med en solid fornemmelse. Tomlen op for det?

Fronten har CD-30 til fælles med PA-20. Eneste forskel er skuffen/volumen-knappen. På bagsiden finder man ubalanceret udgang, samt coaxial S/P-DIF digital udgang.

Der medfølger fjernbetjening til PA-20 og CD-30. Denne er af typen ”billig plastik”, men fungerer upåklageligt. Det ville sætte prikken over i’et, hvis også fjernbetjeningen havde været en tur forbi design-afdelingen.


Lytteindtryk:

Man må sige, at Micromega har fundet en rød tråd med deres produkters lyd. For når det kommer til afspilning, så var det lige meget hvilken komponent jeg satte ind i mine egen lyttekæde, så var resultatet stort set det samme. Og det er med fokus på musikken, og i mindre grad teknikken. Klangen er som sådan rimelig neutral på de tre produkter, men alligevel med et lille bitte tvist mod en afrunding i toppen. Bare ganske lidt!

Første emne var CD-30, og jeg må ærligt sige, at jeg stadig er imponeret, her efter testen. For godt nok er CD-30 rent teknisk ikke den bedste, men når den kommer til musikalitet, og fremføring af musikkens ”nerve”, ja så er CD-30 ret imponerende. Der er en glød og sjæl, som jeg kun sjældent har oplevet fra CD mediet. Og vel og mærke uden, at lyden hælder mod det varme. Den spiller bare musik, på musikkens præmisser.

Rent teknisk er den dog ikke helt tabt bag en vogn, for jeg oplevede en rimelig god rumfornemmelse, om end perspektivet savner noget præcision. Detaljerne er der alle, og jeg savnede på intet tidspunkt noget fra mine CD-skiver. Men de udøvende kan ikke placeres helt så skarpt, som jeg har oplevet med andre afspillere i prisklassen, herunder min egen Lyngdorf. Kunne man få præcisionen fra denne, sammen med Micromega’s glød og sjæl, ja så er vi ved at være tæt på Nirvana.

Jeg kan i det hele taget ikke sige noget dårligt om CD-30, for den får én med i musikken på en måde, som jeg kun har oplevet med rigtig god vinyl aftastning. Og sammen med den langsomt glidende skuffe, efterlades man med et overordentlig godt indtryk! Og så afspiller den alle typer musik uden nogen form for forfordeling.

Forforstærkeren PA-20 fortsætter i samme stil, men opleves ikke helt så musikalsk som CD-30. Lyden er lidt mere direkte, men stadig med fokus på musikken. Så rent teknisk får man samme oplevelse, som med CD-30. Der er alle de detaljer, som skiverne har fra start, og rumfornemmelsen er rimelig god, men igen med en lille mangel på definitionen af de udøvendes plads i lydbilledet.

På et punkt adskiller PA-20 sig helt fra Micromega’s røde tråd, og det er RIAA delen. Jeg kan på ingen måde anbefale RIAA’en i PA-20, selv ikke til baggrundsmusik. Vinyl afspilning lyder hårdt, og så indeklemt at lyttetrætheden sætter ind efter ganske kort tid. Skal du have god lyd ud af dine sorte skiver, så skal der en separat RIAA til i dette tilfælde.

Kigger man nærmere på Micromega’s sortiment, så laver de en yderst eksotisk pladespiller, så det undrer mig meget, at de ikke har brugt mere krudt på RIAA delen i PA-20. Måske er der en separat RIAA på vej fra Micromega.

Sidst på testbænken var effekttrinnet PW-400. Igen var det med fokus på musikken, men PW-400 kan ikke løbe fra sit kl. D ophav. Lyden bliver endnu en tand mere direkte i forhold til CD-30 og PA-20, men vi er på ingen måde i nærheden af det, som mange karakteriserer som kl. D lyd.

Bassen har lidt mere fylde end normalt fra en kl. D forstærker, og det giver igen samme oplevelse af at musikken er i hovedsædet. Og pudsigt nok får man nøjagtig den samme tekniske præsentation som CD-30 og PA-20. En god rumfornemmelse, med en rimelig definition af de udøvende, og alle de detaljer som skiverne er født med.

PW-400 mangler ikke kræfter, og jeg sidder tilbage med en klar fornemmelse af, at den kraftige strømforsyning gør sit til dette. Jeg tror ikke, at en - til kl. D - mere traditionel switchmode forsyning kunne klare helt det samme. Der er godt tryk på stortrommen, og dynamikken er også helt som den skal være. Ikke noget imponator-effekt, men igen på musikkens præmisser.

Samlet som et sæt, opstår synergien, og der er endda en smule mere. Stemmer fremstår om muligt endnu mere naturligt, og i den samlede lyd er det helt klart CD-30’s klang som dominerer lyden. Med det komplette Micromega setup flyder musikken simpelthen så dejligt og naturligt, at alle tanker om den smule manglende definition af bredde, højde og dybde forsvinder som dug for solen. Men rumfornemmelsen er stadig god, og på Tryllefløjten kan jeg stadig høre den tydelige susen fra teaterrummet. Det her handler om musik og nydelse, og så skidt pyt med at jeg ikke sidder med fornemmelsen af, at kunne gå hen og tage Sarastro og Papageno i hånden. Jeg kan jo høre hvor dejligt de synger!


Samlet konklusion:

Med deres nye serie har Micromega truffet et valg, som man næsten kun kan beundre dem for. De har valgt, at siden det er musik vi lytter til hver gang vi sætter en CD i skuffen, så er det også der vi skal fokusere. Det betyder også, at de har valgt, at ting som præcision med placeringer af de udøvende, og rummets ”rammer” ikke kan høres lige så tydeligt andre produkter i prisklassen.

Det er især CD-30 som imponerer undertegnede, med dens ligetil tilgang til musikken, og med fokus på netop musikken. Den leverer en lyd som falder helt naturlig i mine øregange. PA-20 & PW-400 står for meget af den samme lyd, men hælder lidt mod en mere direkte klang. Og samlet er der garanti for at den almindelige træthed sætter ind lang tid før lyttetrætheden.

Det er en fryd at høre musik via det samlede Micromega setup. Og netop mens dette setup var på besøg, valgte familien at kigge forbi lytterummet flere gange, og ville lytte med. Det hører absolut til sjældenhederne! Men det understreger også at Micromega har ramt plet, når det kommer til uforfalsket musikalsk gengivelse af musikken, som alle får lyst til at sætte sig ned og lytte med til.


Specifikationer:

CD-30:

  • Samplingsfrekvens: 132.3 KHz.
  • Frekvensområde: 0-20.000 Hz.
  • Signal/støj forhold: <100dB.
  • Dimensioner: 43 x 7 x 30 cm (B x H x D).
  • Vægt: 4,5 kg.

PA-20:

  • Frekvensområde: 10-100.000 Hz.
  • Forvrængning: <0.02 %
  • Dimensioner: 43 x 7 x 30 cm (B x H x D).
  • Vægt: 6 kg.

PW-400:

  • Udgangseffekt: 2 x 400 Watt, 8 ohm.
  • Frekvensområde: 10-50.000 Hz.
  • Forvrængning: <0.05 %
  • Dimensioner: 43 x 7 x 30 cm (B x H x D).
  • Vægt: 12 kg.


Pris:

  • CD-30: Kr. 11.999,-.
  • PA-20: 9999,-.
  • PW-400: 15.999,-.

For yderligere information, kontakt venligst:

Now In Stereo

Sct. Knudsvej 48
6000 Kolding

Tlf. 20 84 94 27
Mail: info@now-in-stereo.dk
Web: www.now-in-stereo.dk


Reference-udstyr:

  • Lyngdorf CD-1, Holfi Stabilizer, CD-afspiller
  • Michell GyroDec SE, Rega RB300/Incognito, London Decca Jubilee, pladespiller
  • Audio Analogue Bellini, forforstærker
  • Vincent SP-995, effektforstærkere
  • Xavian XN360, højtalere
  • Vincent XLR, Silver Sonic AirMatrix RCA & Q10, kabler
  • Brinck Br 507, netstøjsfilter

Lytterum:

Lytterummet er rektangulært, lige under 20 m2. Højtalerne spiller på tværs af rummet med ½ meter til bagvæggen og 1 meter til sidevæggene. Højtalere og lytteposition udgør en ligebenet trekant, med 2 meter på hver led. Væggen bag højtalere og lyttepositionen er dæmpet med THX-godkendte paneler.

Nye anmeldelser
PMC Prodigy 1
16.06.2024
Fyne F500SP
30.04.2024
Musical Fidelity A1
28.01.2024
Vincent DAC-700
02.10.2023
Revival Atalante 3
25.08.2023
Hotte anmeldelser
Hvad kan jeg få for 25 K?
01.05.2007
Hvad kan jeg få for 50 K?
23.03.2009
CD-afspiller test
23.08.2006
Kabel test
08.08.2006
Stortest: 5 billige DVD maskiner
14.05.2005
Seneste Nyheder
NyArtSound
17.10.2024
Nyt fra Clearaudio & EAM Lab
12.10.2024
SVS 17-Ultra Revolution
03.10.2024
Radiant Acoustics Clarity 6.2
24.09.2024
Canvas HiFi
17.08.2024
Nye Artikler
Avanceret model for højttalere
17.06.2013
Tidsforvrængning?
07.03.2011
Sådan sætter du din pladespiller korrekt op!
13.02.2011
Digital DIY korrektion af højtalere
26.09.2010
Streaming Audio Media
26.01.2010
Persondatapolitik  |  Copyright Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes