Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. maj 2024 | 14:21   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Rør? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 4086
Sendt: 25 Juni 2005 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Jeg er, som nogen måske ved, ifærd med at anskaffe mig et sæt Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand.

Til dem skal jeg på sigt, have opbygget et nyt anlæg.

Jeg er ved at kigge lidt på, hvad der kunne være interessant.

Har fået mod på at prøve med rør.

Men har ikke en døjt forstand på det.

Hvad skal man købe? Er kineserne noget ved? Alle inputs modtages med glæde og tak.

 



__________________
Med venlig hilsen,

Brian7500



Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 25 Juni 2005 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Hej !

Jeg kan kun sige en ting, det der med rør er svært for de spiller som dag & nat, mit forslag gå ud og lån og prøv selv for der er mange meninger om hvilken RØR grej der er best, den rør efekt jeg har har jeg selv forbedret også med de andre rør spiller jeg har kørt med.

Men rør har en god klang, stort lyd billed og kan godt spille dyb bas vis den er bygget rigtig op, men de vil også godt have at højttaleren har en følsom hed over 90db

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
becker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 710
Sendt: 25 Juni 2005 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Hej Holstebro,

jeg havde fornylig glæden af at lytte til en Amplifon forstærker hos www.highend-sound.com. Det synes jeg helt klart du skulle prøve!



__________________
Mvh. Becker
Til top Vis becker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af becker
 
Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 4086
Sendt: 25 Juni 2005 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

becker skrev:

Hej Holstebro,

jeg havde fornylig glæden af at lytte til en Amplifon forstærker hos www.highend-sound.com. Det synes jeg helt klart du skulle prøve!

Tak for tippet :-)

Hvad så? Skal du have nyt anlæg?

Jeg ser at dine Mozart og dit Sugden er til salg?



__________________
Med venlig hilsen,

Brian7500



Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 25 Juni 2005 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

becker skrev:

Hej Holstebro,

jeg havde fornylig glæden af at lytte til en Amplifon forstærker hos www.highend-sound.com. Det synes jeg helt klart du skulle prøve!

Hej igen !

Amplifon er det gamle Ampliton og var Fransk den gang og det skulle være helt OK, har selv harft deres forforstærker i 80erne der blev soldt 3 her i Danmark, forforstærkeren kørte over 12 år uden at brokke sig kun nye rør / volume.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
Jakobf
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 277
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

:-):-) skrev:

Hej igen !

Her ville være en god start.

http://www.hifi4all.dk/markedsplads/Annonce_S.asp?iType=2&am p;am p;iAd=41672



Nu er watt ikke bare watt osv., men alligevel... Jeg tror ikke, at de 12W som et par EL84 i PP kan levere er nok til et par VA'ere. Jeg hygger mig selv med 12W, men det er på et par Audio Note med en følsomhed på en sjat over 94db og en (vistnok pæn) impedans på 8 ohm.
Men jeg kender ikke de pågældende VA'ere, så jeg kan jo tage fejl
Til top Vis Jakobf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobf
 
Birger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 76
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Jeg spiller selv på en kombination af Icepower og rør pre. denne kombination er efter min mening ret god!

Min bror ejer et par Vienna Baby grand og de spiller meget deltaljeret og stramt med hans egen IcePower Evaluation Board og min preamp med rør - så det kan jeg kun anbefale at prøve.

Som du kan se i min profil har jeg en del grej fra Kina - og jeg kan kun anbefale at kigge den vej da man her efter min mening får meget for pengene. Jeg flere gange selv købt grej direkte i Hong Kong og derved sparet mange penge! Og kan man indkøbe i Østen via "fællesindkøb" kan man spare ekstra meget.

Hvorfor priserne er ca. det dobbelte i danske butikker på kinesisk grej og kabler i forhold til hvad man selv kan "hente" det til med moms og told forstår jeg ikke! - men hvad der er så meget jeg ikke forstår!



__________________
Birger

Mitonord m. ScanSpeak
Ear202
Classic cd
Xindak tube preamp
Bertram
Til top Vis Birger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Birger
 
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6296
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg ikke rør-ekspert, men jeg ville holde mig til nyere forstærkere. Hvis man skal rode for meget med det, skal man også have forstand på det, og det ved jeg ikke om du har?

Jeg har lyttet til rør et par gange og ingen tvivl om, at der er "noget" over det. Som de andre skriver skal du være obs på følsomheden på de VA, så de ikke tager livet af rørene.

Er det kun forstærker du søger ellers kunne du jo også kigge efter en kombination, hvor eksempelvis CD-afspilleren var med rør. Audio Note laver nogle, der skulle være ganske gode.

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Jakobf skrev:
:-):-) skrev:

Hej igen !

Her ville være en god start.

http://www.hifi4all.dk/markedsplads/Annonce_S.asp?iType=2&am p;am p;am p;iAd=41672



Nu er watt ikke bare watt osv., men alligevel... Jeg tror ikke, at de 12W som et par EL84 i PP kan levere er nok til et par VA'ere. Rør wat kan mere en man regner med, men til VA´erne er nok lige i under kandten jeg mener at have læst at de er på 86db, men det kan da være at han ville skifte højttalet til en følsomhed på over 90db. jeg har 9 rør WAT 300B på 91dbs højttaler og kan godt spille højt . Jeg hygger mig selv med 12W, men det er på et par Audio Note med en følsomhed på en sjat over 94db og en (vistnok pæn) impedans på 8 ohm.
Men jeg kender ikke de pågældende VA'ere, så jeg kan jo tage fejl
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
Nu er jeg ikke rør-ekspert, men jeg ville holde mig til nyere forstærkere. Hvis man skal rode for meget med det, skal man også have forstand på det, og det ved jeg ikke om du har?


Hehe, så meget forstand behøver man nu heller ikke have for at sætte en gammel forstærker i stand, sådan set ændrer man jo ikke på konstruktionen.
Bare den mest grundlæggende elektronikviden og respekt samt viden om hvordan man omgås høje spændinger. Vil man derimod tweake andet end bare at prøve de forskellige kondensatortyper og lign. tricks, der jo rent teknisk ikke ændrer konstruktionen skal man dog lige tænke sig som. F.eks. går det ikke bare at smække kæmpe kondensatorer i strømforsyningen selvom moderne kondensatorer intet fylder hvis ensretningen foretages af ensretterrør eller en gammeldags selen-ensretter - de belastes for hårdt og slides hurtigt, her skal de udskiftes til nærmeste nutidige standard-værdi. Skal man erstatte selen-ensretteren med moderne dioder skal man ligeledes tænke sig godt om, da de har en forholdsvis stor indre modstand - det lykkedes med mine Bofa'er efter lidt try'n'error Designerne dengang var nemlig ikke helt dumme og de har naturligvis taget højde dette. Erstatningen skal altså efterligne selen-ensretterens performance!

Men bortset fra det... Vil man lidt mere med rør andet end bare at prøve dem, vil jeg da kigge på andre forstærkere end bare de kinesiske.
Personligt ville jeg tage et kig på det italienske Synthesis, der prismæssigt ikke er meget dyrere end mange af de kinesiske. Har ikke hørt dem, men de virker meget spændende!


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
Kristjan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 458
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Brian7500 skrev:

Jeg er, som nogen måske ved, ifærd med at anskaffe mig et sæt Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand.

Til dem skal jeg på sigt, have opbygget et nyt anlæg.

Jeg er ved at kigge lidt på, hvad der kunne være interessant.

Har fået mod på at prøve med rør.

Men har ikke en døjt forstand på det.

Hvad skal man købe? Er kineserne noget ved? Alle inputs modtages med glæde og tak.

 

Hej Brian

Nu kender jeg ikke impedans karakteristiken på dine højtalere men for fleste rørforstærkere er det en god ide at bruge højtalere med en stabil og høj impedans. Det findes jo mange forskellige rørforstærkere og selvom man er forelsket med rør så er der mange rørforstærkere som ikke lyder serlige godt, så prøve selv "at home".  

Har du set den her ?

http://www.hifi4all.dk/markedsplads/Annonce_S.asp?iType=2&am p;iAd=41668

Hilsen

Kristjan

 



__________________
Hilsen
Kristjan
Til top Vis Kristjan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristjan
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Jakobf skrev:


Nu er watt ikke bare watt osv., men alligevel... Jeg tror ikke, at de 12W som et par EL84 i PP kan levere er nok til et par VA'ere. Jeg hygger mig selv med 12W, men det er på et par Audio Note med en følsomhed på en sjat over 94db og en (vistnok pæn) impedans på 8 ohm.
Men jeg kender ikke de pågældende VA'ere, så jeg kan jo tage fejl


Det er rigeligt!
De VA'er har en følsomhed på 91 dB. Det samme som mine Dali'er. De 12 w er jo kun lige en tøddel mindre end mine Bofa'er - sammen vælter de nærmest hytten og man skal i hvert fald ikke skrue op efter kl 22, for så kommer naboerne klager!
Så med mindre det er KB-hallen du skal have spillet op, er det alt rigeligt. Gad egentlig vide hvor mange herinde der har 100 w forstærkere, der reelt benytter mere end bare 5 w når de til daglig lytter til musik?


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Kristjan skrev:

Nu kender jeg ikke impedans karakteristiken på dine højtalere men for fleste rørforstærkere er det en god ide at bruge højtalere med en stabil og høj impedans.



Stabil/jævn impedanskarakteristik, ja, det er en fordel (ok, det er det også til transistor, men endnu vigtigere til rør). Høj impedans, ikke ubetinget ja. Det afhænger også af hvad udgangstrafoen i pågældende forstærker er lavet til samt hvordan. Men, oftest lyder 4 ohm udtaget bedst også på 8 ohm højttalere, da der så er lidt mere dæmpning dog på bekostning af effekten, der lige får hugget toppen af - men som sagt, så behøver de færeste al dem effekt de bilder sig selv ind de har brug for.


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 598
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Nogen har engang påstået at 10% af transistorforstærkere spiller godt og 10% af rørforstærkere spiller dårligt. Det skal jo nok tages med et gran salt, og jeg har da personligt hørt rørforstærkere, som ikke var ret vellykkede, men ellers har jeg holdt mig til rør i 20 år nu. Du kan jo prøve at ringe til Audio Art (Tom Just) herovre i det københavnske. Han står jo bag OVC-rørtingene og kender til mange andre mærker, og han handler vist også med Vienna Acoustics nu, så han må have erfaring med VA/rør i praksis. Han har masser af gange bevist at han kan sammensætte systemer, som spiller fantastisk. Men du skal nok lade være at bringe kinesiske forstærkere på banen....Dem kan han vist ikke lide. Og han kan godt være temmelig kort for hovedet hvis man er for skeptisk over for det han siger. Du kan måske også få nogle råd nede hos rør-Willy, som har noget han blot kalder Radioværkstedet her i Nansensgade i Kbh. Han er en erfaren herre i rør og kan sine ting til bunds. Han har bygget og serviceret talløse rørsager, og jeg har fået lavet gode modifikationer og reparationer hos ham. Han er vel ikke enormt billig, og han kan være meget langsom, men han ved en masse. God jagt og velkommen i rørklubben, måske.



__________________
venlig hilsen Klogesen.
Til top Vis klogesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klogesen
 
klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 598
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Hov, glemte rør-Willys nummer: 3314 8566. Han har osse ind imellem noget til salg, men demo kan man glemme i hans lillebitte og meget rodede kælder.

__________________
venlig hilsen Klogesen.
Til top Vis klogesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klogesen
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Hej igen !

Vis disse VA har en følsomhed på 91db så skal han da prøve rør, og har han 20000kr til denne OVC´er så er der riglit med wat at gøre godt med, men når der skal skiftes rør av for det er dyrt.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

klogesen skrev:

Nogen har engang påstået at 10% af transistorforstærkere spiller godt og 10% af rørforstærkere spiller dårligt. Det skal jo nok tages med et gran salt, og jeg har da personligt hørt rørforstærkere, som ikke var ret vellykkede, men ellers har jeg holdt mig til rør i 20 år nu Er det så ikke på tide du får nye rør . Du kan jo prøve at ringe til Audio Art (Tom Just) herovre i det københavnske. Han står jo bag OVC-rørtingene og kender til mange andre mærker, og han handler vist også med Vienna Acoustics nu, så han må have erfaring med VA/rør i praksis. Han har masser af gange bevist at han kan sammensætte systemer, som spiller fantastisk. Men du skal nok lade være at bringe kinesiske forstærkere på banen....Dem kan han vist ikke lide Det er nok fordig han mener at det han sælger er det beste men kunnen kan jo god mene noget annet. Og han kan godt være temmelig kort for hovedet hvis man er for skeptisk over for det han siger. Du kan måske også få nogle råd nede hos rør-Willy, Og Audio Consolt kan man også få god viden. som har noget han blot kalder Radioværkstedet her i Nansensgade i Kbh. Han er en erfaren herre i rør og kan sine ting til bunds. Han har bygget og serviceret talløse rørsager, og jeg har fået lavet gode modifikationer og reparationer hos ham. Han er vel ikke enormt billig, og han kan være meget langsom Den gamle hippi har altid god tid også til en god sluder , men han ved en masse. God jagt og velkommen i rørklubben, måske.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
Kristjan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 458
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

:-):-) skrev:

Hej igen !

Vid disse VA har en følsomhed på 91db så skal han da prøve rør, og har han 20000kr til denne OVC´er så er der riglit med wat at gøre godt med, men når der skal skiftes rør av for det er dyrt.

liv tiden for rør er forskelige efter forstærkerens konstruktion og mellem rørfabrikant, men nogle rør har rigtigt lang livtid.

Brian

Andre steder hvor du kan få fin rørforstærker til god pris er f.eks artsound, ham Hans er en flink fyr at handle med og han handler også med vienna.

Hilsen

Kristjan



__________________
Hilsen
Kristjan
Til top Vis Kristjan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristjan
 
Jakobf
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 277
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Ja, Hans har Opera og KR Audio afhængig af budgettet Men ellers kunne du da også høre Jensen. Han fører jo Rogue - de har lige lavet en billig (lidt over 10k pr del vist) Titan-serie, hvis finanserne er klemte.
Ellers så virker prologue rigtig spændende:
http://www.6moons.com/audioreviews/primaluna/primaluna.html
De laver også nogle integrerede, som har fået rigtig gode anmeldelser.
Til top Vis Jakobf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobf
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes