Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2024 | 15:11   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Vincent PF-1 filter Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 360
Sendt: 24 Maj 2024 kl. 23:11 | IP-adresse registreret Citér gabetta

Kaj. skrev:

Brug dog den, så du er fri for al det bøvl en grammofon giver.


Jeg har netop lyttet til noget musik vinyl vs digitalt... Over pladespilleren lyder Howard Jones Human's Lib ganske udmærket. Over youtube
lyder det ikke særlig godt. Det må betyde at analog er bedre end digitalt.

__________________
Dagens (sørgelige) griner er når man mener at ens tilværelse bliver bedre af at gøre grin med andre... Måske man skulle bekymre sig mindre om sin egen (s)tilstand end andres.
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 423
Sendt: 25 Maj 2024 kl. 08:23 | IP-adresse registreret Citér Max.H

Enig i at vinyl kan lyde lyde bedre end digitalt , men stort set alt lyder bedre end youtube ,så den sammenligning kan ikke bruges til noget


__________________

Elsker ironi Og hader pral
Jeg har egentlig aldrig lyttet til et kabel der lød dårligt
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2890
Sendt: 25 Maj 2024 kl. 12:41 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

@gabetta
Med YouTube som reference vil du stort set altid
kunne få vinylgengivelse til at fremstå som vinder.
Nej du skal være mere kritisk med det digitale signal
som du forhåbentlig er det i dit valg af grej til vinylen.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 360
Sendt: 25 Maj 2024 kl. 19:37 | IP-adresse registreret Citér gabetta

Der er da ellers nogle der påstår at digitalt er perfekt og at alt ud over en Denver afspiller er snakeoil.

__________________
Dagens (sørgelige) griner er når man mener at ens tilværelse bliver bedre af at gøre grin med andre... Måske man skulle bekymre sig mindre om sin egen (s)tilstand end andres.
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1633
Sendt: 25 Maj 2024 kl. 19:43 | IP-adresse registreret Citér Digital_Thor

Youtube er faktisk ok. Hvis indspilningen er dårlig, så er det sgu ligegyldigt hvilket medie der gengiver musikken.
Jeg vil påstå at det i langt højere grad er kvaliteten af alt det der forgår med musikken - før - den bliver indspillet på et eller andet givent medie. At diskutere bånd, cd, lp, youtube, Tidal eller hvad man nu spiller fra, er stadig håbløst ligegyldigt i forhold til kvaliteten af indspilningen.
I de fleste tilfælde har jeg med digitale indspilninger og bedre anlæg, blot evnet at høre alle fejlene i indspilning, mixning osv.
Tag f.eks. HD TV og make-up. I takt med at vi kan se mere, så bliver det svære at skjule fejl:
Desuden.... hvem tror egentlig at de lytter "direkte" til deres ynglingskunstner længere?
Og tag endelig testen og se om du kan høre forskel på kvaliteten af et digitalt medie:
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4602
Sendt: 25 Maj 2024 kl. 20:30 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Jeg har oplevet musik lyde bedre på youtube, end efterfølgende på vinyl (digital master)...

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2890
Sendt: 26 Maj 2024 kl. 08:53 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Diskusionen er jo også ligegyldig når man ikke ved
bedre.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1633
Sendt: 26 Maj 2024 kl. 10:36 | IP-adresse registreret Citér Digital_Thor

Jeg ville i højere grad sige, at det meste faktisk ikke er ligegyldigt, så længe man husker at give det kontekst. Relativt set, kan enkelte aspekter af en samlet kæde, være ligegyldigt, simpelthen fordi at skifte f.eks. kabler, har ca. samme effekt som at lægge krystaller i vindueskarmen - du får det bedre - indtil dine følelser ændrer sig og du nu har brug for det næste mentale "kick".
Ofte tænker jeg på Pareto, fordi mange benytter 80% af tiden/pengene/energien på at forsøge at løse 20% af udfordringerne i deres givne situation. Her ville det give bedre mening at gøre det modsatte.

Al den musik jeg igennem tiden har følt har føltes træls, spidst, analytisk, boomet osv. Har langsomt men sikkert - næsten - løst sig selv, ved at benytte en bedre højttaler og tage et pragmatisk hensyn til akustikken. Benhårdt opslidende årelangt arbejde er løsningen til teorier, som ofte lukker kæmpe huller i vores uvidenhed. Og debat er den eneste vej til at lukke disse huller, som vi alle har.

For det meste vil jeg mene at det gælder om at spørge direkte ind til det enkelte spørgsmål. F.eks. Hvad ønsker du at ændre? Hvad er dit budget? Hvor teknisk indstillet er du? Hvor teknisk indstillet har du lyst til at blive? osv osv.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2428
Sendt: 26 Maj 2024 kl. 11:06 | IP-adresse registreret Citér gasolin

Det jo nemt nok at købe en forstærker, stille den hvor der er plads og tilslutte den tilfældige kabler og gode højttalere

De sjove kan være at tweake, andre fødder, skærebræt fra ikea, andre bananstik, hjemmelavet kabel raiser,købe den lille smsl su 1 dac (mqa support), skifte til et 40-500kr digitalt kabel, hjemmelavet jumpers imellem de 2 højttaler terminaler på forstærkeren,rca jumers til preout,main in, anden nål, en om 30 nål istedet for en om 10, strømfilter,power conditioner

Det koster bestemt ikke så meget at prøve at forbedre lyden som hvis man vil have bedre højttalere eller forstærker eller man synes man vil have en større pladespiller istedet for at opgrader nålen til noget der koster ca 1000kr

Det lige som at købe en hurtig bil med lave og brede dæk,det sjove er ofte at gå og tweake,tune på bilen,anlægget frem for at købe en ny motor eller ny bil hvis man vil mere performance
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2890
Sendt: 26 Maj 2024 kl. 14:18 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Kaj. skrev:
Diskusionen er jo også ligegyldig når man ikke ved bedre.

Jeg kan også sige det på en anden måde.
Digitalt er ikke bedre end analogt. Og analogt er ikke bedre end digitalt. For det handler i begge tilfælde om hvordan man
implementerer de to formater i anlægget man lytter til. Mon ikke alle ved, at der stor forskel på pickup’er, pladespillere,
tonearme RIAA forstærkere med mere. Ikke at forglemme pladekvalitet, master og presning. Hvad nu hvis jeg påstår at ingen af
delene har betydning “bare det er analogt”? Hvor tror i så tråden ville ende? For det har hver for sig og sammen betydning for
resultatet. Selvfølgelig!

Når man vælger den digitale løsning er der tilsvarende mange elementer og forhold, som hver for sig og sammen har betydning
for den resulterende musikgengivelse. Og så er det muligt man ikke kender dem alle. Jeg gør sikkert heller ikke. Jeg har dog
gennem mange år med mellemrum opdaget nye tekniske detaljer jeg indtil da ikke havde forestillet mig kunne have nogen
betydning. For bare det er nuller og ettaller, så er alt godt, så længe der kommer lyd ud. På samme måde som grammofonen -
“bare der er en pickup på tonearmen og skiven drejer rundt så der kommer lyd ud” er alt godt. Unden nogensinde at kunne blive
bedre. Men det ved vi jo godt det kan. Og det kan opgaven med at optimere gengivelsen af et digitalt signal også, har jeg
opdaget!


Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1068
Sendt: 26 Maj 2024 kl. 16:42 | IP-adresse registreret Citér Gekkofinger

Digital_Thor skrev:
Jeg ville i højere grad sige, at det meste faktisk ikke er ligegyldigt, så længe man husker at give det kontekst. Relativt set, kan enkelte aspekter af en samlet kæde, være ligegyldigt, simpelthen fordi at skifte f.eks. kabler, har ca. samme effekt som at lægge krystaller i vindueskarmen - du får det bedre - indtil dine følelser ændrer sig og du nu har brug for det næste mentale "kick". Ofte tænker jeg på Pareto, fordi mange benytter 80% af tiden/pengene/energien på at forsøge at løse 20% af udfordringerne i deres givne situation. Her ville det give bedre mening at gøre det modsatte.
 
Al den musik jeg igennem tiden har følt har føltes træls, spidst, analytisk, boomet osv. Har langsomt men sikkert - næsten - løst sig selv, ved at benytte en bedre højttaler og tage et pragmatisk hensyn til akustikken. Benhårdt opslidende årelangt arbejde er løsningen til teorier, som ofte lukker kæmpe huller i vores uvidenhed. Og debat er den eneste vej til at lukke disse huller, som vi alle har.
 
For det meste vil jeg mene at det gælder om at spørge direkte ind til det enkelte spørgsmål. F.eks. Hvad ønsker du at ændre? Hvad er dit budget? Hvor teknisk indstillet er du? Hvor teknisk indstillet har du lyst til at blive? osv osv.


Helt enig med Digital Thor....jeg har nogle af mine bedste musikoplevelser fra Youtube. Optagelser laver godt og simpelt. Uden mix og optaget on location. Chek Kexp og Tiny desk, de laver sgu ok god lyd. Og så er det en fornøjelse at se bandene live på den måde. Det er ligsom mere levende....
Teorier og teknik er ikke noget jeg ved meget om, men når det ryger lige ind i kroppen og man smiler, så er man der.....
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2890
Sendt: 26 Maj 2024 kl. 19:52 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Der kan være stor forskel på om man lytter til musikken eller om man også ønsker at lytte til forskelle på detaljerne i musikken.
Det er to forskellige måder at finde glæder ved det man hører. Og de kan hver for sig være lige værdifulde.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2428
Sendt: 26 Maj 2024 kl. 22:10 | IP-adresse registreret Citér gasolin

Gekkofinger skrev:
Digital_Thor skrev:
Jeg ville i højere grad sige, at det meste faktisk ikke er ligegyldigt, så længe man husker at give det kontekst. Relativt set, kan enkelte aspekter af en samlet kæde, være ligegyldigt, simpelthen fordi at skifte f.eks. kabler, har ca. samme effekt som at lægge krystaller i vindueskarmen - du får det bedre - indtil dine følelser ændrer sig og du nu har brug for det næste mentale "kick". Ofte tænker jeg på Pareto, fordi mange benytter 80% af tiden/pengene/energien på at forsøge at løse 20% af udfordringerne i deres givne situation. Her ville det give bedre mening at gøre det modsatte.

Al den musik jeg igennem tiden har følt har føltes træls, spidst, analytisk, boomet osv. Har langsomt men sikkert - næsten - løst sig selv, ved at benytte en bedre højttaler og tage et pragmatisk hensyn til akustikken. Benhårdt opslidende årelangt arbejde er løsningen til teorier, som ofte lukker kæmpe huller i vores uvidenhed. Og debat er den eneste vej til at lukke disse huller, som vi alle har.

For det meste vil jeg mene at det gælder om at spørge direkte ind til det enkelte spørgsmål. F.eks. Hvad ønsker du at ændre? Hvad er dit budget? Hvor teknisk indstillet er du? Hvor teknisk indstillet har du lyst til at blive? osv osv.
 
Helt enig med Digital Thor....jeg har nogle af mine bedste musikoplevelser fra Youtube. Optagelser laver godt og simpelt. Uden mix og optaget on location. Chek Kexp og Tiny desk, de laver sgu ok god lyd. Og så er det en fornøjelse at se bandene live på den måde. Det er ligsom mere levende.... Teorier og teknik er ikke noget jeg ved meget om, men når det ryger lige ind i kroppen og man smiler, så er man der.....


Find Chris Rea Live at Baloise Session 2017 på yt lidt mørk,fyldig i lyden men super behalig lyd, man skruer bare op uden lyden blir for meget i toppen,agressiv,den koncert er jeg bare vild med, der er en fed spade
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes