HIFI4ALL.DK | ||
HIFI4ALL.DK på besøg hos AudioNord Bruno Barcelli [18.08.2003] | ||
| ||
Jeg må tilstå, at jeg har deltaget i et utal af internationale presseshows, men der var nu noget helt specielt og ganske befriende ved arrangørernes ærkedanske måde at gribe tingene an på til AudioNords fællesnordiske pressemøde, som blev afholdt på Dali fabrikken ude på den jyske hede et sted... Dali Første mand på talerstolen var Dalis Matthias Utect, som er slags- og marketingsdirektør og den ene halvdel af Dalis direktion. Han gennemgik Dalis fortid, som helt tilbage fra starten i 1983 var at forsyne Hifi-klubben med fornuftige højttalere til lave priser. Allerede året efter opstarten måtte Dali ud at finde større lokaler og det blev til nybygning af den nuværende fabrik i Nørager ikke langt fra Rebild Bakker. I 1990 blev produktionen så stor, at Dali kunne medtage kabinetproduktionen under eget tag. I dag produceres de fleste kabinetter på fabrikken, mens specielle opgaver som f.eks. Euphonia-kabinetternes produktion foregår på Hornslet møbelfabrik ikke så langt derfor. I de ti år fra 1984 til 1994 voksede arealet under tag fra 8000 m2 til 18.000 m2, som er facilitetens størrelse også i dag. I 1996 kom den navnkundige Megaline på markedet efter 6 års udvikling. I 1999 besluttede Dali at tage eksporten endnu et skridt videre. Evidence og Grand serierne var på markedet sammen med Suite og AXS serien og det blev i første omgang Asien, Europa og Oceanien, der blev ramt af Dali-bølgen. To år senere ejer Dali sit eget distributionsfirma i Australien. De seneste to år er udviddelserne nået til både Tyskland, Kina og USA, hvoraf sidstnævnte har vist stor interesse for de store prestige modeller.
Herefter var det tid til at røre benene og Lars Worre, som er Dalis tekniske direktør tog os med igennem hele det 18.000 m2 store kompleks. Som nævnt har Dali trukket størstedelen af kabinetproduktionen ind i huset efter den tidligere kabinetleverandørs lukning. Dali var å pletten g købte store mængder af det benyttede produktionsudstyr op fra boet, og selve installationen af det nye udstyr er næsten på plads. Alle enheder produceres dog hos underleverandører på Dalis specifikationer og det er især danske DST, der er storleverandør, men også Peerless og andre producenter leverer. Dali har sin egen delefilterafdeling, hvor samtlige filtre produceres af flittige hænder. Når alle råvarer er bearbejdede er tiden inde til at skrue dem sammen. Dali benytter små samleafsnit, hvor 1 – 2 personer står for hele samlingen af højttalerne og den efterfølgende kvalitetstest. Et af turens højdepunkter var, da de gæve journalister fra hele Skandinavien blev sat til at samle en Dali Suite Minuet fra bunden af for at se, om den kunne bestå kvalitetstesten. Jeg var først på aftrækkeren og den lille Minuet bestod testudstyrets vågne ører med glans – ikke alle journalister var så heldige…
I Dalis showroom fik vi så lejlighed til at komme tæt på hele Dalis program. Matthias tog os igennem en spændende præsentation og løftede bl.a. sløret for den nye Helicon serie, som ud over den nuværende Helicon 400 kommer til at omfatte en ualmindelig lækker centerhøjttaler med 2 basenheder og et diskantmodul svarende til Helicon 400 og en subwoofer i et helt specielt bord-design. Senere vil et sæt baghøjttalere tilstøde til familien. Inden for den nærmeste fremtid er det planen, at Helicon serien skal afløse den efterhånden aldrende Grand serie. Inden for de næste år vil også Evidence serien blive udfaset.
Dalis Filosofi
The weakest link Ifølge Lars er en højttaler den absolut svageste del i hele audiokæden. Det er faktisk i højttaleren, at op til 98 – 99 % af al målbar reduktion i lydkvaliteten foregår. Det gælder alle områder lige fra frekvensafvigelser, begrænsninger i dynamikken, harmonisk forvrængning, forskyddelser i tidsparametrene og ikke mindst samarbejdet med vidt forskellige lytterum. Der er naturligvis oplagte årsager til, at det forholder sig sådan. En højttaler er nemlig den del i audio-kæden, der er sværest at designe og producere, når det handler om at opnå bedste lydkvalitet. Bortset fra den mikrofon, der optager den originale lyd i et studie eller på scenen, er højttaleren den eneste transducer i hele lydkæden. De benyttede enheders tolerancer er langt større end i den elektroniske verden – det samme gælder konskvenserne for delefiltre, porte og ikke mindst samspillet med lytterummet. Gennem levetiden udsættes højttalerne også for både mekanisk og kemisk nedslidning. For Dali og alle de andre højttalerproducenter betyder det samtidig, at der er masser at arbejde videre med – både i design, produktion og kvalitetskontrol. Mange kompromiser vedrørende højttalerbygning er allerede kendte i principperne, kunsten er at kombinere kompromiserne for at opnå det bedste resultat, da det er muligt at ”skræddersy” lyden. Alene af den grund er højttalerbygning en disciplin, der kræver stor erfaring – de gode resultater år efter år kommer ikke på baggrund af held eller ved et tilfælde. For Dalis vedkommende er der lagt stor forskning i materialerne og de såkaldte low-loss enheder, som du kan læse mere om på HIFI4ALL.DKs test af Dali Euphonia MS5. Lars Worre har naturligvis også gjort sig sine overvejelser vedrørende afspilning af SACD og DVD-Audio, som i specifikationerne kan spille helt op til 100.000 Hz mod de nuværende 21.000 Hz. Som de fleste ved, benyttes der i dag stejle fuiltre for at undgå, at den forvrængning, der ligger over de 21 KHz skal give problemer i det hørbare område. Mange højttalere i dag er konstrueret efter de nuværende 21 KHz som øvre grænse og vil måske slet ikke spille hensigtsmæssigt, hvis de skulle forsøge at gengive et par oktaver mere. Desværre kræver udvikingen, at producenterne kan dokumentere tørre tal som bevis på forbedringerne i de nye medier. At vise, at frekvensområdet går til 100 KHz er noget publikum kan tage og føre på – også selv om der på den anden side af de 100 KHz skal benyttes stejle filtre for at undgå bøvl i det hørbare område. Kurve 1 viser den kendte frekvensgang fra CD-maskiner i dag. Det stejle filter er for at slippe af med de højfrekvente forvrængningsprodukter. Kurve 2 viser, hvordan den ægte lav Q frekvenskurve ville se ud i sammenligning med den kendte. Måske er det ikke så underligt at den blev valgt fra… ?? Kurve 3 viser den kendte kendte frekvensgane for CD og SACD til 100 KHz, mens frekvensgangen for SACD med lavt Q ligger midt i mellem - nemlig dér, hvor musikken er med, men ikke forvrængningsprodukterne fra konverteringen ! Det lave Q betyder, at forvrængningsprodukterne i høj grad undgås, mens ”salgskurverne” betyder, at det har været nødvendigt at flytte forvrængningsprodukterne fra konverteringen op over det reklamerede øvre punkt på frekvensgangen.
Kurve 2 viser en højttaler, som kan synes mere linær under 20 KHz, men tilføres den signal over de nuværende CD-maskiners frekvensrespons, bliver resultatet en katastrofal ringning fra metaldomen. Tilbage til filosofien Hvad er det så for fordele, lytteren får ud af Dalis filosofi ? En Dali højttaler spiller med fuldt detaljeniveau ved alle lydstyrker
I Dalis demorum hørte vi først et komplet surroundsetup fra den enorme Euphonia serie med MS5 i front. Det blev til en række musikeksempler i både stereo og surround samt et par brudstykker film. Lyden var så god, som den overhovedet kan blive. Euphonia seriens fremragende lyd, som du kan læse en test af på HIFI4ALL.DK, gør det til en uforskammet handling at afbryde både musik og film. Det er ikke for meget at tale om den totale kontrol i basområdet, når den monstrøse Euphonia sub lammetæver dine indvolde med actionfilmens LFE-spor. En oplevelse alle burde udsættes for ! Det andet demorum bød på en bred opsætning fra Suite serien til Megaline. Her fik vi Dalis gyldne øre, Hother Bak på slap line i sin foretrukne arbejdsopgave: Lytning !
Verden ifølge Marty
Et afgørende gennembrud for NAD kom, da Bjørn fik sat en helt speciel forstærker i produktion – nemlig den navnkundige integrerede forstærker med 20 watt, NAD 3020, som mange hifi-fans vil nikke genkendende til. Det var et produkt, der til fulde indfriede idealerne til et NAD produkt. Forrygende lydkvalitet, overraskende strømforsyning og en nærmest latterlig lav pris. Efter en del besværligheder med fabrikken i Kina, som kopierede 3020’eren under navnet Proton, blev produktionen flyttet og der kom mere styr på sagerne.
Salgsdirektør i AudioNord Svend Erik Kristensen fortalte om den seneste udvikling i Hifiklubben. Klubprincippet, som i realiteten døde for en del år siden, kommer til at genopstå gennem Hifiklubbens hjemmeside. Svend Erik vil gerne have Hifiklubben til at genoptage visse af de gamle dyder, som bar klubben igennem dens enorme udvikling for mange år siden. Det vil bl.a. side satsning på at nå den målgruppe, der har hifi som interesse, men også have kvalificerede produkter til både de der sætter pris på high-end eller livsstil. Jeg spurgte, hvordan han så på den stigende malkning af klubbens ressourcer fra internetsiderne – dvs. det faktum at kunder bruger medarbejdernes ressourcer på at lytte / lade sig vejlede sig frem til et specielt setup og derefter bestille det over nettet hos eksempelvis tyske netformidlere. Jeg vil hermed gerne have lov at sige tak til den superengagerede stab fra Dali, AudioNord, NAD og Hifiklubben, der gjorde et fremragende stykke arbejde på dette første skandinaviske pressemøde. Hold øje med nyhederne - der kommer meget mere.... | ||
Udskriften er kun til privat brug - anden brug kræver skriftlige aftale med HIFI4ALL.DK! Copyright © HIFI4ALL.DK- Alle rettigheder forbeholdes. |