HIFI4ALL.DK
Red Wine Audio Signature 30.2i
Simon Kirk  [24.04.2010]
En volumenkontrol og en tænd/sluk-knap til 21.000,- kr samlet i noget der kunne få mindreværdskomplekser i sammenligning med størrelsen på en brødrister. Er det så vanvittigt, som det umiddelbart lyder?

Red Wine Audio Signature 30.2i, er navnet på den chokoladeæske store forstærker, der nu står og lader op. Hvad, lader op? Er det en head-fi forstærker? Nej, det er såmænd en batteridreven konstruktion, et princip som blandt andet Holfi har bygget sine forstærkere ud fra. Men Red Wine Audios forstærkere skal, i modsætning til Holfis, ikke være tilsluttet nettet hele tiden, og kan derfor give anledning til stor undren for dine naboer, næste gang strømmen går i dit kvarter!

Der er ikke noget plug n' play her. Hvis batterierne skal yde optimalt i dens levetid, skal Signature 30.2i nemlig lades op i tolv timer, første gang den tages i brug. Lidt ligesom en ny mobiltelefon. Men efter første opladning, tager en fuld opladning efter sigende højest en times tid. Batterierne skulle gerne kunne holde i to år ved almindeligt brug, og de koster omkring 600 kr at skifte. Lampen på opladeren lyser rødt, og jeg venter tålmodigt.

Indtil den er klar, vil jeg beskrive forstærkerens lidt alternative opbygning. Den er nemlig meget, meget simpel. Udover batterierne, kan den prale af en Tripath forstærker, også kaldet et klasse-T forstærkermodul, magen til det Trends Audio bruger i deres minimalistiske konstruktioner. På denne forstærker er chippen dog noget kraftigere, og bryster sig af hele tredive watt i otte ohm. Det har desuden været vigtigt med en energibesparende teknologi, for at holde en anstændig spilletid på en opladning.

Prøver man at tilslutte et afisoleret højtalerkabel, vil jeg for god ordens skyld anbefale et med sparsomt tværsnit, for der er vitterligt ikke lavet andet end et par små myggestiks-store huller i terminalerne. Så bananer eller spader anbefales!

Nå, nu skal mit TV, XBOX, CD-afspiller, tuner, båndoptager, blinkende dørmåtte og pladeafspiller sluttes til, så der er vel en RIAA? Det er der ikke, og godt det samme, for der er også kun en enket indgang. Ja, faktisk kun én! Den anden indgang en en line out, og kan ikke anbefales som tilslutning af andet end en effektstærker eller subwoofer. Red Wine Audio betegner selv Signature 30.2i som en effektforstærker med volumenkontrol, og ikke en integreret forstærker. Og det kan der vel godt være noget om.

Forstærkeren er, i modsætning til tidligere Signature 30.2 forstærkere, en opdateret model med et såkaldt SMART-board, som - i det øjeblik den bliver tændt - afkobler forstærkeren fuldstændig fra lysnettet og tilføjer et moderigtigt lille "i" efter produktbetegnelsen. Efter sigende skulle den kunne spille mellem 12 og 24 timer i træk, alt afhængig af hvor hårdt man slår til Søren, og hvilken belastning man har spændt for. Og falder spændingen under et vist niveau, slukker forstærkeren automatisk. Det skete dog ikke under testen, og jeg oplever den tid den kan spille, som værende rigelig.

Generelt virker forstærkeren ikke super eksklusiv, men giver alligevel et fint indtryk af kvalitet, som kan holde et godt stykke tid fremover. Men små uigennemtænkte ting, som eksempelvis en volumenskala med kun firetyve klik fra minimum til maksimum, er dog lidt træls. Den testede model var dog en halvopdateret model, så på den ægte 30.2i-model, er der installeret trinløs volumenpotmeter.

Desværre støjer opladeren også med en lidt irriterende højfrekvent lyd, der kan høres selv ved to-tre meters afstand, dog kun når den er tændt eller er færdig med at lade. Det er ikke godt nok! Schmidt Audio fortæller dog, at Red Wine Audio, grundet dette problem på testeksemplaret, har valgt en anden forhandler af opladere i fremtiden.

Fjernbetjeningen er heller ikke fantastisk, men alligevel okay. Den har to funktioner: Volumen op og volumen ned. Det er også begrænset hvor meget man kommer til at bruge den. On/off-knappen fortjener også lidt omtale. Den er nemlig rigtig lækker og tænder og slukker ved berøring, hvorefter der kommer et lille klik, og forstærkeren er tændt.

Så er den grønne knap på opladeren er ligeledes tændt, og det betyder at forstærkeren er fuldt opladet, og vi kan bevæge os videre til det centrale… lyden!


Lytteindtryk

Den første CD jeg smækker på, er Leonard Cohens ”Ten New Songs”, som kort fortalt er en række yderst syntetiske keyboardlyde, koblet sammen med Cohens afgrundsdybe jordskælvsstemme. Resultatet er fantastisk musik, og 30.2i’eren får mig til at folde lytteaggregatet ud lige med det samme. Hov, den kan noget med mellemtonen, det bliver interessant!

Rødvinsforstærkeren formår at præsentere lyden med en utrolig ro og med et minimum af fnidder i mellemtonen. Resultatet er en ekstremt detaljeret og åben mellemtone, med en artikulering og stemmeforståelse, der ikke står tilbage for ret mange andre forstærkere.

Det næste jeg lægger mærke til, er den store mængde luft, der er mellem instrumenter og stemmer, og den arrogante nemhed med hvilken forstærkeren formår at adskille dem på. En gammel kending som ”Thunderstruck” af - ja, du ved nok – viser, at forstærkeren sagtens kan håndtere en god gang rock n' roll ved seriøse lydtryk. Især guitaren i nummeret er super defineret, og den står skåret ultra skarpt, som var guitaren fysisk til stede i mit rum.

Og her blev jeg lidt overrasket, for det viser sig, at det ikke er en lille fyldigt lydende og afrundet hygge-forstærker, hvilket man måske kunne forestille sig en lille 30-watt’er som værende. Derimod er mellemtonen mere eller mindre ryddet for betoninger. Hverken speciel koldt eller varmt lydende, og ej heller lys eller mørk. Den er bare lige i skabet.

Men tredive watt skaber også begrænsninger, lige så vel som det skaber muligheder. Forstærkeren er nemlig ikke noget dynamisk vidunder, og mangler lige det allersidste spark i mellembassen og smæk på AC/DC’s trommer. Men det er egentlig ikke noget man sidder og ærgrer sig over, da forstærkeren har en lidt tilbagetrukken spillestil, som egentlig retfærdiggører at hvert eneste anslag ikke foregår lige foran din næsetip.

Chris Minh Doky har lavet en fantastisk Jazz-plade ”A Jazz Life”. På det første nummer ”In A New York Minute”, med Sanne Salomonsen, viser forstærkeren sig fra sin gode side, og præsenterer et stramt og meget præcist lydbillede, med alle de detaljer man kunne ønske sig. Nuanceringen er rigtig god, og Sannes stemme fremstår meget realistisk. Dog mangler der en lille smule tredimensionalitet i lydbilledet, som til tider kan virke en lille smule for fladt. Men skylden skal ikke skydes på mellemtonen, men derimod diskanten.

For selv om diskanten er utroligt godt opløst, har den en tendens til at klinge meget hurtigt ud. Det giver en lidt tør lyd, som en gang i mellem får musikken til at lyde en anelse for meget af hi-fi. Diskanten bliver aldrig helt ligeså frigjort som mellemtonen, men føles lidt mørk. Dog er det stadig en god diskantgengivelse, og ”tst-lyde” har gennem testperioden været lige så fraværende, som foråret har været udenfor vinduet.

Bassen forventede jeg måske ville komme alvorligt til kort, men imponerende nok er det ikke noget problem. Bassen går nemlig meget dybt, og virker veldefineret, dog uden at sætte nogle standarder. Bastonerne kan flyde lidt sammen under kraftige stortrommeslag, men ellers er den stram, præcis og tør. At den mangler det sidste skub i mellembassen, kan måske være et spørgsmål om strømreserver.


Samlet vurdering

Hvis jeg skal sige det kort, så kunne man nok forlange en god slat penge mere for denne forstærkers lydmæssige meritter, uden at det ville skræmme kunderne væk. Mellemtonen er, selv på en ultimativ skala, med i den bedste ende. Diskant og bas kan gøres bedre, men er bestemt ikke noget man vil skule af til 21.000,- kr. Men hvis man som jeg synes, at mellemtonen er det mest vigtige i lydgengivelsen, og at producentnavnet ikke betyder noget for lyden, samt at skotøjsæsker med volumenkontroller ser godt ud, så kan man få rigtig meget forstærker for sine penge.

Forventer man derimod en hyggelig lille forstærker hvor kant og neutralitet er udskiftet med blød og lækker rør-lyd, så skal man måske lede andre steder. Men der skal letdrevne højttalere til, det er helt sikkert. Under 90 dB output ved 1 watt, går nok ikke, hvis man skal have et anstændigt lydniveau og dynamisk overskud.

Signature 30.2i er uden tvivl et lyt værd, hvis man har højttalerne til denne slags forstærker. Den kan virkelig lade dig spadsere ind i musikken, hvis man lytter til hi-fi. Men den kan også bare underholde med super rytme, timing, pace og realisme, hvis man er mere til det. Det er få forstærkere, der kan begge dele så godt som Red Wine Audio Signature 30.2i, og samtidig få en god sammenhæng ud af det. Det må være anbefaling nok, hvis man kan overse de irriterende praktiske smådetaljer.


Specifikationer:

  • Udgangseffekt: 30W / 8 ohm, 0.04% THD+N.
  • Batterier: 2 x 12V, 5Ah Forseglet Bly-Syre (SLA), serieforbundet (24V system).
  • Batterioplader: 12V, 1000mA SLA “auto-oplader”.
  • Indgange:  1 x RCA.
  • Udgange:  1 x Line Out.
  • Dimensioner: 30,5 x 26,5 x 9 cm (B x D x H).
  • Vægt: 8 kg.


Pris: Kr. 21.000,-


Venligst udlånt af:

Schmidt Audio

www.schmidt-audio.dk
info@schmidt-audio.dk


Reference-udstyr:

  • Tannoy DC6000, højttalere.
  • Lavardin IS Reference, integreret forstærker.
  • C.E.C. 5100z, CD afspiller.
  • Silversonic Q10, højttalerkabel.
  • ViaBlue NTF-S1 Quattro Analogue Silver, RCA kabel mellem CD og forstærker.


Lytterummet:

Lyttrummet er 14 m2 stort og tilnærmelsesvis kvadratisk. Der er åbent ud til endnu et værelse i den retning højttalerne spiller og der er 34 cm fra højttalerne til bagvæggen og 48 cm til sidevæggene. Mellem højttalerne er der 190 cm og lyttepositionen er omtrent 220 cm fra midtpunktet mellem højttalerne. Bag og ved siden af højttalerne er der dæmpet med THX-skum og den ene side af rummet er dækket af et relativt tykt tæppe.


Udskriften er kun til privat brug - anden brug kræver skriftlige aftale med HIFI4ALL.DK!
Copyright © HIFI4ALL.DK- Alle rettigheder forbeholdes.