Er det et oldgræsk tempel eller en amerikansk forstærker ??
Edge Electronics nyder for det meste godt af vejret, selv om en orkan i ny og suser forbi. Firmaet ligger nemlig i det solrige Florida og startede i 1987 som så mange andre firmaer – nemlig ved at Tom Baker puslede med højttalere og forstærkere som DIY i sin fritid.
Inden nogen rigtig fik set sig om, hyrede Tom og hans kone Debbie et team til at udvikle udstyr og her sidder jeg så med firmaets eneste integrerede amp G3.
G3 er meget usædvanlig på næsten alle områder. Det er en amerikansk amp med et flot og unikt design – det ser man ikke meget af. Den spiller efter bedste engelske traditioner – det er der heller ikke mange amerikanske forstærkere, der kan prale med. Den koster næsten 57.000 kroner – det gør den selvsagt til medlem af de få ejeres klub og det giver en wattpris pr kanal på 670 kroner !
Enkelt - superenkelt !
Designet er som sagt helt specielt. Overalt er der tale om skuret aluminium i rundhåndede godstykkelser og fronten domineres af tre knapper til hhv valg af indgang, volumen og en afbryder. Set lidt på afstand, kunne forstærkeren sagtens være taget ud af fundamentet på en græsk søjle fra oldtiden…
Knapperne er baggrundsbelyste med et lidt fimset lyseblåt eller lysegrønt lys, som desværre ikke kan afbrydes. Lige bag de transparente knapper sidder små lysdioder på lange ben – det ser faktisk ret nuttet ud – når låget er taget af.
Bemærk lysdioderne på lange, små ben
Det er tydeligt, at Edge mener, denne maskine skal fjernbetjenes – der medfølger nemlig en remote i kampvognsudgave som dog kun kan skrue og eller ned. Vælger du alligevel at benytte manuel volumenstyring skal du bruge en del kræfter for at trække den kraftige motorstyring med rundt.
Selv om låget sidder fast med 4 kraftige skruer forhindrer det dog ikke låget i at være lidt støjende og resonant, selvom det er på bagatelsiden.
Bagsiden er superenkel. 5 forgyldte linieindgange og en tape monitor, et sæt billige, men ok højttalerterminaler og et stik til strømmen med afbryder. Ikke noget med at tilgodese kunden med en forforstærkerudgang eller balancerede tilslutninger.
Sådan - hvorfor gøre det vanskeligere ?
Indvendig er det også ret nemt at overskue herlighederne. Selv om forstærkeren ikke er specielt stor, er der alligevel god luft mellem komponenterne. Den udmærkede 350 VA trafo dominerer både visuelt og hvad vægten angår. Selve strømforsyningen er pæn og gennemtænkt, men det er alligevel med en smule skepsis, at jeg konstaterer de rå tal: Ud over 350 VA toroid trafoen byder maskinen på 10.000 uF kapacitet pr kanal. Det er faktisk kun cirka en tredjedel af den kapacitet, der sidder i vores reference forforstærker. Men ok – G3 ligner nu heller ikke en forstærker, der skal konkurrere med Roskilde festivallen om lydtryk…
Motorstyringen er en kraftig sag, som Edge har gjort en hel del ud af.
Komponentkvaliteten er ganske god selv på steder, der ikke ligger i signalvejen, selv om printpladerne synes temmelig tynde. På bundpladen er kabelføringen sat fast med selvklæbende plastiksko.
Udgangstransistorerne er assisteret af to sensorer med direkte kontakt til sikringerne. Tilslutningerne er udført med kabelsko, men det er ok uden for signalvejen.
Selv om forstærkeren er forholdsvis lille, er der god plads
Lyden, mand, LYDEN ! Det tager nogen tid for G3’eren at vågne op. Heldigvis er ”koldstarten” faktisk på et ret højt niveau… Og lad mig nu sige det med det samme: Hvis du er fan af engelske minimalistforstærkere med deres timing og ligefremme, musikalske tilgang til musikken, eller du vakler lidt mellem at skulle købe en rør- eller en transistorforstærker, så har du faktisk et alternativ i Edge G3.
Lyden er nemlig særdeles gennemsigtig og engagerende = musikalsk. Det kan godt være, at det ikke ser ud som om du får særlig meget indmad for dine 57.000, men du få til gengæld musik af bedste skuffe – så længe du holder niveauerne rimelige.
Normalt er jeg ikke meget til jazz, men denne lille Edge får dig faktisk lyst til at høre mere end vanligt, så jeg satte Clark Traceys ”Stability” SACD i afspilleren. Der er tale om superdetaljerede optagelser af bigband agtig jazz med udpræget tilbagelænet fornemmelse. Det var lige vand på G3’s mølle, som kvitterede med udpræget, tæt jazzclub stemning, hvor du næsten blev trukket gennem New Yorks gader ind på et småfancy jazz-house, hvor du ved indgangen afleverer den bløde hat og i stedet får udleveret en blondine i 30’er dress og en stor cubansk cigar.
Denne oplevelse går lidt kortere fortalt ud på, at det er stemningen i optagelserne, der dominerer indtrykket. Det kan naturligvis ikke lade sig gøre at formidle stemninger uden at der er en vis kvalitet i indholdet. Tages hinkestensbrillerne på med henblik på at studere lydbilledets indhold, er der faktisk en smule glansbilledagtigt overtræk på musikken, som til langt de fleste musikgenrer er usædvanlig charmerende. På vores reference setup skrælles dette lag fuldstændig væk og musikken synes pludselig en anelse nøgen og må tale for sig selv. Sammenligningen med den traditionelle rør-lyd er faktisk ikke helt i skoven. Om det skyldes en dominans af lige grads forvrængningsprodukter eller andre ting skal jeg være usagt, men den varme musikalitet kan jeg i hvert fald ikke tage fra G3’eren.
Stort set al musik nyder godt af G3’s egenskaber, med mindre du sætter musik på, som bevidst provokerer i det område, hvor denne behagelighed tager afsæt. Extremes III Sides to Every Story på fuld knald er en CD. der sætter ethvert anlæg og lytternes smertetærskel på en prøve, og det var ikke et hit over G3’eren. De skarpe guitarer blev trukket ud midt på ”dansegulvet”. Samtidig stod det klart, at strømforsyningen nåede sin egen ”Edge”. Presser du G3’eren ud over evnerne, bliver den i første omgang særdeles ubehagelig. Lydbilledet kollapser inden den producerer firkantkurver, så på den måde får en et vink med en vognstang, inden du sender dine enheder til de evige membran-marker !!
Klassisk og anden akustisk musik er helt klart favoritterne for denne charmetrold. Tag et solidt flygel med en kvalificeret herre bag tangenterne og lad Kathleen Battle får lov at trykke den af – så er du garanteret en oplevelse af de bedre. Næroptagelser af flygler er jo en ret hidsig opgave for mindre kvalificerede forstærkere, men selv med den lille ”motor” i G3 går det fint. Du fornemmer tydeligt instrumentets udformning og sammenspil med rummet. De tredimensionale egenskaber er altså glimrende – igen så længe niveauet er under skarp monitorering. Så til kvindestemmer, som denne amp tilsyneladende er vildt forelsket i. Den diskrete glasur på toppen af presensen skader ikke den mikrodynamiske håndtering, som er af afgørende betydning for oplevelsen af de mindste detaljer i stemmer ( og instrumenter med langsommelige dynamiske udladninger ) Det betyder, at G3 lader dig opleve alle kropslige indflydelser på stemmen, som er med til at give eksempelvis en følelsesladet arie sit udtryk. Her er Edge på forkanten, men magter dog ikke helt at genskabe et realistisk niveau i stuen med mindre højttalerne er særdeles effektive.
10.000 uF pr kanal er ikke meget, men lyt nu...
Karakteristikken af forstærkeren indebærer næsten i sig selv, at basgengivelsen ikke opleves som super magtfuld. Igen – så længe du holder niveauerne i ave, kvitterer G3 med en særdeles luftig og charmerende bund, der gør det til en fornøjelse at indstille ørerne på celloer og kontrabasser i ikke alt for store orkestre.
Konklusion Denne Edge vil være guf for dig, som er vild med stemningsfuld musik, som aldrig forsøger at rive vægge ned med lydtryk, og som måske kvier sig lidt ved at investere i en rørforstærker. Den er i stand til at give selv forholdsvis billige, men seriøse højttalere et enormt pust opad og vil efter al sandsynlighed være forrygende selv til en billig konstruktion som Quad L22 og andre, hvor vægten ligger på et flot, luftigt lydbillede. Selv om jeg har været lidt efter G3 angående dens effektformåen, skal du dog bestemt ikke undlade selv at afprøve dens kvaliteten, selv om dine højttaleres effektivitet ligger et stykke under 90 dB. Du skal bare ikke forvente koncertsals lydtryk.
Dette er en forstærker, som du kun bliver gladere og gladere for efterhånden som du vænner dig til den, men den får seriøs konkurrence fra mange sider i prisklassen.
Prøv den – men pas på – din kone vil med sikkerhed benytte dens enestående design til at bygge videre på…..
Ydelse: 2 x 85 watt i 8 ohm
Pris: 56.900 kroner
Yderligere information:
High Sound Bonkesvej 30 2650 Hvidovre Tlf. 25 150 130
Web: www.highsound.dk Email: kontakt@highsound.dk |