HIFI4ALL.DK
GamuT Phi5
Mikkel Gige  [30.09.2007]
Phi-serien er sidste nye skud på stammen i GamuT's produktportefølje. Serien består af fire modeller: En 2-vejs standerhøjtaler, 2 forskellige 3-vejs gulvhøjtalere og en centerhøjtaler. I denne test lytter jeg nærmere på den mindste gulvmodel, Phi5.

Alle erfaringer, der er gjort med GamuT's højtaler-flagskib L7, er ført videre over i Phi-serien. Dog er det primært gulvmodellerne, som har gavn af dette. Blandt andet den DC-koblede mellemtone, non-resonante delefiltre, samt det specielle flow i kabinettet, der styrer luftens vandring internt i kabinettet.

Phi5 er i princippet en basreflekshøjtaler, men her er porten på bagsiden blevet brugt til at styre impulsresponsen i bassen. Netop en korrekt impulsrespons er lidt af en kæphest for folkene hos GamuT. Alternativt kunne de have opnået en dybere bas fra Phi5, men ikke her; impulsresponsen er vigtigere og det kan høres!

Enhederne kommer fra danske Peerless V-line (Vifa), også selvom diskanten ligner en ScanSpeak Revelator Ringradiator. GamuT har selv lavet keglen, som er monteret i midten af enheden. De vurderede, at den lød bedre end den standard monterede faseplug. Frontpladen er lavet i aluminium i stedet for plastik, som ellers er standard. GamuT har selv leveret specifikationerne til bas/mellemtone-enhederne, der er lavet helt specielt til Phi-serien. De benytter en papir/træfiber-membran, faseplug og har et magnetsystem, der minder om det, man finder i de fine ScanSpeak Revelator-enheder, som blandt andet benyttes i L-serien. I Phi5 er enhederne monteret, så der sidder en bas øverst og nederst, med bas/mellemtone og diskant i midten. Et godt valg, da det placerer den vigtige mellemtone i ørehøjde. Mellemtone-enheden er DC-koblet til bassernes filter. Det betyder at den i princippet spiller med i basområdet, dog slet ikke i den dybeste bas. Samme princip benyttes også i Phi7 og – selvfølgelig - L7, som er fader til princippet.

Kabinetterne er lavet af mdf og er efterfølgende fineret og lakeret i en meget flot finish. De bliver bygget i Kina, på en fabrik som også laver kabinetter til andre velrenommerede danske producenter. Når kabinetterne ankommer til Danmark, bliver der fræset en 3 cm bred og 6 mm dyb ”kanal” på siderne og toppen, som efterfølgende lakeres i en koksgrå metallak. Dette er ikke kun en design-gimmick, men er med til at flytte resonanserne fra kabinettet op i et område, hvor de gør mindre skade. Kabinetterne er selvfølgelig afstivet indvendig efter alle kunstens regler. Det testede sæt blev leveret i Zebrano, som nærmest minder om en lys stribet ibenholt fra 70’erne. For nogle er det for ”kitsch’et”, men i så fald leveres de ligeledes i sort eller hvid lak, samt 3 andre finértyper, Sycamore(lys), Bubinga(brunlig) og Santos (mørk rødlig). Personligt er jeg helt pjattet med anderledes finér, og netop derfor falder Zebrano i god smag hos undertegnede. Højtalerne samles i øvrigt her i Danmark.


5,5" Vifa bas/mellemtone-enhed med papir/træfiber-membran.

Phi5 har ikke spikes, men har fire ”pinde”, der skal pege væk fra højtalerne i en vinkel, som kan justeres med en fingerskrue. De er bestemt ikke nemme at have med at gøre. For det første sidder de og dingler løst, hvilket betyder at én vil pege ud fra højtaleren, den næste ligger sig ind under højttaleren, mens den tredje ikke ved hvad den vil, hvilket giver et voldsomt ryk, når den endeligt beslutter sig for at pege den ene eller den anden vej. Den fjerde? Gæt selv! Det er simpelthen alt for irriterende at stå med 20 kg højtaler mellem hænderne, mens man med tæerne prøver at få pindene til at vende den rigtige vej. Må jeg bede om et sæt spikes, tak! Om ikke andet, så som ekstra tilbehør. Under et besøg hos GamuT, så jeg et sæt Phi-fødder, hvor pindene havde indbygget friktion, så de blev ude eller inde. GamuT har lovet, at disse kommer i produktion inden for et års tid, men de ser nu altså godt ud, fødderne, til trods for at de kan være vanskelige at få til at makke ret.


Foden på GamuT Phi5.

Terminaler og delefilter er i en acceptabel kvalitet, dog er afstanden mellem de to sæt terminaler lidt for stor og på et tidspunkt var jeg frygtelig bange for, at spaderne på mit højtalerkabel skulle knække af på grund af vinklen. Apropos kabler, så er den interne kabling fra Van den Hul.

Frontstoffet er lidt bredere og højere end fronten og svæver en halv cm foran baflen. Det ser faktisk ganske pænt ud og er med til at understrege Phi-designet. Det sidder fast med nogle pæne blanke metalpinde, som er monteret i frontstoffets ramme. Gummidutterne der holder frontstoffet fast i kabinettet er derimod for billige og bukker ind i baflen, når dette monteres. Det betyder, at de ser mindre heldige ud, når frontstoffet er fjernet. Ifølge Gamut bliver dette ligeledes ændret i fremtiden, med plastik-dutter som holder formen.


Lytteindtryk

Ved starten af lyttesessionen blev Phi5’erne placeret på sine pinde, så de stod ret op og ned og uden nogen form for vinkling bagover. Det var med det samme meget tydeligt, at diskanten var for tæt på. Ifølge GamuT’s manual er det særligt vigtigt, at diskanten peger direkte mod ørerne. Så de blev gradvist vinklet bagover, så langt det lod sig gøre. Men diskanten og øvre mellemtone (delingen sker ved 2600 Hz) var stadig for påtrængende med en lys og slank lyd til følge. Basområdet blev ligeledes påvirket af dette løft, som simpelthen overskyggede hele højtalerens klangbillede. Bassen var tør og stram, men manglede fuldstændig fylde og tyngde, der resulterede i en pap-agtig stortromme. Det var for tørt og stramt. Perspektivet var ligeledes helt uden dybde-fornemmelse. Det var som om, at alle musikerne stod på en lang linje mellem højtalerne. Jeg var lige ved at opgive Phi5’erne, men så tog fanden ved mig! Jeg klappede de bagerste pinde ind under højtaleren, og lod Phi’erne hvile på bagkanten af foden med maksimal vinkling bagover. Det hjalp svært! Nu var diskanten og øvre mellemtone faldet på plads, og bassen fik fylde og tyngde, selvom der røg en smule af præcisionen. Perspektivet fik ligeledes dybde. De begyndte at formidle musik!


Et kig på delefilteret.

Ifølge Gamut er det vigtigt, at Phi5 har mindst 3 meter til lyttepositionen, så vi flyttede højtalerne til et større lytterum, hvor det lod sig gøre. Her lyttede både Morten Witzel, Anders Fournais og undertegnede. Forskellen var til stede, men ikke i udtalt grad. De skulle stadig vinkles helt bagover på pindene, før lyden faldt nogenlunde på plads. Dog blev diskanten aldrig helt god. Phi5 formåede heller ikke at fylde det større rum med lyd, på samme måde som i undertegnedes lytterum. Det kan så undre, at de samtidig skal stå så langt væk.

Jeg er på nippet til at kalde det en konstruktionsfejl. Hvorfor skal en højtaler vinkles så langt bagover, at den ikke kan stå på sine originale fødder, som de er beregnet til? Vinklingen på Phi5 skal helt op på 7 grader, og det var kun lige med nød og næppe, at det fysisk kunne lade sig gøre. Til sammenligning er reference højtalerne Xavian XN360 bygget med en frontbaffel, der er vinklet 8 grader bagover, for at imødekomme samme problem. Kigger man på GamuT’s egen L-serie, ses det samme. Hvorfor så ikke bare konstruere Phi’serien efter samme devise? Det vil fordyre kabinetterne, men når vi i forvejen er oppe i denne prisklasse, kan det vel ikke betyde det store? Alternativt kunne filteret konstrueres til at imødekomme den akustiske fase-forskel. Det ses f.eks. hos flere andre højtalerfabrikater, som benytter det med stor succes. Dog skal det til Phi’ernes fordel nævnes, at dette problem er mindre, hvis du sidder længere (4-5 m.) fra højtalerne.

Resten af lytteindtrykket i denne anmeldelse er beskrevet med Phi5 stående på denne ”ekstreme” måde, hvilket fuldstændig tager det ”graciøse” og stilfulde udseende fra Phi’erne.


Ekstrem vinkling af GamuT Phi5 til venstre og bagsiden af højttaleren til højre.

Det høres tydeligt, at GamuT har gjort et stort arbejde for at få impulsresponsen lige i øjet/øret. Basserne hugger som de skal, når der kommer et slag fra trommesættet. Dog er præcisionen ikke helt den samme, som hvis de stod på alle fire pinde og var vinklet mindre bagover. Detaljeringen i basområdet er rigtig god, og det er slet ikke nødvendigt at anstrenge sig for at skille de enkelte bastoner fra hinanden.

Mellemtone og diskant er ret ligetil. Stemmer lyder som de skal; ganske naturligt uden betoninger. Diskanten præges dog stadig i lettere grad af ”tst”-lyde. Specielt på bækkener er dette tydeligt at høre. Phi5 er ganske tæt på at præsentere et homogent lydbillede, og giver en god rumfornemmelse med masser af bredde og højde, også forbi højtalerne, der nærmest forsvinder i lydbilledet. Dog mangler dybden en smule i forhold til resten af ”rummet”. Jeg prøvede forskellige positioner med toe-in, og det der virkede bedst var ca. 10 graders toe-in. Præcisionen i perspektivet mangler stadigvæk lige det sidste for at være helt på plads. Der mangler ligeledes noget luft mellem de udøvende, og det er svært at placere instrumenter præcist i lydbilledet. Detaljeringen er til gengæld helt i top; der høres, det der skal høres.


Samlet konklusion

Phi5 er en højtaler som bærer præg af – for mange – kompromisser. Det virker som om, at Gamut har forsøgt at lave en ”lille” L-serie med flot design og masser af lækre detaljer. Teknikken er der ligeledes brugt mange kræfter på og flere løsninger kommer direkte fra Gamut L-7. Et eller andet sted undervejs, er det løbet fra dem. De skulle have droppet de specielle fødder med pindene, brugt spikes i stedet, og have brugt noget mere krudt på at få diskanten til at opføre sig ordentligt uden problemer.
Desværre er Phi5 ikke en højtaler som team HIFI4ALL betingelsesløst kan anbefale.


Specifikationer:

  • Princip: 3 vejs.
  • Frekvensområde: 46-45.000 Hz.
  • Følsomhed: 88 dB.
  • Impedans: 4 ohm.
  • Delefrekvens: 250 og 2600 Hz.
  • Enheder: 2 stk. 5,5” bas, 1 stk. 5,5” bas/mellemtone, 1 stk. 25 mm ringradiator diskant.
  • Dimensioner: 100 x 170 x 240 cm (H x B x D).
  • Vægt: 19 kg.

Pris (pr. sæt): Hvid, Sort og Bubinga: 25.737,-, Zebrano, Santos og Sycamore: 26.856,-

Producent:

GamuT Audio
Tlf.: +45 7020 2268
Mail: info@gamutaudio.com
Web: www.gamutaudio.com

Reference-udstyr:

  • Lyngdorf CD-1, CD-afspiller
  • Audio Analogue Bellini, forforstærker
  • Nakamichi PA5 MKII, effektforstærker
  • Xavian XN360, højtalere
  • Silver Sonic Revelation og Q10, kabler.
  • Netstøjsfilter, selvbyg

Lytterum:

Lytterummet er rektangulært, lige under 20 m2. Anlægget spiller på tværs af rummet med 2 meter mellem højtalerne, ½ meter til bagvæggen, og 2 meter fra højtaler til lytteposition. Rummet er dæmpet med absorbenter fra Foamzorb.


Udskriften er kun til privat brug - anden brug kræver skriftlige aftale med HIFI4ALL.DK!
Copyright © HIFI4ALL.DK- Alle rettigheder forbeholdes.