HIFI4ALL.DK | ||
Xavian XN125II og Scena XN Ricky Petersen [13.3.2005] | ||
| ||
Efter i syv år at have arbejdet med højttalerkonstruktioner i hjemlandet, slog den italienske designer Roberto Beletta sig ned i Tjekkiet. I 1995, grundlagde han højttaleren Xavian, som blev præsenteret året efter. Xavian var resultatet af syv års passion for musikken, og det er også Roberto Barletta’s primære formål med sine højttalerer. Xavian højttaleren er netop blevet introduceret her i Danmark. Det er Stoplite HiFi, der står for importen og HIFI4ALL.DK har, som en af de første, fået lov at kigge på dem. Det drejer sig om et sæt standerhøjtalere – XN125 II, samt en centerhøjtaler – Scena XN. Xavian XN125 II er den næstmindste højtaler i Xavians sortiment. Selvom den lille højttaler er fra Tjekkiet, er det let at se den italienske indblanding. Italiensk design, er som regel synonym med smukke former og kompromisløs forarbejdning, og de tre højttalere bekræfter det faktum. XN125II er en meget stilfuld højttaler, når den står på de matchende standerer. Kabinettet til XN125 II og Scena XN er fremstillet af massivt træ finer der, som de øvrige højttalere fra Xavian, er lavet ved håndkraft. Xavian leverer sine kabinetter i fire finish og dette sæt fremstod i birk. Bagsiden er forsynet med to sæt rigtigt udmærket terminaler, der giver mulighed for bi-wiringen. Både spade- og bananstik kan bruges på de guldbelagte terminaler. Begge højttaler er et basreflex design og har derfor en basport (2 stk. i Scena XN), som i begges tilfælde vender bagud. Højttalernes delfilter er et asymmetrisk delfilter med 6 db/okt bas-mellemtone og 18 db/okt diskant crossover ved 2600hz. Filteret bliver lavet og konstrueret af Xavian selv og er monteret på en printplade med bl.a. polypropylene kondensatorer. Begge modeller er intern dæmpet med bituminous. Musik. Violinernes dynamik synes at behage højttalerens enheder og instrumenterne fyldte rummet i et dejligt stort lydbillede. Selvom højttalerne har en lidt tilbagelænet klang, var der hele tiden en dejlig luftigt fornemmelse af violinbuens friktion mod strengene. Scanpeaks diskant bidrog med en god portion luft over instrumenterne, og det gav et godt opløst stereobillede, der havde godt med liv og karisma. Det store lydbillede blev fastholdt henover de mange transiente passager som soundtracket indeholder. På nummeret ”The Council off Elrond” fra samme CD, blev Enya’s fortryllende vokal gengivet med en luftig klang. Den luftige klang Xavian har i de øverste toner, klæder især kvindelige vokaler særdeles godt. Det blev yderligere sat på plads, da en anden forførende stemme overtog afspilleren. Celine Dion’s flotte vokal blev smidt ud af højttalerne med overraskende punch, på ”The Colour of My Love”. Xavian viste, hvor stor en stemme hun egentlig har, og hvor dygtig hun er i stand til at bruge den. Selvom Xavian er god til kvindestemmerne, står de mandlige ikke tilbage. På trods af XN125II beskedne dimensioner, klarer den toner relativt langt ned i det øvre basområde med god definition. Selvom basgengivelsen ikke er kæmpestor, var stemmen fra Kim Larsen ganske nærværende. Den fine øvre bas gav en god fyldighed i den mandlige vokal hos den folkekære sanger. Nummeret ”Rita” var fornøjeligt at lægge øre til, og der blev livligt trampet i takt.
Rockmusik er ikke XN125II stærkeste side. Her kan Xavian XN125II sættet ikke skjule, at de er af racen standerhøjttaler. Basgengivelsen er deres svaghed. ”Full Circle” fra Jeff Healey manglede tyngde i både basguitar og stortromme. Den ellers så dynamiske musik fra den blinde guitarist var lidt af en tam affære. Det påvirkede meget af den dynamik, der er så spektakulær i rockmusik og heavy metal. Så er du stor fan af den genre, bør du supplere med en subwoofer. Film. ”Open Water” er en film, der kan udfordre en centerhøjttaler. Næsten alt handling forgår på skærmen, hvilke betyder, at det primært er centerhøjttaleren, der arbejder. ”Open Water” er en skræmmende realistisk beretning om to dykkere, der bliver glemt af deres båd midt på åbent hav. Filmen er produceret af ægteparret Laura Lau og Chris Kentis, der har financeret produktionen af egne lomme. Udover det, har to selv stået for manuskript, optagelse og redigeringen af filmen. Optagelserne strakte sig over 2½ år, fordi det kun var muligt for parret at filme i weekenden og på de fridage Chris Kentis kunne få. Han måtte, samtidig med filmproduktionen, passe sit civile arbejde i New York, for at havde penge nok til udstyr, locations osv. Da de fleste af optagelserne forgik på Bahamas, måtte de bruge de fleste af deres sparepenge på projektet. Men det var ægteparrets eget ønske ikke at få økonomisk hjælp udefra, da de derved havde fuld frihed til at eksperimentere, uden indblanding fra et stor filmselskab. Efter en screening blev filmen støttet af Lions gate filmselskab, der gav teknisk hjælp og stod for reklamering af den endelige præsentation. Filmens lyd er designet af Tom Ozanich, der har lavet lyden til film som, ”2 Fast 2 Furious og Blade II. Det er et flot soundtrack, der er vældig godt skruet sammen, og filmen er et godt eksempel på filmlydens fantastiske evne til, at skabe en stor åben atmosfære rundt om en simpel historie, som ikke har de store økonomiske armbevægelse. Den påstand gjorde Scena XN bestemt ikke til skamme. On-screen lyden var hele tiden på plads. Det meste af lyden i centeren består af foley’s og dialog. Skuespillernes plasken, bølgernes skvulpen, hajerne finer der gennembryder overfladen var dejlig nærværende, ligesom der ikke var problemer med at forstå dialogen. Begge dele var dejlig velopløst uden at skygge for hinanden. S I landgangscenen (kap.2) står der en tysk soldat i et af tårnene og tømmer sit maskinegevær, i de invaderende soldater på stranden. Kameraet kigger den tyske soldat over skulderen. Uden for skærmen i højre side kan man normalt høre en anden maskingeværsskytte, der står ved siden. Den tilbøjelighed var udbredt i scener, hvor der var mange panoreringer som i Bourne Identity. Filmen, der har indspillet ca. $214 mio. på verdensplan, er blevet udråbt til at være vore tids James Bond film. Soundtracket er utrolig dynamisk og filmens musik var lige sagen fra de små fronthøjttalerer. Her kommer XN125II kvaliteter som musikgengiver til udtryk. Dynamisk og engagerede, væltede filmens musik ud af fronthøjttalerne, mens Matt Demon vrider den stakkels Morris rundt i de franske gader. Den integration front og centerhøjttaleren i fællesskab skal lave mellem det, der forgik på og udenfor skærmen, fungerede generelt ikke så godt. Fantombilledet mellem dem, var ikke særlig præcist, hvilke gjorde off-screen lyden meget diffus. Samtidig havde panoreringerne en tendens til, at hoppe mellem højttalerne, i stedet for at lyden flytter sig i en jævn bevægelse mellem højttalerne. Specifikationer XN125II standerhøjttaler System type: 2 vejs dæmpet bas - refleks med bagudvendt port. Tilhørende stands ST100 kr. 2.500.- Specifikationer Scena XN System type: 2 vejs dæmpet bas - refleks med to porte. Pris kr. 6.000.- stk. Importør: Stoplite HiFi Yderligger information: | ||
Udskriften er kun til privat brug - anden brug kræver skriftlige aftale med HIFI4ALL.DK! Copyright © HIFI4ALL.DK- Alle rettigheder forbeholdes. |