Her er du: Anmeldelser - Holm Acoustics 29. marts 2024 | 00:05   
Redaktionelt
Forsiden
Nyheder
Anmeldelser
Indsigtsartikler
Besøgsartikler
Arrangementer
Interaktivt
Køb, Salg & Bytte
Tilbudsavisen
Debat Forum
Services
Kontakt
Søgning


Holm Acoustics
Anmeldelse af: Mikkel Gige  [18.03.2010] Print testen
En gang i mellem får man produkter i sine hænder, som fuldstændig vender bøtten op og ned når det kommer til ens gængse forståelse af hvad hi-fi er. Holm Acoustics produkter er lige præcise sådanne produkter, for her er intet som det plejer.

Først er der udseendet: Sort eloxeret og blankpoleret aluminium på top og bund, med særlig udvalgt eksotisk, italiensk læder svøbt omkring sider og front på forforstærkeren DSPre1 og digital-drevet CD1. Med de nye højtalere SP2 er det sider og bagside, der er svøbt i læder, mens fronten er dækket af det selvsamme sort eloxerede og blankpolerede aluminium. Apparaterne står på blanke håndpolerede forkromede messing fødder, som passer i en tilsvarende part på toppen af kabinetterne. Så er du helt sikker på at kabinetterne liner op. Fit og finish er ubetinget noget af det lækreste undertegnede har set!

Men inde i apparaterne er historien en helt anden. Nu bevæger vi os helt væk fra den gængse analoge hi-fi verden og over i den digitale. Lad os starte med det mest simple: Digital-drevet CD1. Simpelt er måske lige groft nok, men sammenlignet med forforstærkeren DSPre1 er CD1’s opgave rimelig simpel: Hent data på CD-skiverne, gem det i en data-buffer og send det videre uden jitter. CD1 benytter sin egen Linux baserede software til aflæsning af skiverne.

DSPre er derimod noget mere kompleks, og lige da jeg satte mig til tastaturet, vidste jeg slet ikke, hvor jeg skulle starte. Med lad os starte med signalet, der kommer ind. DSPre1 ”smager” på signalet, og skifter straks til den rette upsampling. Ved digitale signaler kan den håndtere samplefrekvenser fra 11kHz til 193kHz i 24bit opløsning. På de analoge indgange sidder en A/D kreds som sampler med 88,2kHz/24Bit.

Når signalet er modtaget ryger det videre til en DSP-kreds, og det er her magien finder sted. Folkene bag Holm Acoustics har selv lavet den software, som denne DSP bruger. I praksis sætter du dit eget grej til DSPre1, og herefter skal frekvensgangen måles på højtalerne. Målemikrofonen som benyttes er også udviklet af Holm selv. Det er kun nødvendigt at måle på en højtaler, da der kan rettes efterfølgende via den indbyggede equalizer eller med RoomAdaption. Det vender jeg tilbage til.

Når højtaleren er målt igennem, hvad enten det sker som ”en-vejs” eller tre-vejs, retter DSP’en fre-kvensgangen ind, så den er lineær. Men som noget helt specielt rettes den akustiske fase, og dermed impuls-responsen også. Det er her, at Holm er helt unik. Andre har forsøgt sig, men er endt med noget kompliceret og ikke helt velfungerende software. Men det er ingenlunde tilfældet med Holms software. Ud over lidt basal viden om hvordan man benytter en PC, så er det ret nemt at betjene. Og skulle man ende i en blindgyde, så er det bare at slå op i manualen, som kan hentes på Holms hjemmeside. Den er meget pædagogisk skrevet, og alt er skåret ud i pap. Når målingen er gennemført, er det bare på med musikken!

Indrømmet, det bliver måske en smule for korrekt og klinisk med denne neutrale indstilling, men det er der råd for. Via den medfølgende software kan du regulere frekvensgangen efter helt din egen smag og, vel og mærke, med styr på fase og impulsrespons, for alle ændringer foregår i det digitale domæne. I teorien er der ingen begrænsning for, hvor mange frekvenspunkter der kan sættes ind i denne equalizer, men min erfaring er, at det er bedst at holde det så simpelt som muligt.

Endnu en mulighed for korrektion er førnævnte RoomAdaption, som er et decideret rumkorrektions-værktøj. Dog har Holm valgt, at deres software kun skal ændre frekvensgangen i den lave ende, da korrektion af de højeste frekvenser vil kræve, at éns hoved bliver fikseret til bagvæggen, da perspektiv og lignende ellers vil falde fuldstændig sammen. Det er simpelthen for kringlet, når der korrigeres i de høje frekvenser.

Indvendigt er der kun brugt det, der er nødvendigt, og umiddelbart ser kabinetterne måske lidt tomme ud, men da al signalbehandling alligevel foregår i det digitale domæne, er der ganske enkelt ikke brug for mere. De få analoge kredsløb man finder, er med komponenter af rigtig god kvalitet. Det der koster her, er ikke synligt: Softwaren! Det er dét, der har taget tid at udvikle, og tid er lig med penge. Dog er det helt gratis at hente den software der benyttes sammen med DSPre1, og der kan også downloades et måleværktøj til simpel måling af dine egne højtalere. DSPre1 kan leveres med både 1, 2 og 3 sæt analoge udgange, alt efter behov.

De nye højtalere SP2 er noget mindre end de monstrøse SP1, undertegnede tidligere er blevet præsenteret for. SP2 kan indgå i de fleste dagligstuer, uden at gøre stort væsen af deres tilstedeværelse. Her bevæger vi os helt sikkert over i B&O-land, dog med den store forskel at SP2 fokuserer meget mere på lyden, end førnævnte mærke. Enhederne kommer alle fra ScanSpeak, og består af en 8” Revelator bas med papmembran, men uden de karakteristisk slidser, der er kendt fra andre Revelator enheder. Mellemtone-enheden er fra Illuminator serien, og diskanten er den kendte 42mm fra Revelator serien med faseplug’en i midten.

SP2 har ikke noget indbygget delefilter, da dette styres 100 % fra DSPre1. Til gengæld er det en aktiv højtaler, forstået ved at der er indbyggede effektforstærkere. De er af ICE-Power typen, og der er 2 stk. 125ASX2 moduler i hver højtaler. Dette er et oplagt valg, da de hverken udvikler meget varme eller fylder meget. Det ene modul forsyner diskant og mellemtone, med 120 watt til hver, mens det andet brokobles til bassen og leverer 450 watt.

Men jeg kan ikke undlade at tænke tilbage på testen af BeoLab9. Her havde B&O bevidst valgt at udvikle en kl. A forstærker til mellemtone/diskant i deres aktive højtaler. Som jeg nævner under lytteindtrykket, så er sammenfaldet mellem enhederne i SP2 og ICE-forstærkerne måske ikke den optimale løsning. Al tilslutning foregår i bunden af højtalerne, hvilket er en meget diskret løsning.

Efter denne test er SP2 blevet ændret, så de nu også har indbygget analogt, aktivt delefilter som standard. Der kan skiftes mellem intern og ekstern delefiltrering på en kontakt i connector-brønden i bunden af højtalerne. Det betyder, at man kan drive SP2 direkte fra en hvilken som helst forforstærker, eller direkte fra en IPod hvis man vil det.

Lytteindtryk

Hvordan beskriver man et setup, som er uden egentlig egen klang? For det er jo princippet én selv, der bestemmer den endelige klang med dette setup. Vil man have en varmere klang, så klares det f.eks. med et løft i bassen og en afrulning i toppen.

Jeg startede ud med at lytte til det komplette Holm setup, bestående af digital-drevet CD1, forforstærkeren DSPre1, og sidst men ikke mindst, de helt nye aktive højtalere SP2. Under testen har jeg også benyttet min egen Lyngdorf som drev, men jeg må indrømme at Holms drev, gør det bedre. Så det var også det, der blev benyttet senere, da jeg koblede mine egne højtalere og effekttrin til DSPre1. Holms eget drev er lige en anelse mere opløst, og det giver de udøvende lidt mere ”krop” og luft omkring personer og instrumenter. Lyngdorf flader i dette tilfælde tingene mere ud, og har mindre fokus.

SP2 højtalerne leveres med et færdigt filter til DSpre1 på en USB-nøgle. Dette filter er ikke helt neutralt, men har et løft i bassen og nedre mellemtone og en let afrulning mod toppen. Dette er valgt netop for at give en lidt ”fyldigere” klang, som blandt andet giver mande-stemmer den pondus man oplever ”in real life”. Afrulningen i toppen er tillige valgt, da SP2 uden denne får en meget klinisk klang. På SP2 sidder diskanten lige en anelse længere fremme end mellemtone-enheden, og det kan sagtens være årsag til oplevelsen af en lidt mere pågående klang uden filteret. På undertegnedes højtalere hælder baffelen netop bagover, så mellemtone og diskant enhederne sidder i korrekt fase.

Uden disse ændringer af frekvensgangen, er SP2 en meget tør og lidt uinteressant højtaler at lytte til, og under hele testen valgte jeg at benytte Holms medfølgende standard indstillinger. Jeg har selvfølgelig prøvet at ændre lidt her og der, men vendte hele tide tilbage til det medleverede filter. Der er ingen tvivl om, at Holm kender deres produkter rigtig godt, og det skinner tydeligt igennem på filteret til SP2. Jeg kunne – i al ydmyghed – ikke gøre det bedre. Stor respekt til Holm fra undertegnede.

Lyden af et Holm setup, korrigeret og tilpasset med Room Adaption, er en af de mest neutrale gengivelser, jeg har oplevet. Jeg har hørt meget andet grej, som også spiller neutralt, men ikke med samme opløsning og præcision som her. Og det er helt klart på tekniske områder, som perspektiv, placeringer og lignende, at Holm brillerer. Detaljeringen har jeg hørt bedre, men de er der - detaljerne, bare ikke med samme tydelighed, som jeg f.eks. har oplevet med T.A.C C-60 CD-afspilleren. Jeg tror at det er Holm CD1 drevet, som lige mangler det sidste her.

Der er en super skarphed og et fokus, når både højtalerne er korrigeret, og RoomAdaption er aktivt. Uden RoomAdaption ryger noget af præcisionen, men det klæder faktisk musik som f.eks. Rammstein vældig godt. Med RoomAdaption bliver Rammstein lige en anelse for tørt, og mister lidt af sin dysterhed. Et eksempel, som virkelig nød godt af RoomAdaption, var Pink Floyd’s album ”Wish You Were Here”. Her var en realisme, som jeg ikke har hørt før. Stemmerne stod meget skarpere skåret i lydbilledet, og man kunne tydeligt skille Gilmour’s og Waters’ stemmer fra hinanden. Både sangere og guitar var nærmest fysisk til stede i lytterummet.

Bassen var tør, nøgtern og meget præcis, men jeg savnede lidt mere ”punch” i denne del af frekvens-området. Der er ikke helt den samme frigjorthed, som jeg f.eks. oplevede med mine egne højtalere koblet til Holm setupet. Det kan skyldes, at SP2 er en lukket konstruktion, men det kan også være ICE modulerne, som er lige en anelse for tørre i bassen eller en kombination af disse ting. Men en ting, som var gældende for både SP2 og mine egne højtalere, var at dybe orgeltoner simpelthen mistede volumen med RoomAdaption. Her kan det altså blive for meget af det gode med korrektion.

Det er helt klart min fornemmelse, at der er mere at hente i DSPre1, end både SP2 og undertegnedes egne højtalere kan levere. Ved skiftet til mine egne effekttrin og højtalere, blev klangen generelt mere fri, og der blev tilføjet et lille strejf mere af naturlig klang på stemmer og instrumenter. Præcisionen er stadig helt i top, og mine Xavian nød godt af den korrektion, som DSpre1 tilføjede. RoomAdaption gav yderligere et nøk mere i den retning.

Med Xavian-højtalerne, var det ikke umiddelbart nødvendigt med equalisering, om end et lille løft i basområdet efter korrektionen gav lidt mere tyngde. Jeg tilføjede 2 dB under 250 Hz., og det hjalp på fylden i musikken. Dog blev f.eks. orgelmusik aldrig helt som det plejede uden korrektion. Men en sjov detalje er, at f.eks. definitionen af rum også blev forbedret med dette hæv i bassen. Der er altså næsten uendelige muligheder for at tilpasse klangen til sit eget ideal.

Detaljeringen er rigtig god med DSpre1 spændt foran. Dialogen bliver en hel del tydeligere på min CD med tryllefløjten. Nu er tysk ikke mit stærkeste, så jeg plejer at side med booklet’en, hvor der er tekster man kan følge. Det var slet ikke nødvendigt i tilfældet med Holms grej spændt foran mine egne højtalere. Det blev simpelthen så tydeligt, så jeg næsten ikke kunne forstå, at det kunne lade sig gøre!

Jeg oplevede også, at de ”irriterende” detaljer på mit eksemplar af Saint Saens’ orgel-symfoni, blev meget tydeligere, end jeg nogensinde har oplevet med andet grej, i mit lytterum. Generelt var detaljerne tydeligere med Xavian’erne korrigeret, end det jeg oplevede med Holm SP2. Lydbillede og perspektiv forblev det samme, mens der var en tendens til en opstramning i placeringer af de udøvende.

Jeg fik også afprøvet de analoge indgange, og her var der næsten ikke nogen forskel at spore. Hvis der er forskel, så er det hen imod, at der er en lille smule tendens til lidt mildhed i klangen via de analoge indgange. Men mærk jer, hvis der er forskel, så er den meget lille! Dog var mit vinyl-setup ikke begejstret for at blive koblet på DSPre1, men det er en af de småting, man må leve med på et setup som Holms. Har du valgt at følge den digitale vej, så bliv på stien!

Link til skærmbilleder fra Holm Acoustics software til DSPre1


Samlet konklusion

Det har været spændende at have besøg af Holm Acoustics-udstyret i lytterummet. Det har været en øjenåbner, med henblik på hvor nemt man kan opnå lyden af et meget dyrere setup. DSPre1 lyder ganske enkelt af meget mere end den giver udtryk for.

Holm CD1 drevet gjorde jobbet rigtig godt, og jeg må indrømme, at det også gjorde jobbet bedre end min egen Lyngdorf. Der findes dog andre drev derude, i samme prisklasse eller under, som gør det lige så godt, men så matcher designet ikke.

SP2 højtalerne kunne ikke helt følge ydelsen fra DSPre1, og jeg oplevede fuldstændig den samme gode lyd, med en anelse mere frigjorthed, fra mine egne højtalere og effekttrin. Og det til en pris, som er væsentlig mindre. Til SP2’s forsvar vil jeg dog mene, at højtalerne har mindre indflydelse end normalt i et setup som dette.

DSPre1 er ”Topklasse”, og får dette prædikat med fra undertegnede, for lyden er til UG med kryds og slange, så længe man ikke bevæger sig over i den analoge verden. Men holder man sig i den digitale verden, så er DSPre1 med helt oppe hos de dyre drenge!


Specifikationer

  • Dimensioner: CD1/DSPre1: 45 x 30 x 5,5 cm, SP2: 23 x 32 x 117 cm (B x D x H).
  • Vægt: DSPre1: 5,2 kg, CD1: 5,6 kg, SP2: 30 kg. stk.


Pris: 

CD1: Kr. 37.000,-.
DSPre1 3-vejs: Kr. 59.000,-.
SP2 aktiv: Kr. 200.000,- sættet.


Producent:

Holm Acoustics

www.holmacoustics.com
info@holmacoustics.com

Tlf. 32 13 40 00


Reference-udstyr

  • Lyngdorf CD-1, Holfi Stabilizer, CD-afspiller.
  • Michell GyroDec SE, Rega RB300/Incognito, London Decca Jubilee, pladespiller.
  • Audio Analogue Bellini, forforstærker.
  • Vincent SP-995, effektforstærkere.
  • Xavian XN360, højtalere.
  • Vincent XLR, Silver Sonic AirMatrix RCA & Q10, kabler.
  • Brinck Br 507, netstøjsfilter.


Lytterum

Lytterummet er rektangulært, lige under 20 m2. Højtalerne spiller på tværs af rummet med ½ meter til bagvæggen og 1 meter til sidevæggene. Højtalere og lytteposition udgør en ligebenet trekant, med 2 meter på hver led. Væggen bag højtalere og lyttepositionen er dæmpet med THX-godkendte paneler.


 

Nye anmeldelser
Musical Fidelity A1
28.01.2024
Vincent DAC-700
02.10.2023
Revival Atalante 3
25.08.2023
Audio Research I/50
15.06.2023
Raidho X1.6
15.03.2023
Hotte anmeldelser
Hvad kan jeg få for 25 K?
01.05.2007
Hvad kan jeg få for 50 K?
23.03.2009
CD-afspiller test
23.08.2006
Kabel test
08.08.2006
Stortest: 5 billige DVD maskiner
14.05.2005
Seneste Nyheder
SVS Ultra Evolution
27.03.2024
Triangle Borea BR10
16.03.2024
Matrix Audio
01.03.2024
Leak Sandwich 250
27.02.2024
Skinbjerg MC stepup
22.02.2024
Nye Artikler
Avanceret model for højttalere
17.06.2013
Tidsforvrængning?
07.03.2011
Sådan sætter du din pladespiller korrekt op!
13.02.2011
Digital DIY korrektion af højtalere
26.09.2010
Streaming Audio Media
26.01.2010
Persondatapolitik  |  Copyright Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes