HIFI4ALL.DK | ||
Spidskompetence fra Hornslet Anders Fournais - tekst, Morten Witzel - foto, samt eget arkiv fra Hornslet [27.12.2007] | ||
| ||
HIFI4ALL.DK har fået muligheden for et eksklusivt besøg hos Hornslet Møbelfabrik A/S, der lever af at producere højttalerkabinetter til adskillige danske, såvel som udenlandske højttalerproducenter. Fabrikken, der ligger i hyggelige omgivelser ca. 20 km. nord for Århus, byder på intet mindre end spidskompetence inden for sit felt. Gennem banebrydende konstruktionsmæssige principper og imponerende flotte designs, forsøger Hornslet at sætte fokus på kabinettet – hvis ikke frem for enheden, så i hvert fald på linie med enheden. Det er Direktør Jørgen Thomsens påstand, at kabinettets indflydelse på den totale lyd af en højttaler er så stor, at der ikke kan overlades noget til tilfældighederne! Historien frem til i dag Hornslet var inde i en positiv udvikling op til midt i 1990’erne, hvor hifi-branchen som helhed oplevede en afmatning. Indtil dette tidspunkt var virksomheden gearet til at fremstille store serier af rigtig mange styk. I slutningen af 1990’erne blev der designet kabinetter i buede og mere organiske former, og i forbindelse hermed udviklede Hornslet den patenterede teknik hornflex. Hvad hornflex egentlig består i, er beskrevet længere fremme i artiklen, men kort fortalt kan man med ved hjælp af hornflex fremstille en fineret plade, der efter maskinbearbejdning og lakering lader sig bøje til en buet facon. I 1999 blev Hornslet som den første træforarbejdende virksomhed herhjemme nomineret til Patentprisen på baggrund af den dengang helt nye teknik. Derfra gik det stærkt!
I Danmark leverer Hornslet færdige kabinetter til Audiovector, System Audio, Dali, Kibri, Helio Audio, Raidho og minsandten også færdige byggesæt til KT-radio København. For Audiovector kan nævnes højttalerne i Si6-serien, for System Audio SA 2K og SA 7K og for Dalis vedkommende bl.a. den velrenommerede Euphonia serie Megaline. SA 2K var den første højttaler nogensinde til at benytte sig af hornflex. Hornslet oplever pt. en positiv udvikling omkring de danske kunder: ”Vi vinder projekter tilbage som er for komplicerede for Østen. F.eks. har vi en ordre fra danske Neeper Acoustics, som har fået produceret kabinetter i Kina, der ikke levede op til forventningerne,” kommer det stolt fra Jørgen Thomsen. I tilfældet med Neeper Acoustics er et af problemerne, at den lakerede overflade ikke er ”rolig” nok. På Jørgens kontor så vi denne prototype på en ny højttaler. Undertegnede har aldrig før set en så flot sort lakering. Det var praktisk talt som at kigge sig selv i et spejl! Eksporten går til Tyskland, USA og England med sidstnævnte som det største eksportmarked. Det er både verdenskendte og mindre kendte højttalerproducenter som f.eks. Burmester, Audio Physic og Sonics i Tyskland, JBL, Verity Audio og Magico i USA og Naim, ProAc, Linn, Meridian og Living Voice i England. Linn valgte i 2005 Hornslet Cabinets som ”Supplier of the Year” ud fra en meget lav fejlprocent og levering til tiden. Som en tidligere besøgsartikel her på HIFI4ALL.DK har vist, stiller Linn tårnhøje krav til deres egen produktion, så det er en udmærkelse Hornslet kan være stolte af! Udover højttalerkabinetter producerer Hornslet også Clic møbler, som er et dedikeret hifi-møbel. Clic møblerne er konstrueret med en viden om, at der skal stå elektronik på hylderne, hvorfor bl.a. valg af de rette materialer og konstruktionsdetaljer er vigtigt. Jørgen lægger da heller ikke skjul på, at det er en fornøjelse at lave Clic, og i øvrigt henvises til www.clic.dk for yderligere informationer. Hornflex-teknologien finder også anvendelse andre steder end i hifi-branchen. Ind i mellem bliver Hornslet kontaktet af folk som ønsker en samlet løsning på et specifikt problem. De har bl.a. for kort tid siden udført panelbeklædning i konferencerummet for revisionsfirmaet Deloittes nye hovedsæde i København. Deloitte ønskede en helt bestemt form til rummet, nemlig Bella Vista formen kendt fra formen af billedskærmen på de første fjernsyn. I denne form er der ingen 90 graders vinkler og ingen lige sider, og her kommer Hornslets geniale hornflex teknik ind i billedet. Ved hjælp af hornflex kunne der sættes bøjelige træplader op beklædt med finer i lige præcis den form arkitekten ønskede, og ikke mindst i en smuk finish og høj kvalitet. HORNflex Et højttalerkabinet er en væsentlig del af en samlede højttalerkonstruktion. Til en vellykket højttalerkonstruktion skal der være styr på mange forskellige parametre, og med udgangspunkt i de utallige konstruktionsfilosofier der findes, kan der være vidt forskellige kabinetkonstruktioner, materialevalg og formgivninger, der hver især fører frem til et godt slutprodukt. Essensen i Hornflex er hidtil usete muligheder indenfor formgivning. Den traditionelle måde at formgive på kaldes formspænd. Det gøres ved at sammenlime og spænde lag af træplader og/eller finer i en spændeform og fastholde den der, indtil limen er hærdet og formen er permanent. I dag fremstilles der glimrende kabinetter, hvor formgivningen er baseret på formspænd, men der er unægtelig flere ulemper forbundet med formspænd: Bl.a. kræver det store opstartsomkostninger, komplicerede 5-aksede CNC maskiner og er desuden ikke så fleksibelt i produktionen, som man kunne ønske det. I formspænd kan der endvidere forekomme ”springback” i pladerne. Det opstår ved, at de forskellige lag ikke bliver bukket lige meget, og derfor har forskellige spændinger. Derfor vil pladen, efter den hærdet kommer ud af formen, rette sig lidt ud igen, og det giver unøjagtigheder. Alle disse problemer løser hornflex ifølge Jørgen Thomsen: ”Op gennem 1990’erne søgte vi at skabe en industriel, moderne løsning på formspænd, og det er hornflex resultatet af.” Som en sidebemærkning kan det nævnes, at det ikke nødvendigvis gør den store forskel på det færdige produkt, om kabinetter har plane eller buede sider. Indtil for nylig var stort set alle kabinetter opbygget af flade paneler i enten spånplade, krydsfiner eller MDF. Jørgen Thomsen vil gerne understrege, at der stadig kommer fremragende produkter på markedet, hvor kabinetter er konstrueret efter disse principper – også fra Hornslet. Hornflex i praksis og de overordnede principper bag Produktionsteknisk er Hornflex baseret på, at man ved hjælp af tegneprogrammer i 3D kan skabe et plant emne, som kan bues med hænderne til et kabinet. Det færdige kabinet består derfor af ét plant emne, der kan opbygges af de forskellige pladematerialer, der ønskes i den pågældende konstruktion, som derefter bukkes om den interne afstivning.
Kabinettet, som det ligger før det er buet sammen, benævnes ”et plant emne”, simpelthen fordi det er misvisende blot at tale om kabinetsiden som en plade, der kan foldes sammen. En Hornflex-kabinetside er ofte sammensat af flere forskellige materialer, og der er foretaget en altafgørende udfræsning maskinelt med milimeterpræcision for at få afstivningen til at passe med kabinetsiden. Det er kantformen på det enkelte dele internt i kabinettet, der bestemmer den endelige facon, og præcisionen er dermed afgørende for, at man blot med håndkraft kan bukke kabinettet sammen om afstivningen.
Det er netop denne teknik, hvor de enkelte dele former sig efter hinanden, der giver den helt fantastiske pasform imellem delene. Pasformen betyder meget for kabinettets ensartede akustiske ydelse, men det danner også det nødvendige fundament for det efterfølgende finisharbejde. I forhold til dette finisharbejde er det utrolig vigtigt, at den kabinetfinish Hornslet er kendt for, kan gennemføres på alle de mange forskellige træsorter. Pladens opbygning og de akustiske parametre
En hornflex-konstruktion er i princippet også en to-boks-konstruktion, idet den indvendige og udvendige kabinetoverflade afkobles i forhold til hinanden. I praksis sker det ved, at hornflex-pladen opbygges yderst af en fineret overflade, derunder ligger der en fiberplade, der ikke kan strækkes eller komprimeres. Denne fiberplade er limet op på en bæreplade, og indvendig i den færdige konstruktion pålimes der igen en fiberplade, der ikke kan strækkes eller komprimeres. Det er således materialevalget til bærepladen og den forarbejdning, der sker af bærepladen (der fræses riller af bæreplademateriale væk), sammen med de lime, der anvendes til samling, der bestemmer afkoblingen mellem den indvendige og den udvendige skal.
Bærepladen i eksemplet på billedet lige ovenfor er altså opbygget i en kompositstruktur, hvor tynde lag MDF omkapsler en plade i midten. Materialet til denne plade i midten består af det samme materiale, man bruger til løbebaner, og bærepladen kommer dermed til at fungere som en trin- eller støddæmper mellem den indvendige og udvendige del af kabinetsiden. Princippet kan sammenlignes med den evne en termorude har til at udelukke trafikstøj. Der fremstilles i dag også sandwichmembraner til højttalerenheder, hvor man netop ønsker ved sandwichkonstruktionen at afkoble den indvendige fra den udvendige overflade. Ovenstående er blot ét eksempel på hornflex. Det geniale ved hornflex er, at mulighederne for at sammensætte kabinetpladens opbygning ved valg af forskellige plademateriale og lime, så den opnår netop de egenskaber, der ønskes, næsten er grænseløse.
Vi har tidligere været inde på, at højttalermembranen stort set kaster den samme energi ind i kabinettet, som den kaster ud i rummet, og selvfølgelig vil det være fint, om man ved hjælp af geometri og mekanik i kabinettet, kan eliminere eller begrænse effekten af denne bagudrettede energi. Kugle- rørkombinationen og sneglefaconen er nok nogle af de mest kendte eksempler på at løse denne problemstilling, og i artiklen om Peak Consults højttalere så vi deres bud på at afkoble lydenergien internt i kabinettet. Også på dette område kan hornflex-teknologien anvendes til at begrænse både den energi, der absorberes af kabinetvæggen, men også den energi, der reflekteres tilbage af den indvendige kabinetvæg til højttalermembranen og forstyrrer dennes rette funktion. Til dette formål anvendes en såkaldt åben celle struktur, som bygges ind i konstruktionen, således at de fræsede rillespor i hornflex-pladen efterlades åbne. Disse riller eller strimler af bæreplade, der således nu er tilgængelige for det bagudrettede lydtryk for højttalermembranen, virker som diffusorer på lydenergien. Samtidig betyder de åbne spor, at den indvendige overflade på kabinettet bliver mange gange større. Energien fra enheden er den samme, så ved at forstørre den indvendige overflade bliver trykket derfor tilsvarende mindre pr. cm2, og samtidig bliver det lydtryk, der prøver at arbejde sig igennem kabinetvæggen, betydeligt mindre.
Men ikke nok med det – og nu kommer én af de største fordele ved at foretage en fræsning af riller i bærepladen: Diffusorerne, der ses på billedet ovenfor, kan bevæge sig frit i luften, og den lydenergi, der jo udbredes jævnt over hele overfladen, rammer diffusorerne vinkelret på og får disse til at bevæge sig fra den ene til den anden side. Lydenergien bliver dermed til bevægelsesenergi. Diffusorerne modvirker også stående bølger. Denne åbne celle struktur er ifølge Jørgen Thomsen afsindig effektiv, og den energi, der optages på disse diffusorer, vil kun i meget ringe grad være udadrettet gennem kabinetsiden og derved skabe resonanser. Idéen i den åbne cellestruktur bruges som sagt i selve kabinetsiden, men også andre steder.
Det er lavet af tynde, gennemhullede fiberplader lagt oven på hinanden, men på den måde at hver plade er drejet 90 grader. Derved kommer hver ny plade til at virke som en diffusor. Vi blev noget forbavsede, da vi prøvede at tale ind i mellemtonekammeret, for refleksionen af lyden var nærmest ikke eksisterende – lyden forsvandt simpelthen! Sammenlignet med andre tomme kabinetter, som lå ved siden af, resonnerede Avanti’en ikke det mindste, men nærmest åd lyden, før vi kunne nå at tale færdig. Hvordan det fungerer i praksis hørte vi ikke, men som så meget andet virker konstruktionen imponerende simpel og effektiv. Rundt på fabrikken Her følger en billedkavalkade fra vores tur rundt på fabrikken.
HIFI4ALL.DK takker mange gange for besøget og for samarbejdet med Jørgen Thomsen i forbindelse med at skrive denne artikel. Hornslet besidder en viden om højttalerkabinetter og et imponerende flot snedkerhåndværk, som vi på HIFI4ALL.DK mener, at alle danske hifi-entusiaster kan være stolte af. Det har været en fornøjelse at skrive denne artikel, navnlig fordi det giver muligheden for at få et indblik i én måde at lave kabinetter på sammenlignet med de utallige andre konstruktionsmæssige tilgange, der er til emnet. Det er ganske vist, at hornflex blot er én ud af mange måder at gøre det på, men de er helt sikkert blandt de dygtigste i verden! HORNflex® er et patenteret varemærke, der udelukkende kan benyttes i konkrete projekter udført af Hornslet Møbelfabrik eller anvendes under licensaftale. Hornslet Cabinets | ||
Udskriften er kun til privat brug - anden brug kræver skriftlige aftale med HIFI4ALL.DK! Copyright © HIFI4ALL.DK- Alle rettigheder forbeholdes. |