HIFI4ALL.DK | ||
Dynaudio Contour 3.3 højttaler Bruno Barcelli [01.02.2003] | ||
| ||
Stor er glæden nu, hvor Contour 3.3 igen indfinder sig sig i lytterummet – om end i en let ændret udgave med WBT-terminaler. Til denne test består det øvrige udstyr af en Thule Spirit IA 60, en Thule PA 100, Thule Spirit CD m. balancerede udgange, en Primare PRE 30 forforstærker, Primares CD-spiller, Primares 2-kanals effekttrin, en GamuT D200 samt balancerede liniekabler kabler fra GamuT og MIT og højttalerkabler fra Supra og Tara Labs. Contour er stadig den samme at se på. Oftest fremstår de i eksotiske finishes og selv om terminalerne nu er WBT, sværger Dynaudio stadig til et enkelt sæt – der er således ikke mulighed for hverken biwiring eller –amping. Diskanten er den fine D260 fra Esotec familien med tekstildome, magnetisk olie ( Magnaflex ), mens motoren er et enormt dobbeltmagnetsystem. På bagsiden har Dynaudio optimeret luftflowet og enheden sidder i eget kabinet. Mellemtonen på 5,25” er fremstillet af magnesium silikat polymer ( MSP ), som er udviklet af Dynaudio for at konbinere stivhed med lethed. Chassiset er støbt og membranen drives af en 38 mm svingspole i ren aluminium med et dobbelt magnetsystem. De to 8” enheder er også fremstillet af MSP, som styres af en Hexacoil svingspole i ren aluminium på hele 4”, der ligger uden om det dobbelte magnetsystem for at få mest muligt ud af magnetfeltet. Som du kan se på billederne fra produktionen andet steds på disse sider, er alu-svingspolen loddet til en kobberlitze ved en særlig, hemmelig proces. Delefilteret er et 1.ordens filter med impedanskorrektion med metalfilmskondensatorer og egne spoler. Alle enheder er monteret i egne interne kabinetter, mens selve kabinettet er fremstillet af 1” MDF med bitumen materialer og hidsige krydsafstivninger. Der medfølger spikes og skummateriale til dæmpning af basportene. Produktionen er så miljøvenligt anlagt som muligt med ugiftig lim og behandling af det indre kabinet mod gasser fra MDF’en. Endelig følger der frontstof med, som du lige så godt kan skrotte først som sidst ! Første lyttesession afslørede med det samme, at 3.3 erne skal afkobles fra gulvet enten i form af de medfølgende spikes eller i dette tilfælde med et hold heftige gummifødder. Opstillingen er ikke superkritisk, men vi fik dog det optimale lydbillede en meter fra både bag- og sidevægge – let vinklet mod lyttepositionen. 3.3 er en temmelig høj højttaler og med gummifødderne sad jeg et stykke under diskanten. I visse tilfælde kan det give problemer med frekvensgangen, men i dette tilfælde var det bare helt i orden. Faktisk viste det sig, at en stor pude under bagdelen, som bragte mig i niveau med diskanten syntes at sænke det vigtige niveau og den dynamiske fornemmelse af det nedre mellemtoneniveau. Vel plantet i sofaens dybe hynder begyndte 4 dages intensiv lytning. Heldigvis var enhederne næsten tilspillet og vandt kun beskedent i løbet af testen. Det første ord, der faldt mig ind var neutralitet, men inden jeg fik tænkt over det, var notesbogen fyldt med stikord som dynamik, detaljering, perspektiv, indlevelse osv. For at tage det nogenlunde systematisk er neutraliteten et så gennemgående træk, at jeg i et kort forvirret sekund fik associationen ”kedelig”. Efterhånden bliver neutraliteten defineret mere og mere i positiv forstand idet den forrygende detaljeringsgrad sammen med en vidunderlig kontrol over det brede, tredimensionelle perspektiv, får dig til at glemme at lytte til højttalerne, men i stedet fokusere 100 % på musikken. Det er ret spændende at følge operasangeres vandringer på scenen horisontalt, men endnu mere, når de benytter scenens dybde. Et sted i Figaros Bryllup står hovedpersonerne på scenen med den stammende Papageno nogle meter tilbage på scenen, og du er på intet tidspunkt i tvivl om præcist hvor ! Præcisionen i stedbestemmelsen af stemmer og instrumenter minder lidt om System Audio SA2K’s evner, men her får du den fysiske fornemmelse med og et øget bidrag til rumfornemmelsen takket være den afgrundsdybe, men herligt kontrollerede bas. Bassen kan med rette siges at være en anelse tilbagetrukket sammenlignet med tidens tendenser, men den er der, den er superdetaljeret og går helt ned i kælderen. Faktisk er det på stedbestemmelsen og bassens evner, at den anvendte effektforstærker skal stå sin prøve. Thules PA 100 er klart i underkanten, mens Primares effekttrin klarede opgaven ganske hæderligt, så længe niveauerne holdes i ave. Contour 3.3 er en 4 ohms højttaler og stiller dermed pæne, men ikke urimelige krav til det anvendte effekttrin. Med Primare PRE 30, Primare D30.2 CD-spiller og GamuT D 200 alle koblet i balanceret drift, var der ingen ende på oplevelserne og søndagen sluttede med næsten 100 klassiske CD’ere spredt ud over gulvet, mens jeg var ærgerlig over ikke at have brugt familieformuen på yderligere 500 af slagsen !! Det er tydeligt, at D260 diskanten er en perle for sig selv. Superoptagelser af trommer med gode bækkener bliver til et studie i overtoner og forundring over milliarder af detaljer. Her har Dynaudio virkelig skudt papegøjen. Den beherskede bas og klart klingende mellemtone kan dog undertiden give rå heavyrock og technobeats en anelse pågående karakter med savtaksguitarer stående lige foran næsen på dig. Lige til denne genre kunne lyden have været en anelse mere amerikaniseret, men stort set al anden musik behandles med respekt fra 3.3’ernes side…. Dvs hvis du stikker dem en luset optagelse med én af tidens døgnfluer, får du sendt samtlige elendigheder i optagelsen lige i smasken uden nåde !! Gode til excellente optagelser er kilden til store oplevelser med masser af plads, luft og detaljer. Selv ved niveauer, der tillader telefonsamtaler i lytterummet, blev jeg undertiden fanget af klangen, så jeg helt glemte, hvad det var jeg talte i telefon om… ! OK, 40 K er mange penge og det bliver ikke mindre, hvis det øvrige udstyr matches 3.3’ernes evner. Det skal også tages med, at selve konstruktionen nu har en del år på bagen og der er kommet en række andre producenter, hvis højttalere befinder sig side om side med 3.3’erne. Contour 3.3 får dog stadig min fulde anbefaling og bør afgjort inviteres indenfor til afprøvning, hvis du står foran en højttalerinvestering i denne klasse! DynAudio | ||
Udskriften er kun til privat brug - anden brug kræver skriftlige aftale med HIFI4ALL.DK! Copyright © HIFI4ALL.DK- Alle rettigheder forbeholdes. |