Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2024 | 21:58   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højttalere og frekvensrespons (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 705
Sendt: 31 Maj 2024 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Hvilke udfordringer snakker du om?
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4602
Sendt: 01 Juni 2024 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

De "udfordringer" som de fleste højtalere har i de fleste rum... buldrende bas, gjaldende mellemtone, hård diskant osv. Nogle gang kun en af dem, andre gange dem alle, fordi de fleste stuer har for meget efterklang(!).

Og så har vi slet ikke berørt rumfornemmelse, detaljer, nuancer, musikalitet, naturlighed osv.

Men ud fra det du forstår ved videoen, så skal producenterne bare "tune" deres højtalere ind via målingerne i lyddøde rum, og så kan de tilsyneladende løse alle disse in-room problemer, så man ikke skal korrigere sin hjemmebio, eller benytte DSP eller rumkorrektion til sit stereo-setup.

For de kan jo allerede forudse alle de udfordringer højtalerne måtte få i en gennemsnitlig stue...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 705
Sendt: 01 Juni 2024 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Nej. Det var ikke hvad jeg skrev i mit første indlæg.
Jeg siger at målingerne i det lyddøde rum kan bruges til at
forudsige hvordan den _måler_ over Schroeder frekvensen i et
typisk lytterum (~300hz).

Hvilken højttaler du foretrækker og om man synes den lyder godt
eller skidt, det er ikke noget jeg har bragt på banen. Det er dig og
Kaj der bringer det på banen hele tiden :)
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2889
Sendt: 01 Juni 2024 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
Nej. Det var ikke hvad jeg skrev i mit første indlæg.
Jeg siger at målingerne i det lyddøde rum kan bruges til at forudsige hvordan den _måler_ over Schroeder frekvensen i et
typisk lytterum (~300hz).

Og så er det jeg igen spørger, hvad den gennemsnitlige - ikke teknisk interesserede - hifientusiast kan bruge den viden til i
udvælgelse og brugen af sit anlæg?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 705
Sendt: 01 Juni 2024 kl. 01:41 | IP-adresse registreret  

Det er et teknisk emne, Kaj... Så ved ikke hvad ikke-tekniske
interesserede skal bruge det til. Spørger du også alle i DIY trådene
om hvad non-DIY folk skal bruge den viden til?

Kaj, jeg har svaret dig flere gange men du kører lidt i ring. Nu får du
svaret for sidste gang: Hvad folk skal bruge det til må de selv
afgøre. Jeg bruger informationen til at vælge højttalere der måler
på bestemte måder i lyddøde rum (Spinorama graferne) for min
erfaring er, at de højttalere jeg altid bedst kan lide, følger samme
principper i Spinorama graferne og de opfører sig som jeg gerne vil
have det i mine rum.

Hvis du ikke forstår indholdet af videoen, ikke vil acceptere det
uden målinger eller blot er uenig, må du rode med. Andre ser den
måske og forstår det og kan, modsat dig, selvstændigt tænke over
hvordan de kan bruge informationen
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4602
Sendt: 01 Juni 2024 kl. 01:55 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
Nej. Det var ikke hvad jeg skrev i mit første indlæg.
Jeg siger at målingerne i det lyddøde rum kan bruges til at
forudsige hvordan den _måler_ over Schroeder frekvensen i et
typisk lytterum (~300hz).

Hvilken højttaler du foretrækker og om man synes den lyder godt
eller skidt, det er ikke noget jeg har bragt på banen. Det er dig og
Kaj der bringer det på banen hele tiden :)

Jeg tror ikke, du selv forstår hvad det er, du skriver...

Hvis en måling i et lyddødt rum kan forudsige hvordan en højtaler opfører sig i et typisk rum (og hvad er det præcist?), så burde man også kunne definere en standard-frekvenskurve, der fungerer i alle rum...!!!

Problemet er bare, at sådan er virkeligheden ikke, for alle rum er forskellige - med forskellig efterklang!!! - så derfor kan man kun forudsige hvordan en højtaler opfører sig et foruddefineret rum.

Jeg nævner da vist ikke noget om favorithøjtalere...?!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2889
Sendt: 01 Juni 2024 kl. 03:08 | IP-adresse registreret  

@JBLPro
Du har fuldstændig ret i jeg kører i ring. Ene og alene for at få dig til at indsnævre, hvad du selv har brugt videoens budskab til.
Det er efter megen udenomssnak lykkes dig i de seneste to af dine mange indlæg. Tak for det!
Jeg har forlængst forstået videoens budskab og praktiske sammenhæng. Og som du selv skriver “fortæller det intet om hvordan
højttaleren spiller i et givet lytterum”. Hvad er det så vi kan bruge det altsammen til?

Du skriver: Jeg bruger informationen til at vælge højttalere der måler på bestemte måder i lyddøde rum (Spinorama graferne)
for min erfaring er, at de højttalere jeg altid bedst kan lide, følger samme principper i Spinorama graferne og de opfører sig som
jeg gerne vil have det i mine rum. Citat slut.

Når kurverne ikke fortæller hvordan en højttaler lyder må konsekvensen af det du fortæller være at du har lyttet til
højttalerne og efterfølgende sammenholdt din oplevelse med målingerne.
For ad den vej føle dig bekræftet i teorien Floyd
O’Tool har skrevet tykke bøger om og afhold utallige foredrag omkring. Og det er der jo ikke noget galt i.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 705
Sendt: 01 Juni 2024 kl. 07:35 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
JBLPro skrev:
Nej. Det var ikke hvad jeg skrev i mit første indlæg. Jeg siger at målingerne i det lyddøde rum kan bruges til at forudsige hvordan den _måler_ over Schroeder
frekvensen i et typisk lytterum (~300hz). Hvilken højttaler du foretrækker og om man synes den lyder godt eller skidt, det er ikke noget jeg har bragt på banen. Det er dig og Kaj der bringer det på banen hele tiden :)

Jeg tror ikke, du selv forstår hvad det er, du skriver...

Hvis en måling i et lyddødt rum kan forudsige hvordan en højtaler opfører sig i et typisk rum (og hvad er det præcist?), så burde man også kunne definere en standard-frekvenskurve, der
fungerer i alle rum...!!!

Problemet er bare, at sådan er virkeligheden ikke, for alle rum er forskellige - med forskellig efterklang!!! - så derfor kan man kun forudsige hvordan en højtaler opfører sig et foruddefineret rum.

Jeg nævner da vist ikke noget om favorithøjtalere...?!  



Ha! Man er nået langt når man prøver at vinde et argument med at sige 'jeg tror ikke du forstår hvad du selv skriver' :)

Men jeg tror ikke du forstår hvad jeg mener og jeg tror du mangler noget helt basal forståelse for akustik, fysik og målinger. Jeg kan ikke forklare det mere pædagogisk, Digital_Thor har forsøgt og der er forklaringer i masser af links. Der er ikke mere at gøre. Hvad var det du engang skrev? Mod tåber kæmper man forgæves?

Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1266
Sendt: 01 Juni 2024 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
@JBLPro
Hvad vil du have at almindelige hifikøbere/-brugere skal have ud af dit indlæg? Hvor er værdien set fra deres perspektiv?
Jeg er bange for at dit initiativ drukner i al for megen vanskeligt tilgængelig teori. Og det er vel ikke din hensigt?


Den almindelige hifi skal da ikke have noget ud af det, det gider de da ikke. Det er da mere henvendt til ligesindede der gider at sætte sig ind i sagerne.
Hvorfor vil du have det ud i det brede, egentlig?

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4602
Sendt: 01 Juni 2024 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
Mikkel G skrev:
JBLPro skrev:
Nej. Det var ikke hvad jeg skrev i mit første indlæg. Jeg siger at målingerne i det lyddøde rum kan bruges til at forudsige hvordan den _måler_ over Schroeder frekvensen i et typisk lytterum (~300hz). Hvilken højttaler du foretrækker og om man synes den lyder godt eller skidt, det er ikke noget jeg har bragt på banen. Det er dig og Kaj der bringer det på banen hele tiden :)

Jeg tror ikke, du selv forstår hvad det er, du skriver...

Hvis en måling i et lyddødt rum kan forudsige hvordan en højtaler opfører sig i et typisk rum (og hvad er det præcist?), så burde man også kunne definere en standard-frekvenskurve, der
fungerer i alle rum...!!!

Problemet er bare, at sådan er virkeligheden ikke, for alle rum er forskellige - med forskellig efterklang!!! - så derfor kan man kun forudsige hvordan en højtaler opfører sig et foruddefineret rum.

Jeg nævner da vist ikke noget om favorithøjtalere...?!  



Ha! Man er nået langt når man prøver at vinde et argument med at sige 'jeg tror ikke du forstår hvad du selv skriver' :)

Men jeg tror ikke du forstår hvad jeg mener og jeg tror du mangler noget helt basal forståelse for akustik, fysik og målinger. Jeg kan ikke forklare det mere pædagogisk, Digital_Thor har forsøgt og der er forklaringer i masser af links. Der er ikke mere at gøre. Hvad var det du engang skrev? Mod tåber kæmper man forgæves?

Jeg trækker sjældent dette kort, men jeg er det man kalder høj-intelligent, så lige der kommer du til kort! 

Jeg forstår udmærket hvad du skriver!... men som en anden herinde engang skrev i sin underskrift: "Hvis man ikke kan forklare det simpelt, så har man ikke selv forstået det".

Så nej, du evner nok ikke at forklare det bedre... så hvem er tåben? Du synes, det i videoen giver dig mening, men det er min oplevelse, at du ikke selv evner, at forstå det.

Men som Kaj skriver, så har du trods alt selv nævnt: "Fortæller det intet om hvordan højttaleren spiller i et givet lytterum"... hvad skal vi så bruge det til?!?!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 705
Sendt: 01 Juni 2024 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Mikkel G, denne er pædagoisk: https://www.google.dk/url?sa=t&source=web&cd=&ca d=rja&uact=8&ved=2ahUKEwixuf3E87mGAxWT2wIHHeXUACoQFn oECCkQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.sausalitoaudio.com%2Fwp-c ontent%2Fuploads%2F2018%2F07%2FInterpreting-Spinorama-Charts .pdf&usg=AOvVaw0NSzFZPeOBKhUtLB4UZX9Y&opi=89978449

Selv ham fra PS-Audio, som du tit henviser til som havende viden indenfor branchen, mener det samme:  https://www.psaudio.com/blogs/copper/choosing-new-speakers-u sing-spinorama-part-one

Er da lidt sjovt at alle de folk tager fejl og snakker om ting der er fuldstændig ligegyldige... Men fritidsrevieweren derimod - han ved hvordan verden er skruet sammen
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 283
Sendt: 01 Juni 2024 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

@ JBLPro .

Måske er dit link forkert ??? Understanding room curves for best sound in your home theater ???

Men den video jeg har set handler om hvordan man tuner sit system ( hjemmebiograf ) , med forskellige rumkorrektions
programmer , så man får den lyd som passer bedst til sig selv .

Det nævnes meget kort hvordan ( og med meget usikkerhed hvordan ) man i et lyddødt rum , hæver frekvensen ved ca. 100 Hertz
for at få Harman-kurven .
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4602
Sendt: 01 Juni 2024 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
Er da lidt sjovt at alle de folk tager fejl og snakker om ting der er fuldstændig ligegyldige... Men fritidsrevieweren derimod - han ved hvordan verden er skruet sammen

Jeg siger ikke, at de tager fejl... jeg siger, at jeg tror, at du ikke selv forstår det... jeg forstår det godt, og konkluderer derfor, at du ikke forstår det.

Du har fundet et værktøj, som du føler hjælper dig med at få god lyd, men det er ikke et universelt værktøj.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 705
Sendt: 01 Juni 2024 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke du forstår og du tror ikke jeg forstår (uden
argumentation). Tror bare den lukker dér så.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4602
Sendt: 01 Juni 2024 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Hvis din argumentation var bedre, så fik du måske flere med på ideen?!?! Som sagt, hvis du ikke kan forklare det simpelt, men blot citerer andre, så har du nok ikke selv forstået det...

Uanset hvordan man vender og drejer det (spinorama! ), så kan data ikke beskrive fuldstændigt hvordan en højtaler spiller i et vilkårligt rum. Det ved man først, når man lytter til højtaleren i et defineret rum!

Men jeg forstår godt hvorfor nogen ønsker orden, i det kaos det kan være, at skulle have nye højtalere... hvor ville det være let, hvis man ikke behøvede at lette sin røv, og gå ud og lytte hos forhandlere, og alligevel skulle lytte i egen stue før man er sikker.

Men bevares, jeg har også hørt om dem, der køber/leaser en dyr familiebil, uden nogensinde at have testkørt den... for alle biler kører jo ens. Og jo, alle biler kan fragte dig fra Gedser til Skagen på samme (tilladte) tid... men oplevelsen undervejs er måske forskellig?



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1202
Sendt: 01 Juni 2024 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

JBLPro

Jeg har forsøgt at forklare dig, at en god frekvenskurve IKKE er nok, hvis du vil have High Fidelity.

Impulsgengivelsen er meget vigtig - hvis man vil have High Fidelity.

Uden er god impulsgengivelse bliver det i stedet til Loud Fidelity.

Jeg havde faktisk opgivet at påvirke dig, da Breakthru med Queen spillede på mine højtalere.

Det lød så godt, at jeg tror, hvis du hørte det, ville du begynde at forstå, at det ikke kun er frekvensgangen der er vigtig, hvis man have High
Fidelity.

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Tommy S.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 256
Sendt: 01 Juni 2024 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Det lykkedes desværre ikke for mig at komme igennem den første video JBLPro linkede til, for meget small talk ��, men senere kom der også et link til Floyd Toole's bog "Sound Reproduction".

Det bragte mig på sporet af denne video med Floyd Toole:
https://youtu.be/zrpUDuUtxPM?si=d5pC4RWtTbLEkv80

Hvis jeg skal resumere videoen kort, så vil man i de fleste almindelige lytterum både have direkte lyd og indirekte lyd (reflektioner). Floyd Toole's pointe er at en god højttaler ud over at have en flad respose, målt i et lyddødt rum, også skal have glatte off axis kurver - uden resonanser, og ikke for kraftigt faldende. Idet første refleksionerne, bidrager væsentligt til det samlede lydtryk i lyttepositionen. Dette vil, i et almindeligt lytterum, føre til en glat, men faldende frekvens response i lyttepositionen.

Jeg håber at det er den pointe JBLPro vil frem til.

I et hårdt dæmpet lytterum, vil reflektioner bidrage mindre til lydtrykket i lyttepositionen.

Om ens præference er flad respose, målt i lyddødt rum, må være en smag sag.

Jeg har desværre ikke haft adgang til den slags kurver, når jeg har købt højttalere, jeg måtte, som de fleste (formoder jeg) nøjes med at lytte. Jeg håber ikke at jeg, som Floyd Toole advarer imod, også har lyttet med øjnene ��

Til top Vis Tommy S.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy S.
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2889
Sendt: 02 Juni 2024 kl. 06:35 | IP-adresse registreret  

Flemming skrev:
Kaj. skrev:
@JBLPro. Hvad vil du have at almindelige hifikøbere/-brugere skal have ud af dit indlæg?
Hvor er værdien set fra deres perspektiv? Jeg er bange for at dit initiativ drukner i al for megen vanskeligt tilgængelig teori. Og
det er vel ikke din hensigt?

Den almindelige hifi skal da ikke have noget ud af det, det gider de da ikke. Det er da mere henvendt til ligesindede der gider at
sætte sig ind i sagerne. Hvorfor vil du have det ud i det brede, egentlig?

“Ud i det brede”?
Jeg er grundlæggende af den opfattelse at ville dele brugbar viden med flest mulige. Er det ikke et hififorums fornemmeste
opgave? Hvorfor skal denne tråds emne være forbeholdt de få udvalgte? Hvis “ja” hvorfor så overhovedet fremlægge emnet her?

Jeg erkender gerne mine egne frustrationer over fremlæggelse af kurver, diagrammer og teknisk detaljer hvis indhold
formodentlig er forekommet uinteressant for mange. Men det skal ikke hindre en fortsættelse. Det kunne være grundlag for
interesse i at lære mere. Og det tager jo tid. Det er i det mindste ad den vej jeg er skubbet i gang med interesse for
elektronikken. Med musikken som “min software”.

Som kuriosum til trådens emne kom min kone og jeg hjem til vores akustikregulerede stue i går efter vores ferie på Rhodos.
“Sikken ro”, udbrød vi begge efter ophold på et højloftet hotel bygget i beton og marmor, hvor arkitekten med al tydelighed er
sprunget over akustiktimerne i sin uddannelse.
For slet ikke tale om lufthavnen samme sted og et vildt sammensurium af efterklang fra de utænkeligt mange menneskestemmer
og barnegråd i varmen. Dertil et højttaleranlæg hvis forvrængning på tæt ved 100% og tydelig alt for lidt effekt kæmpede med
at overdøve støjen. Også her var der stof til videre lærdom, var vi enige om. Se hun er også begyndt at interessere sig for den
slags. Ud over musikken.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1633
Sendt: 02 Juni 2024 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Uanset hvor intelligent og/eller erfaren man er, så skal man stadig læse og forstå teorien bag udstråling fra en højttaler og rums akustik. Og grunden til at man skal måle en højttaler i et lyddødt rum, er for at finde ud af hvad hhv. højttaleren og rummet bidrage med. Hvis du sidder i et tog, der holder ved siden af et andet tog og det ene langsomt begynder at bevæge sig. Så skal du som observatør også sikre dig på forhånd, hvilket tog der står stille og hvilket der bevæger sig, ellers snyder dine sanser dig. 

I mit rum skal jeg flytte lidt møbler, sætte højttaleren på en skammel i midten af rummet, og placere mikrofonen ca. 1-1,5m fra højttaleren. Nu kan jeg måle ned til omkring 500Hz, med rimelig nøjagtighed, fordi jeg placere mit "fokuserede" måleområde i midten af rummet, længst muligt væk fra gulv, loft og vægge, for at finde ud af hvordan samspil imellem enhederne fungere, med det filter jeg har valgt. Men også for finde ud hvordan den enkelte enhed spiller, i alle vinkler og i dens givne placering i kabinettet.

Idet frekvensen falder, så bliver bølgelængden længere og min opløsning på målingen bliver "grovere" og jeg kan i stigende grad ikke stole på resultatet. Hvilket betyder at jeg i højere grad risikere at lave en ændring i mit filter, som forsøger at rette en "unode" i højttaleren, som rent faktisk skyldes rummets indblanding eller en for dårlig måling - som aldrig var højttalerens skyld.

Det modsatte kan også ske. At enheden simpelthen er brugt forkert eller forsøgt "strukket" for langt, som f.eks en større mellemtone der er delt ved 5kHz, og derved "beamer" helt vildt. Hvilket betyder at den i stigende grad spiller lige frem foran enheden og mindre ud til siden. Når så diskanten overtager, så er den meget mindre i forhold til den given bølgelængde og vil derfor igen spille i en meget bredere "vifte" foran højtaleren. Så opnår vi et stort skifte i spredningen og oplever det som et stort skifte i energi fra de forskellige frekvensområder. Dette er på ingen måde neutralt og kan på ingen måde rettes eller "reddes" med nogen form for EQ eller DSP. Dette er slet og ret en dårligt designet højtaler, som helhed.

Alle enheder har både en stigende forvrængning ved en stigende og faldende frekvens. Så de har så at sige et område i midten af ekstremerne, hvor de virker optimalt. Det vil vi gerne finde og "kortlægge" så præcist som muligt, fordi vi ofte har brug for så meget båndbredde som muligt, for at enhederne kan "nå" hinanden. Især hvis vores valgte filter er af lavere orden og derved overlapper meget.

Hvis man ikke isolerer den enkelte enhed og højttaler fra rummet. Så finder man aldrig præcis ud af hvad der skal eller kan rettes. Man ender lynhurtigt ud i en søgen efter en sort kan i en mørk skov. Og tro mig, jeg har selv været der og kæmpet med dels min egen dovenskab og mangel på at sætte mig dybere ind i teorien bag. Hvilket har ført mig i cirkler så mange gange, at det nærmest er pinligt. Men det er det som nogle gange skal til. Vi skal blive ved med at øve os, indtil vi finder en løsning. Og i dette tilfælde er de fleste  - (læs: de fleste ) - løsninger allerede givet. Hvis altså vi gider at forstå og benytte dem. 

Og jo, mange producenter kan sagtens lave en god højttaler. Talte f.eks. med YG Acoustics på München messen. Og han sagde at de mest kæmpede med kunderne. De vil have en stor grøn knap hvor der står "auto auto magi magi" eller et glimtende kabel viklet i snogespyt, slynget modsat jordens rotation, ved midnat. Og så skal det hele bare virke. Men så simpelt er det ikke. Derfor må producenterne mange gange leve af en forretning der sælge nærmest "fjollede" drømme til uanede kunder med for mange penge.

Det har alle dage været træls at være i et rum hvor efterklangen er uforholdsmæssig lang. Det stresser vores sanser unødigt at skulle koncentrerer os så meget for at adskille direkte lyd fra den reflekterede.
Men en smule refleksioner, er rart, fordi det giver os en fornemmelse af det rum vi er i. Så det er en balance. Men Floyd Toole påpegede sådan set bare at vi jo godt kan genkende stemmer og specifikke karakteristiske lyde og stemmer i alle rum. Der er blot en balance imellem hvornår det er behageligt i længere eller kortere tid.

Min simple tommelfingerregel er. Hvis du har en akustik der er egnet til at man kan sidde en lille gruppe mennesker og tale lystigt over en middag, uden at man føler sig træt i hovedet. Så er man rimelig godt kørende, som udgangspunkt. 

Dernæst - gå efter højttalere med beviselig jævn og kontrolleret spredning.

Og til sidst. Sørg for at det er muligt at have en eller anden form for EQ til bassen. Bare en lille reduktion i f.eks. den pukkel som et givent rums akustik ofte bidrager med, under 100, vil være en voldsom forbedring.

Så kan man arbejde derfra. Flytte rundt på tingene, finde sin førsthåndsrefleksion osv osv. Men start med det grundlæggende - før fabeldyrene flyver ind af vinduet
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4602
Sendt: 02 Juni 2024 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Den var vist til mig, ikke Thor!

Jeg forstår udmærket teorien bag, og behovet for målinger... det erkendte jeg jo under mit eget lille projekt, hvor jeg tog imod masser af viden fra medlæsere og fagfolk.

Men det JBLPro skriver om, forklarer han enten for dårligt, eller også forstår han det ikke!?

Og intelligens handler ikke om at være bedre... det handler om evnen til at forstå, og jo højere den er, jo hurtigere, mere indgående og mere abstrakt forstår man. Så jo, jeg forstår godt!

Min højtaler deler ikke længere v.5kHz, så lad os bare skyde det argument for min manglende forståelse til hjørne. Pga. baffelstep - som jeg har lært en del om - så er den elektrisk delefrekvens hen over bas/mell. helt nede under 1kHz, men pga. af baffelstep så sker det akustisk først ved ca. 3kHz, hvor den så møder diskanten, som starter op v. 4kHz, i en blød BBC kurve, som forbedrer rumgengivelsen.

Og ja, god akustik fra start er alfa og omega... det kan ingen højtaler, DSP eller rumkorrektion rette op på af sig selv! Og efterklangen er måske det vigtigste at få styr på først.

Og andre gange kan man udnytte fordelen ved rummets gain i bassen, så man får det lille løft som bare lyder mere naturligt. Og her kan slavebas-løsningen noget som hverken lukket eller basport kan. Og det begynder at komme mere og mere frem igen.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes