HIFI4ALL.DK
På med vinylen 2
Mikkel Gige  [04.06.2012]
Vi har fået besøg fra de fineste rækker i den analoge verden, og har haft glæde af en på mange måder traditionel, men også utraditionel MC pickup

Benz Micro Ebony TR

De fleste hifi interesserede har på et eller andet tidspunkt hørt om pickup’er fra Benz. De har været med i mange år, faktisk over 40. Men hvad de fleste ikke ved er, at Benz Micro oprindeligt er et urfirma med speciale i mekaniske ure. Det er i den grad er en god forudsætning for, at lave pickup’er. Begge dele er finmekanik på mikroskopisk plan, hvor præcisionen gør forskellen i ydelsen. Og så har Benz også været, og er stadig underleverandør for mange andre high-end mærker.

Modellen vi lytter til i denne test, Ebony TR, hører til det absolut ypperste i Benz sortiment, kun overgået af LP-S, som egentlig også er en Ebony, men med Ruby "motor" og endnu flere og dyrere tiltag. Ebony serien har været med i nogle år efterhånden, og repræsenterer mange års erfaring og udvikling. Ebony TR er udviklet med henblik på specifikt, at kunne fungere optimalt sammen med en trafo-baseret step-up.

Målet har primært været, at få den interne modstand i pickup’ens spoler så langt ned som muligt. Metoden til at opnå dette har været, at begrænse antallet af viklinger i spolerne. Faktisk har Ebony TR kun ét lag, hvor alle andre har flere lag. Til gengæld er tråden 2-3 gange tykkere end man normalt ser. På grund af Ebony’s halvåbne konstruktion, kan man se direkte ind til de minimale spoler. Og de er små, selv for en low output MC pickup!

Den specielle konstruktion har to vigtige faktorer. Dels er modstanden sænket væsentligt, og er kun 1 ohm! Dermed har Benz nået deres mål med Ebony TR. Men det betyder også, at Ebony TR ikke egner sig til aktive step-ups med rør eller transistorer. Jeg har prøvet, og er hver gang vendt tilbage til en høj kvalitets trafo, med en pris nær Ebony TR’s egen.

Den anden faktor er, at outputtet er ekstremt lavt. Kun 0,1 mV! Kun få producenter af pickup'er har vovet sig så lavt før, da det sætter meget store krav til step-up’ens og riaa’ens støjniveau. Er dette for højt, så vil det overskygge de fordele Ebony TR byder på. Men konstruktionen har faktisk yderligere en fordel: Lav bevægelig masse! På grund af de minimale spoler, bliver denne meget lav. Et meget tyndt og stift nålerør af boron hjælper absolut også på dette.

Pickup’er er faktisk højtalerenheders diametrale modsætning, og fælles for de to er, at lav bevægelig masse ofte er ensbetydende med højere ydelse. Men det stiller krav til stivheden i de materialer der benyttes. Det kan sammenlignes med hjulophænget på en bil. For at bilen kan styre præcist og bremse hurtigt, så skal den del af hjulenes masse, som kan bevæge sig, være så let som muligt.

Hos Benz har man på nogle af de dyrere modeller benyttet rubin til spoleformen, og boron til nålerør er standard på næsten alle modeller. Men trods disse tiltag er og bliver spolerne og magneterne, de tungeste komponenter i en pickup. I en MC pickup sidder magneterne i selve huset, og er derfor ikke en del af den bevægelige masse. Derfor er målet for alle producenter af MC pickup’er, at gøre spolerne mindst mulige, og af samme årsag er outputtet også lavt fra en MC pickup. Men det kræver som sagt ekstra forstærkning, i forhold til en standard riaa.

Nogle producenter har løst dette ”problem” ved at lave high-output MC pickup’er, med væsentlig større (og tungere!) spoler. Men i al ydmyghed så mener jeg, at den lydmæssige fordel i forhold til MM pickup’er er røget, da vægtforskellen mellem de bevægelige spoler(MC) og den bevægelige magnet(MM), er ikke-eksisterende.

Benz har understreget dette i en grad med Ebony TR, så al tvivl er skubbet til side. Fordelen ved lav bevægelig masse opvejer i tifold den ekstra forstærkning, der kræves! Men det har en bagside... for det stiller som sagt store krav til den transformer step-up, man kobler bagefter. Og dermed skal man lægge en del til Ebony TR’s i forvejen høje pris!

Jeg har været så privilegeret, at have en Ortofon ST-80SE og Miyajima ETR-800 til rådighed under testen. Men de koster begge 11-13.000,-. Så den samlede pris for at få Ebony TR til at yde optimalt, er derfor tæt på 30.000,-! Og det er rigtig mange penge for en pickup, uanset hvordan man vender og drejer det!

Men til gengæld spiller den himmelsk...!


Lytteindtryk:

Monteringen var forbilledlig nem, så den første plade var hurtigt lagt på. Men inden jeg beskriver lyden af himmelen, så skal der lige slås én ting fast: Hvis man vil have det fulde udbytte af en pickup som Ebony TR, så skal man have det rette udstyr koblet til. Og jeg indrømmer gerne, at Bellini forforstærkerens aktive MC step-up slet ikke er god nok her. Den er for støjende til, at den kan få de sidste detaljer, nuancer og luft med, som gør forskellen med Ebony TR. Men når der først sidder en rigtig god trafo baseret step-up imellem, så er den indbyggede riaa faktisk et rigtig godt match!

Hvordan lyder himmelen så? Den lyder tørt og fast, men også blødt og dejligt. Benz Ebony TR får ganske enkelt det bedste ud af alle plader, uanset indspilnings-kvaliteten. Skal man starte nedefra, og det plejer jeg jo, så mødes man en bas der er så nuanceret, at 1500 meter mesteren Goldring Legacy er sendt til tælling. Samtidig står en stortromme tydeligt frem på en måde, som jeg ikke troede mulig med en stor del af mine plader. Vi kender det alle, musikken er god, og så lever vi med en halvgod indspilnings-kvalitet. Men det gør man så ikke længere med Ebony TR!

Fra den dybeste bas til den højeste fine diskant står alle instrumenter og stemmer helt fri af hinanden. Så man har hele tiden en tydelig fornemmelse af hvad, der er bas og stortromme, eller rytme og leadguitar. Det er den velkendte lagkage-lyd, vi har fat i igen. Den hvor alle detaljer, instrumenter, men nu også nuancer i musikken står helt fri af hinanden. På mange måder, og måske alle, er vi oppe og bide skeer med den fantastiske lyd fra McIntosh MCD500 SACD afspilleren.

Ebony TR har i hvert fald samme effekt, for den ene plade fører til den næste. Og hver gang jeg tror, at jeg ikke kan overraskes mere, så bliver jeg det. Og der er blevet lyttet til alt, fra den reneste klassiske musik, til det sorteste metal. Og Ebony TR serverer det hele med samme umiddelbarhed. Eller som jeg skrev om Ortofon ST-80SE step-up’en, så slipper lyden også ulideligt let igennem med Ebony TR. De to er i øvrigt et ”Match made in heaven”!

Lydbilledet er stort, og fornemmes nærmest uden grænser. Jeg har aldrig prøvet det før, men perspektivet fornemmes nærmest uden nogle fysiske barrierer, som definerer hvor lytterummet slutter. Og det er absolut positivt i denne sammenhæng. For det fortæller både mig, men også jer læsere, at vi her har med en lydkilde at gøre, som ikke er begrænset på nogen måde!

De udøvende står knivskarpt, og 3D fornemmelsen og luften mellem de udøvende er af en kaliber, som jeg aldrig har oplevet før... nogensinde! Det er simpelthen så frigjort og ulideligt let, men samtidig også så præcist og super defineret. Og jeg sidder tilbage med fornemmelsen af, at det umuligt kan blive bedre end det, jeg hører her. For hvordan kan det blive bedre, når jeg allerede har oplevelsen af, at der ingen grænser er? Det vil svarer til at nogen påstår, at de har fundet noget, der er større end det uendelige univers. Ja, lidt en plat sammenligning, men jeg ved ikke, hvordan man ellers skal forklare det.

Med Benz Ebony TR er vi nået til audiofilt nirvana, og jeg har svært ved at tro, at noget dyrere kan gøre det bedre. Kigger man på markedet for eksotiske MC pickup’er, så er de alle sammen ”plaget” af højere output, og dermed større spoler og bevægelig masse. Og al min erfaring siger mig, at højere masse er lig med færre detaljer og nuancer. Selv referencen London Jubilee må se sig slået i samtlige discipliner! Og om gud og lotto vil, så bliver jeg også en dag indehaver af en Ebony TR.

Benz Ebony TR får udmærkelsen ”Editors choice"!


Specifikationer:

  • Frekvensområde: 20-20.000 Hz.
  • Output: 0,1 mV.
  • Compliance: 15 mN.
  • Rør/Nål: Boron/Line-contact.
  • Anbefalet nåletryk: 1,75 gr.
  • Anbefalet modstand: 1-47k ohm.
  • Vægt: 9,6 gr.

Pris: Kr. 16.900,-.


Importør:

Exotic Audio

Web: www.exoticaudio.dk
Mail: info@exoticaudio.dk
Tlf.: 35 11 27 70


Reference-udstyr:

  • CD: Lyngdorf CD-1, Holfi Stabilizer.
  • Vinyl: Michell GyroDec SE, Rega RB300/Incognito, London Jubilee.
  • Forstærkere: Ortofon ST-80SE, Audio Analogue Bellini & Vincent SP-995.
  • Højtalere: Xavian XN360.
  • Kabler: Vincent XLR, SilverSonic AirMatrix RCA & SilverSonic Q10.
  • Tilbehør: Brinck Br 507 Netstøjsfilter.


Lytterum:

Lytterummet er rektangulært, lige under 20 m2. Højtalerne spiller på tværs af rummet med ½ meter til bagvæggen og 1 meter til sidevæggene. Højtalere og lytteposition udgør en ligebenet trekant, med 2 meter på hver led. Væggen bag højtalere og lyttepositionen er dæmpet med THX-godkendte paneler.

 


Udskriften er kun til privat brug - anden brug kræver skriftlige aftale med HIFI4ALL.DK!
Copyright © HIFI4ALL.DK- Alle rettigheder forbeholdes.