Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. maj 2024 | 00:36   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Monacor SPH 450TC sub (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sven Pal
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Januar 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 02 Maj 2012 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Jeg går i byggetanker om to store subwoofer. Enhederne skal være Monacor SPH 450 TC, som er 18 tommer.

Jeg har tænkt mig at kabinetterne skal være på 350 liter hver i et lukket kabinet. Trykkammer. Monacor skriver godt nok på deres hjemmeside ved denne enhed at der skal være 70 liter netto ved et lukket kabinet. Ved et basrefleks skal der være 135 liter netto. Men det er for at gøre det så godt som muligt og få den helt lave bas med.

Meningen er at de skal placeres imellem front højttalerne og med en kommende center imellem suberne. Grunden til to er, at kunne høre bas i stereo og ikke miste informationer i det dybe område. Mange har givet udtryk for at to skulle være bedre end en subwoofe. Det hænger også sammen med hvad man kan læse på nettet. Lyde der ude af fase skulle mistes med "kun" en subwoofer.

Kabinettet bliver i matrix.

Gode idéer og kommentarer tages gerne imod.  

Skal man vægte dybde mere end bredde f.eks.

Til top Vis Sven Pal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Pal
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 02 Maj 2012 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 02 Maj 2012 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

I det dybe område kan man godt mærke bas i stereo, men man kan ikke høre det. To subwoofere har også den fordel at de ikke har så mange room modes, som en subwoofer (så byg gerne fire, det er endnu bedre - high fidelity mente i en artikel man skulle op på mindst 8 for at få has på room modes)
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Sven Pal
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Januar 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 02 Maj 2012 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

måske lidt hjælp her

http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/196030-monacor-sph -450tc-thoughts.html

 

Tak for tippet!

 

Til top Vis Sven Pal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Pal
 
Sven Pal
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Januar 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 02 Maj 2012 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
I det dybe område kan man godt mærke bas i stereo, men man kan ikke høre det. To subwoofere har også den fordel at de ikke har så mange room modes, som en subwoofer (så byg gerne fire, det er endnu bedre - high fidelity mente i en artikel man skulle op på mindst 8 for at få has på room modes)

Jeg husker godt artiklen i High Fidelity med de mange subwoofer. Jeg tror dog det er bedre med store membraner. Tror de bedre kan give en trykbølge.

Jeg har ikke problemer med stående bølger med mine hoved højtaler. De har et Q på 0,33. De spiller dybt ned, hvor jeg kan næsten tælle bevægelserne frem og tilbage på enhederne. Men de kan ikke spille helt højt nok uden den ene skraver lidt på. De er trådophængte.

"Even if we can't hear the direction of the lowest 32 Hz fundamentals themselves, we very much can hear the difference in phase between the two channels, and in stereo recordings, out-of-phase bass information would be summed to zero in a single subwoofer. With stereo subwoofers, any out-of-phase bass information in a true stereo (acoustic) recording is reproduced properly at full level, adding immensely to the perceived width and depth of the room in which the recording was made.

If you sum the bass to mono and try to squeeze it through just one subwoofer, all the out-of-phase information cancels, and reduces the level.

While a pure 40 Hz sine wave can't be localized, subwoofers almost always produce some higher-frequency sounds that can. Subwoofers generate plenty of harmonic distortion (higher frequencies) which are easy to localize, and vented subwoofers have higher-frequency wind noise as they are pushed harder."

http://kenrockwell.com/audio/stereo-subwoofers.htm

 

Til top Vis Sven Pal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Pal
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 03 Maj 2012 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Sven Pal skrev:

Kjeldsen skrev:
I det dybe område kan man godt mærke bas i stereo, men man kan ikke høre det. To subwoofere har også den fordel at de ikke har så mange room modes, som en subwoofer (så byg gerne fire, det er endnu bedre - high fidelity mente i en artikel man skulle op på mindst 8 for at få has på room modes)

Jeg husker godt artiklen i High Fidelity med de mange subwoofer. Jeg tror dog det er bedre med store membraner. Tror de bedre kan give en trykbølge.

Jeg har ikke problemer med stående bølger med mine hoved højtaler. De har et Q på 0,33. De spiller dybt ned, hvor jeg kan næsten tælle bevægelserne frem og tilbage på enhederne. Men de kan ikke spille helt højt nok uden den ene skraver lidt på. De er trådophængte.

"Even if we can't hear the direction of the lowest 32 Hz fundamentals themselves, we very much can hear the difference in phase between the two channels, and in stereo recordings, out-of-phase bass information would be summed to zero in a single subwoofer. With stereo subwoofers, any out-of-phase bass information in a true stereo (acoustic) recording is reproduced properly at full level, adding immensely to the perceived width and depth of the room in which the recording was made.

If you sum the bass to mono and try to squeeze it through just one subwoofer, all the out-of-phase information cancels, and reduces the level.

While a pure 40 Hz sine wave can't be localized, subwoofers almost always produce some higher-frequency sounds that can. Subwoofers generate plenty of harmonic distortion (higher frequencies) which are easy to localize, and vented subwoofers have higher-frequency wind noise as they are pushed harder."

http://kenrockwell.com/audio/stereo-subwoofers.htm

 

Når vi snakker indendørs, vil de to subwoofers som også her nævnes udfase hinanden, derfor er jeg som udgangspunkt kun fan af at bruge en sub, Vi er meget uenige herinde, fred være med det. Men tror at hvis man har to subwoofers vil man have det bedste resultat hvis man placerer dem diagonalt i rummet. Men rum responderer forskelligt, så meget af sådanne nogle tanker kræver praktisk afprøvning. IMO er en optimal subsonisk oplevelse ikke fyldt af udfasninger. Derfor vil jeg mene at én stor sub membran placeret centralt mellem de to fronter, der bare tager sig af et enkelt eller to oktaver ( afhængig af fronterne) være mit valg. Hvis man vil have lydtrykket fra to subs, hvor én ikke er nok, vil jeg placerer dem oven på hinanden, da du ikke vil opnå samme faseproblemer ved den løsning, det er sådanne set min nuværende overbevisning



__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
Sven Pal
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Januar 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 03 Maj 2012 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret.
Til top Vis Sven Pal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Pal
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 03 Maj 2012 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Den med udfasning af 2 eller flere sub-woofer tror jeg ikke på. Det lyder som teori mere end praktik. Bølgelængden under 50 Hz er over 3,5 meter - det skal godt nok være grelt.

Hvis der er faseforskel mellem højre og venstre kanal i indspilningen kan jeg godt se problematikken. Men her ligger så fejlen i softwaren (teknikeren der har lagt signalet på CD/LP) og ikke i højttalerne. Højttalerne bør ikke klandres fejl der ligger andre steder i signalvejen. 

Hvis problemet reelt var så stort, ville man jo ikke kunne gengive noget som helst under 50 Hz med alm. store gulvhøjttalere. Jeg har bestemt ikke nogen problemer og mit kommende system bliver da også med 2 stk. sub til gengivelse under 120 Hz.

Mht. trådstarters "for store" kabinetter, skal man nok også lige fokusere på den resulterende Qb. Hvis enhederne i forvejen har en meget lav Q, så skal de nok i et mindre kabinet før det hænger sammen. Reelt vil en Qb på omkring de 0,5 til 0,6 nok være optimalt til de fleste formål.

 



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 387
Sendt: 03 Maj 2012 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Der er mange misforståelser omkring subwoofere, ikke mindst på dette forum.

Membranstørrelse og højttaler Q er ikke direkte relaterede til stående bølger eller room-modes og skal tænkes som to forskellige fænomener.

Pointen med flere subwoofere er, at man netop anslår FLERE room-modes og derved får dem til at summere på en måde der giver en mere lineær respons. Dette kræver at man også placerer dem asymmetrisk. Læs evt. Earl Geddes artikler om "multiple subs".

Har man det rigtige lytterum kan man nok klare sig med én sub - men det er der ikke mange af os der har. Beklager.

mvh
Kris
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink
 
klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 636
Sendt: 03 Maj 2012 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Du kunne også spare lidt penge og bruge sådan en her: PD 186

Den har lidt højere fs, men også højere følsomhed :)
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan
 
klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 636
Sendt: 03 Maj 2012 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Eller give lidt mere og få denne
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 07 Maj 2012 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Janils og Hasselbaink har helt ret!

Janils skrev:
"
Den med udfasning af 2 eller flere sub-woofer tror jeg ikke på. Det lyder som teori mere end praktik. Bølgelængden under 50 Hz er over 3,5 meter - det skal godt nok være grelt."

Hasselbaink:
"
Pointen med flere subwoofere er, at man netop anslår FLERE room-modes og derved får dem til at summere på en måde der giver en mere lineær respons. Dette kræver at man også placerer dem asymmetrisk. Læs evt. Earl Geddes artikler om "multiple subs".

Og det er korrekt. Enhver, der har prøvet at gå rundt i sit lytterum, når anlægget gengav musik ved et vist niveau og med lidt gang i bassen, vil have oplevet, at basniveauet skifter, alt efter hvor man befinder sig i rummet. Det skyldes primært to faktorer: stående bølger OG lyds generelle opførsel i nærheden af rumflader.

I begge tilfælde vil lydtrykket stige i nærheden af rumflader (vægge, lofter & gulv), da disse begrænsende flader 'presser' luften - vore ører opfatter dette som en stigning i niveauet. Det gælder i princippet for alle hørbare bølgelængder, men da bassens bølgelængder er større, vil vi i praksis opleve det i netop det toneområde.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Sven Pal
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Januar 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 08 Maj 2012 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Den med udfasning af 2 eller flere sub-woofer tror jeg ikke på. Det lyder som teori mere end praktik. Bølgelængden under 50 Hz er over 3,5 meter - det skal godt nok være grelt.

Hvis der er faseforskel mellem højre og venstre kanal i indspilningen kan jeg godt se problematikken. Men her ligger så fejlen i softwaren (teknikeren der har lagt signalet på CD/LP) og ikke i højttalerne. Højttalerne bør ikke klandres fejl der ligger andre steder i signalvejen. 

Hvis problemet reelt var så stort, ville man jo ikke kunne gengive noget som helst under 50 Hz med alm. store gulvhøjttalere. Jeg har bestemt ikke nogen problemer og mit kommende system bliver da også med 2 stk. sub til gengivelse under 120 Hz.

Mht. trådstarters "for store" kabinetter, skal man nok også lige fokusere på den resulterende Qb. Hvis enhederne i forvejen har en meget lav Q, så skal de nok i et mindre kabinet før det hænger sammen. Reelt vil en Qb på omkring de 0,5 til 0,6 nok være optimalt til de fleste formål.

 

Tak for dit svar her. Tror du kabinettet bliver for stort på 350 liter med disse dataer:

TEKNISKE DATA:
Impedance (Z) 2 x 4Ω
Resonant frequency (fs) 20Hz
Max. frequency range f3-1,500Hz
Rec. crossover freq. (fmax.) 400Hz
Music power 2 x 500WMAX
Power rating (P) 2 x 350WRMS
SPL (1W/1m) 93dB
Suspension compl. (Cms) 0.22mm/N
Moving mass (Mms) 305g
Mech. resistance (Rms) 12.7kg/s
Mech. Q factor (Qms) 2.97
Electr. Q factor (Qes) 0.27
Total Q factor (Qts) 0.25
Equivalent volume (Vas) 480 l
DC resistance (Re) 2 x 3.7Ω/1 x 7.4Ω
Voice coil induct. (Le) 2 x 1.1mH/1 x 4.6mH
Voice coil diameter 99.3mm
Voice coil former aluminium
Voice coil winding height 37.8mm
Air gap height 12mm
Linear excursion (XMAX) ±12.9mm
Eff. cone area (Sd) 1,250cm2
Volume displacement (Vd) 1,612.5cm3
Force factor (BxL) 32.4Tm
Reference efficiency (No) 1.37%
Magnet diameter 220mm
Magnet weight 5.7kg
Mounting cutout Ø 425mm
Mounting depth 220mm
Dimensions Ø 460mm
Weight 17kg
Rec. net cabinet volume

Closed

70 l

Bass-reflex

135 l
TEKNISKE DATA:
Impedance (Z) 2 x 4Ω
Resonant frequency (fs) 20Hz
Max. frequency range f3-1,500Hz
Rec. crossover freq. (fmax.) 400Hz
Music power 2 x 500WMAX
Power rating (P) 2 x 350WRMS
SPL (1W/1m) 93dB
Suspension compl. (Cms) 0.22mm/N
Moving mass (Mms) 305g
Mech. resistance (Rms) 12.7kg/s
Mech. Q factor (Qms) 2.97
Electr. Q factor (Qes) 0.27
Total Q factor (Qts) 0.25
Equivalent volume (Vas) 480 l
DC resistance (Re) 2 x 3.7Ω/1 x 7.4Ω
Voice coil induct. (Le) 2 x 1.1mH/1 x 4.6mH
Voice coil diameter 99.3mm
Voice coil former aluminium
Voice coil winding height 37.8mm
Air gap height 12mm
Linear excursion (XMAX) ±12.9mm
Eff. cone area (Sd) 1,250cm2
Volume displacement (Vd) 1,612.5cm3
Force factor (BxL) 32.4Tm
Reference efficiency (No) 1.37%
Magnet diameter 220mm
Magnet weight 5.7kg
Mounting cutout Ø 425mm
Mounting depth 220mm
Dimensions Ø 460mm
Weight 17kg
Rec. net cabinet volume

Closed

70 l

Bass-reflex

135 l

Til top Vis Sven Pal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Pal
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 08 Maj 2012 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Den er godt nok stor, så måske. De anbefaler selv 70 liter lukket, men det er sikkert for at få Qb op på 0,7. Fs stiger så til ca. 55 Hz - altså ikke ligefrem en sub.

Smid data ind i speakerboxpro og se hvad det finder frem til - aldeles fremragende program. Du kan ændre volumen eller indtaste den ønskede afstemning.

LINK SPEAKERBOX PRO


__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 08 Maj 2012 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

hej

lyder som  et sjovt bygge projekt har vil i gang med .. det bliver nogle ordenlige kasse .. har du tænkt på at under søge nogen med dipol sub.. fylder ikke så meget .. kræver dog lidt afstand til bag vægen 

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 08 Maj 2012 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Hvis du bygger så store, lukkede bokse til disse enheder, vil du muligvis få brug for equalising. Basgengivelsen bliver meget præcis, men osse med et jævnt faldende niveau ned gennem basområdet. Det betyder osse, at subberne bliver knap så effektive i forhold til opgivelsen (93dB/W/m). Selv en refleksboks af den størrelse ville nok udvise den faldende tendens.

Men, det er langtfra sikkert, at dette vil være negativt. Rum har nemlig en naturlig tendens til at hæve niveauet i bassen, og det kan godt bevirke, at det samlede resultat bliver fint.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Sven Pal
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Januar 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 27 Maj 2012 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
hej

lyder som  et sjovt bygge projekt har vil i gang med .. det bliver nogle ordenlige kasse .. har du tænkt på at under søge nogen med dipol sub.. fylder ikke så meget .. kræver dog lidt afstand til bag vægen 

Hej.

Det skal være trykkammer, da det er det bedst system i mine øre. Det er de store hovedhøjttalere også. Men tak for forslaget.

Til top Vis Sven Pal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Pal
 
Sven Pal
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Januar 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 24 Juni 2012 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Tak for svar mollecon. Skyldes det jævnt faldende niveau ned gennem basområdet, at  et større kabinet har lavere Q?

Et stort kabinet skulle gøre det, at basenheden kan arbejde mere frit, da luften bedre kan flyttes inde i kabinettet.

Projektet er iøvrigt sat igang med en god vens hjælp, der har forstand på det. Mega basenhed.

Til top Vis Sven Pal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Pal
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 24 Juni 2012 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Ja, et lavt Q medfører et faldende niveau i bassen. Men, da faldet er forholdsvis jævnt og 'blødt', kan man ret nemt rette op på det med EQ'ing, såfremt behovet er der.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 788
Sendt: 31 August 2012 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Et lavt Q betyder også at de går dybere ned. Begynder at falde af lidt før, men ender dybere.



__________________
Mvh. Sven
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 

Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes