SA Explorer
System Audio 3070 var én af mine absolutte favoritter den gang i middelalderen, da den kom frem. Det var en "ud af kassen" oplevelse med god bund og fremragende spredning. Alt det kan du s’føli’ læse mere om i den gamle, men stadig tilgængelige anmeldelse her på HIFI4ALL.DK. ( Se "relaterede emner" nederst)
Nu er afløseren omsider færdig efter flere års ventetid. Bevares – der har naturligvis været højttalere undervejs som XX70 serierne, men nogen egentlig opfølgning til 3070 har der aldrig rigtig været. Jeg er nu heller ikke så sikker på, at Ole Witthøft – den dynamiske boss i System Audio – er så vild med, at jeg kalder Explorer for en afløser, da højttaleren er en nyudvikling fra bunden af, men i pris, størrelse og til dels også lydfilosofi er det i mine øjne en afløser. Under den lange udviklingsperiode har vores industrispioner da også hørt arbejdstitlen 4070 blive nævnt…. Men nu hedder den nye højttaler altså SA Explorer.
SA Explorer, intern opbygning
Explorer har næsten de samme mål som 3070, men System Audio har dog valgt at lave Explorer en anelse mindre, beholde bredden på 18 cm og øge dybden lidt. I stuen fremstår den således en anelse mere diskret, men har alligevel fået forøget kabinetvolumen med ca. 8 liter til knap 79 liter.
Det er stadig D’Appolito pricippet, som jo efterhånden er blevet et varemærke for SA’s gulvmodeller. Igen er der tale om fire stk 5” enheder monteret i en separat plade på fronten af kabinettet. Men nok om 3070 – nu gælder det SA Explorer
Her kan du tanke op med 5 liter tørt sand.
Kabinettet er særdeles solidt, og det er ikke mange steder, du kan fremprovokere en hul lyd uden at slå hul på knoerne. Kabinettet er bygget af MDF, som i godstykkelse varierer fra 18 – 58 mm afhængig af placeringen. Det indvendige design af kabinettet består af en række afstivninger, der sammen med 20 små klodser dæmpemateriale optimerer akustikken. Hver eneste af de små klodser har sin egen opgave at udføre inde i højttaleren, og tilsammen optimerer de luftstrømmenes bevægelser i kabinettet og afværger stående bølger.
På højttalerens forside, bag den aftagelige plade med SA-logo’et, er der adgang til et separat sandkammer i højttalerens indre. Ved at fylde tørt sand i dette kammer, kan du ifølge SA opnå en endnu bedre definition af lyden. Vi har dog ikke afprøvet denne mulighed. ( Katten havde været i sandkassen !) Vælger du at spille med stoframmen monteret, er den afrundet på indersiden for at modvirke refleksioner. Jeg vil dog helt klart anbefale dig at spille uden. Explorer leveres med spikes og gummifødder, men vi opnående marginalt bedre resultater med mere eksotiske dæmpefødder.
Bagsiden af kabinettet byder på basporte i form af to store ”trompeter” til varetagelse af udluftningen og et tilslutningsmodul med delefilteret direkte på den indvendige side. Terminalerne er de hidtil bedst, System Audio endnu har anvendt og æder stort set alt. Lidt lir er det også blevet til med Herrr Witthøfts autograf på bagsiden… Testmodellen var placeret på en grålakeret fod à la SA1750. Det er bestemt ikke min stil rent designmæssigt, hvor højttalere som 1270 og 1280 var langt mere elegante med de sorte, formede fødder. Men den grå fod har dog en vigtig funktion: Nemlig at sørge for en særlig mekanisk afkobling fra gulvet, som kun SA tilbyder.
Basenhederne W1404XL
Hver basenhed indeholder en ny teknologi med to svingspoler i motorsystemet i stedet for én. Teknologien kalder SA for XL Technology, fordi lyden bliver ”extra large” De små basenheder har en øget holdbarhed og præcision, fordi de forskellige bevægelige dele er støbt sammen og ikke limet som i traditionelle basenheder.
XL technology gør ifølge SA enhederne i stand til at gengive langt dybere bas end traditionelle enheder. Membranvægt: 0,9 gram, hvilket betyder hurtig acceleration og stop. Enhederne er naturligvis magnetisk afskærmede.
Diskanthøjttaleren T2506XS
Med en vægt på bare 80 mg, er den næsten gennemsigtige membran én af verdens letteste membraner. XS technologien betyder, at en wave guide rundt om diskanthøjttaleren kontrollerer lydens udstråling, så den ikke reflekteres fra kabinettets forplade og kanter. Wave guiden er en avanceret akustisk løsning, der retter lydbølgerne bort fra forhindringer – dermed kan diskanthøjttalerens elektroniske kredsløb forenkles til gavn for lydkvaliteten. Læs mere om Wave guiden her
Lækkert lavet...
XS technology sikrer også, at diskanthøjttaleren udstråler lyden over et større areal end nogen traditionel diskanthøjttaler. Du kan bevæge dig rundt, eller sidde forskellige steder, og stadig opleve en nogenlunde ensartet lydkvalitet i hele rummet. Almindelige diskanthøjttalere udstråler lydens højeste toner i en smal stråle og kræver ofte, at du skal sidde lige foran højttaleren for at få det fulde udbytte af oplevelsen. XS technology forøger det område foran højttalerne, hvor du kan opleve optimal lydkvalitet.
En 12 mm forplade i støbt aluminium, danner et vibrationsfrit grundlag for diskanthøjttalerens formidling af information, der kan kræve nøjagtige membranbevægelser på helt ned til 0,0005 mm. Der er indbygget et separat kammer bag membranen. Resonanser forårsaget af, at lyden fra bagsiden af membranen rammer magnetens bundplade, er ifølge SA elimineret ved hjælp af tre små klodser af forskellige materiale, der kan ses gennem den næsten gennemsigtige membran. Endelig er diskantenheden magnetisk afskærmet.
Delefilteret
Er holdt i KISS filosofien og består faktisk kun af 5 komponenter i signalvejen. Al intern kabelføring er udført med Nordost kabler.
Lyden, mand – lyden … !
Så langt så godt. Selv om jeg lovede at lade 3070 ude af billedet, stillede vi alligevel Explorerne op i selskab med et sæt velspillende 3070’ere. Der er fra første rille i skiven ikke tvivl om, at Exploreren er en langt bedre højttaler – og selv om 3070 efterhånden er en ældre konstruktion, skal der alligevel noget til at løbe om hjørner med den.
Testsættet havde friskmonterede diskanter, som lige skulle modnes, men efter en uges tid i enrum med en en CD på replay, var der balance i tingene.
Én af de første faktorer, man bemærker, er den store evne til at lade sig placere næsten hvor som helst. I den første grov-placering behøver du faktisk kun at tage hensyn til basportene på bagsiden og sørge for, at de får lidt luft bagtil. Spredningen af mellemtone og især diskanten er forbilledlig og giver dig én eller anden form for stereoperspektiv nærmest ligegyldigt, hvor i lokalet du sætter dig – bare det er FORAN højttaleren… Dette faktum alene kvalificerer allerede Exploreren på et tidligt tidspunkt til at indtage hvervet som fronthøjttalere i et surround setup med mange sidepladser på første række.
Det er nemt at blive tilfreds, men skal du udnytte højttalerens samlede potentiale, er der som vanligt ingen andre veje end at bruge et par fornøjelige timer på at finjustere placeringen. Sidder du i centrum at den ”ideelle trekant”, er det dog udelukkende finjusteringen af basniveauet, der tager tid. Vi fandt en placering med 55 cm til bagvæggen som god og var samtidig så heldige, at afstanden til sidevæggene var over to meter og derfor ikke indgik i overvejelserne.
Lad mig lige sige det med det samme – den diskant er da i verdensklasse !! Jeg er ikke sikker på at alle vil kalde den 100 % korrekt, men at den leverer én af de mest gennemsigtige og ligefremme gengivelser kan på ingen måde diskuteres. Der er BARE hul igennem, så jeg på et tidspunkt måtte gribe mig selv i at overveje, om ikke det 12” Paiste chrash bækken, der stod lidt til højre for den første CD’s trommeslager havde en minimal bule en cm fra klokken. Eller sagt på en anden måde, hvis du nogensinde har savnet overtoner til genkendelse af lystklingende instrumenter, så send lige signalet gennem et sæt Explorer.
Men den enorme spredning og ubegribelige klarhed er samtidig ledsaget af en kropslig fornemmelse, som sandsynligvis skyldes et glimrende samarbejde med Explorers mellemtoneområde. Det er helt tydeligt, at SA’s filosofi med små hurtige enheder leverer fuld valuta lige præcis i denne disciplin. Hurtigheden betyder naturligvis også, at instrumenter, der af natur kræver fuld acceleration på enhederne kommer til at fremstå mere naturlige hvad angår attack og (mikro)dynamik. Næroptagelser af flygel er traditionelt hård kost, men de små 5 tommere sluger stort set et veltrimmet Steinway uden at gispe efter vejret. Det er dog ikke kun attacket og kraftige dynamiske udladninger, men også den mikroskopiske dynamiske variationer i f.eks. en kvindestemme, der drager fordele heraf. Emma Bell’s spritnye ”Handel Operatic Arias” på Linn SACD er en optagelse helt uden sidestykke, når det drejer sig om findynamik og opløsning på en klassisk kvindestemme. Explorer formår i sjælden grad for prisklassen at definere hendes stemme virkelig præcist og uden de traditionelle besværligheder – heller ikke ved realistiske lydtryk.
Instrumenter med basis i samme område og stor udnyttelse af de højere oktaver til overtoner kræver en god kontinuitet mellem mellemtone og diskant i samtlige akustiske discipliner. Det er eksempelvis hornblæsere som trompeter eller træblæsere i form af klarinet ol. Clark Tracey’s SACD ”Stability” fra 2001, som er en fremragende optagelse af en gang traditionel jazz, som du ofte kan høre den på din lokale havnekaj en sommer lørdag formiddag krydret med nærmet bigband arrangementer. Blæserne på denne optagelse giver dig en krystalklar fornemmelse for, hvad jeg mener med akustisk kontinuitet mellem mellemtone og diskant. Hvis højttalerens mellemtone og diskant er i stand til at bevare kontinuiteten i linearitet, dynamik og niveau, er der virkelig basis for store oplevelser, hvis de musikalske aspekter samtidig kan bevares uanset hvor højt eller lavt, du spiller. Exploreren klarer denne disciplin i dette område særdeles nydeligt, hvilket bidrager til den samlede oplevelse af en højttaler, der har ”noget på hjerte”.
Den næste udfordring kommer så i at bevare denne kontinuitet ned i bas og subbasområdet. Det er der faktisk ikke mange konstruktioner, der magter med overbevisning, og i dette tilfælde er der også beskedne kompromiser i SA Explorer, som dog kan minimeres med den omhyggelige omsætning. Der er ingen tvivl om, at Explorer kan spille dybt og at de meget dybe toner er rimelig velkontrollerede. De små enheder brillerer igen med fornem hastighed og opløsning, men på et enkelt punkt mindes jeg om, at Explorer trods alt kun koster 15.000 pr styk. Det opleves nemlig som om der er en lille vaklen i gengivelsen i den nedre mellemtone. Baryton sangere kan undertiden fremprovokere den, og det giver fornemmelse af, at højttalerne et kort øjeblik er rystet som en bokser efter et rent stød på kæben. Man kan bestemt ikke beskylde Explorer for at være en ”dunke-højttaler” Selv om den går dybt, er der hele tiden styr på sagerne, og det overordnede basniveau bevares.
I direkte sammenligning med 3070 byder Explorer på signifikante forbedringer på ALLE områder – også den i forvejen gode bund. Der er både mere og bedre bas i Exploreren og det betyder øget engagement i kildematerialet – eller som nogle måske vil formulere det: Mere musikalitet !
Den mange positive enkeltegenskaber har naturligvis deres gunstige indflydelse på tredimensionaliteten i det samlede lydbillede. Instrumenter og stemmer placeres med største naturlige lethed præcist i lydbilledet i det horisontale og vertikale plan. Har du gjort en del ud af opstillingen, får du også en aldeles respektabel præcision i dybden, som på flere mindre punkter overgår 3070. I direkte sammenligning med referencen til den 3-dobbelte pris, mangler der dog lidt præcision i min virtuelle vandretur mellem instrumenterne i en større klassisk koncertopsætning, men det er en egenskab Explorer deler med andre i både denne og højere prisklasser..
Rent klangligt er Explorer en ægte allrounder, som stortrives med de fleste let tilgængelige stilarter, men bestemt heller ikke går af vejen for en gedigen gang Guns ’n Roses i trommehindetruende niveauer. Superpoleret pop er ren guf, hvis du kan leve med Explorers gode evne til at afsløre brister i lagkageindspilninger og står du med en virkelig superoptagelse på SACD, som spilles over udstyr, der i bund og grund er overkvalificeret i forhold til prisen på Exploreren, så høster du stadig gevinster i form af endnu bedre lyd.
Konklusion:
SA Explorer er én af System Audios bedste højttalere nogensinde. Den appellerer i langt højere grad til mig og mine musikalske præferencer end de langt dyrere konstruktioner og forsvarer med lethed prisforskellene nedadtil. De små kritikpunkter undervejs er marginaler og kan ikke undgås i denne prisklasse. Faktisk findes der konstruktioner til langt højere priser, der må se sig slået gevaldigt af Explorer på væsentlige punkter og det gør den faktisk så attraktiv til prisen, at den SKAL kvalificere sig til en gennemlytning, hvis du planlægger anskaffelse af højttalere i 15 – 25.000 kroners klassen. Samtidig kan den holde liv i din sparegris lidt endnu, hvis du lytter til den, inden du køber i en lavere prisklasse !!
Fik jeg sagt, at de kvindelige forbipasserende synes, den er pæn ?? Godt gået Ole & CO
Pris: 14.999,- pr stk
Tech Spec:
- belastbarhed 400 Watt
- frekvensområde (+/- 1.5 dB) 30 – 35.000 Hz
- følsomhed (1W, 1 m) 90 dB
- delefilter (24 dB/okt.) 900 / 3000 Hz
- dimensioner (BxHxD) cm 18 x 122 x 35.5
- bashøjttalere 4 x W1404XL
- diskanthøjttaler T2506XS
- magnetisk afskærmet ja
- biwiring ja
- finish (ægte træ) kirsebær eller ahorn
- finish (lakeret) satin hvid - andre farver på bestilling
Anvendt udstyr:
- SA 1270
- SA 1280
- SA 3070
- Dali MS4
- GamuT D3
- GamuT D 200
- NuForce Ref 8b
- Analysis Plus kabler
- Sony SCD-3000
Yderligere oplysninger:
SYSTEM AUDIO Web: www.system-audio.com
|