Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. april 2024 | 04:49   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Bedste produkt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 518
Sendt: 13 Februar 2018 kl. 02:29 | IP-adresse registreret  

Når jeg læser test, så ser jeg ofte at et produkt bliver udnævnt til "bedste" i en eller anden given prisklasse.
Jeg stiller sådan set ikke spørgsmål om, hvorvidt produktet er fantastisk eller ej.

Men når der skal vælges eks. pre, så skal det jo helst spille godt sammen med ens andet grej.

Køber man så bare velrenommerede produkter som er "bestbuy" , og sætter det sammen, lyder det vel ikke nødvendigvis godt sammen,
selv om alt er fantastisk ?

Hvordan kan noget være bestbuy, hvis andet gør det langt bedre sammen med det grej man har, i forhold til ens klangideal ?

Selvfølgelig skal man ikke købe uden at lytte først.


Mvh. Felix.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 13 Februar 2018 kl. 07:36 | IP-adresse registreret  

Din sidste bemærkning siger det meste.
I øvrigt synes jeg ikke, det er særligt svært, da de fleste tests er fulgt op med oplysninger om, hvilket gear, produktet er testet sammen med. Der kan man så forsøge at drage sine sammenligninger, og selvfølgelig håbe, at der er noget imellem, man selv har hørt.
Alderen hjælper dig også, da du jo ældre du bli´r, efterhånden begynder at kende de forskellige anmelderes meninger og lydidealer, simpelthen fordi du har haft flere år på bagen til at efterprøve deres opfattelser. Så bli´r man efterhånden kendt med, hvilken anmelder der falder i ens smag, og i særdeleshed hvem der ikke gør.
Jeg har ÉN gang "kvajet" mig  og købt en ikke helt billig forforstærker kun på anmeldelsen. Det var såmænd Vincent SA-T7 udelukkende på Mikkel G´s test her på H4A, og hvis jeg ikke var helt sikker, så blev jeg det. De superlativer han "udspyede" om produktet er meget tæt eller lig med det, jeg selv hører, så jeg blev på ingen måde skuffet.

Best buy, Vinder i prisklassen, Eisa Awards og alt det andet "bullsh*t" tror jeg ikke man skal hænge sig så meget i. De betegnelser er i bedste fald vildledende for de fleste

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 13 Februar 2018 kl. 07:42 | IP-adresse registreret  

En testpersons vurdering af et produkt som "best buy" er vel et udslag af at testanlægget samlet lyder som man finder det rigtigt?
Resultatet af den samlede signalvej. Resultatet af komponenternes samarbejde med hinanden.
Piller man et led ud og sætter det ind i en anden sammenhæng, med en anden lytter som dommer, er der ingen garanti for "best buy".
Alene forskellen på to testpersoners referencer for bedste gengivelse udgør en ikke ubetydelig usikkerhed.
Men hvordan kan det være anderledes? Og hvad stiller man op med de der ikke tør stole deres egne ører inden købet?
De der føler behov for en smagsdommer at læne sig op ad.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 13 Februar 2018 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Jeg stikker lige næsen frem her, med risiko for, at den bliver hugget af...

Når jeg giver et produkt en udmærkelse som "Best Buy", "Top Klasse" eller "Editors Choice", så ligger der altid de samme overvejelser bag.

"Best Buy" er et produkt som giver usædvanligt meget vellyd for pengene, men stadig med plads til "skønhedsfejl", dog uden at produktet gør noget decideret forkert. Men det spiller ikke perfekt, men er dog et produkt som jeg sagtens kunne leve med, til musikalsk nydelse.

"Top Klasse" er et produkt, som gør tingene meget tæt på perfekt, og kommer meget tæt på at levere en perfekt oplevelse af indspilningen, som den skal lyde. Men rent klangmæssigt kan det dog godt falde uden for undertegnedes smag. Måske er f.eks. der lidt for meget fylde i bassen eller for meget energi i toppen, etc.

"Editors Choice" siger næsten sig selv... det er et produkt, jeg selv ville vælge. Og det gør ikke bare tingene tæt på perfekt, men helt perfekt, og falder samtidig klangmæssigt helt i min smag.

Hvad er så min smag? Hvis det skulle vises med en frekvenskurve, så ville det vise et løft på et par dB under 200 Hz, med en blød overgang til en neutral gengivelse op gennem mellemtone-området op til omkring 8000 Hz, hvor der rulles af med én dB op til 20.000 hz... og ja, det kan tydeligt høres! Vi taler altså ikke om en 100% neutral gengivelse (det lyder også for kedeligt), men et lettere "romantisk"/musikalsk tvist, som ikke alene lyder mere naturligt, det giver faktisk også mere "plads" til detaljerne i musikken.

Det skal lige siges, at det selvfølgelig kun kan kontrolleres 100%, hvis man korrigerer i det digitale domæne, men har man først hørt det, så er det nemt at genkende i andre "analoge" produkter.

Jeg har ved et par lejligheder foreslået dette til professionelle folk med store kompetencer inden for lyd, og design/udvikling af produkter til afspilning af lyd, og de har rystet må give mig ret, at det ikke bare lød bedre end en helt neutral gengivelse, men faktisk også præsenterede indspilningerne mere korrekt med tydeligere detaljer og rumgengivelse til følje... en enkelt kaldte det lige frem en "Gige-kurve"! 

PS. Det skal selvfølgelig præciseres, at mine anmeldelser er 200% uafhængige, uden økonomiske interesser, og alene udtryk for min egen oplevelse og mening! Jeg gør det af lyst fordi, det giver mig mange gode oplevelser med produkter, jeg ellers ikke havde mulighed for, at komme i nærheden af.

Ofte spørger jeg selv producent eller forhandler, men får også forespørgsler på test. Dog er det alene min egen interesse og nysgerrighed, der vælger de produkter, der kommer på besøg i lytterummet.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 518
Sendt: 13 Februar 2018 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Hej Mikkel G.


Tak for en fyldestgørende uddybning.
Det gør det en hel del nemmere for mig at forstå hvad der skrives.

Med venlig hilsen Felix.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 13 Februar 2018 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Bestbuy er vel ikke så svært; Bedst i en klasse set i forhold til pris. Her give virkelig noget for pengene. Men det beskriver Mikkel jo
fint. Et bedtbuy kan vel også være et highend produkt i 100 kg klassen. 200% uafhængig...det er ret meget?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 13 Februar 2018 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Gekkofinger skrev:
200% uafhængig...det er ret meget?

Overdrivelse fremmer forståelsen, og maner spekulation i jorden!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes