HIFI4ALL.DK
Zeus - Rør med POWER !!!
Redaktøren - tekst og fotos  [12.11.2004]
Zeus var den yngste søn af Chronus og Rhea, fordrev faderen fra evighedens trone og blev hersker over guderne på Olympen. Måske var det den historie Mark O'Brien havde i tankerne, da Zeus forstærkeren blev til...

Rogue Audio blev til i Pennsylvania 1994 og brugte de første år på etableringen og opbygningen af et forhandlernet i USA og Canada. Først i 1999 blev Rogue Audio eksporterende til udvalgte steder i verden. Lederen af biksen hedder Mark O’Brien og er efter sigende en gal hifi-tosse som os andre, men besidder desuden adskillige uddannelser indenfor fysik såvel som marketing. Det er Mark O’Brien, der er hovedmanden bag Rogue Audios produkter. Han får dog hjælp af Mark Walter, en ingeniør med mekanik som speciale samt  Phil Koch, som er industriel ingeniør. På gulvet har de en hold teknikere, som varetager den daglige håndbygning af produkterne.

O’Briens filosofi er såmænd ikke så forskellig fra så mange andres, når det kommer til teorien bag produkterne. Han satser benhårdt på at få så korte signalveje, som muligt og bevare signalets integritet gennem hele forstærkningen. Venstre og højre kanaler er fuldstændige spejlbilleder af hinanden og Rogue benytter kun hifi-rigtige komponenter polypropylene lytter, metalfilmmodstande osv.

Zeus er firmaets ”statement”, hvor alt er satset for at få så kraftig og vellydende forstærker som muligt. Faktisk er det Rogue Audios mål, at Zeus skal anerkendes som én af de allerbedste rørforstærkere i verden. Det skal vise sig, at Mark O’Brien og hans team faktisk har en hel del at have ambitionerne i !!!

Nå, men tilbage til bamsen.
Ordet bamse er faktisk ret beskrivende for Zeus, som med sine 90 kg nettovægt satte både biceps, triceps og columna på en spændende overlevelsesprøve. Selv om vægten alene siger det hele – så lad være med at forsøge at løfte eller bare flytte den alene. Brug relevante hjælpemidler !!!

Frontpladen er et syn i den sjældne særklasse: En børstet aluminiumsplade næsten 3 cm tyk og ca. 30 cm høj og 43 cm bred… Også bagpladen er temmelig svær, men dog ikke helt som forpladen. Gad vide om ikke Rogue Audio med sit ødsle forbrug får verdensmarkedsprisen på aluminium til at stige ???

Både front- og bagplade har fornuftigt nok udskæringer, så det trods alt er muligt at hæve bamsen fra gulvet uden brug af hydraulisk værktøj. Samtidig tjener udskæringen på fronten som adgangsvej til hovedafbryderen og en knap til Stand-By, som dog kun sænker strømstyrken gennem de 12 udgangsrør. Meningen er altså at holde Zeus’en varm i mindre pauser mellem musikken.

Bagsiden tilbyder både single ended og balanceret tilslutning og der er højttalerterminaler til 4 og 8 ohm. Zeus kan stilles i to forskellige operationelle modes: Triode-drift og Rogue Audios ” Ultra Linear”. Triodedriften skulle sikre en mere forvrængningsfattig klang med let reduceret udgangseffekt, mens den lineare drift sikrer samtlige 225 watt pr kanal og er anbefalet til brug sammen med højttalere, der stiller store krav til effekten. Zeus understøtter hverken Tetrode eller  pentode konfigurationer. Uanset hvilken mode, du vælger, er det dog rørlyd af første skuffe – mere om det senere !

Stor var overraskelsen, da det gik op for mig, at Zeus lige nu kan fås i DK til under 50.000 kroner. Det må vist være high-end miljøets laveste kilopris til dato. Senere forventes prisen dog at stige til ca. 70.000 kroner.

Zeus er udstyret med et gitter, som kan lægges over rørene. Ud over at det reducerer risikoen for brandsår hos pilfingre, giver det faktisk den store klods et helt tilforladeligt udseende, som ligefrem kan klæde stuer over 70 – 80 m2….  Desværre er både det store gitter og de andre plader og lod temmelig løse, så de kan risikere at bidrage til det samlede lydbillede med lidt raslen. Det er dog særdeles nemt selv at modificere sig ud af i løbet af 3 – 4 minutter.

Efter at have tændt den, tager det en rum tid at få den rette bias over rørerne. Ved at skrue en plade af med fingrene, kommer man ned til to store VU-metre, hvor tomgangsstrømmen kan aflæses og reguleres individuelt for hvert af de 12 KT88 rør, som er standard ved leveringen. Med en switch kan du kobles hvert rørs biasvisning over på et af metrene et efter et, og med den medfølgende skruetrækker kan du regulere bias til rette værdi.
Som antydet tager det en rum tid at få vist den rette bias, så vent mindst 10 minutter inden du regulerer.

Når låget er taget af, afsløres lidt af hemmeligheden bag den voldsomme vægt: Transformatorerne !!! Der sidder simpelthen fire stykker af dem placeret i hvert sit hjørne, og det er ikke bare en almindelig trafo til racerbanen !!! Som  tidligere fortalt i en anden historie om rør, så er det om har holde nallerne væk fra de hellige kredsløb – man får ikke en chance nr. 2 !!

Musikken – Zeus’ berettigelse

Når der kommer sådan et skrummel ind i lytterummet, der er ved at rive arme og ben af, kan man godt blive en smule negativt indsillet. Når det samtidig er så stort som et badekar ( til børn ) og plastret til med en urskov af strømslugende flasker, falder humøret en anelse mere og begrebet ”overkill” begynder at indtage sin faste plads et sted i bevidstheden. En svag summen fra de voldsomme trafoer gør det bestemt ikke bedre !!
Men når Zues har stået en halv times tid med P3 og der så sættes en god og kendt skive i CD-spilleren, forsvinder aversionerne lige så stille og roligt i takt med at CD’en udskiftes med endnu én… og endnu én og…. !!
Der er rigtig mange gode ting ved lyden fra denne græske gud, men det er især den helt enorme reserve af saft og kraft sammen med en enestående og ganske vidunderlig holdning til musikkens indhold og sammenhæng, der besætter din opmærksomhed. 225 watt rørpower sætter sine umiskendelige spor på de dynamiske facetter, som kun få andre forstærkere formår. Tag bare Carl Orffs Carmina Burana på DG og giv drejeknappen, hvad den fortjener ! Én ting er de kendte og voldsomme udladninger, hvor du kan kigge lige gennem basunens snoede gange og studere musikerens drøbel omkranset af en perfekt ambrosure mens paukerne møblerer om på dine trommehinder – en anden ting er de ultrasvage passager, hvor kroppen er lige så spændt lyttende som dine ører og din opmærksomhed. Zeus’en er i stand til at formidle begge dele til en intens oplevelse, hvor musikken indtager rollen som primadonna i det stykke, din stue lægger plads til.

Etta Camerons version af Tears In Heaven tilføjer over Zeus’en nye dimensioner både til Ettas stemme, der nærmest står varm, glansfuld med en særlig klingende aura om sig og det veltrimmede baggrundskor, der har fået præcis den rette plads i lydbilledet. Det bedste er den enorme plasticitet, samtlige stemmer og instrumenter lægger for dagen. Det virker som om, de er uendelig højt opløst med en naturlig dynamik, der bare fryder. Glem alt om at benytte Zeus til baggrundsmusik – du får ikke lavet en pind ! Selv en gammel AAD overført skive med Simon & Garfunkel, som jeg skulle tvinge mig selv til at sætte på, fik nyt liv og før jeg anede det, sad lytteholdet og skrålede med på Bridge Over Troubled Water, selv om ingen af os egentlig synes, sangen er særlig fed.

Men hvad er det så for klanglige egenskaber, der tvinger disse oplevelser ind på livet af os ?
Først og fremmest er det Zeus’ enorme slagkraftighed, som går igen uanset hvilken volumen, du vælger at spille ved. Bag musikken hersker der en ro, en baggrund med universel, sort dybbe, der sætter musikkens toner i et krystalklart perspektiv. Selv om man siger, at rørforstærkeres anden harmoniske forvrængning er forholdsvis høj, men mere ørevenlig end de ulige harmoniske, er det alt andet lige bedre, at der er så lidt af begge forvrængningstyper som muligt. Ved almindelige niveauer må forvrængningen på denne Zeus være ekstrem lille.
Evnen til at håndtere ganske små dynamiske udsving uanset grundniveauet er en svær disciplin, men forstærkere, der håndterer den godt, vil ofte give instrumenter og stemmer bedre opløsning med mere naturlighed og liv. Zeus er ikke bare god til det – den er fremragende ! Det betyder samtidig, at de dynamiske mikrodetaljer, der sladrer om koncertsalens eller optagerummet anatomi ubevidst giver dig en helt klar fornemmelse af at være til stede og kende rummets grænseflader. Jo bedre udstyret håndterer dynamikken og lineariteten over hele frekvensområdet, jo lettere er det.
Det får mig til at sætte fokus på bassen. Supertramp, Santana, Savage Rose og en lang række af basstærke skiver er tydelig vidner på, at Zeus leverer én de strammeste og dybeste basgengivelser, jeg kan mindes fra en rør-børge. Tæt optagne stortrommer kan du så nemt som ingenting skille ad i anslag, lufttransbort, udklingning af skindet og træets indflydelse på alle faserne. Det er næsten som om tiden drosles ned, så din opmærksomhed får masser af mulighed for at studere klangen i detaljer. Denne tendens er i øvrigt til stede uanset hvilket instrument eller stemme, der er tale om.

Bemærk den 3 cm tykke frontplade i børstet aluminium

Kun ros ?

Nej, der er bestemt ingen ros til de støjende plader, der dækker forstærkeren, ej heller ros til den markante summen ligesom størrelsen sagtens kan være en sekundær faktor, der kan forhindre en Zeus i at indtage en fast plads i mange hjem.
På lydsiden kunne jeg godt have tænkt mig en anelse mere luft mellem instrumenterne, så min sædvanlige, virtuelle vandringstur mellem musikerne i et tætpakket orkester var en anelse nemmere at gå til. GamuT D200 har på lige præcis på dette ene punkt en anelse forspring. Det er ikke fordi, lydbilledets dimensioner er mindre end på andre supergode effekttrin, det er mere fornemmelsen af, at hvert enkelt instrument synes at optage en cm mere i lydbilledet, end jeg er vant til. Når instrumenterne står en anelse tættere på hinanden, betyder det dog samtidig, at du har lettere ved at læne dig tilbage og studere det enkelte instruments eller stemmes karakteristika. Som testen skred frem blev jeg efterhånden helt afhængig af denne herlige egenskab, som samtidig betyder, at orkestrene så at sige males med bredere pensler uden at miste de enkelte instrumenters detaljer. En pusseløjerlig egenskab !!

Konklusion

Uanset hvornår i en lyttesession du havde spurgt mig, ville jeg aldrig have gættet på, at denne Zeus kan fås for under 50.000 kroner i denne måned – hvis ikke det var fordi, jeg havde fået det at vide fra starten. Selv normalprisen på 70.000 er i orden. Hvad du ”sparer” på Zeus, kan du passende ofre mere på det øvrige gear !

Zeus forener musikalitet, swing, timing og nærvær med ultrahøj opløsning og stor dynamisk formåen, der kun kan sætte gang i ejerglæden hos de heldige, der trods alt har råd til at sende 50.000 efter en effektforstærker. Alene det faktum, at natbelysningen i lytterummet krydres med det beroligende skær fra fire 12AU7 rør, to 12AX7 rør og hele tolv af de store KT88’ere, gør, at man automatisk bliver lidt mere tilgivende overfor den svage brummen og til periodiske klange fra diverse låg og gitre. Kort sagt går man lige så stille og roligt ind i en anden og meget fredelig kultur-mode, hvor selv ønsket om en cm mere mellem musikerne bliver underordnet.
Sammen holdt med kolde og klare facts – nemlig at Zeus bare kan det der med musikken OG den relativ beskedne slitage på Dankortet – bliver Zeus til et oplagt BEST BUY for musikelskere.

Tech Spec og andre features:

Generelt:

  • Completely dual mono design
  • Massive high storage power supply
  • Ultra-high performance transformers
  • Built in bias meters and bias tool
  • All precision components
  • 12 x KT88, 4 x 12AU7, 2 x 12AX7 tube complement
  • 1" thick machined aluminum faceplate
  • Heavy-duty gold plated RCA connectors
  • Heavy-duty gold plated binding posts
  • Balanced and RCA inputs
  • Both 4 and 8 ohm binding posts
  • User selectable triode/ultralinear output

Specifications:

  • Output power: 2 x 225 watt / kanal
  • THD: less than 0.1% typical, 1% at peak
  • Frequency response:
  • 20Hz -20KHz at full output, 10Hz -100KHz at 10 watts
  • Input sensitivity: 1.0V RMS
  • Dimensions: 19" W x 24" D x 12" H
  • Weight: 200 lbs / 90 Kg
  • Power requirements: 230V - 50/60Hz

Pris:  69.995 kroner kan fås i november 2004 til 49.995,-

Import og salg:
VassagoHiFi
Kronhjortløkken 226
5210 Odense NV
TLF.: +45 6594 2611
Mail: vassagohifi@os.dk
Link: http://www.vassagohifi.com


Udskriften er kun til privat brug - anden brug kræver skriftlige aftale med HIFI4ALL.DK!
Copyright © HIFI4ALL.DK- Alle rettigheder forbeholdes.