HIFI4ALL.DK | ||
Dynaudio Special 25 - hudløs ærlighed !! Bruno Barcelli, fotos: Dynaudio & Bruno Barcelli [15.06.2003] | ||
| ||
Danes don’t lie ??! Dynaudio er pr definition et hæderkronet dansk højttalerfirma, som jeg har haft tæt inde på livet adskillige gange. Det er en fornøjelse at følge produktionen, der som en science fiction film er en blanding af super high-tech og håndværksprincipper fra middelalderen, selv om fabrikken kun er lidt over 25 år. Selve 25 års dagen fejrede Dynaudio ved at sende denne 2-vejs boks på markedet under betegnelsen Special Twenty Five. Ifølge Dynaudio indeholder denne boks samtlige landvindinger gennem 25 år udvikling. Jeg ser da heller ingen anledning til at argumentere i andre retninger ! Hva’ er der i den ? Special Twenty Five er faktisk et temmelig stor standerhøjttaler, der kræver mindst lige så meget luft omkring sig, som velvoksne gulvkonstruktioner. Kabinettet er fremstillet af en særlig ”legering” i birketræsfinér over den 20 mm tykke MDF-plade, som giver den det særprægede ydre. Om man kan li’ det er smag og behag, jeg foretrækker en finish i lidt mindre eksperimenterende stil. På fronten finder du de to enheder fra Confidence og Evidence serierne, som er toppen af poppen i Dynaudio produktprogram. Alligevel er Special Twenty Five en del af Contour serien… ?? Diskanten er den helt forrygende Esotar 2 – en 28 mm dome, som første gang blev benyttet i Confidence C2 og C4. Stofdomen er coated i tre forskellige seancer, magneten er en kraftig neodymium sag, som benyttes i samarbejde med det ventilerede polstykke for at opnå så homogent et magnetfelt i svingspolegabet som muligt. Gabet er påfyldt magnetisk olie for at minimere effektkompression ved for stor opvarmning af svingspolen. For at undgå utilsigtede refleksioner og forvrængning sidder der på bagsiden et dæmpende kammer.
Delefilteret er udformet således at det sidder i tæt forbindelse med bagpladens metal for at undgå overopvarmning af modstandene ved hårde belastninger. Den særlige montering leder dermed varmen ud af de 17 liter kabinet. Selve filteret er et første ordens filter ( 6 dB / oktav ) som sikrer styr på fasen og impulsgengivelsen. Filteret indeholder også en impedanskorrektion for at gøre arbejdet så let for forstærkeren som muligt. Det burde være overflødigt at næven, at komponenterne i filteret er det bedste i den audiofile verden, så det vil jeg undlade…. På med lytterne... At det er en standerhøjttaler skal tages dybt alvorligt. Har du planer om at placere dem på andet end en rigtig god stander, så glem dem. Det svarer til at sætte 13” stålfælge med lavprisdæk på Ferrari F40. Jeg fik det bedste resultat 60 cm fra bagvæggen og ca en meter fra sidevæggene let vinklet mod lyttepositionen. Testsættet var desværre helt frisk fra fad, så det var nøsdvendigt at lade P3 massere dem grundigt igennem. Selv efter 70 timer vil der givetvis stadig være mere at hente i yderligere tilspilning. Special Twenty Five gør simpelthen så mange ting så rigtigt, at det er svært at finde et sted at starte. Den overordnede klangbalance er så tæt på det absolut neutrale, at jeg kunne fristes til at lade dem installere fast i studiet. Der findes simpelthen ikke den detalje i musikken, du ikke får præsenteret fuldstændig nådesløst, uanset hvor den kommer fra. Når jeg løber ind i en højttaler med den slags analytiske egenskaber, plejer der at ringe en alarmklokke med ordet ”anstrengende” indgraveret i ophænget. Her skuffer Special Twenty Five på den positive måde. Selv om du kan engagere dig 100 % i detaljerne og analysere dig gul og blå, er det faktisk ubegribelig nemt at glemme at lytte anlæg og kun lytte musik. Bassen fra de små bokse er nemlig særdeles velintegreret og alligevel så mættet med timing og indlevelse, at den på sekunder sætter et eller andet på kroppen i gang med at bevæge sig. Selv om Special Twenty Five går pænt dybt, er den dog stadig et offer for sine fysiske dimensioner, men kompromiserne i basafstemningen er valgt med fløjlshandsker – ikke for at få den dybeste bas, men får at få den integreret bedst muligt med højttalernes øvrige positive egenskaber. Det betyder, at du får en fremragende sammenhæng fra bund til top. Evnerne i mellemtonen, der i det øvre område også dækker over delefrekvensen, er på stort set alle områder fremragende. Dog er der en lille tendens til at trække området mellem 1000 og 2000 Hz ( subjektivt bedømt ) lidt for meget frem i fokus med en anelse hårdhed til følge. Jeg er dog ikke i tvivl om at yderligere tilspilning vil opbløde denne egenskab, som i forvejen er på bagatelniveau. Konklusion: Der er ingen tvivl om, at Special Twenty Five er noget helt specielt. Den gør simpelthen så meget så godt, at det er svært at være utilfreds. Mod sig har den faktisk kun prisen på knap 33.000 kroner for et sæt sammenholdt med kompromiserne i dybbassen. Har du ikke behov for et fysisk niveau i dybden og er du vild med hudløs ærlighed i resten af spekteret, er en afprøvning derhjemme et must. Men husk – resten af dit udstyr skal være i topform og må gerne hælde lidt til den lune side. Pris: Ca. 32.000 / sæt Dynaudio distribueres i Danmark af Tonkraft, Sverige Tlf.: +46 31 795 75 95 | ||
Udskriften er kun til privat brug - anden brug kræver skriftlige aftale med HIFI4ALL.DK! Copyright © HIFI4ALL.DK- Alle rettigheder forbeholdes. |