Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2024 | 21:02   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Kinesisk rør-DAC Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 236
Sendt: 05 Juni 2024 kl. 10:44 | IP-adresse registreret Citér bergholt

Kloge mennesker,

Jeg faldt over denne DAC:
https://www.aliexpress.com/item/1005005100620330.html

Baseret på en AD1865-chip, et 6Z4-ensretter rør og et 6N11-rør til forstærkning.

Umiddelbart ser den til prisen ret lækker ud - pænt layout, solid størmforsyning, en anerkendt chip og billige men gode rør.

Så jeg hælder meget til at gi' det et skud.

Nogen, der har erfaring med denne eller lignende fra samme producent? Og/eller har andre tanker?

Tak :)

__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2889
Sendt: 05 Juni 2024 kl. 17:09 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Jeg har den tanke, at DAC'ens muligheder er begrænsede. Både hvad angår tilslutninger, indgangssignaler og konvertering af digitale formater.
At den er rørbestykket er vel ikke nødvendig, nu hvor du har en LEBEN forstærker med al den rørlyd du kan ønske dig.
Slår man DAC chip'ens produktnummer op mødes man af ordet "OBSOLETE".
Og så er spørgsmålet hvor producenten har fundet sin NOS (New Old Stock) chip og om den lever op til databladet.

P.S grafisk flot hjemmeside du har
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 466
Sendt: 05 Juni 2024 kl. 23:47 | IP-adresse registreret Citér reenberg

Fin ser den ud. Problemet med kina er lidt at det er lidt et " Hit or miss" område ;). ALT kan være fake chips/rør/modstande/print osv.

Men til 1500kr er det da værd at prøve hvis man bare er klar over at man måske/måske ikke bliver snydt.
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6275
Sendt: 06 Juni 2024 kl. 12:10 | IP-adresse registreret Citér Boydk

Kaj. skrev:

Slår man DAC chip'ens produktnummer op mødes man af ordet "OBSOLETE".
Og så er spørgsmålet hvor producenten har fundet sin NOS (New Old Stock) chip og om den lever op til databladet.


Kaj,..... du glemmer en væsentlig ting.
Udover, at Kina er en jungle med "fake" komponenter, man let farer vild i, så har kineserne (de dumme svin) gjort alt
for at opkøbe lagre af gode komponenter, når fabrikanterne gjorde opmærksomme på "End of Life".
Sanyo-, Hitachi- og Toshibatransistorer, DAC-chips og meget andet.
Problemet er at finde dem i junglen af falske, rebrandede komponenter.
@Reenberg skriver ovenover "fake alt", men nu er det en sjældenhed, at DAC-chips mellem fabrikater har samme
benforbindelser. Så når der f.eks. står Analog Devices AD-1865, så kan du være 99,99% sikker på, at det rent faktisk
ER en AD-1865, der er monteret.
Fake NOS/Obsolete komponenter kan sagtens findes "derude". Ebay og AliExpress er ikke stedet at finde dem.
Det gør man på store verdensomspændende handelshuse som f.eks. Profusion, DigChip og et par andre, jeg ikke
lige husker i farten. Her har jeg fået 100-vis af Nos Toshiba 2SK170GR & BL, 4 stk. fuldstændig "obsolete" MOS-
indgangsvælger-chips til min Pioneer C-91 pre, der kom i original Pioneer pose.
Så det findes. Er bare med at skille skidt/snot fra den rigtige vare. Billeder af original fabriksemballage fra Ebay-sælgere
er sjældent repræsentativt for det, man modtager.
Mit indtryk af færdige produkter fra Kina er, at de sjældent bruger "fake" komponenter, eller ditto, der er under standard.

Ellers er jeg enig i dine betragtninger af billig produkter.
Anekdote......
En af mine DAC´er er netop en lille Kina-ting, pga. at den bruger Crystal (tidligere Cirrus Logic) CS-4398 DAC-chip,
som i mine ører er mere end fremragende. Det viste sig, at man ikke havde gjort noget ud af "Mute"-funktionen, resulterende
i, at den suser for fuld knald, hvis den ikke er "locked" på et sp/dif-signal. Men den havde en Lock-LED, så det blev
brugt til en mute-funktion = fremragende DAC til ikke ret mange penge.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2889
Sendt: 06 Juni 2024 kl. 13:28 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Manglende mute funktion får mig til at tænke på en billig USB DAC jeg ejede EN DAG! For mange år siden.
Købt på min daværende arbejdsplads.
Jeg forfattede straks en mail i flammeskrift og dagen efter blev den prompte fjernet fra alle vores butikker i hele Norden.
Støjen der i få sekunder truede med afbrændte højttalere inden jeg nåede at hive stikket var alt ødelæggende.
Det er en af farerne ved billige DAC's hvis de ikke er korrekt designet.
Min seneste erhvervede DAC SMSL SU-1 har - non, what so ever - af disse unoder. Uanset skift af indgange eller andre ændringer i brugen.
Og så koster den kun det halve af den Bergholt omtaler. En AKM DAC-chip med "VELVET SOUND" som tllnavn.
Dens lyd vil helt sikkert klæ' en rørforstæker, hvis det måtte interessere
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 171
Sendt: 07 Juni 2024 kl. 00:17 | IP-adresse registreret Citér Wendt

At produkter er produceret i Kina er ikke et problem, det er det meste af den elektronik I omgiver jer med. Jeg køber nogle gange ting på
kinesiske hjemmesider og jeg har altid fået hvad jeg er blevet stillet i udsigt og med samme kvalitet i leveringerne.

Den DAC jeg bruger en kinesisk DENAFRIPS Terminator Plus, er vanvittig god, og i øvrigt ikke særlig billig. Jeg har også PSVANE 300B rør, der er
virkelig gode. Pointen er at flere kinesiske producenter efterhånden levere høj kvalitet. Jeg har ikke hørt om nogen der kan slå europæiske og
japanske high-end producenter, og når det eksempelvis kommer til pickups eller tonearme vil jeg stadig gå uden om kinesiske producenter.

Den DAC du linker til ser spændende ud til prisen og hvis du køber den kunne det være interessant at få en melding på hvordan den opfører sig.

__________________
Rør & horn
Mit setup http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97807&PN=1
Til top Vis Wendt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wendt Besøg Wendt's Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2889
Sendt: 07 Juni 2024 kl. 05:28 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Bergholt efterlyste vores tanker og siden der fra hans side er radiotavshed fornemmer jeg at DAC’en allerede er undervejs.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 236
Sendt: 07 Juni 2024 kl. 10:35 | IP-adresse registreret Citér bergholt

Kaj. skrev:
Jeg har den tanke, at DAC'ens muligheder er begrænsede. Både hvad angår tilslutninger, indgangssignaler og konvertering af
digitale formater.
At den er rørbestykket er vel ikke nødvendig, nu hvor du har en LEBEN forstærker med al den rørlyd du kan ønske dig.
Slår man DAC chip'ens produktnummer op mødes man af ordet "OBSOLETE".
Og så er spørgsmålet hvor producenten har fundet sin NOS (New Old Stock) chip og om den lever op til databladet.
P.S grafisk flot hjemmeside du har


Tak for svaret, Kaj - gode ting, du nævner. Antallet af tilslutninger er ikke et problem - men man ved selvfølgelig aldrig på den lange bane.

I forhold til chip'en lader der blandt en del producenter til at være konsensus om, at AD1865 bare lyder godt. A la philips TDA-1541. Jeg har
tidligere haft en DAC 01.x fra Audio Note, som havde en philips TDA-1543-chip. Det var en meget vellydende DAC, synes jeg. Kan se, at Audio
Note bruger AD1865 i deres DAC 5. Men jeg nåede aldrig at lytte til 01.X'eren på Leben CS-600'eren - 'kun' på en Sugden-forstærker.

Jeg har pt. en billig Topping (E-30), som reprænseterer den nye tech.
j
Så jeg tænker ikke, at det er begrænsningen af tilsluitningsmuligheder og en ældre chip, der skal holde mig tilbage.

Dog kom der nogle gode kommentarer længere nede i tråden i forhold til sikkerhed, hvis den er fejlbehæftet - det havde jeg ikke tænkt så
meget over.

Og tak for de pæne ord om min hjemmeside! :)

__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 236
Sendt: 07 Juni 2024 kl. 10:43 | IP-adresse registreret Citér bergholt

Boydk skrev:
Kaj. skrev:

Slår man DAC chip'ens produktnummer op mødes man af ordet "OBSOLETE".
Og så er spørgsmålet hvor producenten har fundet sin NOS (New Old Stock) chip og om den lever op til databladet.


Kaj,..... du glemmer en væsentlig ting.
Udover, at Kina er en jungle med "fake" komponenter, man let farer vild i, så har kineserne (de dumme svin) gjort alt
for at opkøbe lagre af gode komponenter, når fabrikanterne gjorde opmærksomme på "End of Life".
Sanyo-, Hitachi- og Toshibatransistorer, DAC-chips og meget andet.
Problemet er at finde dem i junglen af falske, rebrandede komponenter.
@Reenberg skriver ovenover "fake alt", men nu er det en sjældenhed, at DAC-chips mellem fabrikater har samme
benforbindelser. Så når der f.eks. står Analog Devices AD-1865, så kan du være 99,99% sikker på, at det rent faktisk
ER en AD-1865, der er monteret.
Fake NOS/Obsolete komponenter kan sagtens findes "derude". Ebay og AliExpress er ikke stedet at finde dem.
Det gør man på store verdensomspændende handelshuse som f.eks. Profusion, DigChip og et par andre, jeg ikke
lige husker i farten. Her har jeg fået 100-vis af Nos Toshiba 2SK170GR & BL, 4 stk. fuldstændig "obsolete" MOS-
indgangsvælger-chips til min Pioneer C-91 pre, der kom i original Pioneer pose.
Så det findes. Er bare med at skille skidt/snot fra den rigtige vare. Billeder af original fabriksemballage fra Ebay-sælgere
er sjældent repræsentativt for det, man modtager.
Mit indtryk af færdige produkter fra Kina er, at de sjældent bruger "fake" komponenter, eller ditto, der er under standard.

Ellers er jeg enig i dine betragtninger af billig produkter.
Anekdote......
En af mine DAC´er er netop en lille Kina-ting, pga. at den bruger Crystal (tidligere Cirrus Logic) CS-4398 DAC-chip,
som i mine ører er mere end fremragende. Det viste sig, at man ikke havde gjort noget ud af "Mute"-funktionen, resulterende
i, at den suser for fuld knald, hvis den ikke er "locked" på et sp/dif-signal. Men den havde en Lock-LED, så det blev
brugt til en mute-funktion = fremragende DAC til ikke ret mange penge.


Tak for dit svar, Boyd - det var lige præcis tanker og viden a la det, du præsenterer her, jeg var ude efter.

Jeg tror ikke, jeg forstår det med mute-funktion. På min tidligere Audio Note DAC var der ikke nogen muteknap - signalet var bare fuld knald
hele tiden. Og det er vel det samme med cd-afspillere og RIAA'er? Altså at line leve-signalet hele tiden er på max i mange konstruktioner?

Hvor det så er vigtigt at skrue ned på forstærkeren, inden der vælges en ny kilde for eksempel?

__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 236
Sendt: 07 Juni 2024 kl. 10:46 | IP-adresse registreret Citér bergholt

Kaj. skrev:
Manglende mute funktion får mig til at tænke på en billig USB DAC jeg ejede EN DAG! For mange år siden.
Købt på min daværende arbejdsplads.
Jeg forfattede straks en mail i flammeskrift og dagen efter blev den prompte fjernet fra alle vores butikker i hele Norden.
Støjen der i få sekunder truede med afbrændte højttalere inden jeg nåede at hive stikket var alt ødelæggende.
Det er en af farerne ved billige DAC's hvis de ikke er korrekt designet.
Min seneste erhvervede DAC SMSL SU-1 har - non, what so ever - af disse unoder. Uanset skift af indgange eller andre ændringer i brugen.
Og så koster den kun det halve af den Bergholt omtaler. En AKM DAC-chip med "VELVET SOUND" som tllnavn.
Dens lyd vil helt sikkert klæ' en rørforstæker, hvis det måtte interessere


Tak for endnu et godt indspark - jeg er vild med det her forum og jeres viden og lyst til at udfolde den!

Jeg forstår ikke helt det med manglende mutefunktion. CD-afspillere og RIAA'er har vel heller ikke typisk en mute-funktion?


__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2889
Sendt: 07 Juni 2024 kl. 10:49 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

@Bergholt
Det bliver da interessant at høre din beskrivelse af dens gengivelse. Og så er der "NOS", hvis forkortelse benyttes om flere ting.
Herunder No Over Sampling som der sikkert er tale om i denne sammenhæng.
Citat nedenfor LINK

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 236
Sendt: 07 Juni 2024 kl. 11:00 | IP-adresse registreret Citér bergholt

Kaj. skrev:
Bergholt efterlyste vores tanker og siden der fra hans side er radiotavshed fornemmer jeg at DAC’en allerede er undervejs.


Haha - nej, dog ikke. Scouter stadig - og roder også lidt rundt i min købsproces, særligt efter den
Triode-DAC, jeg havde set mig varm på røg for næsen af mig (på eBay).

Der er pt. en interessant en fra Abbas også.

Men jeg hælder klart til at give denne her et skud. Og så teste den med en ældre Harman Kardon-forstærker, jeg kan stående og måske købe et
sæt billge højttalere for at sikre mig, at den ikke vil gøre skade på noget for at være på den helt sikre side.


__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2889
Sendt: 07 Juni 2024 kl. 11:06 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Mute funktion. CD afspillere har normalt en sådan af den årsag Boydk skriver.

Har man hørt lyden fra en DAC, som "går amok" glemmer man det aldrig
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 236
Sendt: 07 Juni 2024 kl. 15:30 | IP-adresse registreret Citér bergholt

Kaj. skrev:
Mute funktion. CD afspillere har normalt en sådan af den årsag Boydk skriver.

Har man hørt lyden fra en DAC, som "går amok" glemmer man det aldrig


Hvordan hænger det sammen, at DACs kan gå mere amok end en RIAA eller cd-afspiller uden mute-funktion? Jeg forstår det stadig ikke helt.

Min DAC 01.x fra Audio Note havde ingen mute-funktion, og min Topping E30 ville man skulle skrue op og ned for enten via computer via USB
eller eller fjernbetjeningen. Men det kan jo godt ta' noget tid. Hvad er det, der gør kina-DAC'en mere risky?



__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 236
Sendt: 07 Juni 2024 kl. 15:34 | IP-adresse registreret Citér bergholt

Wendt skrev:
At produkter er produceret i Kina er ikke et problem, det er det meste af den elektronik I omgiver jer med. Jeg køber nogle
gange ting på
kinesiske hjemmesider og jeg har altid fået hvad jeg er blevet stillet i udsigt og med samme kvalitet i leveringerne.

Den DAC jeg bruger en kinesisk DENAFRIPS Terminator Plus, er vanvittig god, og i øvrigt ikke særlig billig. Jeg har også PSVANE 300B rør, der
er
virkelig gode. Pointen er at flere kinesiske producenter efterhånden levere høj kvalitet. Jeg har ikke hørt om nogen der kan slå europæiske og
japanske high-end producenter, og når det eksempelvis kommer til pickups eller tonearme vil jeg stadig gå uden om kinesiske producenter.

Den DAC du linker til ser spændende ud til prisen og hvis du køber den kunne det være interessant at få en melding på hvordan den opfører
sig.


Tak for indspark! Jeg skal nok give en melding, hvis jeg ender med at købe den. Din Terminator Plus ser vild ud! Må man spørge, hvad den
spiller sammen med videre i kæden?


__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2889
Sendt: 07 Juni 2024 kl. 16:14 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

bergholt skrev:
Kaj. skrev:
Mute funktion. CD afspillere har normalt en sådan af den årsag Boydk skriver.
Har man hørt lyden fra en DAC, som "går amok" glemmer man det aldrig

Hvordan hænger det sammen, at DACs kan gå mere amok end en RIAA eller cd-afspiller uden mute-funktion? Jeg forstår det stadig ikke helt.
Min DAC 01.x fra Audio Note havde ingen mute-funktion, og min Topping E30 ville man skulle skrue op og ned for enten via computer via USB
eller eller fjernbetjeningen. Men det kan jo godt ta' noget tid. Hvad er det, der gør kina-DAC'en mere risky?

Det har ene og alene at gøre med den tekniske omhu der er lagt i DAC'ens samlede konstruktion.
Boydk skrev: En af mine DAC´er er netop en lille Kina-ting, pga. at den bruger Crystal (tidligere Cirrus Logic) CS-4398 DAC-chip,
som i mine ører er mere end fremragende. Det viste sig, at man ikke havde gjort noget ud af "Mute"-funktionen, resulterende
i, at den suser for fuld knald, hvis den ikke er "locked" på et sp/dif-signal. Citat slut.
I mit tilfælde beskrevet ovenfor var der tale om en USB forbundet DAC som åbenbart mistede synkroniseringen til computeren.
Og der var GARANTERET INGEN MUTING til at redde hverken ører eller højttaler. Jeg hev stikket.

En RIAA kommunikerer ikke med andre kredsløb på samme måde og har derfor ingen brug for muting i denne sammenhæng.

Muting er normalt tilføjet som blokering af udgangsignalet, så der automatisk lukkes for lyden, når det er nødvendigt.
Ikke som en knap på apparatet, med mindre der er suppleret med manuel muting i forbindelse med en volumenkontrol.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes