Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2024 | 20:51   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker til ATC SCM19 Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 705
Sendt: 14 Juni 2024 kl. 10:19 | IP-adresse registreret Citér JBLPro

Kaj. skrev:
Da jeg ikke har højttaleren at lytte på fandt jeg denne 3D kurve fundet Audio Science Review.
Kurven og de mange målinger der også er der, giver mig en sikker indikation af hvad det er du kæmper med og mod!
....
Med udgangspunkt i det jeg har fundet er min entydige anbefaling at finde andre og bedre egnede højttalere.
Det her vil ingen anden forstærker kunne rette op på. Maler man med den brede pensel må den have “karakter af megafonlyd”.


Kaj. skrev:
Som jeg altid foreslår bør man lytte til det man køber før man køber! For man kan aldrig vide om en anmelder har
samme musikalske reference og opfattelse af “god lyd” som en selv. Og så kan højttalerne måle hvad pokker de kan og vil.


Troede ikke målinger kunne fortælle noget om hvordan ting lyder? Du lyder ellers meget sikker i din sag på, at målingerne fortæller dig præcis
hvad der vil karakterisere denne højttaler
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
fekser
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 August 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 45
Sendt: 14 Juni 2024 kl. 11:01 | IP-adresse registreret Citér fekser

@kaj og @audioloud

Ja, det er utroligt svært at rådgive, hvis man mangler kendskabet til flere parametrer. Derfor søgte jeg inspiration og det har I
begge givet mig, hvilket jeg er taknemmelig for. Hvis I boede i nærheden af Næstved, så stod der en kop klar 😊

Som regel skal man købe højttalerne før man kan lytte til dem hjemme? Jeg har ikke lige en buffer på 20K, men jeg ved heller
ikke, hvilken priskategori jeg skal gå efter med en forstærker til kr 12.495? Her søger jeg kun en rettesnor, da forhandlere har
anbefalet alt lige fra Wharfedale til Harbeth (8.500 -> 35.000). Hvor ville I starte?

Kaj, du har delvist ret med WAF, men hun er ikke totalt umulig. Det må bare gerne være pænt at se på. Det skal med andre ord
ikke være flashy. Dog kan jeg skære igennem, men jeg har heller ikke lyst til at være altdominerende. Og så kan jeg også selv
godt lide at det ser godt ud. Jeg kan f.eks godt lide VU-metre og pladespiller - det giver mig den der nostalgiske følelse af mit
første hi-fi setup. Hun foretrækker simplicitet (F.eks sort forstærker med få knapper og KEF LS50 meta). For mig ville det ej
heller være utænkeligt. Men jeg skal nok på min pladespiller tilsluttet og få VU-metre, hvis det er det jeg vil. Det skal bare se
pænt ud og være nogenlunde diskret. Højttalerne må ikke være for dominerende og/eller stå to meter fra sidevæg og 1 meter
fra bagvæg. Der er trægulv og træloft samt et støjdæmpningspanel på væggen i stuen. Der må sikkert komme et eller to flere
paneler op - så længe det ikke ødelægger stuens udseende.

Audioloud, nej, jeg er ikke gør-det-selv mand og har absolut ikke modet på at moderere en højttaler til 22.000 uden at have
forstand på det jeg gør. Subbasser som standere kunne dog være et spændende alternativ - medmindre det selvfølgelig er
selvbyg eller de koster en “milliard”.

Begge, jeg har lige skiftet min streamer og den skal jeg lige lytte lidt mere på, men førsteindtrykket er lovende. Umiddelbart nød
jeg musikken mere end normalt, men jeg kan tydeligt høre, når optagelsen er god eller dårlig (f.eks på det tidlige og lidt senere
Adele). Så måske er alt håb ikke ude for ATC. Vi skal flytte i juli måned, så jeg gør ikke noget indtil da, men bliver det hele ikke
løst på mirakuløs vis (er ikke sket ved de tre andre flytninger), så tænker jeg:
- skaffe en brugt sub og teste den i setup
- prøve andre højttalere
- anskaffe en forstærker med rumkorrektion

Tak for jeres input og vedholdenhed. Det sætter jeg stor pris på
Til top Vis fekser's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fekser
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2889
Sendt: 14 Juni 2024 kl. 11:11 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

JBLPro skrev:
Troede ikke målinger kunne fortælle noget om hvordan ting lyder?
Du lyder ellers meget sikker i din sag på, at målingerne fortæller dig præcis hvad der vil karakterisere denne højttaler

Skrev jeg præcis - det må jeg jo have gjort siden du fangede mig i korrekturlæsningen. Tak!
Jeg betragter målinger som et supplerende værktøj til rettelse af fejl opdaget under lytning i udviklingen af en højttaler.
Og så må jeg vel hellere fremhæve ordet "supplerende værktøj" ....... idet jeg betragter det hørte resultat som den endelige dom over
gengivelsen højttaleren præsterer.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2889
Sendt: 14 Juni 2024 kl. 11:41 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

fekser skrev:

Kaj, du har delvist ret med WAF, men hun er ikke totalt umulig. Det må bare gerne være pænt at se på. Det skal med andre ord
ikke være flashy. Dog kan jeg skære igennem, men jeg har heller ikke lyst til at være altdominerende. Og så kan jeg også selv
godt lide at det ser godt ud. Jeg kan f.eks godt lide VU-metre og pladespiller - det giver mig den der nostalgiske følelse af mit
første hi-fi setup.

Mon ikke det for de fleste - måske kvinder især - er vigtigt at man føler sig tryg ved at kunne betjene anlægget.
Det fortæller mine mange år som sælger i branchen. Jeg er sikker på kvinder er lige så kritiske med god lyd som os mænd. Måske mere.

En teaser til dig, fekser.
Mens jeg skriver dette lytter jeg på denne, hvor der ikke er noget at tage fejl af.
Med en DAC/streamer med volumenkontrol vil en sådan lignende på over 2x300W kunne ruske liv i ATC'erne.


Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2889
Sendt: 14 Juni 2024 kl. 12:38 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Som en afrunding - vent med at pille ved dit anlæg til du er flyttet. For hvem ved om de akustiske forhold det nye sted ændrer
på den oplevelse du har nu.

Over and out
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2427
Sendt: 15 Juni 2024 kl. 00:55 | IP-adresse registreret Citér gasolin

Lyd og billed er er glad for Yamaha AS-701 de skriver super lativer, i reference klassen om forstærkeren

Måske låne bladet og læse testen, den har 2x100 watt i 8 ohm og 290 watt dynamisk i 2 ohm, så der burde være nok til 85db følsomme højttalere
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1633
Sendt: 16 Juni 2024 kl. 13:03 | IP-adresse registreret Citér Digital_Thor

Hvis det er muligt at tilslutte en PC, så der kan afspilles musik den vej igennem. Så kan det klart anbefales at benytte følgende gratis program - APO equalizer.

Heri kan du tilføje EQ til signalet. Og på den måde kompensere lidt for højttalerens unoder.

Prøv det og se om ikke en del falder på plads. Du kan jo bare groft sætte EQ efter de målinger af højttaleren, som allerede ligger frit tilgængelig på nettet.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2889
Sendt: 16 Juni 2024 kl. 14:01 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Med denne måling som reference bliver der behov for korrektion.
Det er blot en af de målinger jeg har brugt som forklaring på min udtalelser om højttalerens klangmæssige egenskaber.
Digital_Thor's forslag og en forstærker som kan kontrollere basenheden vil være at anbefale.
For uanset at ATC laver gedigne enheder er der grænser for hvad en enhed på størrelse med det andre benytter som mellemtoneenhed kan klare. 



Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2427
Sendt: 16 Juni 2024 kl. 14:21 | IP-adresse registreret Citér gasolin

Kaj

Studio monitors ? De har ofte lidt mere melletone end andre højttalere

En forstærker som kan kontrollere basenheden vil være at anbefale

Det for mig til at tænke på hegel, selv den midnste integreret forstærker H95 har en dæmpningsfaktor på 2000
normalt har mange forstærker en dæmpningsfaktor på kun ca 200 men stadig en god dæmpningsfaktor

En yamaha as-701 som jeg nævner her f.eks en dæmpningsfaktor på kun 240 (som selv om det ikke er højt er det i den gode ende,hegel er bare bedre)
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 283
Sendt: 16 Juni 2024 kl. 18:18 | IP-adresse registreret Citér Audioloud

@ Kaj .

Hvad er Power & DI ???

Hvem måler hvad , hvor og med hvilket formål ???
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud
 
Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 283
Sendt: 16 Juni 2024 kl. 18:20 | IP-adresse registreret Citér Audioloud

Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud
 
Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 283
Sendt: 16 Juni 2024 kl. 18:41 | IP-adresse registreret Citér Audioloud

@ Kaj .

Jeg husker disse ATC`er fra min tid i Dansk Audio Teknik , de spillede bare ingen bas , men når de kom op på et sæt SUB-100 , så
spillede de ret fint , i et veldæmpet kælderum på ca. 20 m2 !
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2889
Sendt: 16 Juni 2024 kl. 19:24 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

@Audioloud
Billedet - screenshot - du viser omhandler en ATC SCM11, som anvender en anden basenhed og naturligvis tilsvarende delfilter. 

 



Stereophile måling.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 283
Sendt: 16 Juni 2024 kl. 19:33 | IP-adresse registreret Citér Audioloud

@ kaj .

Ja , det er jo svært når google henviser til noget andet ! Og jeg husker da ikke efter 25 år om de ATC`er jeg testede hed 11 eller
19 ??? Men de ser jo nærmest ens ud , men det er jo min fejl .
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2889
Sendt: 16 Juni 2024 kl. 19:37 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Audioloud skrev:
@ Kaj . Hvad er Power & DI ??? Hvem måler hvad , hvor og med hvilket formål ???

Har du en times tid kan du få en god forklaring på det du spørger om af Floyd O'Tool
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
fekser
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 August 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 45
Sendt: 16 Juni 2024 kl. 19:40 | IP-adresse registreret Citér fekser

@alle


Ingen grund til at kommentere mere for min skyld - jeg ved, hvad jeg vil gære og ikke gøre.

Det jeg gør:
- afventer min flytning og vurderer derfra

Det jeg ikke gør:
- fører ikke lyden gennem hverken pc eller eq, da jeg ikke har interessen for det

Andre ting:
- @gasolin: jeg har en Roksan K3, som jeg tvivler på er dårligere end den forstærker du anbefaler. For mig virker det også lidt
“underkill” at kigge på en forstærker til kr 6700? Eller har jeg set forkert? Hegel 160 har jeg prøvet og den er ikke stort bedre,
om overhovedet, end min Roksan
- @audioloud. Det var rent faktisk ejeren af DAT, som kraftigt anbefalede de her højttalere, da jeg nævnte mine daværende
Dynaudio ikke spillede tilstrækkeligt med bas. Nævnte specifikt de tydeligt skulle kunne gengive klangen af klaver og guitar
livagtigt, samt have bas. Og det gør de også ganske rigtigt meget bedre end de daværende Dynaudio. Men føler mig dat ført
lidt bag lyset af den kære Poul, hvisman i DAT godt vidste de spillede uden bas og krævede specialindretning af lytterum for at
performe. Jeg understregede tydeligt et andet behov i hvert fald. Jeg ville oprindeligt have købt ATC SCM11
- At sige højttaleren er “bas-løse” er nok en overdrivelse, men stander højttalere vil altid være begrænset pga. fysisk størrelse.
De vil se tumpet ud med en 12”. Det er ikke så meget bassen jeg oplever problemer med, men klangen og en livløs gengivelse.
En ny streamer har dog været et skridt inden rigtige retning. Måske vil tilslutningen af min pladseplisser bringe noget godt frem?

Til top Vis fekser's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fekser
 
gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2427
Sendt: 16 Juni 2024 kl. 19:53 | IP-adresse registreret Citér gasolin

Som mange skriver det handler om synergy imellem forstærkeren og højttalerne

Hvis du vil beholde højttalerne prøv at låne en forstærker et sted og prøv med placeringen af højttaleren
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 283
Sendt: 16 Juni 2024 kl. 20:09 | IP-adresse registreret Citér Audioloud

@ fekser .
Det er jeg ked af at høre , at du ikke fik en korrekt vejledning til den lyd du ville have . Da jeg arbejdede hos DAT på Frederiksberg
, fik jeg tit at vide at jeg brugte for lang tid på at tilfredsstille kunderne til den lyd de ville have , da var Poul chef i Århus og sagde
også tit at jeg skulle hurtigere få nogle højttalere over disken !

Efter de diskussioner jeg har haft med Kaj , så tror jeg desværre at andre højttalere nok er vejen frem , det er ihvertfald ikke din
forstærker .

Du må desværre ud at lytte på højttalere , måske kunne det være nogle superbillige Evox ev-1 ??? lyd er meget forskellig .
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1633
Sendt: 17 Juni 2024 kl. 07:07 | IP-adresse registreret Citér Digital_Thor

Det ser ud til at vi er ude i en Pareto igen

Men fornuftigt nok at stikke fingeren i jorden indtil du er flyttet
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2889
Sendt: 17 Juni 2024 kl. 09:49 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

En generel betragtning ud fra mine mere end 30 års erfaring fra branchen.

Køb aldrig højttalere uden at lytte omhyggeligt til dem. For gør du svarer det til at sende et tilfældigt menneske til tøjbutikker for
at vælge og passe det tøj du efterfølgende skal gå i. Og hvem forestiller sig at gøre det?

Hvad højttalerne angår - sørg for at der er retur- og ombytningsret i en passende periode, så både køber og sælger begge er
tilfredse og mødes igen når nye behov melder sig.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes