HIFI4ALL.DK | ||
System Audio SA2K højttaler Bruno Barcelli. Fotos: System Audio [03.02.2002] | ||
| ||
Det hele startede egentlig for mange år siden – mere end10 for at være nogenlunde nøjagtig, hvor jeg slog mine folder på det nu hedengangne Hifi & Elektronik – stedet hvor vi sendte artikler ind på et 1200 baud modem via eet af datidens DOS-baserede terminal-programmer. Her stiftede jeg første gang bekendtskab med Ole Witthøft i form af de månedlige anmeldelser, som Ole sendte til redaktionen som respons på det seneste nummer. Det var sært at blive anmeldt på den måde, så jeg måtte ud og kigge Ole lidt an. Jeg husker stadig den nedslidte bygning og den lille snoede københavnertrappe, der førte op til det lille ”verdensfirma” i Skolegade i Valby for til sidst at stå Anyway – der er lige så meget gang i entusiasmen som for mange år siden, hvilket SA2K er et udtryk for. Jeg havde allerede da jeg så højttaleren som prototype lagt billet ind på et sæt til en test, men der skulle altså gå næsten 2 år, før de havnede i testrummet. SA2K’s konstruktion: Kabinettet
Enheden har en træfibermembran, der består fem typer træfibre samt et bindemiddel. Der er ti gennemgående slidser fyldt med to forskellige typer vibrationsdæmpende lim. Støvdækslet med to gennemgående slidser er fyldt med en tredje type vibrationsdæmpende lim, hvilket betyder en meget stærk membran. Denne form for højttalermembran er helt ny. Det stærke og lette træfibermateriale gør lyden præcis. De særlige slidser i membranen fungerer som "resonansfælder", hvor vibrationer bliver "fanget". Materialerne er valgt gennem omfattende lytte- og måletests og muliggør dyb bas og høj belastbarhed. Svingspolens højde er 18 mm (Diameter: 38 mm). Den sætter membranen i stand til at bevæge sig 22 mm! Spolen er viklet på en aluminiumsform. Membranbevægelser på op til 22 mm er ikke set før på en lille bashøjttaler. Det sætter System Audio W2K i stand til at gengive dyb bas, der er utroligt præcis. Aluminiumsformen tjener til effektiv afkøling af spolen, men virker også selvcentrerende på spolen, når den
Det usædvanligt store kantophæng tillader bashøjttaleren, at udføre store membranbevægelser. Den er lavet i et materiale, der ikke "absorberer" lyd. Derfor tilbageholder den ikke lydens detaljer. Chassiset holder bashøjttalerens dele solidt sammen, fordi det er støbt i aluminium. Materialet er umagnetisk, så magnetens kræfter ledes ikke det forkerte sted hen. Den aerodynamiske udformning tillader luften at strømme frit ind i kabinettet, uden kompression
Diskantenheden er ifølge System Audio et finmekanisk mesterværk og er udviklet til System Audio SA2K af Scan Speak. Hvis du vil sætte dig ind hvilken bedrift en diskanthøjttaler er, så hør her System Audios forklaring: En ufarvet gengivelse af de højeste toner mennesket kan høre, kræver at man kan kontrollere mekaniske bevægelser af membranen på ned til 0.0005mm !!! Arbejdet med udviklingen af System Audio TK har drejet sig om, at skabe en diskanthøjttaler, der ikke holder lydens små og vigtige detaljer tilbage. Magneten er højttalerens "motor". Den avancerede opbygning, der både leder magnetismen effektivt til højttalerens svingspole, og samtidigt sørger for at luften kan strømme frit og ukomprimeret, åbner mulighed for lyd i verdensklasse. Delefilteret til SA2K ville have bestået af omkring 30 komponenter, hvis det var opbygget som et traditionelt kredsløb. Men ved hjælp af et computerbaseret optimeringsprogram er kredsløbet forenklet til at bestå af 6 topklasse komponenter. Kredsløbet udgør et 4. ordens Linkwitz/Riley filter, med impedansoptimering og fasekorrektion. Et så avanceret delefilter med så mange funktioner kan lade sig gøre, fordi de fleste komponenter i de traditionelle store delefiltre ikke er særligt effektive, mange komponenter laver det samme, så at sige, eller interfererer med hinanden i de værste tilfælde. Testen: Design og opstilling Højttalerne er udført i et spændende design med en glimrende finish. Frontstoffet skal vel leveres med, men klæder absolut ikke lyden. Den lille basenhed på 13 cm stiller ikke umiddelbart forventninger om hverken dyb eller slagkraftig bas, men den skulle vise sig at være en lydmæssig overraskelse. Diskantenhederne sidder som nævnt asymmetrisk placeret i kabinettet, hvorfor højttalerne leveres parrede. Bagsiden består af af stor basport i toppen og et sæt glimrende terminaler med mulighed for biwiring / biamping. Der med følger en uddybende manual. Lyden Til førstedagens test benyttede jeg udelukkende udstyr fra Thule med Spirit PA 100 som muskelmand – jeg mener … herregud, hvor meget skal der bruges til en bas på 13 cm, en lille diskant og et simpelt delefilter ?? Kort fortalt modsvarede oplevelsen på utrolig mange punkter de indtryk, vi tidligere havde fået på de forskellige udstillinger – det vil sige: Manglefuld ! Der var simpelthen ikke det overskud, jeg forventede. Et par dage senere tog jeg mig sammen og startede dieselhakkeren op igen og rullede til Solrød, hvor GamuT Audio har domicil. Efter LAAANG tids argumenteren og trusler med et boldtræ lykkedes det til sidst at fravriste Ole L. Christensen et eksemplar af en GamuT D200, der sammen med ti andre D200 stod og ventede på fragtmanden med den italienske importørs navn og adresse på. ( læs testen af D200 andet sted på Hifi4all.dk ). Selv om det på papiret er en klokkeklar overmatching af forstærker, passer D200 og SA2K nærmest perfekt til hinanden. Anyway, der er et par (halv)akustiske numre på denne CD, som matcher det bedste på kloden. Med D200 varmet godt op leverer SA2K en akustisk oplevelse, som på mange måder matcher højttalere i langt dyrere klasser. Som nævnt er nærværet ganske enkelt enestående. Akustiske guitarer står nærmest pinagtigt detaljerede mens herrestemmer leveres med en opløsning, der næsten gør dig i stand til at ”se” stemmebåndets vibrationer til mindste detalje. Placeringen af enkeltstemmer og instrumenter er forbilledlig, så live-optagelser af f.eks., en opera, hvor de medvirkende vandrer rundt på scenen sætter dig i stand til med største lethed at følge deres placeringer på scenen – ikke bare i højre-venstre perspektivet, men også i dybden. Den fornemme detaljering kommer ogsa de for hifi besværlige kvindestemmer til gode. Opera er i øvrigt en glimrende disciplin til fastlæggelse af komponenternes dynamiske egenskaber Også her er gengivelsen fremragende. Komplekse lydbilleder som Etta Camerons fortolkning af Tears in Heaven, hvor samspillet med et tændt og levende kor står så klokkeklart og levende, klares ganske imponerende. Den meget fokus på detaljering og opløsning kunne friste til at tro, at der her er tale om en klinisk højttaler snarere end en musikformidler, men her kommer S.A.’s erfaring ind i billedet. Lyden er nemlig særdeles musikalsk med god homogenitet og sammenhæng mellem de traditionelle frekvens- og dynamiske afsnit. Det varede dog lidt inden jeg kom til den erkendelse i kraft af, at det er meget sjældent, at jeg løber ind i en højttaler i denne størrelse, som rent faktisk kan spille bas. Hvad så med den bas, dér – jeg mener… hvor langt kan man nå med en 13 cm enhed ? Det overraskende ved basgengivelsen er, at du faktisk får de dybe toner med et godt stykke ad vejen, men selv om membranen kan bevæge sig 22 mm, går det på ingen måde højttalerne til en fysisk oplevelse. Du skal lytte dig frem til de dybeste toner – alt taget i betragtning er det i sig selv en teknisk præstation, som er medvirkende årsag til, at ruminformationen selv på store optagerum som teaterscener er så god, som tilfældet er. Det betyder dog også helt klare begrænsninger i anvendelsen af SA2K’erne, som primært drejer sig om valg af musikstil eller genre. SA2K’s publikum afskriver gerne de fysiske påvirkning fra tekno, heavy og de andre stilarter, hvis drivkraft er den fysisk funderede bas. At SA2K klarer større orkestre, pop og jazz skyldes i høj grad, at den lille bas som nævnt KAN gengive helt ned til den næstsidste oktav. Humlen er at du skal LYTTE dig til den oktav – og det er en uvant, men særdeles spændende egenskab !! Den anden specielle ting ved SA2K var deres overraskende store behov for kompetente partnere i line-up’et. For at få hevet hele potentialet ud af dem, skal der helst findes udstyr af høj klasse. Det er dog ikke et absolut krav, for SA2K er faktisk i stand til at levere den kvalitet af musik, som det øvrige udstyr kan magte. En lille test med en Sony surroundreceiver, der dukkede op til en kommende test, viste med al tydelighed, at SA2K’erne nærmest indstiller sig på opgaven og konstant holder sig på venskabelig fod med det øvrige udstyr uanset om det koster 4000 eller 40.000 kroner !! Konklusion: Pris: ca 16.000,- / sæt, sdtanderne er af aluminium og de koster 3495,- Tekniske specifikationer: Belastbarhed: 200 Watt System Audio | ||
Udskriften er kun til privat brug - anden brug kræver skriftlige aftale med HIFI4ALL.DK! Copyright © HIFI4ALL.DK- Alle rettigheder forbeholdes. |