Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 12:42   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Bastrap? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ronny73
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 November 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 99
Sendt: 04 Oktober 2017 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

jeg er rigtig dårlig til Matematik. så derfor brug for hjælp.

jeg vil lave Rockwools Bas traps/rammer. de A batts Rockwool stykker jeg har kig på har dim
Bredde: 560 mm
Længde: 965 mm
Tykkelse: 120 mm

skal mindst være 50cm på det dybeste punkt, helst 60. det skal så danne en 90 graders vinkel i hjørnerne af stuen i stedet for de 45grader
alm stuen har. så hvordan og hvilke mål skal Rockwool have for at passe, har du ligeledes opskriften på en ramme, tager jeg gerne imod :-)


meningen er den skal blive 60cm i højden, da det passer med 5stk a batts i højden

Til top Vis ronny73's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronny73
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 04 Oktober 2017 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Hvad mener du med "... have for at passe ..."? Passe til hvad?

Jeg forstår i øvrigt ikke helt "fornøjelsen" ved at slæbe støvende og sandsynligvis også lettere sundhedsskadelig Rockwool ind i sit lytterum?

Det er selvsagt helt op til den enkelte at træffe det valg, men jeg vil alligevel tillade mig at foreslå, at du kigger på Basotect-materialet fra BASF, der er en akustikskum, der fås i mange dimensioner og former, og som er let at håndtere og ikke støver (og sviner) på samme måde som Rockwool.

Beklager, hvis jeg kom til at lyde (lettere) negativ - mit indlæg er skrevet som et velment forslag til et alternativ til Rockwool (som er et glimrende isoleringsmateriale, men bestemt ikke rart at arbejde med efter min mening).
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
mathiasen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Maj 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 90
Sendt: 04 Oktober 2017 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Rockwool Terrænbats (erhverv) er efter hvad jeg har læst mig til de bedste lyddæmpning. De støver slet ikke i samme grad som alm bløde rockwool bats. De er stive og hårde og nemme at håndtere. og fåes i de dejlige mål 500x1000mm. med de mål kan du dele dem på midten, og derefter dele dem på tværs, så du får 4 trekanter af et enkelt bat. De har dem i alm tømmerhandler. mener det var omkring 500kr for 4 pakker.

Jeg er selv ved at bygge nogle loftpaneler i 50mm Terrænbats i øjeblikket. De virker rigtigt godt og lægger man øret hen til pladen bliver man nærmest døv på det øre.. der reflekteres næsten intet lyd. Jeg har overtrukket dem med 2 lag stof. Først et frotté-stræklagen og derefter et alm fladt bomuldslagen (begge fra Jysk, billigste model til 35 og 25 kr stk) trukket stramt på og klipset til omsluttende træramme på bagsiden. Jeg håber det bliver godt når de bliver færdige. :-)

Rasmus
Til top Vis mathiasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mathiasen
 
ronny73
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 November 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 99
Sendt: 04 Oktober 2017 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

passe med. hvis bas trap bliver sat ind i 45Graders hjørne, så den bliver til 90g vinkel.
ellers må jeg lave en tegning og vise det, hvis det ikke giver mening ?

har du et link til det skum ? rockwool er ikke absolut valget, men det skal heller ikke koste en formue.
jeg vil som sagt lave en ramme, og som ikke er sagt, beklæde det med HT stof. det er vel fint ?

det er første gang jeg bevæger mig ud i aukustik verdenen, så alle råd er velkomne, og links med nogle data til diy bas fælder til hjørner
Til top Vis ronny73's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronny73
 
ronny73
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 November 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 99
Sendt: 04 Oktober 2017 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

mathiasen skrev:
Rockwool Terrænbats (erhverv) er efter hvad jeg har læst mig til de bedste lyddæmpning. De støver slet ikke i samme grad som alm bløde rockwool bats. De er stive og hårde og nemme at håndtere. og fåes i de dejlige mål 500x1000mm. med de mål kan du dele dem på midten, og derefter dele dem på tværs, så du får 4 trekanter af et enkelt bat. De har dem i alm tømmerhandler. mener det var omkring 500kr for 4 pakker.

Jeg er selv ved at bygge nogle loftpaneler i 50mm Terrænbats i øjeblikket. De virker rigtigt godt og lægger man øret hen til pladen bliver man nærmest døv på det øre.. der reflekteres næsten intet lyd. Jeg har overtrukket dem med 2 lag stof. Først et frotté-stræklagen og derefter et alm fladt bomuldslagen (begge fra Jysk, billigste model til 35 og 25 kr stk) trukket stramt på og klipset til omsluttende træramme på bagsiden. Jeg håber det bliver godt når de bliver færdige. :-)

Rasmus


lyder spændende Rasmus, har du link til det valgte rockwool ? syntes ikke jeg kan se det i Silvan. jeg har tænkt at betrække med højtaler stof, men stoffet er vel kun optisk og ikke nogen betydning for lyden ?
Til top Vis ronny73's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronny73
 
mathiasen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Maj 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 90
Sendt: 04 Oktober 2017 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

De har dem sikkert ikke i Silvan. Du skal i en rigtig tømmerhandel ala Bygma/Optimera/XL. Jeg købte mine i Optimera. De hedder Rockwool Terrænbats Erhverv 500x. Hvad jeg har kunnet læse mig til på andre forums om lydstudier mm, så er 50mm'eren den bedste. Skum giver jeg ikke meget for, da det slet ingen massefylde har. Der skal noget vægt til at absorbere de "tunge" bas-frekvenser. Lidt som hvis man sammenligner dæmpningen mellem et tungt tykt tæppe på gulvet med et tyndt sofatæppe lagt ud på samme areal.

Stoffet har ingen betydning for lyden :-) Jeg lagde frotté-lagnet indenunder for at undgå at rockwoolfibre kunne stikke gennem front-stoffet og for at få et mere ensartet look på overfladen og gøre det øverste lag stof mindre gennemsigtigt.
Til top Vis mathiasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mathiasen
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 04 Oktober 2017 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

De har terrænbatts i bl.a. Bauhaus. De kan bestilles på Bauhaus' hjemmeside og hentes i nærmeste varehus (tror jeg nok).

Hvis du googler Basotect, så får du tonsvis af hits.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 04 Oktober 2017 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

ronny73 skrev:
passe med. hvis bas trap bliver sat ind i 45Graders hjørne, så den bliver til 90g vinkel.
ellers må jeg lave en tegning og vise det, hvis det ikke giver mening ?

har du et link til det skum ? rockwool er ikke absolut valget, men det skal heller ikke koste en formue.
jeg vil som sagt lave en ramme, og som ikke er sagt, beklæde det med HT stof. det er vel fint ?

det er første gang jeg bevæger mig ud i aukustik verdenen, så alle råd er velkomne, og links med nogle data til diy bas fælder til hjørner


Kan du ik prøve, at lave en grov skitse af, hvordan du gerne vil have det til, at se ud - så er det lidt nemmere, at komme med nogle mål
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes