Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 00:01   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Kenwood monoblok rep? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Oluf
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 31 Marts 2019 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har et par gamle Kenwood L-05 monoblokke. De har ikke været ret aktive, da jeg i længere tid været i dvale mht hifi. Det er kun en sjælden gang imellem der er blevet lyttet til musik eller tv lyden er kørt over anlægget. Der har i perioder været problemer med at lyden bliver svag eller falder ud i den ene kanal, men det har kunnet løses ved at skrue op for lyden eller slukke og tænde igen. Jeg har fra en tekniker fået at vide at det sandsynligvis er relæerne, der laver ballade.

Men her den anden dag koblede den ene blok ikke ind. Den var død.

Da jeg pillede låget af kunne jeg konstatereat begge 5A sikringer er gået samt at en lille gul kondensator er afgået ved døden.

Jeg vil spørge om to ting. Kan nogen anbefale en god doktor i øst- eller midtjylland, der kan deres kram uden at flå en økonomisk. Herunder hvad vil en realistisk pris være for skift af kondensator og relæer i begge blokke?


Den anden mulighed er at lave det selv. Men jeg er ikke nogen ørn hverken til at fejlsøge eller lodde. Men jeg tænkte at der måske er nogen som kunne tænke sig at lære begge færdigheder fra sig mod behørig betaling. Om det så skal være en tønde mjød eller noget andet finder vi nok ud af. Dette forudsat at glæden ved at se og genoplive disse gamle kæmper til live igen ikke bærer lønnen i sig selv :-)
Til top Vis Oluf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oluf
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 31 Marts 2019 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Arnborg special service, Sound2Vision eller Vejle Radio og tv... Dette er mine bud på “Hi-Fi doktorer” der kan deres håndværk og
hvor prisen er fair

Med venlig hilsen
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Oluf
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 31 Marts 2019 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Hej Birger

Tak for input. Dem vil jeg kigge nærmere på. Kan du huske nogle ca. priser på nogle reperationer, så jeg kan pejle mig ind på
niveauet?

Vh Oluf
Til top Vis Oluf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oluf
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 31 Marts 2019 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

De beløb jeg har betalt for service kan jeg ikke huske hvor meget, andet end jeg altid har følt det rimeligt og fair, har altid fået
prisen cirka oplyst før de er gået i gang, og jeg har været svært tilfreds med arbejdet.

Med venlig hilsen
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Morse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 31 Marts 2019 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Hej Oluf,

Den lille gule (eller gullig) kondensator du taler om skulle vel tilfældigvis ikke være af fabrikatet RIFA?

Morse
Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse
 
Oluf
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 31 Marts 2019 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Det lyder rigtig godt Birger. Det er lige den type jeg havde i tankerne. Har du en favorit blandt de tre?

Inspektor: Det lyder ganske sandsynligt. Jeg tog et billede af den, hvor man dog ikke helt kan læse teksten. Jeg lagde dog mærke til at den er skiftet til en nyere type i den anden blok. 

Til top Vis Oluf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oluf
 
Morse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 31 Marts 2019 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Hej Oluf,

Det er ganske rigtig den type jeg tænker på. De er kendt for at blive dårlige med årene og kortslutte. Jeg vil mene der er en god chance for at forstærkeren kommer til at virke
igen hvis du lodder den ud. Den sidder parallelt på 220V siden det er en X-type. Forstærkeren kan fint virke uden så du kan sagtens pille den ud og teste om ikke det er den der
er skyld i sikringen springer.

Så kan du altid finde en anden og monterer. Bare husk det skal være en X-type kondensator der er beregnet til at sidde parallelt med 220V.

Morse
Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse
 
Morse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 31 Marts 2019 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Det eneste der dog lige undre mig efter at have genlæst dit oprindelige indlæg er at du skriver at begge 5A sikringer er gået. Umiddelbart lyder det ikke som sikringer på 220V
siden. Hvis det er på den interne strømforsyning side så er det måske ikke alene den gule kondensator der er årsagen, selvom de sikkert er defekt.

Morse
Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse
 
Oluf
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 31 Marts 2019 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Hm. Ok Morse. Det lyder lidt speget. Jeg kan lige vise et billede af sikringerne. Jeg havde dem oppe, og de var helt brændt over begge to. Men der har ikke været nogen mislyde eller noget andet iørefaldende. 

Til top Vis Oluf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oluf
 
Morse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 01 April 2019 kl. 08:00 | IP-adresse registreret  

Hej Oluf,

Hvis ikke du er så erfaren i at reparerer elektronik er det nok en god ide at sætte den på værksted da det lyder til at det næppe alene er den gule kondensator der er defekt.

Da det er meget sandsynligt at de 2 sikringer sidder på sekundær side af transformatoren er det næppe den gule kondensatorer der er synderen for at de springer. Den gule
kondensator bør skiftes da den type som sagt er notorisk kendt for at blive dårlig med tiden.

Årsagen til de to 5A sikringer springer er enten at udgangstransistorerne af en eller anden grund er kortsluttet eller at de store primære elektrolytter, som også bliver dårlige med
årene, er kortsluttet. Men det er lidt svært at sige 100% uden at måle lidt rundt omkring i den.

Morse
Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse
 
Oluf
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 01 April 2019 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Hej Morse

Ja det ender nok med at de må en tur forbi doktoren. Jeg kunne dog vældig godt tænke mig både at lære at fejlsøge og lodde til husbehov. Det ville være svært tilfredsstillende at kunne undersøge og fixe ens egne ting, så de kan fungere tip top. Jeg havde engang en loddekolbe, men den var uden temperaturstyring. Så den blev smidt ud fordi risikoen for enten overophedning af de gamle printbaner eller koldlodninger var for stor.

Så med mindre der er en venlig sjæl i midtjylland, der vil lære fra sig, så må jeg nok forbi en af de tre som Birger foreslog. Er der andre som har erfaringer med gode doktorer i det midt- og østjyske? Sender lige et oversigtsbillede med af den gamle skønhed.

Oluf 

Til top Vis Oluf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oluf
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 02 April 2019 kl. 07:18 | IP-adresse registreret  

Oluf skrev:
Så med mindre der er en venlig sjæl i midtjylland, der vil lære fra sig,


Heyyy Oluf, og held og lykke med rep. af dine monotrin. Med hensyn til det, du skriver ovenover.... Hvor lang tid har du???
Der er jo en grund til. at nogle af os, der kan lidt af det dér, har stået i lære/gået på skole i 4½ år, før vi som helt grønne kom ud og blev sat overfor
opgaverne. De resterende år har så været med til at opbygge erfaring/videngrundlag. Så hvis det skal være på "deltid", så forvent privatundevisning 4
timer om dagen de mæste 4-5-6 år.
Har du råd, er jeg klar

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
gurup
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 240
Sendt: 02 April 2019 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes du har en god pointe Boydk - de fleste seriøse teknikere bruger mere end noget lodde udstyr, så det bliver hurtigt en -ikke- gør det selv opgave, NB. på meget af det gamle udstyr er omkostningen ved en prof. reparation så høj, at du virkeligt skal -elske- dit grej for at det kan betale sig, for tit overstiger rep. + defekt værdien - markeds værdien på grejet, i særdeleshed hvis du senere påtænker at sælge det, -måske er det en bedre ide og sælge det som defekt, hvor det købes af en teknikker der laver det hjemme i garagen, -
-ellers så spørg om en ca. pris, før rep. - jeg tror du kan pejle time prisen på mellem 400 og 600kr pr time + moms, jeg har netop fået rep. en integreret forstærker + tuner -det afsted kom en regning på over 5kg kr. og der var ikke tale om en total rep. - så held og lykke med dine fine mono trin.    
Til top Vis gurup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gurup
 
Oluf
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 02 April 2019 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Hej Boy

Jeg takker pænt njet. Jeg tror promillen og watttallet er alt for højt til min smag.

På sin vis kan jeg godt følge dit rationale og så alligevel. Vil det så sige at på alle de områder hvor folk kaster sig over DIY, skal
de bruge lige så lng tid som en eventuel faguddannelse på området for at der kan komme noget brugbart ud af det?

Har du overvejet det på andre områder? Vil det sige, at hvis man selv kan lave sin cykel eller bil, og vi lige ser bort fra de
moderne, der er spækket med elektronik, så vil det kræve lige så lang tid på skolebænken, som mekanikerne har brugt?

Jeg kunne helt få lyst til at spørge hvor mange, der er DIY her på forummet, og som selv kan servicere deres sager, så de
fungerer.

gurup: Du har ret i at man ikke skal reparere de gamle ting for at blive rig. Men omvendt kan de gamle ting ofte have en
hifiværdi, der overgår den værdi de har i kroner og øre.
Til top Vis Oluf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oluf
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 02 April 2019 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Hey Oluf...
Selvfølgelig var det "sat lidt på spidsen", men hvis du læser dit eget indlæg igen,
bærer det tydeligt præg af, at du dårligt har lært at lodde. Jeg drog derfor den konklusion,
at det med at fixe dine monotrin selv nok ville være at gabe over alt for stor en mundfuld
DIY er et vidt begreb. Kan man lodde, kan man også samle et færdigt DIY-kit, hvor alle komponenter,
print, samlevejledning m.m. følger med.
De DIY´ere, der selv konstruerer ting (og de fejler næsten alle første gang), har med garanti brugt
lang tid på at læse op på en masse lærdom om elektronik. Det gøres simpelthen ikke på en eftermiddg.
Men har du blod på tanden, skal jeg bestemt ikke afholde dig fra at gå i gang. Jeg anbefaler at gå på
biblioteket og låne alt, hvad du kan finde af lekture om emnet. Det er bare at klø på

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
hififreak
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 April 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 03 April 2019 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Smid begge monoblokke til Sound2vision i Viborg,han har haft mine l-07m monoblokke til et kærligt eftersyn
Problemet er alderen har indhentet flere af tingene fra 80-90 erne,så begynder dioder,transistore,kondensatore,lodninger
at blive trætte,han er yderst rimelig med priser,og kender de fleste ting fra de årgange 😊😊
Til top Vis hififreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hififreak
 
Oluf
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 03 April 2019 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Tak hififreak. Det glæder mig virkeligt at høre. Det var også ham Birger nævnte. Så er der nok noget om snakken! Og ja med 40
år på bagen, er det vel ved at være tid til service. Tænk hvis ting i dag kunne holde 40 år, før de skulle til rep.

Har aldrig lyttet til L-07. Det kunne jeg godt tænke mig engang ved lejlighed. Jeg har også en KA907. Kunne godt forestille mig
at lyden ligger et sted i nærheden af denne (som effekttrin) og så lillebroren. Altså L-05.
Til top Vis Oluf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oluf
 
hififreak
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 April 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 03 April 2019 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

det kan de fleste ting desværre ikke i dag,der bliver tænkt mere i profit en kvalitet,men der bliver da heldigvis
stadigvæk lavet gode ting
Den første version l-07 lyder virkelig godt ren dc koblet og med FET’s hele vejen gennem forstærkeren,en
af de bedst lydende Kenwood forstærkere nogenside lavet
Til top Vis hififreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hififreak
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 03 April 2019 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Jeg er også hamrende glad for mine L07 ... Dem fiksede Arnborg/Henrik for mig, da den ene desværre stod af... Jeg kan ikke
huske prisen, men pyt... jeg er en hamrende glad mand.

De venligste hilsener
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Oluf
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 06 April 2019 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg snakket med Lars hos Sound2Vision. Han lyder som en ganske fornuftig mand med begge ben i vatter. Hans
umiddelbare bud var, at det vil koste omkring 1000 kr per blok at få dem op at køre igen.

Vi kom så også til at snakke om min Kenwood KA907, og han havde sjovt nok lige haft en på operationsbordet. Det var kram,
men desværre var det ene sæt relæer så uheldigt placeret at meget af forstærkeren skal skilles ad for at de kan skiftes. Men det
er jo en anelse off topic, så måske skal jeg lave en tråd om den. Den er også ganske imponerende både udvendigt og indvendigt.
Eller også skal vi lave en tråd med gamle Kenwood/Trio kæmper.

Som sagt har jeg desværre ikke hørt L-07 men 05’eren kører også ren dc og er ultra hurtig. Den blev i sin tid anbefalet af salig
Hother Bak, som et godt bud på en effekt, når nu lige en Gravity ikke var en mulighed.
Til top Vis Oluf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oluf
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes