Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. april 2024 | 21:37   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Lyden hakker?! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
unoder
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 November 2016
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 04 Marts 2017 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har et problem - Jeg bruger HDMI-kabel fra Samsung 46" 3D LED SMART-TV UE46ES6715 fjernsyn  (købt 11/4-2012) til Yamaha RX-A860 receiver (købt for et par måneder siden). På HDMI-kablet står der noget om at det kan håndtere "ethernet" - så jeg tror at det betyder at det kan transportere HDMI 1.4 data og jeg tror at det burde virke fint...

Det virker også fint - ca. 90-95% af tiden... Men ca. 5-10% af tiden virker l**tet ikke og lyden "hakker" helt vildt, så lyden f.eks. forsvinder ca. hver 5 sekund i ca. 1 sekund... Det er voldsomt irriterende - jeg har ikke gjort så meget ved det indtil videre, da jeg ikke ved om problemet skyldes:

a) fjernsynet fra 2012
b) hdmi-kablet som jeg ikke ved hvornår er fra
c) receiveren

AAAAAaaaargh!!! Please hjælp, hvis i har nogen ideer til hvordan jeg finder en løsning (eller finder ud af hvad der er galt)...

Til top Vis unoder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af unoder
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 04 Marts 2017 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Det oplagte - og nemmeste/billigste - er at prøve med et andet HDMI-kabel. Det kan undre, at du ikke har prøvet det for længst.

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 
unoder
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 November 2016
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 04 Marts 2017 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Jeg prøvede et par kabler - de virkede ikke. Så fandt jeg det jeg har nu, hvor der står at det også kan overføre ethernet. Ifl. http://denon.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/192/~/diff erences-between-hdmi-versions-1.1,-1.2,-1.3a,-1.4-and-2.0%3F så kan et hdmi-kabel der overfører ethernet også fungere som ARC-kabel. Og det virker også - det meste af tiden.

Men dvs. du siger at der findes kabler hvor ARC kun virker 90-95% af tiden og hakker i lyden skyldes kablet? Er det noget du har erfaring med? Fordi jeg er mest interesseret i folk der har erfaring med dette problem og jeg har ikke lyst til at købe et nyt kabel, som ikke hjælper på problemet.

Ellers så tænker jeg at måske fungerer ARC ikke så godt til fjernsynet fra 2012. Jeg håber MEGET nødigt at det er receiveren, fra år 2016/2017 - den er så ny, så min mistanke er primært mod fjernsynet, men jeg kan heller ikke reklamere uden at være ret sikker på at jeg ved hvad eller hvor problemet er...
Til top Vis unoder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af unoder
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 04 Marts 2017 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Hvor langt er dit HDMI-kabel? Spørg evt. i en radioforretning, om de har et kabel du kan låne til at teste med.

Og du er sikker på, at dit antennesignal er i orden, at det ikke ligger "på grænsen" og derfor indimellem får problemer med lyden? Hvad siger receiveren, når lyden falder ud? Altså ændrer den fra at skrive f.eks. DD til PCM eller...?

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 
unoder
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 November 2016
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 04 Marts 2017 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

HDMI-kablet er ret kort - 1,5 meter tror jeg. Det kan lige nå. Det er ikke ret ofte jeg er i en radio-forretning - de er efterhånden så kommercielle (og jeg kender ikke nogen ret godt), at jeg tror at de vil sige at jeg skal købe et kabel og tage chancen eller leve med det - evt. vil de nok foreslå mig at køre med optisk kabel. Men det er rart at lyden skruer med op/ned og anlægget slukker, når tv'et slukker vha ARC. Det kan også være at jeg skal prøve at købe et HDMI 2.0 kabel - udfra ideen, at det må være endnu bedre end 1.4 (som jeg sikkert har).

Det ville være utroligt tragisk, hvis der skulle være noget med receiveren... Jeg vil så også sige, at det virker faktisk ok 95% af gangene... Og ca. 1 gang hver 14 dag kommer problemet i nogen timer eller resten af aftenen - og dagen efter, plejer problemet at være gået over af sig selv... Af denne grund, har jeg tænkt ligesom dig: Du har ret i at jeg har overvejet om det kunne være antennesignalet (fra yousee, kabel-tv) - men når det sker, så sker det på MANGE - måske alle kanaler samtidigt (?). Når jeg alligevel tror at jeg kan udelukke det her og ikke tror at det er kabel-tv-signalet - så er det fordi jeg kørte med optisk i starten og der skete det aldrig (og det skete heller aldrig uden receiver, altså kun med TV'et alene).

Måske sker det, når enten tv'et - eller receiveren bliver lidt varm og begynder at "arbejde" - fjernsynet checker nogengange efter opdateringer, men jeg ved ikke helt.... Der er nok en gammel/langsom CPU i sådan et samsung-tv fra 2012 - måske skal der "arbejdes" på lidt ekstra, når lyden skal gennem HDMI ift når det skal gennem optisk ?

Jeg syntes jeg på et tidspunkt fandt lidt på google om det - men nu kan jeg ikke finde det og der var vistnok ikke nogen klar konklusion udover at skifte HDMI-kablet. Jeg kan selvfølgeligt tage chancen og prøve at købe et HDMI 2.0-kabel en dag... Kunne være rart, hvis nogen havde prøvet noget lignende... Måske skal jeg sætte både optisk og ARC ind - fordi når problemet så er der (ca. nogen timer hver 14 dag), så er det utroligt/vildt irriterende og man sidder lige og vil se en film og så sker det irriterende bras på alle kanaler, stort set....

Til top Vis unoder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af unoder
 
Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 526
Sendt: 05 Marts 2017 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Du svarede ikke på, om displayet på receiveren skifter, når lydudfaldet er der?

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P
 
unoder
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 November 2016
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 05 Marts 2017 kl. 02:53 | IP-adresse registreret  

Jeg er ret sikker på at displayet ikke skifter (jeg har ikke problemet lige nu) - hvad skulle det skifte til ?
Til top Vis unoder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af unoder
 
Helge Jacobsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 23
Sendt: 05 Marts 2017 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har googlet lidt rundt og fundet to ting, som du kan prøve på din Yamaha:

1) Slå ECO-mode off på din forstærker
2) Du kan vælge mellem DTS Mode 1 og Mode 2 for HDMI (i Advanced setup-menuen). Du skal sandsynligvis bruge Mode 2.

Jeg er ikke surround-bruger, men jeg havde problemet med udfald som du beskriver via min DAC med optisk kabel fra tv'et. Det viste sig, at jeg manuelt skulle skifte fra 44.1 KHz til 48 KHz på DAC'en, hvorefter problemet forsvandt. Håber ovenstående kan hjælpe, det koster ihvertfald ikke noget at forsøge.
Til top Vis Helge Jacobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Helge Jacobsen
 
unoder
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 November 2016
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 06 Marts 2017 kl. 02:53 | IP-adresse registreret  

Hej Helge

Ah, mange tak for gode forslag... Nu sker det jo ikke så tit, men jeg vil lige prøve at lade den være som den er nu og næste gang det sker, vil jeg prøve dit forslag nr. 1 først - derefter forslag nr. 2 - og så giver jeg lige en tilbagemelding... Jeg takker indtil videre, det er da værd at prøve...
Til top Vis unoder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af unoder
 
unoder
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 November 2016
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 09 Marts 2017 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Hej Helge

Nu opstod problemet igen - jeg har valgt ECO-mode off. Ingen effekt. Og jeg har kigget i manualen efter "DTS Mode 1 og Mode 2" - det findes ikke. Manualen er ca. 16 MB - se her: http://download.yamaha.com/search/product/?language=en&s ite=usa.yamaha.com&category_id=16622&product_id=2180 335

Så problemet er desværre ikke løst - jeg er tilbage til udgangspunktet, hvor jeg startede - ærgerligt med ECO-mode, at det ikke var det... Nogen ideer?

Til top Vis unoder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af unoder
 
Helge Jacobsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 23
Sendt: 10 Marts 2017 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Der ligger et bilag ved siden af manualen. Her står der:

Some Blu-ray players may be unable to detect that this unit supports DTS-HD and DTS:X when they are connected to the unit through HDMI, and the players may fail to properly output a DTS signal.

If this happens, configure the unit's DTS MODE under the Advanced Setup menu.

DTS Format Notification Setting (DTS MODE):

MODE 1 (Default) This setting informs the player about the DTS formats that the unit supports. This mode conforms to the DTS:X standard. Use this setting under normal circumstances.

MODE 2 Use this setting if the player fails to properly output a DTS signal even when it is playing back DTS-HD or DTS:X content.
Til top Vis Helge Jacobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Helge Jacobsen
 
unoder
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 November 2016
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 10 Marts 2017 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Helge Jacobsen skrev:
Der ligger et bilag ved siden af manualen. Her står der:

Some Blu-ray players may be unable to detect that this unit supports DTS-HD and DTS:X when they are connected to the unit through HDMI, and the players may fail to properly output a DTS signal.
Ja, ok - tak for forslag. Men jeg kan slet ikke finde "Mode 1" eller "Mode 2" under "Advanced Settings"-menuen og det er bl.a. derfor jeg linkede til manualen. Desuden kommer signalet slet ikke fra en Blu-Ray afspiller - det kommer direkte fra Yousee KabelTV gennem Samsung-fjernsynet og gennem ARC (HDMI) til Yamaha-forstærkeren. Jeg tror ikke det standard kabelTV lydsignal bruger nogen avanceret DTS-kodning - desuden så gælder det her mange forskellige kanaler og ikke en enkelt kanal, når problemet opstår. Så skulle Yousee have tekniske problemer med lyden hos mange - og det tror jeg ikke er tilfældet. Så jeg er sten-sikker på at det her med DTS kan ikke være skyld i problemet med "hakkende lyd" vha. ARC gennem HDMI. Jeg har dog tænkt på om det kan være noget med temperatur - chipset i forstærker/tv som måske bliver for varmt... Jeg kan ikke rigtigt sende forstærkeren til garanti-check uden at være sikker på at det ikke er mit TV... Nu sker det kun ca. 5% af gangene - ellers kan det være at jeg må skifte til optisk lyd-signal, når problemerne står på... Men irriterende problem, det er det...
Til top Vis unoder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af unoder
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes