Her er du: Anmeldelser - 2 HT'ere: Mozart og Tempo !! 28. marts 2024 | 18:01   
Redaktionelt
Forsiden
Nyheder
Anmeldelser
Indsigtsartikler
Besøgsartikler
Arrangementer
Interaktivt
Køb, Salg & Bytte
Tilbudsavisen
Debat Forum
Services
Kontakt
Søgning


2 HT'ere: Mozart og Tempo !!
Anmeldelse af: Ronni Pedersen  [30.12.2005] Print testen
Vienna Acoustics Mozart Grand og Audio Physic Tempo IIIi er to meget ens højttalere, men kun hvad udseende og pris angår......

Det østrigske højttalerfirma Vienna Acoustics, der efterhånden har fået et godt tag i lille Danmark med en serie højttalere i høj kvalitet og med finish i verdensklasse, er nu ved at være færdig med introduktionen af hele deres nye serie af højttalere. Den største model i den nye serie har været testet tidligere her på siden og før den, storebroderen Strauss fra den dyre ende af skalaen, og nu er turen så kommet til den næstmindste gulvhøjttaler i serien, Mozart Grand. Det bød på en oplevelse af den meget positive og ikke mindst overraskende af slagsen, for den lader bestemt ikke de store meget efter at ønske. Mozart bød op til dans med en anden interessant konkurrent i den nærliggende prisklasse, nemlig tyske Audio Physic og deres nye Tempo III. Mere om den senere.

Det er et stort navn til en lille højttaler, men et eller andet sted passer navnet faktisk meget godt, for Mozart Grand er en ulv i fåreklæder. Den er lille og kompakt og designet vil med garanti kunne falde i lillemors smag, specielt fordi den tilmed kan fås i de mest gængse træsorter og til slut den eksklusive Pianolak.

Højttaleren er slank og fylder ikke mere end 94 cm i højden når den er monteret på de medfølgende afkoblingsfødder med tilhørende spikes. Bredden er kompakte 17 cm. Og dybden er små 30 cm, ergo ikke nogle mål der kommer til at dominere nogle rum.

Finishen er som sædvanlig i verdensklasse med en forarbejdning der umuligt kan gøres bedre nogle steder. Den testede højttaler stod i kirsebær som jo er tidens trend, og her var ingen finer-samlinger at spotte og lakeringen var af høj kaliber med en lettere silkemat overflade. I alt en solid højttaler til størrelsen med sine 22 kilo per side.

På bagsiden spotter man som det første en vis grad af optimisme, for højttaleren er udstyret med ikke mindre end to basrefelks-porte. Jeg tænkte med det samme “ja, ja”, men det skulle nu senere vise sig at der var en grund til dette valg. Bagpladen er, i stil med resten af Grand-serien, beklædt med en form for mat gummi som giver et mere eksklusivt og elegant design.

Højttalerterminalerne er sædvanligvis i single-wire, som med alt andet Vienna, men terminalerne har fået en overhaling og fremstår nu i mat alufinish som både er behagelige at røre ved og ikke mindst lavet større så det er til at få et ordentligt greb når terminalerne skal spændes.

Delefilteret er opbygget med komponenter i den bedre ende og som altid udvalgt efter lyttetests. Der er benyttet Mundorf-caps med 1% tolerance, induktionsfrie metalfilm modstande med 1% tolerance og luftspoler med 0,7% tolerance. Højttaleren er konstrueret som en 2½-vejs og delefilteret er af Bessel 6/12 dB-typen.

Enhederne består af samme Silk-dome diskant-enhed fra Beethoven Grand-højttaleren, og basenhederne er 5 ¼” udgaver af X3P-enhederne som er udviklet i samarbejde med norske Seas. X3P-enhederne er genkendelige på den gennemsigtige membran. Fordelen ved X3P er at stivheden i selve membranen er øget samtidig med at vægten er bragt ned. Alt i alt giver det en hurtigere reaktionsevne på forstærkerens impulser. Chassiset er i støbt magnesium for maksimal stivhed.

Frontstoffet er i øvrigt lavet anderledes end normalt idet at rammen er lavet i aluminium og konstrueret omkring en wave-guide som Vienna´s konstruktør, Peter Gansterer, hævder ikke påvirker lyden. Ved nærmere lyt viste det sig ganske korrekt.

Lyden…..

Hvis ikke man vidste det, ville man tro at det var løgn - højttalerne var linet op ved siden af Vienna Acoustics topmodel Mahler, og på en del punkter kunne lillebroderen faktisk følge med. Efter små 14 dage med masser af motion, åbnede de små højttalere op for godterne og kvitterede med en lyd der var alt andet end lille - denne højttaler er simpelthen en overraskelse.

Diskanten står perlende ren og fri for betoninger. Selv under pres bliver den aldrig hidsig men bevarer det kølige overblik og bidrager til et letfordøjeligt lydbillede med flotte nuancerede stemmer uden unødvendige overtoner og gengivelse af bækkener var klaret til UG med kryds og slange. Det overall lydbillede fremstod åbent og luftigt og kombineret med en mellemtone-gengivelse i absolut særklasse gav det simpelthen den normale grænse for mindre højttalere et solidt spark bag i.

Der er på intet tidspunkt tendenser til at lyde klemt, og stemmer bliver gengivet med flot autoritet og masser af glød. Mellemtonen er nemlig et af de områder, hvor Mozart Grand kommer særdeles tæt på Mahler. En stor af grunden til den gode mellemtone-gengivelse ligger ifølge Vienna, i opbygningen af SSP-enhederne, som på grund af lav masse og inverteret kantophæng, gør højttalerne i stand til at følge transienterne til mindste detalje.

På bas-området skulle det hurtigt vise sig at blive lidt mere problematisk, men det var nu heller ikke anderledes end hvad jeg havde forventet. Højttalerne er trods alt små, og har derfor deres begrænsninger. I min stue på 25 kvm. Blev de presset en smule når der blev spillet over mit normale lytteniveau, men for god ordens skyld smed jeg dem over til en bekendt som har en herlig relativt aflang stue på 35 kvm - evnerne til at spille stort skulle prøves ordentligt af, og det skulle vise sig at være særdeles interessant.

Modsat forventningerne voksede de nemlig med opgaven, og evnen til at spille både bredt og dybt var meget fremtrædende. På trods af størrelsen kunne Mozart gengive koncertsalen med den dybde der normalt kun kendetegner større højttalere, og atmosfæren var da også til stede på alt musik der blev spillet. Det var kun på bas-området at Mozart af gode grunde faldt igennem - ved højt niveau stod enhederne simpelt hen af ræset, og de kom til at lyde stressede og klemte. Det store rum var ikke livretten når trommerne kørte løs, og det blev tydeligt at her var begrænsningen. Den ideelle løsning netop i denne konstellation, er en god subwoofer, og det kan absolut anbefales.

I det andet ringhjørne…..

Tyske Audio Physic har i mange år nydt høj status i hjemlandet, og er så småt kommet ud i den store verden. De laver en stribe interessante højttalere i lækkert design med en kvalitet der går igen i alle modellerne - nemlig topkvalitet.

Audio Physic blev stiftet for over 20 år siden af Joachim Gerhard. Gennem de år har han opbygget et nært samarbejde med University of Essex og lignende omkring udviklingen af højttalerne. Joachim er for længst gået fra til pension, og i stedet står Manfred Diesterich nu i spidsen for firmaet. Han deler Joachims visioner om at producere unikke højttalere i topkvalitet. Firmaet har et nært samarbejde med de kendte producenter af enheder, og ligeledes med Hornslet Møbelfabrik, som producerer alle deres kabinetter - dansk når det er bedst.

Tempo IIIi er på størrelse med Viennas Mozart, og indgangsvinklen er også her en basrefleks konstruktion. Men her ophører lighederne, for udseendet er helt anderledes. I stil med de store Vienna og sine større Audio Physic-brødre, er kabinettet svagt skrående bagud og udover det, finder man den største forskel - sidemonterede basser. Dette er seneste version af Tempo-serien.

Finishen er i verdensklasse som forventet fra Danmark, og kabinettet følger trenden med buede sider for at minimere stående bølger. Selve højttaleren står på afkoblingsfødder med justerbare spikes, men højttalerne kan også placeres uden disse fødder. Udseendet kan diskuteres, men effekten er der bestemt til fordel for en strammere bas-gengivelse.

Diskanten er en velkendt Vifa silkedome med magnetisk oliekøling og mellemtone-elementet på 5 ¼” er specialdesignet efter Audio Physics specifikationer med dobbelt magnet og ventileret polstykke. Basenhederne er to 6½” Scanspeak med dobbelte magneter. De er monterede med ryggen mod hinanden fro at minimere resonanser og andre unoder.

Højttalerne er single-wire med lækre rodium-terminaler fra tyske WBT. Mod en beskeden merpris kan de leveres med bi-wire. Delefilteret sidder direkte på bagsiden af den alu-plade hvorpå terminalerne er monterede. Komponenterne er nøje udvalgt efter lyttetests og kommer blandt andet fra Mundorf.

Basrefleks-porten er placeret på bagsiden, og den sidder næsten direkte ud for enhederne.
Der leveres et lille frontcover som sættes fast via forhøjninger på skruerne på mellemtonen - smart detalje, i øvrigt.

Lad os spille op til dans……

Der var naturligvis lagt i ovnen til et varmt møde mellem to direkte konkurrenter, men desværre viste tyskeren sig at skuffe på flere områder, så mine forventninger fik en kold spand vand i hovedet.

Selve diskantdelen er, som på Vienna Mozart, i topklasse, og også her er højttaleren fri og ubesværet i det øvre leje. Diskanten er både luftig og naturlig og flyder bare, nøjagtigt som man kender det fra denne diskant.

Problemerne dukkede op i mellemtonen, og det særlige kendetegn blev at sangere, mænd som kvinder, kom til at lyde underligt forkølede, nærmest som om at overgangen til bassen på en eller anden måde ikke var tilpasset - der manglede simpelt oktaver i nedre mellemtone/øvre bas, og der var derfor ikke den fylde i specielt mandestemmer som kunne ønskes. Flere forskellige kabler, forstærkere og placeringer ændrede ikke på dette fænomen. Det lød nærmere som en massiv egenlyd der desværre skadede vokalen mere end det gavnede.

Basgengivelsen er, i modsætning til Mozart Grand, mere “voksen”. Den rækker ikke dybere, men den følger bedre med ved høj lydstyrke, og kommer ikke så let til at virke presset. Dette er naturligvis en konsekvens af brugen af to basenheder. Desværre er der også i basområdet problemer med at kontrollere lyden. Det væsentligste problem var at højttalerne, trods størrelsen, var svære at placere i rummet. En rumlende og unuanceret basgengivelse fortalte om et problem et eller andet sted, og et af problemerne var i selve kabinettet - der var ganske enkelt for megen egenlyd, og i stedet for decideret bas, kunne man i stedet høre kabinet-resonanser, hvilket vidner om manglende dæmpning vitale steder. Så snart musikken kom over på andet end stille akustisk, blev hele lydbilledet klemt og sangerne lød, som tidligere nævnt, forkølede.

Overall…..

Testen endte med et andet udfald end forventet - den jeg vurderede som “underdog” på papiret viste sig at være det bedste bekendtskab, og den jeg havde flest forventninger til, efter at have hørt forgængeren og flere af storebrødrene, skuffede fælt.

Audio Physic Tempo III har på grundlæggende punkter nogle problemer som ikke burde være tilstede i en højttaler i den størrelse, bl.a. placeringsproblemer som normalt er forbeholdt de helt store monstre. Den var alt for besværlig at opnå decideret fornuftige resultater med, og egenlyden fra kabinettet ødelagde desværre for meget til at det var muligt at kompensere for det. På plus-siden er dog at diskant-gengivelsen var rigtig god og at højttaleren til sin størrelse kan spille næsten tordnende højt. Det er en skam at kunne sige at den gamle model med to 6½” baselementer på fronten og Vifas ringradiator spillede bedre, men det er desværre de bitre facts. Den var mere helstøbt og uden nævneværdige problemer - i-versionen er desværre en direkte modsætning.

Vienna Acoustics Mozart Grand er derimod et mønstereksempel på en superhøjttaler til en meget god pris. Til de knap 17.000 kr. for et sæt, er det ganske enkelt et hit, og den vader direkte ind på det felt hvor blandt andet System Audio plejer at dominere i spidsen af de kompakte højttalere. Det kunne tyde på at den placering bliver udfordret, for her kommer et hit til prisen, med en musikgengivelse der hører til en meget højere prisklasse. Har man et mindre rum, er Mozart ikke til at komme udenom. Den er let at integrere i rummet, og stiller ikke voldsomme krav til grejet. Har man et større rum burde man overveje at tilføje en seriøs sub, for ikke at rende panden mod muren når der skal spilles højt. Alt andet lige, Mozart er et hit til prisen - gad vide om det er tilfældigt, at 2006 er internationalt Mozart år... ??

Musik spillet under testen:

  • Allan Taylor - Colour to the moon
  • Nils Lofgren - Acoustic Live
  • Dream Theater - Images and Words
  • Eagles - Hell freezes over
  • Sting - Sacred Love
  • Kari Bremnäs - Gåte ved gåte
  • Joey Tempest - Azalea Place
  • Bjørn Berge - Blues Hit me
  • Audioslave - audioslave
  • Eric Clapton - Reptile
  • Ivan Pedersen - Monogram
  • James Taylor - Hourglass
  • Santana - Shaman
  • Dire Straits - On evert street
  • Roger Waters - Amused to death

Udstyr brugt under test:

  • Mark Levinson No. 38
  • Mark Levinson No. 332
  • Audia Flight One
  • Audia Flight 100
  • Audio Aero Capitole Mk. II
  • Marantz SA11s1
  • TacT RCS 2.2X
  • Accuphase DP-67
  • Accuphase E-530

Tekniske specs:

AUDIO PHYSIC TEMPO

  • Højde 1000 mm
  • Bredde 187 mm Dybde 320 mm
  • Base 260 x 320 x 40 mm
  • Vægt 20 kg
  • Power Rating 20 - 150 Watts Impedans 4 Ohms Frekvensområde 35 Hz - 33 kHz (-3dB)
  • Følsomhed 89 dB / 1 W (1m)Finish : sort ask, kirsebær, lys ask, mahogni

Vejl. Pris 24.000,00 kr. pr sæt

VIENNA ACOUSTICS MOZART GRAND:

  • Belastbarhed: 200 watt
  • Følsomhed: 90 dB
  • Frekvensområde: 32-22.000Hz
  • Impedans: 4 ohm
  • Princip: 2½ vejs Basrefleks.
  • Finish: Palisander, Kirsebær, Ahorn og sort Pianolak
  • Tilbehør: Fod
  • Dimensioner, cm HxBxD: 94,0 x 17,0 x 29,5
  • Vægt: 22 kg

Vejl. Pris 18.000,00 kr. pr sæt

Forhandlere:

Audio Physic - Sun Audio, Reberbansgade 14, 9000 Aalborg, tlf. 98126530
Mail: info@sunaudio.dk Web: www.sunaudio.dk

Vienna Acoustics - Vassagohifi.com, Kronhjortløkken 226, 5210 Odense NV, tlf. 65942611
Mail: vassagohifi@os.dk Web: www.vassagohifi.com

Nye anmeldelser
Musical Fidelity A1
28.01.2024
Vincent DAC-700
02.10.2023
Revival Atalante 3
25.08.2023
Audio Research I/50
15.06.2023
Raidho X1.6
15.03.2023
Hotte anmeldelser
Hvad kan jeg få for 25 K?
01.05.2007
Hvad kan jeg få for 50 K?
23.03.2009
CD-afspiller test
23.08.2006
Kabel test
08.08.2006
Stortest: 5 billige DVD maskiner
14.05.2005
Seneste Nyheder
SVS Ultra Evolution
27.03.2024
Triangle Borea BR10
16.03.2024
Matrix Audio
01.03.2024
Leak Sandwich 250
27.02.2024
Skinbjerg MC stepup
22.02.2024
Nye Artikler
Avanceret model for højttalere
17.06.2013
Tidsforvrængning?
07.03.2011
Sådan sætter du din pladespiller korrekt op!
13.02.2011
Digital DIY korrektion af højtalere
26.09.2010
Streaming Audio Media
26.01.2010
Persondatapolitik  |  Copyright Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes