Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juli 2024 | 07:38   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Portet bas Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 708
Sendt: 12 Juni 2024 kl. 14:08 | IP-adresse registreret Citér JBLPro

Er der nogen der i tråden har sagt, at en trådløs bluetooth-højttaler fra Power er HiFi?
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1266
Sendt: 12 Juni 2024 kl. 14:57 | IP-adresse registreret Citér Flemming

Duuu Boman, du må sku' lige slappe lidt af med det pjat du kommer med. Jeg vil da hellere lytte til noget der kan magte torden og lynild og ligefrem
lyden af trommer ved realistisk lydniveau og ikke hele tiden blive stukket i skoen af en pensionist der ved hvordan den rigtige lyd er. Fri mig vel..

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1266
Sendt: 12 Juni 2024 kl. 14:58 | IP-adresse registreret Citér Flemming

I øvrigt, se på dimensionerne på den anmeldte højttaler. Derefter er der vel bare at trække på skuldrene :-)

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1204
Sendt: 12 Juni 2024 kl. 15:36 | IP-adresse registreret Citér Boman

Flemming skrev:
Duuu Boman, du må sku' lige slappe lidt af med det pjat du kommer med. Jeg vil da hellere lytte til noget der kan
magte torden og lynild og ligefrem
lyden af trommer ved realistisk lydniveau og ikke hele tiden blive stukket i skoen af en pensionist der ved hvordan den rigtige lyd er. Fri mig
vel..


Det er over 50 år siden, at jeg "kasserede" JBL højttalere.

Jeg havde hørt dem i Metronome studierne, og var imponeret af lyden. Så gik jeg ind Selandia Radio på Vesterbrogade og lyttede til dem
OG AR3a højttalere (dem der først benyttede trykkammerhøjttalere).

Forskellen var tydelig, JBL havde en "voldsom" lyd, hvor nogle af detaljerne blev "kastet i hovedet" på en - en imponerende lyd.

Men AR3a havde en balanceret lyd, meget tættere på virkeligheden.

Men den allerstørste forskel var bassen, på JBL var det en "one node" bas, dvs. ca. den samme lyd, uanset hvilke instrumenter/bastoner, de
skulle gengive. AR3a havde en meget mere naturlig bas - hvor man tydeligt kunne høre de forskellige basinstrumenter.

Jeg foretrækker en gengivelse, der er så tæt på det indspillede signal som muligt.

Altså "High Fidelity" - ikke "Loud Fidelity" - som JBL leverer.


__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 708
Sendt: 12 Juni 2024 kl. 15:55 | IP-adresse registreret Citér JBLPro

Lige så jeg forstår... Du baserer din generaliserende udmelding på på en lyttesession for 50 år siden?

Og du kasserede JBL højttaleren (som du ikke navngiver) for AR3a, som jeg kan finde en 


Synes du dette er one-note boom boom bas? Eller at den kaster detaljer kunstigt i hovedet ved at hæve diskant f.eks.?
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1204
Sendt: 12 Juni 2024 kl. 16:07 | IP-adresse registreret Citér Boman

Jeg har lyttet til JBL gennem årene, og synes stadig, at de "farver lyden".

Det er nogle/mange, der godt kan lide.

For mange er deres reference/ideal, lyden ved af de store højttalere ved live koncerter.

Altså det jeg kalder "Loud Fidelity", men en gammel mand (og akustiker) som mig, foretrækker "High Fidelity"



__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1204
Sendt: 12 Juni 2024 kl. 16:48 | IP-adresse registreret Citér Boman

JBLPro skrev:
Lige så jeg forstår... Du baserer din generaliserende udmelding på på en lyttesession for 50 år siden?

Og du kasserede JBL højttaleren (som du ikke navngiver) for AR3a, som jeg kan finde en


Du baserer din viden/udtalelser på downloads fra nettet.

Man skal ikke tro, at alt på nettet er korrekt/sandheden.

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4602
Sendt: 12 Juni 2024 kl. 17:00 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

JBLPro, du kan godt lide lyden af dine JBL, og det er fint... men jeg tillader mig, at stille mig spørgende ved udtrykket "naturlighed"  Og man behøver ikke altid kæmpe for at få ret... for det er ikke altid man har ret.

Jeg har altid ret, men det er en anden snak

Boman, har sin præference... som jeg er tilhænger af. Har man først hørt det gengivet så tæt på virkeligheden, så er der ingen vej tilbage. Og jeg har med mine egne højtalere søgt, at lægge mig så tæt op ad den lyd som mulig. Det er min præference



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2908
Sendt: 12 Juni 2024 kl. 17:30 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Der bruges alt for megen energi på at beskyde hinanden med vores individuelle præferencer for "den rigtige lyd".

Til hvilken nytte?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1266
Sendt: 12 Juni 2024 kl. 20:12 | IP-adresse registreret Citér Flemming

Boman skrev:
Jeg har lyttet til JBL gennem årene, og synes stadig, at de "farver lyden".

Det er nogle/mange, der godt kan lide.

For mange er deres reference/ideal, lyden ved af de store højttalere ved live koncerter.

Altså det jeg kalder "Loud Fidelity", men en gammel mand (og akustiker) som mig, foretrækker "High Fidelity"



Ja, nemlig de store koncerter! Jeg vil nødigt spilde tid på en koncert gengivet over et "rigtigt" hifi anlæg, det kan kun lyde dvask og kedeligt uanset
hvor rigtigt den lykkelige ejer mener det må være ;-)



__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1266
Sendt: 12 Juni 2024 kl. 20:15 | IP-adresse registreret Citér Flemming

HVad med forvrængningen? Den ligger jo i to ciffrede procenter på så lille en højttaler især fordi 6" løber over så stort et område skabes der masser af to
tone forvræ ngning (IMD)...

Og iøvrigt Kaj, du har helt ret!

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 708
Sendt: 12 Juni 2024 kl. 20:31 | IP-adresse registreret Citér JBLPro

Kaj. skrev:
Der bruges alt for megen energi på at beskyde hinanden med vores individuelle præferencer for "den rigtige lyd".

Til hvilken nytte?

Præferencer er helt fine. Problemet er når nogle mennesker misforstår præferencer med sandhed. Mam kan vælge at bruge formuleringer som 'jeg synes' eller 'mine erfaringer har vist at jeg...' ELLER man kan vælge at formulere sig i absolutte og bestemte termer.

I denne tråd startede det 12 Juni 2024 kl. 10:42

Der er nogle herinde som har bestemt sig for en sandhed om hvad 'naturlig lyd' er... Alle andre holdninger er forkerte og hvis man ikke er enig er det fordi man kan lide unaturlig lyd. Og DET gør debatterne umulige. For man kan ikke tale fordele/ulemper eller præferencer... Alt lukkes ned med subjektive holdninger.

Jeg har hørt mange højttalere. Har hørt Bomans system og kan sagtens høre en masse gode kvaliteter. Har hørt Mikkels DIY og kan høre kvaliteter (omend flere hos Boman). Men kan også høre enasse kvaliteter på andres og mit eget setup som ikke eksisterer på deres. Kvaliteter som jeg vægter meget højere og som jeg finder langt mere naturlige.

Og det sjove er så, at på dette forum så bliver det fastslået som en sandhed, at jeg vægter de ting højst fordi jeg ikke ved hvad naturlig lyd er. For en pensioneret bygningsingeniør og en fritidsanmelder, de har sgu knækket koden og ingen andre skal komme efter dem :)

Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1204
Sendt: 12 Juni 2024 kl. 21:49 | IP-adresse registreret Citér Boman

JBLPro skrev:
en pensioneret bygningsingeniør

Hvem er det?

Hvorfor skriver du om ham?

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 542
Sendt: 12 Juni 2024 kl. 22:17 | IP-adresse registreret Citér Miav

He he, det er sjovt det her...
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4602
Sendt: 12 Juni 2024 kl. 22:41 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

JBLPro skrev:
Kaj. skrev:
Der bruges alt for megen energi på at beskyde hinanden med vores individuelle præferencer for "den rigtige lyd".

Til hvilken nytte?

Præferencer er helt fine. Problemet er når nogle mennesker misforstår præferencer med sandhed. Mam kan vælge at bruge formuleringer som 'jeg synes' eller 'mine erfaringer har vist at jeg...' ELLER man kan vælge at formulere sig i absolutte og bestemte termer.

I denne tråd startede det 12 Juni 2024 kl. 10:42

Der er nogle herinde som har bestemt sig for en sandhed om hvad 'naturlig lyd' er... Alle andre holdninger er forkerte og hvis man ikke er enig er det fordi man kan lide unaturlig lyd. Og DET gør debatterne umulige. For man kan ikke tale fordele/ulemper eller præferencer... Alt lukkes ned med subjektive holdninger.

Jeg har hørt mange højttalere. Har hørt Bomans system og kan sagtens høre en masse gode kvaliteter. Har hørt Mikkels DIY og kan høre kvaliteter (omend flere hos Boman). Men kan også høre enasse kvaliteter på andres og mit eget setup som ikke eksisterer på deres. Kvaliteter som jeg vægter meget højere og som jeg finder langt mere naturlige.

Og det sjove er så, at på dette forum så bliver det fastslået som en sandhed, at jeg vægter de ting højst fordi jeg ikke ved hvad naturlig lyd er. For en pensioneret bygningsingeniør og en fritidsanmelder, de har sgu knækket koden og ingen andre skal komme efter dem :)

Hvem er det, der misforstår præferencer med sandhed?!?! Er det dig selv du skriver om, Jonas?

Naturlig lyd kan ikke diskuteres... men du har helt klart en anden holdning.

Og så fik mine højtalere lige en bredside... kan man ikke få ret, så kan man altid gå efter manden. Og nu synes du ligefrem at Bomans setup er godt?!?! Kan du efterhånden beslutte dig???

Hvem er bygnings-ingeniøren???  Og fritidsanmelder... nej, det er sgu' for groft    Men jeg har mødt en software-ingeniør med hang til JBL, som mener at han - og kun han - har fundet de vise sten til hifi-nirvana...  Lad dem uden synd, kaste den første sten...!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 708
Sendt: 12 Juni 2024 kl. 23:31 | IP-adresse registreret Citér JBLPro

Mikkel G skrev:
Naturlig lyd kan ikke diskuteres... men du har helt klart en anden holdning.

Det kan det så tydeligvis, i og med at der er flere der er uenige med din og Bomans definition :)

Mikkel G skrev:
Og nu synes du ligefrem at Bomans setup er godt?!?! Kan du efterhånden beslutte dig???  

Der er da bestemt gode kvaliteter ved Bomans setup - har jeg aldrig lagt skjul på. Du har endda engang kommenteret på min beskrivelse af Bomans anlæg som "et sobert indlæg". Der skrev jeg også hvilke kvaliteter jeg synes manglede - ting jeg ikke selv ville kunne undvære.

Mikkel G skrev:
Og så fik mine højtalere lige en bredside... kan man ikke få ret, så kan man altid gå efter manden.

Øh, min sætning var: "Har hørt Mikkels DIY og kan høre kvaliteter". At jeg mener Bomans havde flere kvaliteter som tiltaler mig, er da ikke at "gå efter dig", men blot en konstatering af mine præferencer? Større rum, mulighed for højere SPL, mere autoritet i bassen grundet subs + korrektion?

Forklar mig lige hvordan det kan være at gå efter manden, at jeg har det synspunkt? Du har endda selv tidligere sagt, at dit ikke lyder så godt som Bomans, så du er jo tydeligvis enig i hvad jeg skriver?

Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4602
Sendt: 13 Juni 2024 kl. 07:24 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Man kan sagtens være uenige i hvad naturlig lyd er, men det ændrer ikke på, at mange har en misopfattelse af hvad naturlig lyd er, da de kun bruger deres egne højtalere, som udgangspunkt.

Det var da dejligt, at du synes godt om Bomans setup

Ja, jeg har altid holdt fast i at lyden fra Bomans setup er min reference, men det er dælme tæt på efterhånden med mine højtalere... det er jo hele meningen med at bygge højtalere selv. Og selvfølgelig er der nogle små forskelle. Det vil der altid være.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2920
Sendt: 13 Juni 2024 kl. 08:41 | IP-adresse registreret Citér nils valla

Hjernen afgører hvilken lyd der er naturlig for den enkelte person. Der er nok ikke så stor forskel som debatten antyder.

Tror sådanne diskussioner opstår fordi nogen har en specifik detalje de ønsker indvie andre i og får måske samtidig
skrevet for meget fyld af generaliserende karakter.
Det generaliserende debatteres så på livet løs mens den specifikke detalje der startede diskussionen får mindre betydning


Skrivelysten stor - emnerne få.

Hvad blev der i øvrigt af debatterne i Pladespiller-forum? Er pladespilleren igen ved at uddø?
Hvad med billeder af set-up-placering, af HT-placering, af møbel-placering, af akustik? Kunne inspirere andre, kan være
relativt meget vellyd at hente i disse ting.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2908
Sendt: 13 Juni 2024 kl. 09:57 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

JBLPro skrev:
Kaj. skrev:
Der bruges alt for megen energi på at beskyde hinanden med vores individuelle præferencer for "den rigtige lyd". Til hvilken nytte?

Præferencer er helt fine.Problemet er når nogle mennesker misforstår præferencer med sandhed. Man kan vælge at bruge formuleringer som 'jeg synes' eller 'mine erfaringer har vist at jeg...' ELLER man kan vælge at formulere sig i absolutte og bestemte termer. I denne tråd startede det 12 Juni 2024 kl. 10:42 Der er nogle herinde som har bestemt sig for en sandhed om hvad 'naturlig lyd' er... Alle andre holdninger er forkerte og hvis man ikke er enig er det fordi man kan lide unaturlig lyd. Og DET gør debatterne umulige. For man kan ikke tale fordele/ulemper eller præferencer... Alt lukkes ned med subjektive holdninger.

Alt som har med lyde at gøre er en sanseoplevelse. En sanseoplevelse er for den enkelte SUBJEKTIV.

Og tager vi den "sandhed" du JBLPro læner dig op ad er det - som jeg forstår dig - den teori Floyd O'Tool og Sean Oliver er omhavsmænd til. En teori som udspringer af deres SUBJEKTIVE oplevelse som sidenhen har ført til den SANDHED JBL/Harman bygger deres højttalerproduktion på. Den "sandhed" du vil have os alle til at acceptere som SANDHEDEN. Uden plads til SUBJEKTIVE præferencer.

Jeg er af den opfattelse at der skal være plads til begge med udgangspunkt i musik som en sanseoplevelse.



__________________
“Livet er en livslang uddannelse med daglig eksamen”.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 708
Sendt: 13 Juni 2024 kl. 10:24 | IP-adresse registreret Citér JBLPro

Som jeg skrev 500 gange i tidligere tråd, var Floyd-snakken ikke om præferencer og hvad der lyder godt. Det var ren måleteknik. Hold nu emnerne adskilt.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes