HIFI4ALL.DK
Første klasses surround: Lexicon MC-8B & CX-7
Bruno Barcelli - tekst og fotos.  [09.11.2003]
Som ung studiemusiker og pladeproducer havde jeg en forkærlighed for Lexicons effekter. Nu er Lexicon aktuel med ”professoren” MC-8B og den nye søn i familien, 7-kanaleren CX-7.

Der var store forventninger i luften, da jeg trillede ud til HIFI4ALL.DK’s surround-lab for at mødes med Claus Glæsner fra HTP, der skulle komme med det seneste surround-skrig fra Lexicon til en test. Jeg har kendt Claus siden de glade HIFI&Elektronik dage, hvor jeg så den store fascination hos ham, da jeg havde inviteret ham med til en særlig THX-demo i forbindelse med en artikel om Scala-biografernes ombygning. Om det var det, der fik Claus til at søge hans nuværende karriere som én af landets mest kompetente surroundfolk, skal jeg ikke kunne sige – under alle omstændigheder er Claus’ viden om filmproduktion og det anvendte udstyr fra optagelse til afspilning i din stue dybt imponerende og kan tryllebinde lige så længe hans stemme virker.
Til lejligheden var vores surroundlab, der er et veldæmpet ca. 50 m2 let aflangt lokale udstyret med System Audio 1280 Mk II på fronten, 1270 på sidekanalerne, SA200 sub, Gradient Center og to mindre B&W højttalere som 6’er og 7’er bagest i systemet. Trods den på papiret sære mix af højttalere er netop dette setup særdeles homogent og inden for rækkevidde for langt de fleste.
Claus fik hurtigt sat de to Lexicon enheder på plads i Audio Magic rack’et og efter grundig opmåling af afstanden fra den optimale lytteposition til de 8 højttalere, kunne vi gå i gang med at indstille processoren.

Lexicon MC-8B til 67.995

Denne lille THX-godkendte procesor ser ikke bare godt ud – den har nemlig også stil. Meget udstyr fra den anden side af den store dam, er ofte lidt prangende, når prislappen bliver tung med hurtig exit på mode-siden, mens MC-8B er tidløs i designet. På trods af de mange funktioner, er fronten holdt med forholdsvis få knapper, som i øvrigt gør det særdeles nemt at betjene enheden uden remote.

Bagsiden er gennemtænkt. Her finder du præcis de nødvendige tilslutning, som en veludrustet kvalitetsbiograf har brug for. Løber du tør med 8 indgange, må du kigge efter processoren MC-12, her får du nemlig 4 mere. De 8 analoge audio-indgange er i øvrigt bygget snedigt op, så du enten kan vælge at benytte dem som 8 individuelle stereoindgange, eller du kan konfigurere dem som eksempelvis 5 stereoindgange og en sæt 5.1 indgange. Endelig er der fire coaxiale og fire optiske digitale indgange og en enkelt S/PDIF udgang.  7.1 signalet til effektforstærkerne kan du trække ud både balanceret eller ubalanceret, ligesom du kan trække et stereosignal til en zone 2. På videosiden får du hele tre sæt componentindgange og et enkelt sæt ud. Der er 5 videoindgange med composit og S-VHS – to på outputsiden. I alt ganske udmærket, men jeg synes godt, man kunne forvente mere end en enkelt linieudgang til sub’en. På komfortsiden finder du to RS232 porte til opdateringer og et triggersæt til fælles start og sluk med en forstærker. MC-8B er en "powerful" surround processor; den har fire analoge SHARC 32-bit DSP processorer, en Cirrus Logic DSP processor og 10 24 bit/192 KHz D/A konvertere på alle kanaler. Ydermere har den 24 bit/96 KHz A/D konvertere på de analoge indgange, som man alternativt kan slå fra, og sende det analoge signal direkte uden om processeringen. Desuden har den 2 interne "slots" porte samt 2 "plader" på bagsiden, som gør det muligt at hardwareopgradere den.

Bagsiden er velforsynet uden at være overdrevet

Efter vi havde målt afstanden op til de enkelte højttalere i 7.1 opsætningen, indtastede vi værdierne i processoren, og så ville Claus sikre sig, at niveauerne fra højttalerne var pinligt ens. Til dette formål benyttede vi en B&K lydtryksmålermåler og MC-8B’s indbyggede støjgenerator. MC-8B byder på følgende formater Dolby Digital EX, Pro Logic II, THX Surround EX, DTS 96/24, DTS-ES (diskret og matrixeret) og Lexicons nyeste version af Logic 7, og så er den selvfølgelig THX-Ultra2 godkendt.

De enkelte indgange kan tildeles vilkårlige kilder og til hver kilde, kan du vælge et default lydsystem. Vi valgte DTS-ES THX som udgangspunkt for film, Lexicons eget Logic7 til de analoge kilder og naturligvis 2-kanal til CD-spillen. Får du lyst til at eksperimentere med nogle af de mange andre lydformater eller de indbyggede DSP-legetøjs-rumsimulationer, forgår det nemt fra den medfølgende remote. I det hele taget er betjeningen så legende let og intuitiv, at de store japanere og andre surroundfirmaer skulle skamme sig. Kun i opsætningsfasen kan du måske få brug for manualen…. Fik jeg nævnt, at MC-8B har en DSP, der ud over de gode lydformater byder på en række rumsimuleringer, hvor nogle er rigtig gode og spændende, mens enkelte er ligegyldige ?

Første film var landgangsscenen fra Saving Privat Ryan, som jeg hader som pesten. Scenen er godt nok som film- og lydteknisk præstation ganske enestående, men hver gang jeg ser den, går mine tanker tilbage på de stakkels mennesker. I testperioden har jeg set og ikke mindst hørt denne scene et utal af gange, og jeg troede ærlig talt, at jeg kendte den ganske godt, men under MC-8B’s utrolige dirigentstok bliver de mange separate lyde pludselig forvandlet til én dynamisk sammenhæng med et greb om retningsstabilitet og positionering, jeg kun kan mindes at have hørt ganske få gange tidligere. Du er simpelthen i stand til præcist at følge maskingeværkuglernes baner gennem lokalet på en hidtil uhørt realistisk måde - tror jeg ( jeg er aldrig blevet skudt på ). Processorens evne til at behandle de indkomne signaler og få dem omsat til pin point præcision i det enorme lydbillede er ganske enkelt overvældende.

Det er dog ikke bare de krævende tju-bang scener, der er udfordrende for processorens evne til at skabe sammenhæng mellem de enkelte højttalere i systemet. Også den super-klaustrofobiske lyd ombord på U-571 er hårrejsende uhyggelig. Igen formår processoren at omsætte data til ét stort rum med en umådelig kontrol over den samlede ambience svarende præcis til det fortællende billede i filmen. Selv en tilsyneladende bagatel som talegenkendelse i centerkanalen får nu langt større tydelighed, dynamik, ægthed og ikke mindst forståelse. Lyssværdkampen mellem Yoda og Count Dooku i slutningen af Star Wars II viser med al ønskelig tydelighed MC-8B’s overlegne behandling af signaler, der bevæger sig mellem højttalerne. Dynamik, konsistens og ambience bevares ens i alle kanalerne. Det er der faktisk ikke mange processorer, der kan bryste sig med.

Foto: Lexicon

Videre til Viva Vivaldi, der som nogen ved, er én af mine favoritter. Fremragende billede i 16:9, supergod lyd i DTS og ikke mindst en koncert, der tydeligvis fik publikum til først at gå fuldstændig i trance for til sidst at gå amok i beundring. DTS-lyden benyttes på denne fremragende optagelse til at tegne et klokkeklart billede af både scenen og resten af koncertsalen. PÅ MC-8B’eren får du et superpræcist indtryk af koncertsalens fysiske grænser og publikum sidder placeret præcis hvor du vil have dem – nemlig bag din egen position på 1. række midtfor !! Cecilias stemme står med al den magt og fylde, du kan håbe på – her er det kun dine højttalere og kabler, der sætter grænserne. Selv om stemmen er lagt i centerkanalen formår MC-8B at integrere den i det samlede lydbillede, så du kommer meget tæt på at få en reel koncertsalsoplevelse. De samme oplevelser gør sig gældende på andre musikoptagelser. DVD-Audio optagelsen af The Corrs koncert, hvor de benytter bagkanalerne som effekter udviddes til et nærmest surrealistisk univers, det er en fornøjelse at gå på opdagelse i. I det hele taget er gode multikanals koncertoptagelser en stor oplevelse, netop fordi MC-8B gør det muligt at foretage en virtuel ”vandring” mellem instrumenter, sangere og publikum og stadig forblive indenfor koncertsalens fysiske rammer. Her kommer sammensmeltningen mellem surround og musik virkelig til sin ret.

Når MC-8B benyttes til almindelig stereo – hvilket (også) kan lade sig gøre ved at benytte ZONE 2 stereoudgangen til en separat effektforstærker – lader den ikke vores reference fra Bryston meget efter. Den store styrke for MC-8B ligger helt klart i, at CD-spilleren kan kobles op digitalt til Lexicons fremragende D/A-konvertere. Selv vores gamle oldsag, DV-717 fra Pioneer, fik nyt liv med denne tilslutningsform. Lydbilledet er aldeles præcist, stort og meget dynamisk svarende til en god forforstærker i 20- 25.000 kroners klassen. I slutningen af testperioden fik vi en Wadia 302 CD ind, som vi koblede analogt op til A/B-test med Bryston BP-25. Her må Lexicon’en overgive sig med et mulehår på dybdeperspektivet. Alligevel er jeg overrasket over, hvor meget god stereo, du rent faktisk kan få ud af denne spilledåse. Det er dog først og fremmest præcisionen ved digital tilslutning, der er i en klasse helt for sig selv.

MC-8B kan fås uden balancerede ind- og udgange under navnet MC-8 til 58.995,-, men kan opgraderes til den balancerede version senere.

Konklusion:

MC-8B er én af markedets allerbedste processorer. Der er ikke mange – om nogen – der kan tilbyde en så overvældende præcision i en så kompleks signalbehandling, som 7.1 rent faktisk er. Det kræver dog, at du – ud over en velvoksen tegnebog - bruger den fornødne tid til at justere samtlige opsætningsparametre helt nøjagtigt og kombinerer den med tilsvarende udstyr. At den samtidig er tidløst designet og pærelet at benytte i det daglige gør, at den får de allervarmeste anbefalinger herfra.

Tech Spec


Lexicon CX-7 til 42.495,-

Det var faktisk lidt af en overraskelse, at vi fik Lexicons THX Ultra II-godkendte CX-7 effektforstærker med i samme åndedrag som MC-8B. HIFI4ALL.DK bliver hermed igen først i Europa med en test af et spritnyt produkt.
CX-7 er en straight forward 7-kanals effektforstærker. Fronten svarer i design til MC-8B med tyk aluminiumsforplade. 7 diskrete blå dioder sladrer om de separate trins status. Ellers er der kun en afbryderknap.
Bagsiden er virkelig flot udstyret. Der er balancerede og ubalancerede indgange med en omskifter mellem de to typer indgange. Der er også en ”Ground Lift”, som kendes fra Lexicons professionelle udstyr, så brum pga. flere forskellige jordforbindelser kan undgås. Højttalerterminalerne er ligeså enkle, som de er effektive. Du kan benytte ganske svære kabler eller bananstik, som f.eks. vores fremragende Restek stik. Der er også her en trigger til fælles tænd / sluk. På komfortsiden findes desuden et sæt bærehåndtag, som desværre udelukker brugen af vore Analysis Plus power chords.
Skræller man låget af afsløres en særdeles kompetent konstruktion. Det er især den helt enorme fælles trafo, der stjæler blikket, men også de 7 udgangstrin og deres fornemme opbygning vækker både beundring og lover godt for både holdbarhed og lydkvalitet. CX-7 er udstyret med sikringer for temperatur, strømstyrke, DC under 10 Hz og et højttalerbeskyttelseskredsløb. De syv udgangstrin er specificeret til 140 watt pr kanal og er uhyre velgennemtænkte i både signalvej og valg af komponenter. De fire Motorola ”bolcher” er customfremstillede efter Lexicons specifikationer. Lexicon lover fuld stabilitet i 2 ohm’s belastninger.

Selv om CX-7 er lillebror til den voldsomme LX-7, er der bestemt intet lillebror-agtigt over dens måde at håndtere lyd på. Den matcher MC-8 B’s kvaliteter et langt stykke hen ad vejen, specielt hvis de anvendte højttalere er lige så samarbejdsvillige som vores System Audio setup. CX-7 formår virkelig at fastholde selv meget komplekse surroundlydbilleder ved store lydstyrker. Jeg oplevede ingen tendenser til øget forvrængning eller klipning – vores ører gav op lang tid inden pga. det enorme lydtryk fra de otte højttalere. Igen beviste de relativt små SA1280/1270 højttalere deres enestående evner til at vokse med opgaven.  Vi har oplevet det mange gange og alligevel overrasker de hver gang setup’et i den foranliggende kæde øges i kvalitet.
En særlig positiv evne er CX-7’s fornemme kontrol over den samlede ambience i de komplekse surroundmiljøer, hvor der trækkes store veksler på strømforsyningen. Alt for ofte oplever jeg, at den samlede rumlige fornemmelse tenderer til sammenfald, når mindre kapable multikanaltrin udsættes for jævt hårde belastninger. Normalt handler det om 5-kanals trin. Lexicon’en har ikke bare to trin mere – den magter også at bevare de positionsmæssige og rumlige detaljer  langt længere end mange andre trin. Det er netop denne vidunderlige egenskab i surroundsammenhæng, der adskiller den sublime nydelse fra den middelmådige eller direkte dårlige. Lige pludselig virker 43.000 gode beskattede danske kroner som en særdeles overkommelig prislap grænsende til det direkte billige !
Når nu MC-8B havde så fremragende evner til regulær 2-kanal, benyttede vi naturligvis også CX-7 til dette – både med og uden sub’en. De to små SA1280 MK II tog virkelig opgaven alvorligt og lod CX-7 vise sig fra den bedste side. Når strømforsyningen ikke belastes af mere end to udgangstrin får du en på alle måder kompetent gengivelse med fornem opløst bas, herlig dynamisk mellemtone og al den luft i toppen, du med rimelighed kan forlange. Tag bare John Hiatts ”Take it Back”, som virkelig formår at sætte humøret adskillige grader i vejret med en fantastisk definition af slideguitarerne, mens resten af bluestemaet får dig til at gå i selvsving svarende til rytmen. Her kommer du helt tæt på musikerne. Savage Rose’s Black Angel indeholder et virkelig potent basspor under de luftige og til tider lidt for rummelige universer, hvor fru Hansens stemme får lov at boltre sig. CX-7 opfører sig som en langt kraftigere forstærker, når den får lidt gas og lader ikke de effekttunge basspor influere på resten af lydbilledet.. For sjov skyld lod vi CX-7 biampe de små 1280’ere for at se, om der stadig var mere at hente – det var der ! Her fik jeg den sidste ro, som kendes fra vores referencerum, baggrunden blev helt ”sort” og lod musikken tale helt for sig selv. Vi samledes for at undersøge, om det var muligt at samle gear til en triamping af referencerummets Dali Euphonia MS5, men måtte opgive, da HIFI4ALL.DK’s lille Neutrik Minilyzer måleinstrument ikke overraskende meldte om uens belastninger fra de tre linieudgange på Bryston BP-25’eren pga. blandet brug af RCA og XLR-udgangene, som var den eneste måde at hente tre liniesignaler på uden brug af Y-stik.
Har du ikke brug for alle 7 kanaler, kan du med fordel vælge Lexicon CX-5 til 34.995 kroner

Når enden er god....

Konklusion:

Lexicon CX-7 er ét af de mest spændende bekendtskaber, jeg har gjort med multikanals effekttrin i meget lang tid. Det er gennemtænkt trin, der gør så mange ting så fantastisk godt, at du kan blive helt salig, når biografens lumre halvmørke lukker sig om dig. Vi har sjældent kørt så meget frem og tilbage til vores surroundlab, som i denne periode – hver gang med store forventninger, der er indfriet til punkt og prikke. CX-7 er ganske enkelt et BEST BUY !!!

Tech Spec

Leverandør:

www.htp.dk
Tlf.: +45 2728 1212
E-mail: info@htp.dk

Læs mere om lexicons teknologier på www.lares-lexicon.com/


Udskriften er kun til privat brug - anden brug kræver skriftlige aftale med HIFI4ALL.DK!
Copyright © HIFI4ALL.DK- Alle rettigheder forbeholdes.