Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. april 2024 | 04:42   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: mellemtone enheder (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ks27
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.profil "lille_smed"!

Bruger siden: 05 April 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 57
Sendt: 29 September 2010 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  



jeg mangler en anden mellem tone enhed .. den skal bruges til dipol ht .. den skal spille fra ca 1200 hz og gerne op til5000 hz..   findes sådan en enhed i 5"...

kan i hjælpe mig
Til top Vis ks27's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ks27
 
MHenckel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 175
Sendt: 29 September 2010 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  


http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/12mu_4731t00.pdf

http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/10f-4424g00.pdf

Er to bud om de rækker helt til 5 KHz er vel en smagsag jeg vil nok dele lidt lavere ;-)
Til top Vis MHenckel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MHenckel Besøg MHenckel's Websted
 
ks27
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.profil "lille_smed"!

Bruger siden: 05 April 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 57
Sendt: 30 September 2010 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

hej

 jeg vil gerne have det var en 5" enhed

 lige nu bruger jeg ss 12m det er en 4".. tror ikke dem du har givet mig et link til er så meget bedre en  den jeg har i forvejen

men tak  for forsøget
Til top Vis ks27's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ks27
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 30 September 2010 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

prøv at kigge på nogle audax enheder... dem har jeg hørt i von sweikert VR-4... og de spiller rigtig åbent, klart og over stort frekvens område. Von sweikert påstår selv at den kan klare sig fint fra 125 til 5-6K

det er kevlar flettede membraner med kulfiberforstærkning. har selv hørt en del forskelligt ... og må sige at de mellemtoner spiller kanon. og de er relativt billige også..... omkring 700kr ca

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 30 September 2010 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Denne her

http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi4-5/vn r/100870/

Det er egentlig en Visaton, og også som Visaton jeg har prøvet enheden (den fås dog ikke som Visaton længere).

Det er den mellemtone jeg har prøvet, med suverænt bedst kvalitet til pris forhold.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
ks27
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.profil "lille_smed"!

Bruger siden: 05 April 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 57
Sendt: 30 September 2010 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

oki

efter jeres mening så ligger de enheder i nævner på højde med ss 12m i lyd kvalitet
Til top Vis ks27's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ks27
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 30 September 2010 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

ks27 skrev:
oki

efter jeres mening så ligger de enheder i nævner på højde med ss 12m i lyd kvalitet

Har desværre ikke hørt de to enheder i en sammenhæng, der gør atjeg kan afgøre hvilken der er bedst.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Morse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 30 September 2010 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/10f-4424g00.pdf

Som MHenckel linker til er et godt bud. Den har faktisk et pænt udstrakt frekevens område og er ikke ret dyr. Bruges bl.a. her:

http://musicanddesign.com/NaO_NoteDetails.html

Lidt test her:

http://zaphaudio.com/blog.html

Mvh, Morse

 

Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 30 September 2010 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

komme an på hvad du vil have. SS har det med at være lidt dæmpede i lyden. dvs behageligere ved dårlige optagelser. Jeg vil mene at audax sagtens kan være med her, savnede ihvertfald ikke detaljer med von sweikert, hvilket jo blot er en relativt billig enhed som sidder i et meget åbent kammer. Men igen... hvad ønsker du?   ellers er der også C-quence og flex units. de spiller også kanon og kan også række godt bredt i frekvensområdet.

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 30 September 2010 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Pas også på med at gå efter en alt for superlige frekvenskurve.... det er ikke nødvendigvis det som lyder bedst.... en fin rettesnor. Men f.eks von sweikert justere deres højtalere efter at spille i en normale stue.. og ikke i et lyddødt rum. og derfor kommer deres lydfilosofi tættere på det som du vil opleve i din stue. og akustik betyder MEGET
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 30 September 2010 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

http://www.accuton.de/drivers/detail.php?driver=43&matID =4&appID=2

Den går godt nok ikke helt op til 5kHz. Men 4!

 

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
ks27
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.profil "lille_smed"!

Bruger siden: 05 April 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 57
Sendt: 30 September 2010 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

hej

jeg ved at akustik betyder lige så meget som højtaleren .. og derfor er jeg også ved at lave et lytte rum ..

jeg har mulighed for at dæmpe det som skal dæmpes uden at jeg får bøvl med konen ,.. rummet er 4.2 meter bred og 8.8 meter lang .. desværre med skråvæge .. 

det som jeg er ude efter er en enhed som kommer så tæt på det naturlige så muligt .. og til at holde ud at lytte til i mange timer af gangen.
Til top Vis ks27's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ks27
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 30 September 2010 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Den bedste SS mellemtone, synes jeg er 12MU. Dette er som du skriver en 4" ligesom 12M. Et alternativ kunne eksempelvis være 15WU bas-/mellemtonen. Den har nogle af de samme egenskaber i mellemtoneområdet som 12M og 12MU, men går noget dybere. Lilletrommen gengives med et imponerende smæk, sangstemmer står klokkeklart og hyl fra fx Xylofoner og flygler "ringer" meget ægte.

Den kan gå op til 5kHz, MEN følsomheden er noget lavere. Om det har betydning ved jeg ikke...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 30 September 2010 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

ks27 skrev:
hej

jeg ved at akustik betyder lige så meget som højtaleren .. og derfor er jeg også ved at lave et lytte rum ..

jeg har mulighed for at dæmpe det som skal dæmpes uden at jeg får bøvl med konen ,.. rummet er 4.2 meter bred og 8.8 meter lang .. desværre med skråvæge .. 

det som jeg er ude efter er en enhed som kommer så tæt på det naturlige så muligt .. og til at holde ud at lytte til i mange timer af gangen.

Sådan mener jeg Monacoren er. Den er ikke super åben men har god krop og behalig (men ikke lukket). Mange af de mellemtoner som umiddelbart er "åbne" og "klare" i lyden, synes jeg ved nærmere kendskab ofter bliver gjaldende og øretrættende.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 30 September 2010 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har fundet ud af at jeg godt kan lide at lyden er lidt "underholdene" og ikke nødvendigvis "korrekt". F.eks ynder jeg lidt mere tung bas og varm lyd.

Men Accuton har jeg lige hørt her i sidste uge... og der er MEGET hul igennem og ikke vildt dyre. men de kan måske blive lidt analytiske i længden med normale forstærkere, hvilket for nogen bliver trættende ... jeg  hørte dem nemlig på rør, hvor det var ganske lækkert. Men jeg kan tage fejl.. er blevet meget overrasket mange gange. Har f.eks lige hørt en 5" SB acoustics. og de var hverken de mest linære og kan heller ikke æde mere end 50W. men de spiller dælme godt til prisen.

Men som du også er inde på i din anden tråd.... jeg ville bruge penge på Groundsound først. Det vil give dig et fuldstændigt andet syn på hvordan højttalere kan spille.

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 30 September 2010 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Det der med at mellemtonen bliver gjaldende og trættende er helt væk med en illuminator. har nok noget at gøre med at den benytter papmembran uden coatning. Den er ikke den mest detaljerede må jeg indrømme, men det er nok en af de 5" der rækker dybest. Men igen... det er jo alt sammen en balance mellem det ene og det andet.... er jo svært at få det hele

jeg sidde pt og leget med at opgradere fra 3 til 4 vejs. netop for at undgå at skulle bruge en mellemtone til mellembas-delen, og herved dels få mere smæk i den øvre bas mellem ca 80 og 300 hz, samt få en mere rolig mellemtone, som ikke længere skal trættes med at spille punch i mellemgulvet.

Så jeg er nok ude i 12" fra 60-70hz og ned til ca 20, 7-8" mellem 70 og 350,  5" mellem 350 og 2500 og diskant til resten.

Men igen.... det aktive system giver mig friheden til nemt og hurtigt at afprøve alverdens konfigurationer, samt i sidste ende af give mig størst muligt udbytte af det færdige resultat

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
MHenckel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 175
Sendt: 30 September 2010 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

ks27 skrev:
oki efter jeres mening så ligger de enheder i nævner på højde med ss 12m i lyd kvalitet


12MU er en del bedre en 12M i sig selv. I en dipol konfiguration hvor der også skal være styr på bagside udstrålingen
så er 12 MU et par klasser bedre.

Prøv at mål en 12M på bagsiden optil 5 KHz .....Ouuch
Til top Vis MHenckel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MHenckel Besøg MHenckel's Websted
 
ks27
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.profil "lille_smed"!

Bruger siden: 05 April 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 57
Sendt: 30 September 2010 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

hej tak for alle jeres indlæg .. kan se flere snakker om at den går dybere end andre .. det har jeg ikke brug for at jeg har en anden enhed som spiller op til 1200 hz ..

min ide er at bruge en 12" mellemtone enhed fra 120 til 1200 hz så dyb mellem tone er der nok af .. så det er fra 1200 og op ad den skal være go ..
Til top Vis ks27's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ks27
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 30 September 2010 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår ikke valget af 5" når du skal dele ved 1200 Hz. Her burde en 3-4" da være rigeligt.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 335
Sendt: 30 September 2010 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Jeg er heller ikke helt med på hvorfor du vil absolut have 5", de 4" eller mindre passer bedst. Hvilken diskant er det iøvrigt du vil bruge.

Og så mit forslag:  Audio technology's eneste mellemtone, C-Quenze 15 H 52 12 06 SDKM http://www.audiotechnology.dk/iz.asp?id=4|a|935||| Men at trække den helt op til 5000hz er nok i overkanten, kan du ikke klare dig med f.eks 3500hz

Ellers vil jeg også pege på en 15W.

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes