Her er du: Anmeldelser - Bryston BP-25 & 4B forstærkersæt 18. april 2024 | 23:00   
Redaktionelt
Forsiden
Nyheder
Anmeldelser
Indsigtsartikler
Besøgsartikler
Arrangementer
Interaktivt
Køb, Salg & Bytte
Tilbudsavisen
Debat Forum
Services
Kontakt
Søgning


Bryston BP-25 & 4B forstærkersæt
Anmeldelse af: Bruno Barcelli - Fotos: Bryston & Bruno Barcelli  [23.07.2003] Print testen
Hvad siger du til et forstærkersæt, der spiller bukserne af pigerne, har 20 års garanti og ikke æder hele magnetbelægningen på dit Dankort ? Hils på Bryston !!

Test af Bryston 4B SST effektforstærker og Bryston BP-25 forforstærker

Den store Airbus A330 fra Air Canada lod sine Rolls Royce Trent 772B motorer arbejde på højtryk for at få bragt det knap 64 meter lange fly til standsning i Torontos lufthavn på denne sløve tirsdag formiddag. Ca. 90 minutters kørsel herfra mod nordøst ligger byen Petersborough, hvor Bryston har sin fabrik. Det er et forholdsvis stort kompleks og en del af størrelsen skyldes, at Bryston overhovedet ikke anvender robotteknologi eller andre traditionelle masseproduktionsgenveje i produktionen. Her sidder entusiastiske canadiske hænder side om side i arbejdet på at opnå en kvalitet, der gør hele 20 års garanti til et fordel for alle. Mindre entusiasme kunne nemt føre til, at den lange garanti ville blive en belastning for firmaet.
Hver eneste komponent er udvalgt specielt ligesom hver en ledning klippes og bøjes med håndkraft og loddes på samme måde. De hurtige loddemaskiner, som ses ved samlebåndsteknikken afvises af Bryston, da de ekstreme temperaturer på printboardet kunne resultere i nedsat langtidsholdbarhed. Undervejs i processen testes produkterne igen og igen. Er lodningerne i orden, er layoutet helt symmetrisk osv osv. Når et produkt er færdigsamlet placeres det i et burn-in rum, hvor det får lov at arbejde i ca. 4 døgn for at fange fejl og unøjagtigheder, så kunden spares for bøvl.

Bryston 4B SST effektforstærkeren

Til denne test fik jeg hele to eksemplarer af denne nye effektforstærker og havde derfor mulighed for at afprøve forskellige opkoblinger på højttalerne, da trinnene også kan brokobles. 4B’eren er en pæn forstærker, som dog i denne udgave skæmmes lidt af 19” rackmonteringsvingerne. Du kan dog få den med almindelig 17” forplade uden rackmulighed. Der er et par grønne lysdioder på fronten – én til hver af de to monokanaler, som en 4B reelt består af. Et andet lille irritationsmoment er placeringen af afbryderne nederst på bagsiden, hvor de strittende pølsefingre kan nå at komme i nærkamp med kablerne inden der kommer liv i maskinen. Vælger du Brystons forforstærker kan dette dog løses ved at benytte forskellige former for remotetænding, men alligevel… Bagsiden er i øvrigt et studie i fleksibilitet – eller nogen vil måske kalde det et overflødighedshorn. Ud over de glimrende højttalerterminaler findes der både balancerede XLR- og ubalancerede RCA-indgange. Et række skydepotmetre og tilslutning til Brystons forforstærker giver dig mulighed for at styre aktiveringen af forstærkeren, regulere indgangsfølsomheden mellem 1 og 2 volt for hver kanal, ligesom der naturligvis er mulighed for brokobling. Bryston anvender diskret teknologi hele vejen igennem for at undgå de kompromiser, faseskift og ulineariteter, som integrerede kredse kan resultere i. Topologien er ifølge Bryston sammensat efter lavest mulige forvrængning. De to toroidale trafoer – en til hver kanal - er placeret oven på hinanden. Bryston opgiver 4B til 2 x 300 watt i 8 ohm og omkring 1 x 1000 watt i brokoblet tilstand og forstærkeren er naturligvis omfattet af Brystons 20 års garanti

Bryston BP-25 forforstærker

BP-25 matcher effektforstærkerne ganske fint på designet. Testmodellen kom dog i 17” udgaven uden rackmulighed. BP-25 har sin egen eksterne strømforsyning for at eliminere eventuel indflydelse på signalvejen. Fronten byder på regulering af volumen, balance og indgangsvælger ligesom du kan styre polaritet, stereo / mono, mute og endelig skifte mellem tape og andre kilder.
Bagsiden er righoldigt udstyret med fem indgange med RCA-stik, to sæt balancerede indgange, et sæt balancerede udgange og to sæt udgange også med RCA – altså ubalancerede eller single ended, som det også kaldes. De to sæt ubalancerede udgange er naturligvis guf for biampingfolket… Strømforsyningsenheden er der ikke meget at sige til. Den har s’føli on/off og en ledning med specialstik til BP-25, som jeg også håber er omfattet af de 20 års garanti, der ydes på forforstærkeren. Endelig medfølger der en ualmindelig tung og solid remote med få, velvalgte funktioner.

BP-25, lytteindtryk

Hele Bryston sættet har været på besøg et par måneder, så vi har haft rigelig lejlighed til at gå lyden efter i sømmene. Min egen personlige favorit er forforstærkeren BP-25, som er en bedårende dejlig formidler, jeg meget nemt kan komme til at savne ganske alvorligt.
For ikke at bevæge mig for meget i ukendt land, koblede jeg BP-25 til min reference GamuT D200 i starten. Lige præcis denne sammensætning af GamuT’ens eksceptionelle detaljering og timing med BP-25’erens gyldne indlevelse gør kombinationen aldeles attraktiv.
BP-25 er nemlig på alle måder en Musikformidler med stort M. Selv om de første timer efter tilslutning af en ny dåse i signalvejen altid stimulerer den analytiske lytteform, gik der ikke mange øjeblikke, før jeg havde glemt alt om sammenligninger, mikrodetaljer og violinistens nyklippede negle. BP-25 forstår nemlig på en vidunderlig tilbagelænet måde at lokke dig ind i musikkens oplevelsesverden som en erfaren og mystisk zigøjnerkvinde. Et sikkert kendetegn på at der er magi i luften er den enorme CD-samling på gulvet ved anlægget og den konsekvente ignoreren af basale behov som mad, søvn og sex. Der gik derfor adskillige dage inden jeg for alvor fik færten af, hvad det egentlig er for parametre ved denne forforstærker, der gør musikken så fascinerende. Først og fremmest hænger det sammen med, at lyttetræthed er et totalt ukendt fænomen. I mere tekniske termer opstår lyttetræt typisk ved, at ulige harmoniske forvrængninger er tilstede i forvrængningsmønsteret. GamuT D200 er kendt for sit fravær af ulige forvrængningsprodukter og selv uden målinger vil jeg vove den påstand, at hovedparten af BP-25’s forvrængningsprodukter også ligge på de ”bløde” lige harmoniske produkter.
Det næste er indlevelsen i form af god timing. Selv svært tilgængelige skæve rytmer, som kan være umulige at regne ud, går i kroppen og sætter pulsen som en veljusteret pacemaker, så selv den mest kyniske hifi-kliniker må trampe med i takt. Men hvad med lydbilledet og dynamikken ? Sammen med GamuT D200 er placeringen af instrumenter i både dybde, bredde og højde særdeles nøjagtig og fastholdes flot uanset kompleksitet og volume. Bevares, jeg har hørt forforstærkere med både bredere, dybere og højere lydbillede, men jeg savner det egentlig ikke her, da det i høj grad er muligt at ”gå på opdagelse” i lydbilledet. De samme overvejelser kan egentlig også dække BP-25’s dynamiske egenskaber. Der er bestemt ikke tendens til ekspansion – snarere tværtimod uden at det betyder, at lyden på noget tidspunkt bør opfattes som komprimeret. Det kan lyde som et paradoks, men resultatet er en utrolig ørevenlig gengivelse, som er umådelig behagelig og konsekvent gennem hele frekvensområdet.
Sammen med en særdeles nydelig opløsning og loyalt gengivet frekvensområde, er BP-25 et særdeles fornuftigt bud på et gennemmusikalsk forforstærker. Klinikere vil nok foretrække mere skarphed og distance til musikken i objektivitetens hellige navn, men vil du forføres ind i musikkens verden og samtidig holde fast i samtlige klassiske hifi-kvaliteter, så må du lade BP-25 indgå i dine overvejelser som en kvalificeret og særdeles seriøs musikformidler i 20.000 kroners klassen. DP-25 fås i øvrigt i forskellige varianter med eller uden RIAA eller D/A konvertere.


4B SST, lytteindtryk

På samme måde som med BP-25 benyttede jeg i starten vores beskedne referenceforforstærker, men efter at have klarlagt BP-25’s evner, gik jeg hurtigt over til at lytte til effekttrinnene med BP-25 spændt foran. Mange af de grundlæggende egenskaber fra BP-25 finder du også i 4B forstærkeren. Først og fremmest er det dog de mange kræfter, der tydeligvis giver både ro i lydbilledet og et virkelig fornemt headroom eller overskud. En enkelt 4B er på mange måder tilstrækkelig til at trække Euphonia MS5 højttalerne til pæne resultater, men i biamping bliver der naturligvis en helt anden kontrol og autoritet over især basgengivelsen.
Selv om 4B er en loyal musikformidler, er den ikke i nær samme grad så forførende som forforstærkeren – og godt det samme. Et effekttrin bør efter min mening være så neutralt som muligt og nøjes med at ekspedere hestekræfter, kontrol og autoritet til højttalerne. Naturligvis med alle de detaljer, dynamik og perspektiv, det er muligt af vride ud af det. Det opnår 4B forstærkeren til fulde. Der er flot styr på basenhedernes bevægelser, god dynamik helt ned i ankelhøjde og masser af luft – også i det dybeste område. De gode tendenser fortsætter igennem resten af frekvensområdet, som gengives frit fra leveren med stor kompetence, et minimum af farvning og absolut uden tendenser til lyttetræthed. Specielt i den kritiske øvre mellemtone er der fuldstændig styr på udladningerne og det generelle indtryk er en superkompetent effektforstærker, der på mange måder har de samme dyder som GamuT D200. Kun på det absolut krystalinske detaljeringsniveau og rumformidling synes D200 at være en brøkdel af en øjenvippe foran. 4B’s enorme dynamikområde er absolut fascinerende og den vil næppe ryste i chassiset over notorisk besværlige højttalere. For eksperimentets skyld lod vi de to 4B trin trække et sæt System Audio 1280 MKII i biamping og resultatet var ganske imponerende. De to SA højttalere lever til daglig deres liv i et mindre, men absolut hæderligt surround-setup, men med Bryston sættet foran trådte de virkelig i karakter og forlod på mange måder den lavere middelklasse, som prisen indikerer. Det understreger igen vigtigheden af, at man aldrig må undermotorisere sit hifi-anlæg.

Konklusion:

Forforstærkeren BP-25 er en pragtfuld musikformidler, som snildt kan til tilføre kliniske hifi-anlæg et tiltrængt grad af musikalitet, men som også fortjener at blive koblet sammen med udstyr af særdeles høj kvalitet - meget gerne en Bryston 4B effektforstærker !!
4B effekttrinnet har nemlig på mange måder overrasket positivt. Her finder du både bunker af brutal råstyrke og autoritet sammen med finesse, detaljering, luft og perspektiv. Har du en gang oplevet den nye version af GamuT D200's kvaliteter, men mangler du lige de sidste 12.000, må du gøre dig selv og resten af dit anlæg de tjeneste, at invitere en 4B’er på visit. Til 30.000 kroner skal du meget langt omkring for at finde en virkelig seriøs konkurrent. Tilbage står det behagelige faktum, at Bryston yder 20 års garanti. Det kan for mange meget nemt betyde, at hvis den næste hifi-investering er en Bryston-investering, bliver det samtidig den sidste investering !! Specielt hvis du vælger det samlede sæt..

BP-25 koster 22.000 kroner
Tekniske data

 4B SST koster 30.000 kroner
Tekniske data

Bryston distribueres af
Home Theater Professionals
www.htp.dk

 

Nye anmeldelser
Musical Fidelity A1
28.01.2024
Vincent DAC-700
02.10.2023
Revival Atalante 3
25.08.2023
Audio Research I/50
15.06.2023
Raidho X1.6
15.03.2023
Hotte anmeldelser
Hvad kan jeg få for 25 K?
01.05.2007
Hvad kan jeg få for 50 K?
23.03.2009
CD-afspiller test
23.08.2006
Kabel test
08.08.2006
Stortest: 5 billige DVD maskiner
14.05.2005
Seneste Nyheder
SVS Ultra Evolution
27.03.2024
Triangle Borea BR10
16.03.2024
Matrix Audio
01.03.2024
Leak Sandwich 250
27.02.2024
Skinbjerg MC stepup
22.02.2024
Nye Artikler
Avanceret model for højttalere
17.06.2013
Tidsforvrængning?
07.03.2011
Sådan sætter du din pladespiller korrekt op!
13.02.2011
Digital DIY korrektion af højtalere
26.09.2010
Streaming Audio Media
26.01.2010
Persondatapolitik  |  Copyright Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes