HIFI4ALL.DK
TacT RCS 2.2X digital forforstærker mm.
Bruno Barcelli, tekst og fotos.  [04.04.2004]
Jeg har været inde på det uendelig mange gange: Dit lytterum kan være den værste trussel mod god lyd. TacT RCS 2.2X med rumkorrektion løser en række problemer, men ikke alle ! Alligevel får den EDITORS CHOICE.

Det er umuligt at sige Hifiklubben uden at tænke på Peter Lyngdorff. Det er præcis lige så umuligt at sige Tact uden at samme mand dukker op igen. Efter at have haft Hifiklubben tæt inde på livet i uendelig mange år, kastede Peter sig over et problem, som ikke mange i hifibranchen havde mod på at give sig i kast med – nemlig at adressere de uendelig mange problemer, det giver at reproducere musik i en stue. Der er nemlig ikke to stuer, der er ens ud over det faktum at stort set aldrig er lavet med det formål at spille musik.
De fleste har måske hørt om Tact RCS 2.0, som understøttede to højttalere med egne delefiltre. RCS 2.2X er særdeles forskellig fra forgængeren alene i kraft af, at systemet nu understøtter yderligere to subwoofere, som deles fra hovedhøjttalerne med det indbyggede, programmerbare digitale delefilter. Det betyder bl.a. at 2.2X har mindst fire gange større processorkraft end 2.0, men også AD- og DA konverterne er blevet forbedret og rangerer blandt verdens bedste. 2.2X kan benyttes enten som rent stereosystem (2.0), med en enkelt sub (2.1) eller med to subs i en 2.2 opsætning. Den elektroniske delefilter går fra 60 til 400 Hz og der kan deles med næsten alt fra 12 dB / oktav helt op til 60 dB / oktav. Takket være rumkorrektionen kan du placere dine to subs helt ude i hjørnerne bag hovedhøjttalerne for at opnå den højest mulige effektivitet, impulsgengivelse og lavere forvrængning.

Tact RCS 2.2X er modulopbygget med de dyre komponenter som DSP’er og konvertere monteret som plug-ins på et regulært motherboard i lighed med PC-verdenen. Også bagpanelet kan udskiftes eller modificeres, hvis der skulle blive behov for det i fremtiden. Frontpanelet og DSP’erne er styret af den indlagte software, som kan ændres efter behov gennem en seriel RS232 port på bagsiden. TacT har i øvrigt den politik, at software opgraderinger er gratis for registrerede kunder, så køber du en RCS 2.2X er det bare med at få sendt skemaet ind !!

Set fra fronten er RCS 2.2X én af de lækreste forforstærkere, jeg har set. Displayet er temmelig stort, men farvevalg og informationerne er valgt med omhu og falder tilfældigvis præcis i min smag. Det store drejehjul til volumen drejer som en velsmurt rulleskøjte, mens knapperne til de vigtigste funktioner er så lækkert lavet, at du får lyst til at lade remote være remote og gå over for at betjene maskinen manuelt. Fremragende finish !

Bagsiden er mindst lige så lækkert udstyret med hele fem digitale inputs, tre RCA (SP/DIF), én balanceret med XLR (AES/EBU) og sidst og mindst en optisk indgang. Du finder desuden tre digitale udgange til hovedkanalerne – én af hver af de ovennævnte, som alle sender i 24 bit i enten 44,1, 48, 88 , 96 eller 192 kHz bortset fra den optiske udgang, der ikke understøtter 192 kHz. Minsandten om ikke der samme udvalg af digitale udgange til subwooferne.. !! Desuden kan du tilkøbe en række digitale produkter, som jeg ikke vil komme ind på her. På den analoge side finder du fire sæt indgange, hvor ét er balanceret. Der er naturligvis også analoge udgange med både RCA og XLR til de effektforstærkere, der skal trække både hovedhøjttalere og subwooferne.

Endelig finder du en indgang til den medfølgende målemikrofon, en RS232 til opgraderinger og endnu en RS232 for tilslutning til en PC, som er nødvendig for at udføre rumkorrektionen. Software er naturligvis også inkluderet.
Den medfølgende remote er af standard plastikkvalitet, men virker fint og er overskuelig at arbejde med i det daglige.

Peter Lyngdorff tog turen over broen til Sjælland og fandt omsider vej til vores stereolab. Ud over RCS 2.2 havde Peter to enorme subwoofere med i bagagerummet. De var fremstillet specielt mhp hjørneplacering og var udstyret med 2 x 10” enheder i nogle giftige kabinetter, tunge som Sherman tanks og store som badekar (næsten).

Så måles der - her i en 2.0 opstilling

Efter lidt tilpasning på subwooferne med en skruemaskine blev det tid til at se, hvordan den samlede opstillingen målte i lokalet. Jeg ved fra tidligere måling, at der er et ubehageligt  peak med ca 40 Hz , men ellers ligger rummet inden for nogle ganske få dB i det kritiske område under 400 Hz. Målemikrofonen blev monteret på et mikrofonstativ og stillet lige i sweetspot og så var det ellers med at få gang i den PC-styrede tonegenerator. Ganske rigtig – peaket i lokalets frekvensgang ligger på 39,6 Hz og peaker med intet mindre 14 dB over 0, som det kan ses på udskriften herunder. Der er en del uro mellem 56,9 Hz og 211 Hz. Op til 270 Hz  ligger frekvenskurven inden for 6 dB og herover inden for 4 dB. De benyttede højttalere var Dali Euphonia MS5.

Sådan måler lytterummet med MS5. Den grønne linie er targetkurven.

Senere prøvede jeg faktisk også med B&O’s miniput Beolab 3, og her var resultaterne overvældende. Mere om det senere.
Målingerne udføres ved at benytte den medfølgende mikrofon som beskrevet og en PC. Den medfølgende software installerer sig selv uden problemer og efter en ultrakort opsætning, som stort set kun består i at angive den benyttede serielle port, er der hul igennem.
Der er to muligheder for at gennemføre en rumkorrektionsmåling: manuelt eller vha den indbyggede guide, som TacT kalder Quick Setup. Første gang er det bestemt anbefalelsesværdigt at benytte guiden, da du sikkert hjælpes igennem  indstillingerne. At softwaren ikke er helt færdig illustreres af, at når du vælger et 2.0 system – altså uden subwoofere – forsøger programmet at konfigurere målingerne med subwoofere, og systemet melder en overflow error. Det er dog nemt at rette – frekvensgang og eventuelle forsinkelser ligger fast fra målingerne, og du kan til enhver tid efterfølgende gå ind og lade programmet udføre korrektionerne ud fra den første måling. Du skal bare slå subwooferne fra manuelt inden udregningerne starter.

Opsætningen af det elektroniske delefilter kræver en del...

Når Quick Setup køres, vælger programmet en såkaldt targetkurve til hver af de 9 hukommelser, der findes. En targetkurve er den frekvenskurve, som RCS 2.2X skal rette den ”rå” frekvensgang ind efter.  Disse 9 hukommelser kan enten benyttes til 9 targetkurver på den samme måling, 9 forskellige setups eller kombinationer heraf.
Jeg valgte et par til korrektion med Peters store subwoofere, hvor jeg eksperimenterede med forskellige delefrekvenser og stejlheder. Det viste sig, at subwooferne isoleret set havde en roligere frekvenskurve under 240 Hz end MS5’erne, derfor blav denne delefrekvens valgt på trods af, at det teoretisk syntes lidt for højt for sådanne sub-badekar. Men det virkede, som jeg senere skal komme ind på. Et par af hukommelserne blev benyttet til Beolab 3, mens de resterende blev brugt til forskellige targetkurver for MS5’erne alene.
Ud over frekvenskurven er RCS 2.2X også i stand til at kompensere for ikke symmetriske opstillinger af højttalerne. Softwaren finder den fjernest placerede højttaler og laver individuelle digitale forsinkelser på de øvrige svarende til deres placeringer i millisekunder. Jeg blev overrasket over den enorme præcision, der var over målingerne. Du får dine højttalere placeret inden for 3 - 4 mm.
Jeg startede med MS5’erne på deres faste plads ca 75 cm fra bagvæggen og 125 cm fra sidevæggene. Det er på denne position, de almindeligvis spiller bedst i lokalet. Jeg rettede én af targetkurverne, så den korrigerede frekvensgang blev ret op til 20 kHz og rullede af ved 25 Hz i den anden ende med et let løft på 3 dB mellem 100 og 25 Hz. 0 dB punktet lå på 20,3 Hz og herunder blev der skåret med 18 dB / oktav. Efter korrektionen lå hele frekvensområdet fra 100 – 20 kHz inden for 0,5 dB, mens dybbassen altså blev hævet med 3 dB og korrigeret for peaks.  TacT 2.2X har mulighed for at lave A/B tests vha. en bypass knap på remoten, så du med det samme kan høre det korrigerede signal sammenlignet med det ”rå”. Resultatet var chokerende. Som forventeligt skete der mest i bas og nedre mellemtone. Pludselig var det som at stå i et velindrettet studio og høre sine egne optagelser. Der faldt fuldstændig ro over dybbassen, som nu stod som skåret ud i granit. Væk var enhver form for uldenhed og i stedet får du en knastør, superdefineret basgengivelse uden alle de unoder, rummet tidligere tilførte lytteindtrykket. Det er imponerende, hvor stor betydning området omkring 40 Hz har for opfattelsen af resten af musikken, optagerummet og placeringen af instrumenter i forhold til hinanden. Teorierne om, at dybbas ikke har nogen eller kun ringe betydning for ørernes retningssans, gennemhulles fuldstændig og her viser det sig også med overbevisende tydelighed, at TacT RCS 2.2X ikke BARE er en avanceret computer, men i ligeså høj grad er en helt fantastisk musikmaskine, som har al den musikalske indlevelse, gengivelse af rum, perspektiv og dybde, man kan forvente af en forforstærker i 50.000 kroners klassen. I det hele taget er rumkorrigeret lyd guf for en anmelder, da forskellene på udstyret ikke sløres i nær samme grad af ”faste variable” som eksempelvis vores lytterums peak ved 39,6 Hz. Alle ændringer i det samlede anlæg afsløres med skånselsløs tydelighed. Midt i testperioden modtog vi en kasse forskellige kabler fra Søren Bertram, og det var endnu en overraskelse, hvor nemt det var at høre forskel på forskellige kabler i forhold til tidligere, uanset om det drejede sig om digitale eller analoge kabler.
Jeg havde faktisk frygtet en lidt klinisk gengivelse, men Eva Cassidys ”Live at The Blue Alley” var gennemsyret af atmosfære såvel som muligheden for at gå de enkelte musikers klang efter i detaljer. The Who’s ”Live at Leeds” fra 1970 er en klassiker, som på CD har fået frisket lydsporet op. Her puttes du direkte ind i festsalen på Leeds Univesity og får et hidtil ukendt blik ind i scenehøjde og musikernes placeringer på scenen. Lyden er krystalklar og rå uden den sovs, moderne koncerter med elektriske instrumenter ellers er fedtet ind i. TacT RCS 2.2X indtager nærmest pladsen som lydmand ved koncerten og sætter tingene særdeles godt på plads.
Det er dog især ved akustiske koncerter i kendte koncertsale, der overbeviser om både rumkorrektionens fordele såvel som de basale elektroniske kvaliteter. I forhold til det ukorrigerede signal er eksempelvis Tryllefløjten på Decca blandt de mest præcise rumgengivelser, jeg kan mindes. Billedet er det samme for hver eneste CD, der røg i afspilleren.

Hvad ville være mere nærliggende end at forsøge sig med en mere stue- og WAF-venlig højttalerplacering ?  De store MS5’ere blev rykket tilbage til 10 cm fra bagvæggen og ud til ca 50 cm fra sidevæggen i den ene side og 100 cm i den anden. På med målemikrofon og PC, men skægt nok var der ikke de store forskelle i den målte frekvensgang i forhold til den tidligere placering. Frekvensgangen blev justeret efter samme targetkurve og tidsparametrene blev sat på plads.
Den grundlæggende klang var stort set den samme, men væk var nu dybden på scenen. Det horisontale perspektiv er stort set uændret, men der er slet ikke det samme liv i gengivelsen og du trækkes ikke ind i musikken på samme overbevisende måde. Også når du beslutter dig til at ”gå” inde mellem instrumenterne og kigge musikerne over skulderne, er det betydelig sværere og i visse tilfælde nærmer perspektivet sig en slags todimensionalitet, som også er kendt fra tidligere placering af højttalerne nær bagvæggen. En vigtig delkonklusion er altså, at en investering i selv så avanceret rumkorrektion som TacT RCS 2.2X ikke fritager dig  for at foretage en omhyggelig placering af dine højttalere.

Som et lille interessant kuriosum havde jeg som nævnt Beolab 3 igennem rumkorrektionen med fornemt resultat. Selv om de små terninger måler ganske acceptabelt og er korrigeret elektronisk fra fabrikkens side, havde de tydeligvis godt af en korrektion, som fik bugt med den sidste rest af nedre mellemtonepeak og Beolab’erne endte med at aflevere en fantastisk flydende og sammenhængende gengivelse med aldeles hæderlig basgengivelse. Den lille Beolab er på alle måder en imponerende konstruktion !

Konklusion:

Mødet med TacT RCS 2.2X var en aldeles overbevisende demonstration af, at rumkorrektion bringer lytteren tættere på musikkildernes indhold ved at kompensere for lytterummets unoder. RCS’en er samtidig en virkelig kvalificeret forforstærker på linie med de bedste. Der er dog stadig parametre i hifi-lytning, som ikke lader sig koste rundt af frekvenskurver og time-alignment. En TacT fritager dig altså ikke fra almindelig sund fornuft i placeringen af dine højttalere, men giver dig en oplevelse tættere på det originale end dit lytterum normalt tillader dig.
De gode kvaliteter og lette tilgængelighed giver – trods små bugs i PC-softwaren en klar lovprisning i form af

 

Pris: 49.900 kroner

Specs:

  • Fjernbetjening
  • 2-kanals rumkorrektion baseret på Motorola DSP`er
  • Komplett FFT målesystem baseret på Windows 95/98
  • Baskorrektion med en opløsning på 2 Hz med 3 DSP`er
  • Mulighed for opgradering til 6 DSP`er og opløsning på 1 Hz
  • Kalibreret TacT mikrofon inkluderet
  • Kompatibel med 96kHz/24-bit og 48/44kHz/16-bit lydformater
  • Kan opgraderes til 196kHz samplingfrekvens
  • Modulær opbygning af A/D- og D/A-konverter
  • Digital volumkontrol med 0,1dB opløsning
  • 5 digitale indgange (AES/EBU, S/P-DIF og optisk)
  • 3 digitale udgange (AES/EBU, S/P-DIF og optisk) RS 232 seriel port
  • Software-kontroleret display

TacT Audio
www.tactaudio.com

TacT forhandles af_
Hi-Fi Klubben Online
Mølbakvej 4
8520 Lystrup
Tlf.: +45 7010 4434
Mail: online@hifiklubben.dk
Web: www.hifiklubben.dk


Udskriften er kun til privat brug - anden brug kræver skriftlige aftale med HIFI4ALL.DK!
Copyright © HIFI4ALL.DK- Alle rettigheder forbeholdes.